loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 185 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

بدون شک، مسلمانان که دارای جمعیتی بالغ بر یک‌ونیم میلیارد نفر هستند در میان کشورهایی با ملیت‌های مختلف و مؤسسات از هم بیگانه و منافع زودگذرمتفاوت و گاهی متناقض پراکنده شده‌اند. علاوه بر این، مسلمانان با این جمعیت زیاد خود تاکنون تلاش قابل توجهی را در راستای متحد ساختن و پرکردن شکاف بین صفوف آنان انجام نداده‌اند.
بنابراین دلایل و عوامل دیگری جهان اسلام در معرض گزند تفرقه و چنگال تجزیه قرار گرفته است.بر ناظران آگاه به اوضاع مسلمانان پوشیده نیست که اراده‌یی که وحی و قانون الهی آن را تضمین کرده‌اند، اگر چه از لحاظ تئوری‌پردازی و تفسیر حضور دارد، لکن از نظر اجرایی و عینی خبری از آن نیست.
قوانین سخت‌گیرانه و مؤسسات سیاسی و نظامی چیره‌دستی که از اقیانوس آرام تا به اقیانوس اطلس خود را بر مردم تحمیل کرده‌اند باعث شده‌اند که بسیاری از مردم به گروه‌های سرّی و سازمان‌های زیرزمینی و برخوردهای خشونت‌آمیز پناه ببرند تا بتواند به وحدانیت خدا اقرار کرده و شعار «ربنا الله» سر دهند. آنچه که تندروی نامیده می‌شود، برخاسته از اوضاع و شرایط طبیعی و جوامع فطری نیست. بلکه آنچه تندروی نام دارد- و اگر تداوم داشته باشد و قوت بگیرد تر و خشک را با هم می‌سوزاند- یک ارتداد و ارتجاع طبیعی است که از سرکوب و ستمی ناشی می‌شود که خود به تندروی دیگری منجر شده که با قوانین بین‌المللی و شریعت‌های آسمانی منافات دارد.

فاصله‌ی ناپسند طبقاتی، درد بی‌درمانی است که گریبان‌گیر جوامع انسانی و اسلامی شده است. تا جایی که شاهد تمایل برخی از هم‌کیشان خود به بعضی از گروه‌های اهل کتاب (یهود و نصاری) هستیم که سیاست‌های داخلی و خارجی خود را به این شیوه، توجیه می‌کنند که مخالفان آنان افراطی، تروریست و متعصب بوده و در نتیجه، جنگ با آن‌ها و نابودی ایشان جائز است. و اگر چنین وضعیتی ادامه یابد، همه‌ی مسلمانان درگیر جنگ‌های خانمان‌سوز داخلی خواهند شد.

موج شدید تبلیغاتی که می‌خواهد جنبش‌های اسلامی و جهادی، در دنیای امروز را تنها عامل آفت‌های اجتماعی، کمبودها و انحرافات مردم معرفی کند، همگان را در بر گرفته است.
ما در ملأ عام اعلام می‌کنیم که اگر مجالی باشد تا اندیشه‌ی اسلامی خود را عرضه کرد و محتوا و اسرار خود را بر زبان آورد، و نیز مسلمانان بتوانند با موافقان و مخالفان خود، بطور یکسان و با استفاده از رأی و استدلال به مناقشه و بحث و گفت وگو بپردازند، تاریخ (از نو) شکل گرفته و چندان پیشرفت خواهد کرد که با آنچه امروز شاهد آن هستیم، کاملاً متفاوت خواهد بود.
این فاصله‌ی بین حاکمان غیرمشروع و مردم تحت سلطه‌ی آنان در طول تاریخ به جایی رسیده که به شکافی عمیق تبدیل شده که بدخواهان می‌خواهند از طریق آن به مؤمنان ضربه بزنند. در نتیجه، قدرت‌های مستکبر و طغیان‌گر در تلاش‌اند در میان حاکمان مستبد و عامه‌ی مردم نفوذ کنند. تا جایی که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، جورش بوش پسر، از جانب حکومت و ارتش آمریکا، از اعطای آزادی و حق تعیین سرنوشت و رشد اقتصادی و حاکمیت به مسلمانان سخن می‌گوید.
بدون شک، در میان مسلمانان افرادی ضعیف‌النفس، مریض‌القلب و کم‌عقل وجود دارند که به سوی هر که هتک حرمت مسلمانان می‌کند، دست دراز کرده و می‌پندارند که مژده‌ی نجات از جانب قدرت‌های غاصب خواهد رسید.
به راستی که دوستی و جانب‌داری از چنین افرادی گروی است در دست نیروهای مهاجمی که در قرن‌های اخیر حس دشمنی و خونریزی خود را به نمایش گذاشته و از هیچ جنایتی در حق مسلمانان دریغ نورزیده‌اند.
اینان، نخستین کسانی هستند که برای هر که بخواهد سخن خود را، صرف‌نظر از حلال و حرام یا کفر و ایمان، بر کرسی بنشاند کف می‌زنند.
بدنبال این گروه کسانی قرار دارند که تسلیم شدن خود را توجیه می‌کنند. اینان پر به دهان خود می‌گویند: ظلم و ستم خویشان و نزدیکان دیگر قابل تحمل نیست. و اگر ما مسلمانان از تحکیم پایه‌های عدالت و احسان در جوامع خود عاجز هستیم و نمی‌توانیم به خوبی بر یکدیگر حکومت کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه سلطه‌ی نیروهای خارجی و بیگانه را بپذیریم، نیروهایی که اگر چه ملاحظاتی نسبت به آنها داریم ولی نیروهایی هستند انسان‌گرا و لیبرال و به شیوه‌ای بر ما حکومت می‌کنند که در نهایت به مصلحت ما تمام می‌شود
این منطقی ساده و جاهلانه است. ساده است چون به اقدامات نیروهای سلطه‌گر و مستکبر اعتراف نمی‌کند تا به کشورهای اطراف نگاهی بیفکند و ببیند که آمریکا به هر نقطه‌ای از جهان که وارد شده باشد، حتماً آن را به فساد کشانده و عزیزان آن را خوار و ذلیل گردانیده است.
در طول تاریخ روش تقریبا ثابتی وجود دارد که جباران و ستم‌کاران آن را به کار می‌گیرند.
این روش سیاسی عبارتست از: استکبار حاکم مطلق در زمین، سیاست «تفرقه‌انداز، حکومت کن» و سیاست کشتار جمعی که به کاهش تعداد حاکمان ظالم و ملت‌های‌شان منتهی می‌گردد. بطوری که پسران دشمنان خود را به منظور نابودی نسل آنان می‌کشند. و زنان‌شان را به قصد بهره‌برداری مادی و جنسی زنده نگه می‌دارند. و در هر دو صورت شهادت تاریخ و حجت قرآن برای آنان که قلب‌های‌شان به مرض گمراهی مبتلا نشده، پابرجاست.
عراق و فلسطین
تمام این واقعیات ما را به بحرانی که عراق و فلسطین از آن رنج می‌برند، رهنمون می‌شود. و همه به روشنی می‌دانیم که عراق و فلسطین مورد تهاجم اشغال‌گرانی قرار گرفته‌اند که هرچند در تاکتیک متفاوتند، ولی دارای یک استراتژی‌اند. اسرائیل و آمریکا هر دو با ارتکاب جنایت در حق ملت‌های مظلوم سرزمین‌های مقدس و بین‌النهرین، مجرم به حساب می‌آیند. و رهایی از سلطه آن دو جنایت‌کار علاوه بر این که، یک حق قانونی است، یک وظیفه‌ی شرعی نیز محسوب می‌شود.
کافی است که در اینجا، به این نکته اشاره کنیم که اشغال و غارت فلسطین بعد از آن صورت گرفت که صفحه‌ی حکومت اسلامی پیچیده شد و استعمار با لشکریان و صفوف نظامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا وارد کشورهای اسلامی شدند، و با فروکش کردن موج حکومت اسلامی، حکومت‌های سکولار، ناسیونالیست و سوسیالیست، سرمایه‌داری، قبیله‌یی، فئودالیته و غیره در کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند و اراده‌ی ملت‌های مسلمان را از امور اجرایی کوتاه کردند
اما عراق و آنچه در آن روی می‌دهد باید در سطح بیداری و آگاهی اسلامی فراگیر مورد توجه قرار گیرد.
بعد از شکل‌گیری دایره‌ی کشورهای سکولار و ملی‌گرا توسط غرب در کشورهای اسلامی، عراق اولین کشور مزدور غرب است که مورد بی‌مهری آنان قرار گرفته و با آن تسویه حساب کردند. و این نه به خاطر عدم خدمت به مصالح و منافع غربی‌ها بلکه به دلیل عدم موفقیت در شکست دادن اسلام سیاسی در همسایه‌ی شرقی آن (ایران) و در داخل خود عراق بود. و این شاهدی است بر این‌که موج ملی‌گرا و سکولاری که با تمام حکومت‌ها و سازمان‌های متبوعش در مقابل اراده‌ی ملت‌های مسلمان قرار گرفته، خود رو به اضمحلال، تفرقه و ضعف نهاده است.
فروپاشی سیاسی غرب در تلاش‌های مجدانه‌ی آنان جهت ریشه‌کن کردن دنیای اسلام نمایان است. و این بدین معنی است که دستگاه‌های اطلاعاتی و مؤسسات نظامی وسیاسی صهیونیزم، آمریکا و غرب علیه فعالیت‌های اسلامی وارد عمل شده و دست به اقدامات تروریستی زده و آن را به مسلمانان نسبت می‌دهند
آمریکا در عراق و اسرائیل در فلسطین، روشن‌ترین تفسیر کفر و شرک و ظلم را به ما ارائه می‌دهند.
پس چگونه کسانی که خود را به خدا و رسولش و مؤمنان منتسب می‌دانند و به اسلام تظاهر می‌کنند به خود اجازه می‌دهند که بر تانک‌های آمریکایی سوار شوند یا با کارشناسان صهیونیستی در منطقه به مشورت بنشینند. و بدون شک، این کار عین پلیدی، دشمنی و کید و حیله است.
می‌دانیم که بسیاری از مسلمانان به صورت قبیله‌یی زندگی می‌کنند. و خطرناک‌ترین این شیوه‌ی زندگی، شکل مذهبی- قبیله‌یی آن است. سنی‌ها و شیعیان در موارد بسیاری از سنی بودن یا شیعه بودن خود سخن می‌گویند. گویی که هرکدام وابسته به یک قبیله‌اند؛ یکی قبیله‌ی سنی و دیگری قبیله‌ی شیعه. بدون شک، این وضعیت وخیم‌ترین حالتی است که مسلمانان بدان دچار شده‌اند. تزلزل و عدم ثبات فکری است که ما را به این تعصب کشانیده است.
آرزومندیم که مسلمانان با تمام توان به تمسک به قرآن مبادرت ورزند؛ و از خدا می‌خواهیم که از کوتاهی ما و آنچه در توان ما نیست، درگذرد؛ و یقیین داریم که هر که (دین) خدا را یاری کند، خدا به یاریش می‌شتابد.

برگرفته از سایت www.rohama.org

کامل هاشمی بازدید : 191 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم بزرگداشت اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی گفت: آثار فکری شهید مطهری برای نهضت بیداری اسلامی که در کشورهای جهان در حال حرکت است، می تواند راهنما و هدایت کننده جوانان برومندی باشد که برای استقلال و آزادی خودشان مبارزه می کنند.

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم بزرگداشت اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محل این دانشگاه، به تبیین مقام شامخ استاد شهید مرتضی مطهری پرداخت و گفت: حقیقت این است که دشمنان ما زودتر از ما علامه شهید مرتضی مطهری و قدرت تأثیرگذاری آن را بر نظام جمهوری اسلامی و انقلاب و مردم شناختند.


وی افزود: به همین دلیل هنوز سه ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که ایشان با یک پیکان بدون محافظ وارد دانشگاه تهران شد و به دست آن گروهک عامل بیگانه به شهادت رسید.

صفوی ادامه داد: آیا معلمان ما با شخصیت این استاد بزرگوار و با آثار وی آشنا هستند و آگاه هستند که ایشان چه شخصیتی داشته اند؟ ایشان بیش از 83 کتاب نوشته اند. ما و شما که اهل علم و کتاب هستیم می دانیم که نوشتن یک کتاب چقدر سخت است. بعد امام بزرگوار(ره) می فرمایند که آثار ایشان همگی آثار مهم و ارزشمندی است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: آثار فکری شهید مطهری برای نهضت بیداری اسلامی که در کشورهای جهان در حال حرکت است، می تواند راهنما و هدایت کننده جوانان برومندی باشد که برای استقلال و آزادی خودشان مبارزه می کنند.

بایستی دانشجویان را به شناخت و خواندن آثار این استاد ارزشمند ترغیب کنیم. من این گونه فکر می کنم که شناختن و شناساندن تفکر اسلامی به دانشجویان و نسل جدید، یکی از وظایف همه معلمان و اساتید دانشگاه است.

وی در تشریح نقش و جایگاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، گفت: حقیقتا نیروی انتظامی، یک نیروی ارزشمند، تاثیر گذار در صحنه ارتباط مردم با حکومت است و من تصورم این است که بزرگترین سازمانی که ارتباط و چگونگی تعامل بین ملت و حکومت را برقرار می کند نیروی انتظامی است.

صفوی در بخش پایانی سخنان خود اساتید را به بهره گیری از فن آوری های اطلاعات فراخواند و فضیلت اساتید را به علم و دانائی در رشته خود و آگاهی از آخرین دستاوردهای جهانی دانست و افزود: اساتید علاوه بر علم، با اخلاق و رفتار خود، دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهند و علم خود را در جهت حل مشکلات مردم و کشور و نظام اسلامیان بکار گیرند.

در پایان این مراسم از اساتید و اعضاء هیئت علمی منتخب این دانشگاه تقدیر شد و به پاس چندین سال تدریس سردار صفوی در دانشگاهای مختلف کشور و خصوصا دانشگاه علوم انتظامی، از وی تقدیر بعمل آمد.

 

http://khabarfarsi.com

کامل هاشمی بازدید : 339 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

 

 

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: خط سیر فکری اندیشه های مطهری ضرورتی برای بیداری اسلامی است و اندیشه های ایشان موثر در حل مشکلات تمدن اسلامی است.

 

حجت الاسلام مهدی فرضی شامگاه سه شنبه در همایش بزرگداشت مقام استاد مطهری در سنندج اظهار داشت: مطهری جنبش تمدنی و فرهنگی را با نام احیای اندیشه های دینی مطرح کرد و اندیشه های این استاد شهید خالی از هرگونه انحراف فکری بود.

وی افزود: مطهری امینی برای تفسیر های قرآن کریم بود و تفسیر هایش از قرآن کریم حاکی از عمق اندیشه هایی بود که به حل مشکلات جوامع انسانی بر اساس تفسیر قرآن می پرداخت.

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه هر نهضت اجتماعی در ابتدا نیازمند یک نهضت فکری است، بیان کرد: عمده ترین مسئله ای که در اندیشه های مطهری موج می زد فلسفه حجاب بود.

حجت الاسلام فرضی ادامه داد: شهید مطهری 700 جلسه راجع به حجاب را در دانشگاه ها برگزار کرد که محصول این جلسات کتاب پرسش و پاسخ حجاب است.

وی یادآور شد: از دیدگاه شهید مطهری حجاب انسانی است و نه اسلامی و بحث حجاب در ارتباط مستقیم با فطرت انسان است و به همین دلیل همواره دیدگاه های این استاد شهید مورد توجه تمامی اقشار قرار می گیرد.

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: مطهری با استناد به تمدن های مختلف و روایات و مدارک معتبر بسیاری از ابهامات بحث حجاب را که امکان داشت در تدوین نظام به وجود آید را از بین برد.

وی اظهار داشت: هرگاه کوچکترین شکی در دل رخنه کرد با مطالعه مباحث دینی و برسی کتاب های استاد شهید مطهری می توان به واقعیت اسلام و فلسفه حجاب برگشت و این رمز ماندگاری مطهری است.

حجت الاسلام فرضی ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات شهید مطهری این است که افکار او پتانسیل به جریان انداختن دین در زندگی روزمره را دارد.

وی در بیان کرد: استان کردستان با توجه به زیاد بودن قشر جوان و داشتن اعتقاد مذهبی خاص پتانسل این را دارد که با بهره گیری از اندیشه های استاد مطهری فرهنگ حجاب و عفاف را گسترش داد و انتظار می رود که مسئولان این استان بتوانند با برنامه ریزی مناسب از این پتانسیل بهترین بهره را ببرند.

منبع : http://mortezamotahari.com/

 

کامل هاشمی بازدید : 227 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

جوانان و بیداری اسلامی از منظر امام خمینی (ره)

 

امام خميني(ره) در قرن بيستم، كه گفتمان غا لب، انديشه مدرنيته بود و دين جايگاهي در آن نداشت، با تكيه بر اسلام ناب كوشيد تا با تصرف در جوهره مدرنيته، آن را به نفع دين و ارزش هاي اسلامي مصادره و تأويل نمايد. بدين ترتيب، رهبر كبير انقلاب اسلامي با احياي دين و معنويت، اميد تازه اي در دل ملت ها و نهضت هاي اسلامي دميد كه بيداري اسلامي را در پي داشت و بر پايه اين بيداري، انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد و نقطه آغازي شد بر مقابله جدي تر ملت هاي مستضعف در مقابل قدرت هاي استكباري. اين افكار روشنگرانه همگي سبب شده است كه امروز ملت ها در جاي جاي دنيا و به ويژه جهان اسلام به اين واقعيت نايل آيند و در اين مسير گام بردارند. مبارزات اخير در منطقه عليه حكام جور كه در واقع دست نشانده قدرت هاي استكباري بوده اند بر اين مسئله صحه مي گذارد و اميد را براي تداوم آن صد چندان مي كند. مؤلفه هاي كليدي گفتمان اسلام امام خميني (ره)، شعائر اسلامي و اصول مشترك مسلمانان است كه در قالب كلمه وحدت اسلامي جمع شده و در قالب بيداري اسلامي خود را متجلي كرده است.
نهضت امام خميني اوج گرايش اصول گرايي اسلامي است كه ديگر جنبشهاي اسلامي در سراسر جهان تحت تأثير موفقيت ايشان در تأسيس جمهوري اسلامي توانا شدند. تفكر و طرح امام خميني در واقع تلفيقي از هويت و توسعه بود. در حالي كه رهبران پيشين جنبش بيداري اسلامي چون سيد جمال به دنبال توسعه و تجدد بودند و برخي هم به صورت كمرنگي بر هويت تأكيد مي كردند. امام خميني همان گونه كه به دنبال احياي هويت اسلامي بودند، توسعه نيز در گفتمان وي از جايگاه ويژه اي برخوردار بود، توسعه اي كه در چارچوب هويت اسلامي تعريف مي شد. نظريه سياسي امام منحصراً در قالب و شكل اسلامي مطرح مي شد و همين امر موقعيت و ويژگي ممتازي به امام خميني در جنبش اسلام گرايي در جهان اسلام مي دهد. امام در اين راه همواره بر نقش جوانان تاكيد داشتند.

کامل هاشمی بازدید : 173 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

ولایتی: جمهوری اسلامی پرچمدار بیداری اسلامی است

 

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در همایش سراسری علمی، پژوهشی میقات الرضا (ع) در طرقبه، شاندیز با اشاره به برخی اقدامات ناشایست در اماکن مذهبی مسلمانان و بی توجهی ها و بی احترامی نسبت به قبور ائمه (ع) افزود: آنان که این اقدامات را انجام می دهند بازمانده سفایانیان هستند.

وی اظهار داشت: آنان ابزار دست استعمار و همان کسانی هستند که امروز به دستور آمریکا در سرکوبی بیداری اسلامی جهان کمر همت بسته اند.

وی گفت : آنان می دانند که اگر قرار باشد قبور ائمه (ع) پررونق باشد و مردم با معرفت ، شناخت و مطالعه احوالات و سیره اولیای خداوند که راس فعالیت هایشان ترویج حق و مقابله با باطل و ظلم است، این زیارت را انجام دهند، در عمل جایگاه آنان متزلزل می شود

وی افزود: وجود این بقاع متبرک و وادار کردن مردم به تفکر و تعقل در زیارت موجب زنده ماندن یاد ائمه (ع) و ایستادگی در برابر ظالمان و مستکبران می شود.

ولایتی اظهار داشت: این امر نشان می دهد که چرا دشمن در تخریب این بقاع می کوشد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: به جز ناصبی ها بقیه فرق اسلامی به قبور ائمه (ع) و پیروان آنها احترام می گذارند.

وی گفت: امروز موثرترین عامل منطقه ای در سرکوبی مسلمانان و بیداری اسلامی، همین نوادگان وهابی و ابوسفیانی ها هستند.

وی افزود: اینان که زیارت قبر رسول خدا (ص) را شرک می دانند ، خود متوسل به آمریکا و کاخ سفید شده و آن را مجاز می شمارند.

وی گفت: تلویزیون الجزیره و العربیه در خدمت صهیونیست ها است و در مقابل آنان جمهوری اسلامی پرچمدار بیداری اسلامی است و مسلمانان نیز روش و منش جمهوری اسلامی ایران را برگرفته و تبعیت از ائمه اطهار (ع) می دانند.

دکتر ولایتی افزود: تبعیت از اهل بیت (ع) در صورتی پایدار و زنده می ماند که یاد آنان همواره زنده باشد و بقاع متبرک اماکنی هستند که مردم به آنها دعوت شده اند تا با معرفت و علم به واقعیت وجودی آنان به زیارت بپردازند.

وی اظهارداشت: این امر به آن معنا است که با به کار گرفتن عقل و عاطفه، کاری ماندگار می توان صورت داد همانگونه که در انقلاب ایران شکل گرفت.

منبع : http://www.irna.ir

کامل هاشمی بازدید : 234 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)

خبرگزاری فارس: موج بیداری اسلامی در دنیا ارمغان انقلاب اسلامی است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، حجت الاسلام علی شیرازی در جمع راهپیمایان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آبادان در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حضور حماسی مردم این شهر در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن اظهار کرد: 22 بهمن یکی از روزهای مهم و حیاتی در تاریخ ایران اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل انقلاب در خنثی سازی توطئه‌های دشمنان و مستکبران افزود: در طول حیات 33 ساله انقلاب  دشمنان و استکبار جهانی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همه توطئه‌ها خود را برای نابودی انقلاب اسلامی ایران بکار بستند ولی به یاری خداوند و رهبری حضرت امام (ره) شکست سنگینی خوردند.

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس ترور بزرگان انقلاب، تحمیل جنگ هشت ساله و ده‌ها توطئه دیگر را دستاورد جنایت‌کارانه استکبار جهانی برای متوقف کردن شتاب انقلاب اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و در راس آن کشورهای آمریکای جهانخوار، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی بعد از اینکه همه توطئه‌هایشان نتوانست جلوی انقلاب اسلامی ایران را بگیرد با استفاده از نوکر خود صدام حسین در رژیم بعث عراق، جنگی را علیه کشور ایران به راه انداختند تا زمینه به زانو در آوردن انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: اما با اراده خداوندی و مقاومت جانانه ملت ایران این توطئه نیز نتوانست نظام مقدس جمهوری اسلامی را از کار بیاندازد و پس از هشت سال شکست خفت باری را متحمل شدند.

شیرازی با اشاره به اینکه ملت شریف ایران اسلامی همچنان شیفته آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری هستند گفت: با وجود گذشت 23 سال از رحلت حضرت امام خمینی (ره) مردم همچنان از ارزش‌های ایشان و انقلاب اسلامی پیروی کرده و حمایت‌های خود را از مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی با اقتدار و محکم‌تر نشان داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و بیداری مردم ایران در سال 57 هیمنه ابرقدرت‌ها و آمریکا و کشورهای اروپایی را شکست داد اظهار کرد: استکبار جهانی از همان روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 تحریم‌های خود را بر ایران آغاز کرد  و تا امروز این تحریم‌ها را روز به روز تشدید کرده‌اند اما این تحریم‌ها تاکنون ذره‌ای از اراده ملت ایران را کم نکرد بلکه همت و تلاش ملت را چند صد برابر کرد.

وی تصریح کرد: تحریم نفتی جمهوری اسلامی به معنی شکست آمریکا و کشورهای اروپایی و صهیونیست‌ها است چرا که با اینکار خود نیز دچار ضرر و زیان جدی شده‌اند و خود را به نابودی کامل نزدیک کردند.

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در ادامه با اشاره به موج عظیم بیداری اسلامی در دنیا گفت: موج بیداری اسلامی که هم اکنون در کشورهای اسلامی به راه افتاده به تاسی از همین انقلاب بزرگ ملت ایران در سال 57 است.

وی خاطرنشان کرد: مردم کشورهای اسلامی تونس، مصر، لیبی، بحرین، یمن به حمایت از انقلاب اسلامی بپا خاستند و انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود قرار دادند و شما می‌بینید که چگونه در جای جای این کشورها پرچم اسلامی را در کشورهای خود به اهتزار در آوردند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد حماسه تاریخی مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن در حماسه 12 اسفندماه و در پای صندوق‌های رای تکرار شود تا دشمنان نظام بیش از پیش از نقشه‌های شوم خود مایوس شوند.

 منبع : http://www.farsnews.com

کامل هاشمی بازدید : 182 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)

 

در دومين روز گردهمايي انديشمندان مسلمان مطرح شد

 

 

ایران > سیاست‌خارجی- نخستین کنفرانس بیداری اسلامی روز گذشته با تأکید صاحب‌نظران و اندیشمندان جهان اسلام بر تداوم بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و فراهم آوردن یک ساز و کار منسجم و متشکل در جهت اتحاد هر چه بیشتر کشورهای مسلمان به کار خود پایان داد.

سخنرانان روز دوم این اجلاس تأکید کردند که کشورهای در حال بیداری اسلامی باید برای جلوگیری از به‌انحراف ‌کشیده‌شدن انقلاب‌های خود و مصادره‌شدن آنها توسط کشورهای غربی گام‌های اساسی و هوشمندانه بردارند.

تجلی اراده جمعی ملت‌ها

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، در سخنان روز گذشته خود در کنفرانس بیداری اسلامی با اشاره به بروز دیدگاه‌های مختلف درخصوص ماهیت و چرایی این قیام‌ها از زمان شروع خیزش‌های اخیر مردمی در جهان عرب به بیان نظرات خود در این باره پرداخت و گفت: قیام‌های اخیر مردمی در جهان عرب، ریشه در معادلات ناسالم و ظالمانه موجود در مناسبات میان ملت‌ها و برخی دولت‌های منطقه در طول چند دهه متمادی دارد و نیز عکس‌العملی طبیعی از سوی ملل مسلمان منطقه به سیاست‌های ظالمانه نظام سلطه بین‌المللی در این منطقه حساس از نظام بین‌الملل است.

صالحی در تبیین مواضع و دیدگاه‌های ایران درخصوص تحولات منطقه خاطرنشان ساخت: از نگاه جمهوری اسلامی ایران قیام‌های اخیر منطقه‌ای، حرکتی اصیل و مردمی با انگیزه‌های اسلام‌خواهانه، آرمان‌گرایانه و اصلاح‌طلبانه در حوزه مناسبات ملی، بین‌المللی و حوزه‌های دینی و عقیدتی بوده و تجلی بیداری نوین اسلامی در عصر تزلزل و ناکارآمدی اندیشه‌ها و مکاتب غیرالهی است. جمهوری اسلامی ایران، بدون دخالت در امور داخلی کشورها، تجلی اراده جمعی ملت‌های منطقه در تعیین سرنوشت و احقاق حقوق شهروندی آنان را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کند.

نجات ملت‌ها با الگوی انقلاب ایران

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از مهم‌ترین سخنرانان روز پایانی کنفرانس بیداری اسلامی بود. عمار حکیم با بیان رخنه احتمالی دشمن میان مسلمانان برای انحراف انقلاب‌ها بر ضرورت هوشیاری آنان برای مقابله با انحرافات تأکید ورزید. وی انقلاب اسلامی ایران را عالی‌ترین الگو برای بیداری اسلامی در منطقه دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران طرحی واقعی برای موفقیت و نجات ملت‌های منطقه و عالی‌ترین الگو برای بیداری اسلامی در منطقه است.

عمار حکیم در بیان آسیب‌های احتمالی وارده، به انقلاب‌های اخیر یادآور شد: باید به کشورهایی که شاهد بیداری اسلامی هستند، کمک و پشتیبانی کرد تا وضع اقتصادی بر آنها تاثیر منفی نگذارد و آنها را منحرف نکند. علی‌ناصرمحمد، رئیس‌جمهور سابق یمن نیز در نوبت صبح روز پایانی همایش، انقلاب‌های منطقه را تراوش‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی بدون شک تاکنون راه درستی را در پیش گرفته است و پیروزی نهایی ملت‌های مسلمان منطقه را رقم می‌زند. مصطفی کامالک، رئیس حزب سعادت ترکیه نیز گفت که انقلاب اسلامی ایران امید جدیدی برای بشریت ایجاد کرد که حق بر باطل و مظلوم بر امپریالیسم می‌تواند پیروز شود.

تأسیس دبیرخانه دائمی بیداری اسلامی

بخشی از سخنان روز گذشته اندیشمندان حاضر در همایش به ضرورت پرهیز از بروز انحراف و اختلاف در انقلاب‌های منطقه اختصاص داشت. سخنرانان تأکید داشتند که وحدت مسلمانان این کشورها باید از طریق یک سازوکار متشکل همچون ایجاد یک اتحادیه اسلامی در کنار دبیرخانه دائمی کنفرانس بیداری اسلامی محقق شود. دیروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کشورمان در مراسم اختتامیه همایش بیداری اسلامی حضور یافت و سخنرانی کرد. در پایان این اجلاس علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی گفت: بنا به پیشنهاد دکتر ابراهیم جعفری - نخست‌وزیر سابق عراق- و تصویب شرکت‌کنندگان در نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی، دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران دایر خواهد شد.

فلسطین قابل تجزیه نیست

دفاع از حقوق مردم فلسطین در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی بحث ثابت سخنرانی‌ها طی 2روز برگزاری همایش بیداری اسلامی بود. روز گذشته رمضان عبدالله، ‌دبیر‌کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با علی‌اکبر ولایتی، دبیر کنفرانس، با قدردانی از ایران برای برگزاری چنین نشستی، حمایت جمهوری اسلامی ایران را از مردم مظلوم جهان به‌ویژه فلسطین ستود و بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری ‌در این اجلاس را راهگشای جهان اسلام ‌خواند.

ولایتی مسئله فلسطین را مسئله همه مسلمانان جهان اعلام کرد و بیداری اسلامی را ارائه‌دهنده راه‌حلی اصولی برای آزادی سرزمین‌های اشغالی از سلطه رژیم صهیونیستی دانست. علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه نیز در نشست خبری روز گذشته، در حاشیه کنفرانس، با بیان اینکه ممکن است موضوع کشور فلسطین و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن آن در دستور کار نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل باشد، تاکید کرد: فلسطین تجزیه‌پذیر نیست و نمی‌توان آن را به‌نحوی که برخی‌ها القا می‌کنند به دوقسمت تقسیم کرد و ما تحت هیچ عنوان با تجزیه فلسطین موافق نیستیم.

منبع : http://hamshahrionline.ir 

 

کامل هاشمی بازدید : 219 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 


بیداری اسلامی را امام خمینی در جهان آغاز کرد در عصری که قدرت های جهانی فکر آن را هم نمی گردند.


انقلاب

در سال های طولانی، تبلیغات دامنه دار دولت های شرق و غرب موجب این شد که ملت های مسلم از آنان بازی بخورند و گمان کنند که ترقیات این کشورهای ضعیف در گرایش به یکی از این دو ابر قدرت است، لکن به هر طرف که تمایل پیدا کردند بعد از مدتی فهمیدند که آنها جز اسیر کردن اینها و بردن خزاین و غارت کردن مخازن آنها کار دیگری نمی کنند. در عصر ما، ملت ما یافت که شاه به واسطه پیوندی که با غرب، مخصوصا با امریکا دارد و همین طور باشرق، تمام مخازن ما را به باد داده است بلکه نیروهای انسانی ما را نیز به هدر داده است، و فهمیدند جنایات فوق العاده ای که مرتکب می شود به واسطه پیوندی است که شاه با ابر قدرت ها دارد. از این جهت ملت ما به پا خاست و سایر ممالک، از جمله ممالک اسلامی نیز به این حقیقت تلخ توجه پیدا کردند و با مطالعه تاریخشان درک کردند که تمام گرفتاری هایی که ملت ها پیدا کردند از دست این ابر قدرت هاست، ناچار از آن ابرقدرت ها رویگردان شده اند. و اسلام که تمام آرزوهای بشر به طور شایسته در دسترس آنها خواهد و می گذارد و قوانین اسلام، چه قوانین اقتصادی و سیاسی و چه قوانین فرهنگی و معنوی آن، قوانین غنی ای است که هر کس به آنها توجه پیدا کند ناچار به اسلام گرایش پیدا خواهد کرد.

بیداری اسلامی هر چند پیش از انقلاب در ایران، و در دو سده‌ی اخیر در كشورهای مختلف شكل گرفته بوداما اگر بیداری اسلامی را در یك منحنی رسم كنیم، امام را در طی این 200 سال در قله‌ی این منحنی می‌توان ترسیم نمود. با توجه به رهبری بی‌نظیر امام در رویارویی با قدرت‌ها و به پیروزی نشاندن یك انقلاب و راهبری موج بیداری اسلامی و مواجهه با مسائل آن، بررسی مشكلات و موانع این پدیده از دیدگاه آن بزرگ‌مرد تاریخ، از اهمیت زیادی برخورداراست. حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 22 بهمن سال 57 در پیامی خطاب به ملت مسلمان ایران فرمودند: «لازم است این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می‌توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند

امام در عین حمایت كامل از روحانیت اصیل و متعهد، انتقادهای بسیار تندی از روحانی‌نماهای وابسته به دربار و قدرت دارند. امام ضمن ابراز تنفر از روحانیت غیرمهذّب و متعهد، آنان را از ساواكی‌ها هم بدتر می‌دانند

متخصصان و کارشناسان علوم سیاسی ومسائل بین المللی هرکدام به نحوی و با نگاه ویژه خوددرپی تحلیل تحولات اخیرکشورهای اسلامی هستند.اما بی شک هیچ نمی تواند ادعاکند که به گفتمان حضرت روح الله(ره)رجوع کرده وریشه های اصلی این حوادث را در نیافته باشد.آنان که با این گفتمان آشنایند به خوبی می دانند که وقوع انقلاب های مردمی با ماهیت اسلامی ،به دور از مرزبندی های سیاسی و مذهبی برعلیه استکبار و ایادی آنها چیزی جز دکترین امام خمینی(ره)نمی باشد.

 

کامل هاشمی بازدید : 325 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

ریشه‌ها، عوامل و نحله‌های فکری بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی (1)

 

چکیده
 

بیداری اسلامی، جریانی اصلاحی است که به دنبال ضعف استراتژیکی کشور‌های اسلامی، در قرن 19 - پس از حمله ناپلئون- و ماهیت اسبتدادی حاکمیت، در بستر تاریخی این کشورها اتفاق افتاده است. برهه‌های مختلف، بیدارگرانی متعدد را تجربه کرده‌اند، در مقطعی سید جمال‌الدین اسدآبادی این رسالت را به دوش می‌کشد و در مقطع دیگر امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین پدیده بیداری اسلامی را رقم می‌زند. علی‌رغم دسیسه‌های استکبار، برای تحریف وانحراف بیداری اسلامی، این جریان هرچند با فراز و فرود، اما مسیر خویش را پیموده است. البته موفقیت و عدم موفقیت آن؛ بستگی به نوع رهبری، ژرفای بیداری، شرایط سیاسی، و اجتماعی و همراهی توده‌ها و عوامل دیگری از این قبیل داشته است. با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی کشور‌های اسلامی، و غنای فکری- فرهنگی آن، تحقق آرمان‌های بیداری اسلامی با رعایت پیشفرض‌های آن، نه افسانه‌ای است و نه غیر ممکن.
واژگان کلیدی: بیداری، بیداری اسلامی، استعمار، حق و باطل.

کلیات
 

الف – تعریف بیداری
 

بیداری از واژگان فارسی است که مرادف واژه‌های «یقظه» «بصیرت» و علم و معرفت در زبان عربی به کار برده می‌شود. در عرف عام به حالتی اطلاق می‌شود که قدرت درک و انتخاب را به انسان می‌دهد. از این رو این واژه گاهی ناظر به بیداری ظاهری است وگاهی به بیداری باطنی. بیدار ظاهری؛ به کس و کسانی اطلاق می‌شود که فعالیت‌های فزیکی آگاهانه انجام می‌دهد، مثلا می‌خورد، می‌آشامد، می‌شنود، می‌بیند، مطالعه می‌کند، رانندگی می‌کند و ... اما افق دید این فعالیت‌ها فقط در ماده و مادیات محدود و محصور است. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون» (1) درعرف عام این گونه افراد مصداق انسان هستند، و در جامعه انسانی زندگی می‌کنند، اما به بیداری انسانی نرسیده‌اند، زیرا این گونه فعالیت‌ها هرچند برای بقا و تداوم حیات لازم است، اما کافی نیست. بیداری باطنی، بینش وافق دیدشان، فراتر از کرانه‌های مادی در حرکت است. هرچند از دنیا و مادیات استفاده می‌کنند، اما آن را معبر و پلی می‌داند برای پر کشیدن به کرانه‌های انسانی و معنوی.
بیداری قسم نخست، با توجه به تفکر قرآنی و اسلامی برکسانی قابل تطبیق است که چشم دارند اما نمی‌بیند، گوش دارند اما نمی‌شنوند... و آن‌ها را غافل نام می‌گذارند (2)
بیداری قسم دوم؛ شامل کسانی می‌شود که با تعقل، تدبر، تفکر از اثر به موثر، از مخلوق به خالق و... می‌رسند. به گفته شاعر:
برگ در ختان سبز در نظر هوشیار 
هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
یعنی فقط نگاه نمی‌کند، بلکه نگاه می‌کند و می‌بیند، می‌شنود و می‌اندیشد، ....(3) که در تفکر اسلامی و قرآنی؛ آن را بصیر، و در فارسی بیدار نام می‌گذارند. رسالت را که این رساله بدوش می‌کشد، باز کاوی بیداری قسم دوم است

کامل هاشمی بازدید : 129 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

ریشه‌ها، عوامل و نحله‌های فکری بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی (2)

 

ح - نقش زنان در بیداری اسلامی 
 

اسلام به خاطر یک سری احکام و دساتیری که تعلق به زن یا مرد تنها دارد، مورد سم‌پاشی‌های زیادی از سوی استعمار و استکبار جهانی قرار گرفته است. حقیقت این است که اسلام با توجه به شناخت که نسبت به طبیعت، استعداد، توانمندی‌های متفاوت زن و مرد دارد، در برخی موارد احکام متفاوت را صادر کرده است، و این به معنای تبعیض بین زن و مرد نیست، برای علما و دانشمندان روشن است که تفاوت به معنای تبعیض نیست. با مراجعه به منابع و متون دین مقدس اسلام و با آندک تأمل به آن‌ها، نه تبعیض بلکه تساوی زن ومرد و همینطور بقیه انسان‌ها با همدیگر به اثبات می‌رسد. مثلا تساوی در خلقت (40)، تساوی در انسانیت (41)، تساوی درحقوق و تکالیف (42)، تساوی درداوری واجرایی قوانین (43)، تساوی در حق مالکیت وتصرف دراموال (44)، تساوی در عبادت و بندگی (45) تساوی در دعا و نیایش (46) تساوی در دنیایی پس از مرگ و بهشت دوزخ (47)، تساوی در تمایل جنسی (48)، تساوی در حدود (49) تساوی در اطاعت از رهبری (50) از این رو تاریخ اسلامی صحنه‌های را در حافظه دارد که زنان مثل مردان نقش آفرینی کرده‌اند. واین حضور در صحنه‌های حماسی و انقلابی در جوامع اسلامی ملهم از آموزه‌های اسلامی است. که از زمان پیامبر اکرم (ص) آغاز گردیده و در تداوم تاریخ انقلاب وجهاد اسلامی محسوس و ملموس است، یکی از افتخارات بانوان مسلمان این است که اولین شهیدی که در راه اسلام جان خویش در زیر شکنجه مشرکان نثارکرد، «سمیه» مادر عمار از زنان مجاهد بود؛ و بعد از آن باشکوه‌ترین و مقتدرترین حضور زن در حادثه انسان ساز کربلا خود نمایی می‌کند. که حضرت زینب (س) به عنوان مکمل نهضت عاشورا شناخته می‌شود. موج‌های بیداری اسلامی که در تداوم خط سرخ شهادت اسلامی صورت پذیرفته است نیز حضور زنان در اشکال و اقسام متفاوت را به ثبت رسانده است. این حضورگاهی باشهادت، اسارت و جهاد در سنگر، و گاهی با حمایت مردان مجاهد اعم از آنکه شوهر باشند یا پسر و یا برادر، وگاهی بادلجوی مداوای مجاهدین و مجروحین در پشت صحنه بوده است. این یک اصل ثابت شده است که در پشت هر مرد موفق، زنی موفق وجود داشته است. زنانی که با درایت سیاسی وسعه ی صدر، تکیه از بازوی پرتوان مرد خود برمی دارند، کمر راست می‌کنند و برای رسیدن به هدف، او را راهی میدان می‌کنند بزرگ‌ترین کمک به بیداری و انقلاب می‌کنند، هرچند می‌توان گفت در برخی مواقع حضور کمرنگ داشته است مثل بیداری که سید جمال ایجاد کرد. اما در بیداری‌های اخیر نقش زنان قابل انکار نیست.

کامل هاشمی بازدید : 118 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

انقلاب اسلامی الگوی عملی بیداری اسلامی شده است

 

خبرگزاری فارس: یک دولتمرد هندی گفت: انقلاب اسلامی الگوی عملی برای بیداری اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سرزمین وحی، یک دولتمرد هندی که در سفر معنوی حج حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد میزان شناختش از جمهوری اسلامی گفت: انقلاب اسلامی الگوی عملی برای بیداری اسلامی شده است.
«نجم الرحمان» زائر هندی که معاون شهرداری یک شهر هند است و  هم وطنش «مغیث علم» که کارگاه تولید لباس دارد، به عنوان زائران خانه خدا در مکه مکرمه حضور دارند و در این گفت و گو شرکت کردند.
مغیث علم در مورد تعداد جمعیت مسلمان هند گفت: 15درصد جمعیت یک میلیارد و 350 میلیون نفری هندوستان، یعنی 202 میلیون و 500 هزار نفر مسلمان هستند.
این زائر هندی تولید کننده لباس گفت: هزینه حج هر زائر هندی معادل 122هزار روپیه (به ازای هر 50 روپیه معادل یک دلار() 2440 دلار) می پردازند که کاروان تعهدی به تغذیه زائر ندارد، فقط تعهد اسکان دارد.
نجم الرحمان دیگر زائر هندی و معاون شهردار درباره جمهوری اسلامی گفت: حکومت اسلامی در ایران برقرار شده و از آن اطلاع کامل دارم.
این اندیشمند مسلمان هندی یادآور شد: به نظرم جمهوری اسلامی  تنها حکومتی است که با عزت مقابل سیطره آمریکا و اسرائیل در جهان قد علم کرده و ایستاده است.
این مسلمان هندی اضافه کرد: متاسفانه سران کشورهای عربی روحیه نوکری و سر سپردگی برای آمریکا دارند.
نجم الرحمان در مورد رفتار دولت هند با مسلمانان یادآور شد: مردم مسلمان هند از دولت راضی هستند، چون حکومت نسبت به مسلمانان مدارا می کند.
این هندی در مورد جایگاه اجتماعی مسلمانان کشورش گفت: مسلمانان در هندوستان تا پست ریاست جمهوری هم پیشرفت می کنند، به گونه ای که رئیس جمهور قبلی هند پرفسور عبدالکلام یک دانشمند هسته ای و مسلمان بود.
نجم الرحمان ادامه داد: در حال حاضر احمد علی انصاری معاون رئیس جمهور هند یک مسلمان است، بنابر این مشکل و محدودیتی برای ارتقای مسلمانان در هند وجود ندارد.
وی گفت: به نظرم حدود 20 درصد مردم هند مسلمان هستند.
این معاون شهردار در هند در پاسخ به این پرسش که سر منشاء بیداری اسلامی چیست، گفت: نقطه آغاز این جنبش بیداری اسلامی را نمی دانم، ولی به نظرم انقلاب اسلامی و نظام حکومتی اسلام در ایران یک الگوی عملی برای این جنبش های بیداری اسلامی به شمار می رود.
این دو مسلمان هندی تاکید کردند همه مسلمانان برادرند.
آنها پس از این گفت وگوی کوتاه برای اقامه نماز جماعت عصر در مسجدالحرام در ساعت 15:30 عازم حرم شدند.
انتهای پیام/

 منبع : خبر گزاری فارس

کامل هاشمی بازدید : 106 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

مقدمه: مدّتی مردم منطقه خاورمیانه از خواب غفلت بیدار شده و قیامهای خود را شروع کرده اند. این قیامها کم کم به اروپا کشیده و ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد. قطعا این بیداری در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی یک شبه رخ نداده بلکه زمینه هایی داشته و دارد که با تحقق آنها این اتفاق عظیم روی داده است.

برآنیم زمینه های بیداری اسلامی را از نگاه استاد متفکّر شهید مرتضی مطهری مطرح نموده و از اندیشه های ناب ایشان بهره گیریم. نکاتی که هنوز برای ما تازگی دارد و عمق بصیرت این اندیشمند اسلامی را می رساند.

با مطالعه آثار مختلف ایشان می توان زمینه های بیداری اسلامی را در سه بعد گرایشی، بینشی و الگوپذیری خلاصه کرد. با این توضیح که باید در این سه بعد اتفاقاتی رخ دهد تا نتیجه آن یعنی بیداری حاصل گردد.

۱- بعد انگیزشی

مهمترین نکته ای که شهید بزرگوار مطهری در این بعد بر آن تاکید دارند مسالهاحساس شخصیّت است. اگر ملّتی احساس شخصّیّت ننماید هیچگاه دست به قیام و انقلاب نخواهد زد. در اینجا مطالبی از ایشان را که بیانگر اهمّیت و آثار احساس شخصِت و در مقابل، بیانگر خطرات خودباختگی است، مرور می کنیم:

 

کامل هاشمی بازدید : 76 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

شهید آیت‌‌الله مطهری(ره) دو جریان را درباره انقلاب اسلامی خطرناک می‌داند: اول؛ ناآشنایان به مفاهیم اسلامی که دل در گرو غرب دارند و دوم؛ گروهی که اندیشه‌های معاند اسلام را با برچسب اسلامی در افکار جوانان ما جای می‌دهند.

روز گذشته مقام معظم رهبری در سخنرانی افتتاحیه همایش بیداری اسلامی، به نخبگان فرهنگی و سیاسیون فعال و اندیشمندان و علمای جهان اسلام، به چندی از خطرهای و آسیب‌های فراروی بیداری مردم منطقه اشاره کرد. شهید مطهری نیز در این مورد سخنان ارزنده‌ای دارند که لازم است مورد تأمل بسیاری قرار گیرد.
شهید مطهری معتقد است که نهضت‌ها مانند همه پدیده‏هاى دیگر ممکن است دچار آفت‏زدگى شوند. وظیفه رهبرى نهضت است که پیشگیرى کند و اگر احیاناً آفت نفوذ کرد، با وسایلى که در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد، آفت‏زدایى نماید.
شهید مطهری، رهبر نهضت را حافظ معیارها و اصول انقلاب می داند، لذا می‌نویسد: اگر رهبرى یک نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت‏زدایى سهل‏انگارى نماید قطعاً آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معکوس خواهد بخشید.
شهید مطهری در بررسی محققانه خود، ۴ آسیب را فراروی انقلاب‌های و نهضت‌های می‌داند:

۱٫نفوذ اندیشه هاى بیگانه
به اعتقاد شهید مظهری اندیشه‏هاى بیگانه از دو طریق نفوذ مى‏کنند. یکى از طریق دشمنان. هنگامى که یک نهضت اجتماعى اوج مى‏گیرد و جاذبه پیدا مى‏کند و مکتبهاى دیگر را تحت‏الشعاع قرار مى‏دهد، پیروان مکتب‌هاى دیگر براى رخنه کردن در آن مکتب و پوسانیدن آن از درون، اندیشه‏هاى بیگانه را که با روح آن مکتب مغایر است وارد آن مکتب مى‏کنند و آن مکتب را به این ترتیب از اثر و خاصیت مى‏اندازند و یا کم‏اثر مى‏کنند.
اسرائیلیات، مجوسیات، مانویات را شهید مطهری از جمله نفوذ اندیشه‌های بیگانه می‌داند که با مارک اسلام وارد حدیث و تفسیر و افکار و اندیشه‏هاى مسلمانان گردید و بر سر اسلام آمد آنچه آمد.
شهید مطهری یکی دیگر از راه‌های نفوذ اندیشه‌های بیگانه را از طریق دوستان و پیروان می‌داند، به اعتقاد ایشان گاهى پیروان خود مکتب به علت ناآشنایى درست با مکتب، مجذوب یک سلسله نظریات و اندیشه‏هاى بیگانه مى‏گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مکتب مى‏دهند و عرضه مى‏نمایند.
شهید مطهری مجذوب‏شدگان به فلسفه یونانى و آداب و رسوم ایرانى و تصوف هندى، نظریات و اندیشه‏هایى را به عنوان خدمت (نه به قصد خیانت) ، نمونه‌ای از نفوذ اندیشه‌های بیگانه از طریق دوستان می‌دند که وارد اندیشه‏هاى اسلامى شده است.
شهید مطهری در مورد انقلاب اسلامی هر دو جریان را خطرناک می‌داند،‌یعنی ۱٫گروهی که هم‌ناآشنا به مفاهیم اسلامی هستند و هم دل در گرو مکتب‌های غربی دارند و ۲٫ گروهی که اندیشه‌های معاند اسلام را با مارک و برچسب اسلامی در ذهن و افکار جوانان ما جای می‌دهند.
ایشان در این مورد معتقد است: در در عصر حاضر که نهضت اسلامى ایران اوج گرفته و مکتب‌ها و «ایسم»ها را تحت‏الشعاع قرار داده است، هر دو جریان را مشاهده مى‏کنیم؛ هم گروهى را مى‏بینیم که واقعاً وابسته به مکتب‌هاى دیگر بالخصوص مکتبهاى ماتریالیستى هستند و چون مى‏دانند با شعارها و مارکهاى ماتریالیستى کمتر مى‏توان جوان ایرانى را شکار کرد، اندیشه‏هاى بیگانه را با مارک اسلامى عرضه مى‏دارند.
بدیهى است اسلامى که با محتواى ماتریالیستى در مغز یک جوان فرو رود و تنها پوسته اسلامى داشته باشد به سرعت دور انداخته مى‏شود.
و هم مى‏بینیم ـ و این خطرناکتر است ـ که افرادى مسلمان اما ناآشنا به معارف اسلامى و شیفته مکتب‌هاى بیگانه، به نام اسلام اخلاق مى‏نویسند و تبلیغ مى‏کنند اما اخلاق بیگانه، فلسفه تاریخ مى‏نویسند همان طور، فلسفه دین و نبوت مى‏نویسند همان طور، اقتصاد مى‏نویسند همان طور، سیاست مى‏نویسند همان طور، جهان‏بینى مى‏نویسند همان طور، تفسیر قرآن مى‏نویسند همان طور و
علامه شهید مطهری با صراحت تمام و بدون ترس خطر قلم‌به‌دستان مزدور و هم قلم‌به‌دستان گمراه را هشدار می‌دهد: من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهى، به رهبران عظیم‏الشأن نهضت اسلامى که براى همه‏شان احترام فراوان قائلم، هشدار مى‏دهم و بین خود و خداى متعال اتمام حجت مى‏کنم که نفوذ و نشر اندیشه‏هاى بیگانه به نام اندیشه اسلامى و با مارک اسلامى اعمّ از آنکه از روى سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطرى است که کیان اسلام را تهدید مى‏کند.
البته شهید مطهری، بستن پنجره‌ها و درب‌های برای مقابله با اندیشه‌های معاند را کافی نمی‌داند،‌لذا می‌نگارد: راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست. مگر مى‏شود تشنگانى را که براى جرعه‏اى آب له‏له مى‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟!
این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافى در زمینه‏هاى مختلف اسلامى کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ایم. اگر ما به قدر کافى آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهاى آلوده نمى‏رفتند.
شهید مطهری عرضه صحیح و درست اندیشه ناب محمدی را هم‌ رفتاری آفندی و هم پدافندی می‌داند، یعنی اگر ما به درستی اسلام را معرفی کرده بودیم هم جوانان را به درستی تربیت دینی کرده بودیم و هم به درستی با شبهات مقابله! لذا در این مورد می‌نگارد: راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‏ها با زبان روز است.
حوزه‏هاى علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعى یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمى و فکرى خود آگاه گردند، باید کارهاى علمى و فکرى خود را ۱۰ برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمى جوابگوى مشکلات نسل معاصر نیست.

منبع : http://shiaha.com 

 

کامل هاشمی بازدید : 83 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه مازندران گفت: بي‌شك انديشه‌هاي زلال نشأت گرفته از مباني ديني شهيد مطهري نقشي بسزایی در بيداري اسلامي و خيزش‌هاي ديني ملت‌هاي مظلوم منطقه خاورميانه داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، حجت الاسلام‌ حسيني در مراسم بزرگداشت شهيد مرتضي مطهري و مقام معلم که صبح امروز در دانشگاه مازندران برگزار شد، روز معلم را داراي مقام و منزلتي بي‌بديل دانسته و با بیان اینکه خداوند هم خود را معلم می‌داند، گفت: در مسیر خطیر تعلیم و تربیت بزرگانی گام نهاده‌اند که نام‌شان می‌درخشد و یکی از این بزرگان شهید مطهری است.


وی ادامه داد: شهيد مرتضي مطهري الگو و اسوه‌اي كامل براي معلمان است، بنابراين جامعه امروز نيازمند استادان متعهد، متخصص و مومن است تا جويبار تعليم و تربيت همواره جاري باشد.


حسینی افزود: بي‌شك انديشه‌هاي زلال نشأت گرفته از مباني ديني شهيد مطهري نقشي بسزایی در بيداري اسلامي و خيزش‌هاي ديني ملت‌هاي مظلوم منطقه خاورميانه كه اينك شاهد آنيم، داشته و دارد.

حسینی تاکید کرد: باورمان این است که درخشش آثار شهید مطهری جزء به دلیل اتصال به کلام وحی و ولایتمداری نبوده است.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه مازندران در ادامه خاطرنشان كرد: معلم كسي است كه بتواند دانشجو را از ناداني و نااهلي‌ها به سوي نور هدايت كند و اين مصداق كامل معلمي و مهمترين رسالت يك معلم و استاد است.
 

حسيني با بيان اينكه روز معلم آغاز يك فصل نوين و جديد در زندگي همه معلمان است، اظهار داشت: در آيات قرآن خداوند خود را معلم و عالم را متعلم معرفي مي‌كند.

وي دانشجو را بزرگترين سرمايه در دستان معلمان خواند و افزود: عقيده دانشجويان بزرگترين امانت و سرمايه‌اي است كه خداوند، تعليم و تعلم آن را بر عهده ما گذاشته است.

 منبع : http://snn.ir

کامل هاشمی بازدید : 139 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 «ما اكنونبيش از هر چيزي نيازمنديم به يك رستاخيز ديني و اسلامي، به يك احياء تفكر ديني، به يك نهضت روشنگر اسلامي.» 


«در همهکشورهای اسلامی نوعی بیداری و به خودآمدگی اسلامی پیدا شده است مللمسلمان با سرخوردگی از معیارها و مکتبهای شرقی و غربی به جستوجوی هویتواقعی و اصیل خود برخاستهاند. مسلمانان، یک دوره خودباختگی را پشت سرگذاشتهاند و به یک دورهبازیافتگی رسیدهاند لذا جهان سومی در حال تولد است که شرق و غرب را بهمقابله برانگیخته است».

این تعابیر، مربوط به مصاحبه شهید مطهری در فروردین 1358 است. شخصیت کمنظیری که حاصل عمر امام و اندیشهپرداز جمهوری اسلامی بود و افق بلند فراروی مسلمین را رصد و تبیین میکرد
بیشک بررسی علمی هر موضوع، مبتنی بر پیشینه و ریشه‎‎های آن است و «بیداری اسلامی» نیز جز با شناخت صحیح از اسلام و مسلمانان قابل تحلیل نخواهد بود

جایگاه اسلام و تمدن اسلامی
مکتب نورانی اسلام بهعنوان یک نظام جامع و منسجم، از جایگاه ویژهای در اندیشه شهید مطهری برخوردار است. «اسلام دینی جامع و همهجانبه است، دینی است که تنها بهیک سلسله پندها و اندرزهای اخلاقی و فردی و شخصی اکتفا نکرده است، دینیاست جامعه ساز.» و چه زیباست که اینجامعه مورد ادعا، تحققی شگرف و مؤثر در تمدن بشری پیدا کرد «مسلمین دوران عظمت و افتخار اعجابآوریرا پشت سر گذاشتهاند... تمدنی عظیم و با شکوه بنا کردند که چندین قرن ادامه یافت و مشعلدار بشر بود، اکنون نیز یکی از حلقههاي درخشان تمدن بشر بهشمار میرود و تاریخ تمدن به داشتن آن به خود میبالد... ویل دورانت میگوید: اسلام طیپنج قرن، از لحاظ نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانی و قوانین منصفانه انسانی و تساهل دینی و ادبیات و تحقیق علمی و علوم و طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود».

اما یک مصلح دردمند هرگز به تمجید و تعریف بسنده نمیکند و درپی کشف و درمان ضعفها و کاستیهاست. «طبعا این پرسش پیش میآید که چطور شد مسلمانان پس از آن همه پیشروی و ترقی در علوم و معارف و صنایع و نظامات، به قهقرا برگشتند؟ مسئول اینانحطاط و سیر قهقرایی چیست و کیست؟»

 
علل ضعف مسلمین
استاد مطهری در کتاب ارزشمند انسان و سرنوشت، مهمترین علت ضعف مسلمانان را در سه محور فکری، اجتماعی و خارجی (کشورهای بیگانه) دستهبندی کرده به تحلیل و بررسی آنها میپردازند. جالب آن است که اکثر 19محوری که برای تحقیق و بررسی معرفی میکنند به اصلاح نگاه و فکر دینی ما مربوط میشود. بهعبارت دیگر ریشه همه مشکلات «عدم آشنایی مردم با معارف اسلامی» است؛ از اینرو با دردمندی تمام، دو سال قبل از قیام 15خرداد فریاد میزد: «ما اکنونبیش از هر چیزی نیازمندیم به یک رستاخیز دینی و اسلامی، به یک احیاء تفکر دینی، به یک نهضت روشنگر اسلامی».

حضور اسلام در صحنه جامعه
یکی از انحرافات مهم فکری در جوامع اسلامی «شخصی و باطنی ساختن دستورات اسلام» بوده و هست. در نتیجه بیداری اسلامی وقتی شکل میگیرد که به تعبیر مقام معظم رهبری: «عنصر اصلی بیداری اسلامی در منطقه، حضور واقعی و عمومی مردم در میدان عمل و صحنهمبارزه و جهاد باشد، نه فقط با دل و خواست و ایمانشان، بلکه علاوهبر آن، با جسم و تنشان.» استاد مطهری در این زمینه میفرماید: «اسلام دو هجرت دارد نه یک هجرت، اسلام دو جهاد دارد نه یک جهاد. هر وقت یکی را به بهانه دیگری نفی کردیم از تعلیمات اسلام منحرف شدهایم».

جایگاه مهم خواص و اندیشمندان
در مقدمه داستان راستان –که متأسفانه آنچنانکه باید و شاید مورد توجه اصحاب اندیشه و هنر قرار نگرفته است - استاد بيان ميدارد: «صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد، ممکن نیست که دیواریبین طبقات کشیده شود و طبقهای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر مصون یا بیبهره بماند، ولی معمولا فساد از خواص شروع میشود و به عوام سرایت میکند. و صلاح بر عکس از عوام و تنبه و بیداری آنها آغاز میشود و اجبارا خواص را به صلاح میآورد» این نکته مهم، علاوهبر نقش اساسی توده جامعه در پیشبرد نهضت اسلامی، جایگاه محوری متفکران و خواص هر عرصه را یادآور میشود؛ لذا مرور مستمر اصول انقلاب و آفات آن جزء ضرورتهای فوری بیداری اسلامی است

توجه به اصول و اهداف انقلاب
شهید مطهری احساس شخصیت و عزت ملی را رمز موفقیت و حیات ملت و نخستین قدم برای حرکت و تحول میدانند زیرا تا وقتی این احساس نباشد، هیچ تلاش و حرکتی مفید و مؤثر نخواهد بود

در مرحله دیگر، بازگشت به تعالیم اسلامی مهمترین رکن بالندگی و حرکت ملل مسلمان است: «قویترین حربه دفاعی این انقلاب و مؤثرترین اسلحه پیشرفت آن، ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشت به ارزشهای اصیل اسلام است. غرب -منظور تمام ابرقدرتها است- از یک چیز وحشت دارد و آن بیداری خلقمسلمان است... راه این بیداری، آشنائی با تاریخ و فرهنگ و ایدئولوژیخودمان است».

در سایه همین فرهنگ اسلامی است که مسأله جهاد معنا مييابد و به تبلور میرسد. زیرا: «جهاد بهعنوان دفاع مشروع است... ولی بحث سر مصداق دفاع است، که مصداقدفاع آیا فقط دفاع از شخص خود، حداکثر از ملت خود است؟ یا دفاع از انسانیت هم دفاع است؟».

از طرف ديگر توجه به اهداف جهانی اسلام و نگاه جامع بهجامعه اسلامی است که مسأله وحدت مسلمانان را از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد: «یکی از مزایای معظم له[مرحوم آیتالله بروجردی] توجه و علاقه فراوانی بود که به مسأله وحدتاسلامی و حسن تفاهم و تقریب بین مذاهب اسلامی داشت.» بدیهی است مسأله وحدت اسلامی هم از جنبه علمی و فرهنگی ضرورت دارد و هم به لحاظ آفات اختلاف و تفرقه، باید مورد توجه و یادسپاری قرار گیرد
 
حساسیت در برابر آفات
در پایان، برخی از دغدغه‎‎های شهید مطهری (رحمتاللهعلیه) در زمینه آفات نهضت اسلامی را مرور میکنیم:
1.
نفوذ اندیشه‎‎های بیگانه؛
2.
تجددگرائی افراطی؛
3.
ناتمام گذاشتن تلاشها؛
4.
رخنه فرصتطلبان؛
5.
ابهام طرحهای آینده؛
6.
تغییر جهت اندیشه‎‎ها. (حفظ اخلاص)

«
من بهعنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم الشأننهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، هشدار میدهم و بین خود و خدای متعال اتمام حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشه‎‎های بیگانه به ناماندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعم از آنکه از روی سوءنیت و یا عدم سوءنیت صورت گیرد، خطری است که کیان اسلام را تهدید میکند. راه مبارزه با این خطر، تحریم و منع نیست... راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینهها با زبان روز است».سیدمحسن طباطبایی 

 منبع: http://www.jebhepaydari.ir

کامل هاشمی بازدید : 142 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به نقش انقلاب اسلامی و تفکرات استاد شهید مطهری در بیداری اسلامی و احیای تفکری اسلامی در جهان اسلام اشاره و ریشه‌‌ها و عوامل بیداری اسلامی در جهان اسلام را تبیین و تشریح کرد.

آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سومین هم اندیشی حکمت مطهر که صبح امروز دوشنبه 12 اردیبهشت ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با تأکید بر نقش تفکر شیهد مطهری در نگاهداری حرکت بیداری اسلامی و نزدیکی عجیب فکری میان شهید مطهری و شهید صدر گفت: به رغم اینکه این دو شخصیت شاید با یکدیگر دیدار هم نکرده بودند اما تقارب فکری عجیبی میان آنها وجود داشت و آنها در تاریخهای نزدیک به هم به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه نباید از ریشه های بیداری اسلامی غفلت کنیم گفت: در نیمه های قرن هفدهم میلادی ارتش عثمانی در بیرون دروازه های وین قرار گرفته بود. هنوز هم آثار گلوله های عثمانی در یکی از دروازه های وین وجود دارد. عثمانی ها در آن زمان می توانستند شهر وین را از بین ببرند اما در نتیجه برنامه ریزی رهبران شهر این ماجرا به عقب نشینی عثمانی منتهی شد. عقب نشینی که با برنامه ریزی رهبران غربی برای استعمار جهان اسلام همراه شد.

  

نقش آرای شهیدمطهری در بیداری اسلامی/ عوامل بیداری اسلامی در جهان اسلام

 

آیت الله تسخیری افزود: از آن زمان جهان اسلام در حالت غفلت فرو رفت . تهاجم غرب به جهان اسلام از استعمار هلند در اندونزی آغاز شد. اندونزی از نیمه های قرن 17 تا نیمه های قرن 20 تحت اشغال هلند بود. آسیای میانه را روسیه اشغال کرد و جهان اسلام تا اوایل قرن بیستم به عقب نشینی خود ادامه داد. تا اوایل قرن بیستم کل جهان اسلام تحت استعمار غرب بود، بیداری اسلامی سرکوب می شد و استکبار جهانی برای از بین بردن آخرین نفسهای بیداری اسلامی در جهان اسلامی سه هدف را برای خود ترسیم کرده بود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اهداف استکبار جهانی برای سرکوبی بیداری اسلامی گفت: گسترش سکولاریسم، پاره پاره کردن جهان اسلام و عقب ماندگی جهان اسلام از اهداف سه گانه استعمار تلقی می شوند. اما استعمار پس از مدتی با انقلاب اسلامی ایران رو به رو شد که تمام طرح های آنها را نقش بر آب کرد. انقلاب اسلامی ایران در شرایطی صورت گرفت که مسلمانان مأیوس و ناامید از حکومت قرآن و هدایت زندگی خود توسط اسلام بودند.

آیت الله محمد علی تسخیری در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: انقلاب اسلامی سه هدف را دنبال می کرد که درست در مقابل اهداف استکبار بود. هدف اول سیاسی کردن دین، هدف دوم وحدت جهان اسلام و هدف سوم حرکت جهان اسلام به سوی پیشرفت بود که درست اهداف ضد استکباری بودند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین هنر امام بیداری اسلامی و هدایت آن بود گفت: شهید مطهری تأکید می کرد که به وجود آمدن بیداری امری عظیم است، اما عظیم تر از آن ماندگاری این بیداری است. از پیامبر(ص) روایت شده است که فرمود سوره هود ما را پیر کرد. چرا که در سوره هود به پیامبر دستور استقامت و پایداری داده شده که این امر برای پیامبر امری عظیم بود. امروز در زمان ما نیز هدایت این بیداری برعهده مقام معظم رهبری قرار دارد.

تسخیری اظهار داشت: استکبار جهانی پس از انقلاب اسلامی مدتی را در حالت گیجی سپری کرد اما پس از آن که به هوش آمد نقشه هایی برای جهان اسلام کشیده بود. آنها تلاش می کردند که انقلاب اسلامی را به مشکلات خود مشغول کنند برای این امر صدام را تحریک کردند که تا هشت سال انقلاب را به خود مشغول کند، محاصره اقتصادی ، جدایی میان انقلاب و مردم جهان اسلام، تحریک عناصر ناسیونالیسم عربی، تحریک از داخل کشور، ترویج ایران هراسی، شیعه هراسی و فارس هراسی از جمله نقشه های استکبار علیه ایران و انقلاب اسلامی بوده است. آنها 30 سال موفق شدند مانع تأثیرات کشورهای اسلامی شوند و هنوز هم در پی نقشه هایی برای ممانعت از این تأثیرات هستند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان نهادهایی که مسئولیت رهبری فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور را برعهده دارند گفت: همه مؤسسات باید ما را در این امر یاری کنند تا از این فرصت استفاده کرده و به سمت گسترش تفکر اسلام پیش برویم. می توانیم در این راه از درسهای شهید مطهری استفاده کنیم. چرا که وی همواره تأکید داشت که نباید از عوامل بیداری غفلت کنیم.

براساس اظهارات آیت الله تسخیری تحول داخلی افراد و جامعه، عمق بخشیدن به ایمان و فراهم شدن زمینه گسترش بیداری اسلامی است.

دکتر محسن اسلامی مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در هم اندیشی حکمت مطهر که با محوریت بیداری و احیای تفکر اسلامی در حکمت مطهر برگزار شد گفت: حرکتهای جهان اسلام از برخی کتابهای استاد شهید مرتضی مطهری الهام گرفته است. تلألو این کتابها در جهان اسلام تأثیر داشته و چنین نتیجه ای را رقم زده است.

وی با تأکید بر اینکه امام نظریه اسلام سیاسی را ارائه کرد اما استاد شهید مطهری پردازش کننده آن بود گفت: اندیشه های استاد به این معنا پرداخته است که اسلام سیاسی است و هیچ بن بستی در آن وجود ندارد. همچنین ختم رسول الهی و ختم ادیان با دین اسلام نیز نشان دهنده این است که اسلام را باید در تمام ابعاد زندگی بشری مورد توجه قرار داد.

دکتر اسلامی یادآور شد: در دهه گذشته پس از شکل گیری حوادث یازدهم سپتامبر نظریه اسلام سیاسی به نوعی منحرف شد و متأسفانه در سطح جهان این نظریه را مترادف با افراط گرایی تلقی کردند. این درحالی است که اسلام سیاسی اساسی ترین پیام انقلاب اسلامی ایران بوده است.

مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: مطرح شدن مباحثی چون مباحث اقتصاد اسلامی که مسیر فطری زندگی بشری را دنبال می کند نشان دهنده تأثیر عمیق اسلام در تمام ابعاد زندگی بشری است.

 منبع : http://www.khouznews.ir

کامل هاشمی بازدید : 77 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)

(

 

آری،برخی از امواج اجتماعی زنده‏اند. امواج زنده همانهاست که از جوهر حیات سرچشمه می‏گیرد، مسیرشان، مسیر حیات و جهتشان، رقاء و تکامل است. پاره‏ای از نهضتهای فکری، علمی، اخلاقی و هنری از آن جهت جاوید می‏مانند که خود زنده‏اند و از نیروی مرموز حیات بهره‏مندند.

هر حادثه‏ای در جهان طبیعت(خواه طبیعت‏بیجان یا طبیعت جاندار) جنبشی می‏آفریند و موجی گرداگرد خویش به وجود می‏آورد. بلکه هر حادثه‏ای خود موجی و جنبشی است که بر سطح این اقیانوس بیکران نمودار می‏گردد.

این اقیانوس که ما آن را با نامهای جهان، طبیعت، گیتی و غیره می‏خوانیم و از طول و عرض و عمق آن فقط خدا آگاه است، همواره از درون خویش امواجی برون می‏فکند و جنبشهایی تولید می‏کند. آنچه بر ما از این اقیانوس نمودار می‏شود و در حیطه حواس ما قرار می‏گیرد و عقل ما در جستجوی کنه و ماهیت آنها بر می‏آید ـ از نظری ـ همین امواج و چین و شکن‏هاست که آنها را «حادثه‏» می‏خوانیم و نامهای مختلف بر آنها می‏نهیم و در جستجوی معرفت آنها بر می‏آییم. اگر این امواج و چین و شکن‏ها و به عبارت دیگر اگر این‏ «تعینات‏» نمی‏بود، راهی برای معرفت نبود؛ زیرا نشانی نبود. بلکه طبیعت و جهانی در کار نبود. چه، جدایی طبیعت از جنبش و تموج امکان پذیر نیست.

همین نشانه‏ها و علامتها و پیچ‏وخم‏ها و فرازونشیب‏هاست که به حواس ما امکان عکسبرداری از اشیاء می‏دهد و آن عکس و تصویرها به دست قاضی عقل سپرده می‏شود.

کامل هاشمی بازدید : 84 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

بیداری اسلامی به‌عنوان یك پدیده‌ی متاثر از نهضت فكری جمهوری اسلامی در عصر امروز در قالب یك جنبش اجتماعی و سازمانی رخ نموده است. این جریان در عرصه‌ی منازعات سیاسی و امنیتی علاوه بر اینكه موجودیت و نفوذ خود را به اثبات رسانیده است می‌رود تا به قدرت بلامنازع نقش آفرین در سطح جهانی تبدیل شود.

نهضت‌های اسلامی و جریان‌های فعال متاثر از متن مردم جوامع اسلامی، شعائر و شعارهای انقلابی ایران مانند جهاد، شهادت و ایثار را به‌عنوان اصول اساسی مبارزاتی خود پذیرفتند. پدیده‌ی انقلاب اسلامی پس از چند سده به شكل عملی و عینی، اسلام و جوامع اسلامی را از انزوا و سكون خارج كرد و  مردم مسلمان منطقه را نسبت به حق و حقوق و تواناییهای خود آگاه كرد و طلسم شكست ناپذیر بودن غول استبداد و اختاپوس استعمار و امپریالیسم را ابطال نمود و این مسأله خود «جسارت و اعتماد به نفس» را به ملت‌های مسلمان بازگرداند.

امروز امواج بیداری اسلامی به سرعت در حال پیشرفت در سراسر جهان هست و ارزش‌های اسلامی در حال احیا می‌باشند. موج بیداری اسلامی باعث شكست سیاست‌های استعماری شده است و دشمنان سعی دارند تا با این موج عظیم كه در سراسر دنیا فراگیر شده از هر راهی با به‌كار بستن حربه‌های گوناگون مقابله كنند.

جمهوری اسلامی در جهت دادن به بیداری و احیای تفكر اسلامی نقش هدایت‌كننده را ایفا نموده و ضمن مقابله با حركت‌های انحرافی در جهت وحدت اسلامی و حمایت از نهضت‌های اصیل اسلامی گام‌های موثری را برداشته است.

منبع : http://farsi.khamenei.ir
 

کامل هاشمی بازدید : 82 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

در حالي كه اكثر انقلاب‌هاي معاصر، سرچشمه ايدئولوژيك خود را از ناسيوناليسم، بورژوازي، كمونيسم و... مي‌گرفتند، مردم ايران به رهبري امام خميني،اسلام را به عنوان ايدئولوژي انقلابي خود برگزيدند. دليل بروز چنين رفتاري از مردم ايران بيش از هر چيز به فرهنگ سياسي ايرانيان باز مي‌گردد. باتوجه به آنكه مهم‌ترين منبع فرهنگ سياسي ايران، مباني ديني و به طور خاص مذهب شيعه است و بخش عمده‌اي از رفتار سياسي مردم نيز از اين منبع متأثر است، بنابراين حركت اسلامي مردم ايران در بهمن 57 نيز از اين منبع ناشي شده است.

از اين رو در نوشتار حاضر با در نظر گرفتن انقلاب اسلامي به عنوان تبيين كننده و تطبيق دهنده‌ي انديشه‌هاي اسلامي با جامعه‌ي ايراني به بررسي تأثير نهضت حسيني بر انقلاب اسلامي با تأكيد بر مقوله شهادت خواهيم پرداخت.

غلبه اصوليون بر اخباريون، شيعيان را به دو گروه مجتهدان و مقلدان تقسيم نمود. بنابر اعتقاد اصوليون، در عصر حضور معصومين، حاكميت و اختيارات آن توسط ائمه اعمال مي‌گردد ولي در زمان غيبت، از يك سو به دليل حكمت الهي و اقتضاي قاعده لطف كه زمين خالي از حجت نباشد، و از سوي ديگر از آنجا كه حفظ نظم اسلامي بايد به دست كسي انجام شود كه آگاهي كاملي از احكام اسلام و قوانين آن داشته باشد، حق حاكميت اسلامي و ولايت تصرف در امور اجتماعي و سياسي برعهده جامع‌الشرايط گذاشته شده است. 1

 از اين رو با تثبيت و نهادينه شدن اجتهاد و تقليد، عملاً جامعه شيعه به دو گروه اقليت مجتهد و اكثريت مقلد تقسيم گرديد و رهبري و هدايت ديني مردم و استنباط احكام اسلامي، به عنوان يكي از كارهاي ويژه مهم روحانيت درآمد. اين رويداد رابطه‌اي ناگسستني در تمام مراحل زندگي ميان مردم و روحانيت بوجود آورد كه طي آن روحانيت سعي در برقراري ارتباط با مردم و گروه‌هاي مختلف نمود.اين ارتباط به حدي قوي شكل گرفت كه نقش روحانيت شيعه در مسائل سياسي و اجتماعي ايران در زمان‌هاي مختلف غير قابل انكار مي‌نمايد. 2

بنابراين در نظام روحانيت شيعه، به واسطه وجود مسأله تقليد، نوعي رابطه معنوي ميان توده مردم و رهبران مذهبي ايجاد شده است. به طوري كه مردم تحت دستورات و نظرات رهبري قرار داشته و نوعي هم نوايي ميان آنان شكل گرفته است. اين همنوايي باعث شكل‌‌گيري قيام‌ها، جنبش‌ها، نهضت‌ها و در نهايت انقلابي اسلامي گرديده است.

شهيد مطهري با اذعان به اين مطلب كه در طول تاريخ، روحانيون و علماي تسنن، سخنان و طرح‌هاي اصلاحي بيشتري نسبت به علماي شيعه ارائه كرده‌اند، معتقد است كه آنها نتوانسته‌اند يك حركت اصلاحي عميق بوجود بياورند. به اعتقاد شهيدمطهري علماي شيعه با اينكه كمتر در اين زمينه‌ها حرف زده‌اند در طول يكصد سال اخير حركتهايي را رهبري كرده‌اند كه نظير هيچ كدامشان حتي در ميان اهل سنت وجود نداشته است، چه رسد به روحانيت مسيحي و امثال اينها...3

به عقيده شهيد مطهري، اين مسئله كه روحانيت شيعه در طول تاريخ منشا حركت‌هاي بزرگ شده است، دو دليل عمده دارد. دليل اول ويژگي خاص فرهنگ روحانيت شيعه است. به اين معنا كه فرهنگ شيعي يك فرهنگ زنده، حركت‌زا و انقلاب آفرين است. اين فرهنگ كه از روش و انديشه‌هاي امام علي (ع) تغذيه مي‌كند، فرهنگي است كه در تاريخ خود عاشورا، صحيفه سجاديه، دوره امامت و عصمت دويست و پنجاه ساله داردو اين در حالي است كه هيچ يك از فرهنگهاي ديگر چنين عناصر حركت‌زائي در خود ندارند. دليل دوم از نظر شهيد مطهري اين است كه روحانيت شيعه كه به دست ائمه شيعه پايه‌گذاري شده است براساس تضاد با قدرتهاي سلطه‌گر، انكار حقانيت پادشاهان و بي‌نيازي از قدرتهاي حاكم پايه‌گذاري شده است. روحانيت شيعه از نظر معنوي متكي به خدا و از نظر اجتماعي متكي به مردم است و هيچگاه جزو دولت نبوده است. بنابراين مهمترين دليلي كه روحانيت توانسته انقلاب را رهبري كند، استقلال است و اين حقيقت كه آنها هيچگاه عضو دستگاه‌هاي دولتي وغير دولتي نبوده‌اند و از آنها ابلاغ نمي‌گرفته‌اند. 4

بنابراين در مي‌يابيم كه سنت اعتراض عليه حكومت‌هاي جبار، سنت شهادت، جاودانگي روح سنت بست‌نشيني و پناه‌گيري در جوار اماكن متبركه، مرثيه‌خواني و عزاداري براي شهيدان تاريخ و ... از جمله منابع قدرت سنتي شيعيان محسوب مي‌گردند5 كه بدون درك آنهانمي‌توان فهم درستي از انقلاب اسلامي بدست آورد.

يكي از اين مقولات، شهادت‌طلبي است كه پيوند ناگسستني با قيام امام حسين(ع) و واقعه عاشورا، دارد بطور يكه در طول تاريخ بهره‌برداري هرمنوتيكي روحانيان شيعه از قرآن، سنت و عاشورا، ظرفيت انقلابي گسترده‌اي در اختيار آنان گذاشته است.

مفاهيم شهيد و شهادت در دين اسلام از تعبير خاصي نسبت به اديان ديگر برخوردار مي‌باشد. شهادت، مرگي از راه كشته شدن است كه شهيد آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبير قرآن «في‌سبيل‌الله» انتخاب مي‌كند. در واقع شهدا سعادت‌منداني به شمار مي‌آيند كه عمري را در خدمت به اسلام و مسلمين گذرانده‌اند و در آخر نيز عمر فاني خود را به فيض عظيمي كه دلباختگان به لقاءالله آرزو مي‌كنند بخشيده‌اند. از اين رو ‌آنان جايگاهي والا دارند، زيرا زندگاني خويش را در راه هدفي الهي با سرافرازي به خيل شهداي راه حق پيوند زده‌اند.

در اسلام شهادت صفتي از «حيات معقول» به شمار مي‌رود و شهيد پس از پيامبر از مقام و جايگاهي برتر برخوردار مي‌باشد. از اين رو در قرآن مجيد، حدود ده آيه به صورت صريح درباره كساني كه در راه خدا كشته شده‌اند وجود دارد. زنده بودن شهيد، رزق شهيد، آمرزش گناهان شهيد،ضايع نشدن عمل شهيد، مسرت وخوشحالي شهيد، وارد شدن در رحمت الهي و رستگاري شهيد از جمله مسائلي مي‌باشند كه در اين آيات به آنها اشاره شده است.

به مصداق آيات شريفه 169 تا 175 سوره آل عمران كه مي‌فرمايد: «البته نپنداريد كه شهيدان راه خدا مرده‌‌اند بلكه زنده به حيات ابدي شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود. آنان به فضل و رحمتي كه از خداوند نصيبشان گرديده شادمان اند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپيوسته‌اند و بعداً در پي آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مردن هيچ نترسند و از فوت متاع دنيا هيچ غم مخورند. و آنها را بشارت به نعمت و فضل خدا دهند و اينكه خداوند اجر اهل ايمان را هرگز ضايع نگرداند.» 6 در دين اسلام شهيد همواره زنده است و حيات و ممات او همواره صفتي براي حيات طيبه محسوب مي‌گردد.

از اين رو روحانيون شيعه در طول تاريخ طي سخنراني‌هاي خود با تفسير روزآمد آيات و روايات، و همچنين استفاده از نمادهاي اسلامي نظير شهادت، امام حسين، كربلا، عاشورا، پيامبر، امام ، عدالت و مفاهيم مقابل آن مانند ظلم، فساد، يزيد و ... و بيان قول، فعل و تقرير معصومان، بر افكار عمومي جامعه تأثير گذاشته‌اند و فرهنگ سياسي جامعه را دچار تحول اساسي نموده و هويت‌سازي كرده‌اند.

بنابراين استفاده از عناصر شهادت‌طلبي و الگوي كربلا را مي‌توان از جمله منابع قدرت روحانيان محسوب نمود. الگويي كه در ايام محرم قوي‌ترين نيروي ملي و بسيج اجتماعي را در اختيار روحانيت قرار مي‌دهد به شكلي كه تمام ملت به سوي يك سوگواري با احساسات شديد تا آن درجه سوق داده مي‌شوند كه باور كردن آن براي كساني كه شاهد آن نبوده‌اند بسيار مشكل است.

اين امر بويژه در دورانهايي كه مبارزه عليه عامل خارجي انجام مي‌گرفت از نتايج و اجتماع گسترده‌تري برخوردار مي‌شد. به اين صورت كه مؤلفه‌هاي مذهب شيعه و همچنين فضايي كه در جامعه ايران نسبت به مظلوميت امام حسين وجود داشت،‌عامل تقويت كننده رفتار سياسي روحانيون مي‌گرديد. به اين ترتيب، ايدئولوژي، فرهنگي سياسي و زمينه‌هاي تاريخي ايران، شرايطي را فراهم مي‌آورد كه رهبران مذهبي و روحانيون عالي‌ رتبه بتوانند مردم را بسيج نموده و بر حوادث و رويدادهاي سياسي جامعه تأثير بگذارند.

روحانيون مي‌توانستند حادثه عاشورا را بازسازي نموده و آن را با گفتمانهاي جديدي وارد عرصه سياسي ايران نمايند. از آنجايي كه سلطه خارجي براساس شرايط غير عادلانه‌اي ايجاد مي‌شود، بنابراين مي‌توانستند همانند «يزيد» را در فرهنگ سياسي ايران تشابه‌سازي نمايند و به اين ترتيب، مردمي كه سالها در عزاي امام حسين گريه كرده‌اند و از قيام وي، درس غيرت و شهادت فرا گرفته‌اند را وارد عرصه سياسي و اجتماعي‌اي نمايند كه زمينه‌ساز اعتراض عليه سلطه خارجي مي‌باشد.

در اين ميان امام خميني با دركي كه از دين و به تبع آن فقه سياسي و مقولات فقه سياسي داشت، مسائل را به صورت متمايزي نسبت به فقهاي پيش از خود مورد توجه قرار داد. امام خميني با اعتقاد به اينكه «زندگي سيد‌الشهدا‌، زندگي حضرت صاحب سلام‌الله عليه، زندگي همه انبياء عالم، همه انبيا از اول، از آدم تا حالا همه‌شان اين معنا بوده است كه در مقابل جور، حكومت عدل را مي‌خواستند درست كنند.» 7 مبارزه عليه رژيم جائر پهلوي را سرمشق زندگي خود قرار دادند.

از اين رو امام خميني، تقيه، امر به معروف و نهي از منكر، جهاد و شهادت را به صورت متفاوتي با فقهاي قبلي تفسير كرد و با توجه به ربط وثيقي كه بين اين چهار مقوله برقرار مي‌نمود، هنگامي كه شهادت امام حسين و عاشورا و كربلا و عبارت «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» را در نظر مي‌گرفت، تفسيري از قيام امام حسين به دست مي‌داد كه مي‌توانست كنش انقلابي عليه رژيم پهلوي را برانگيزاند.

در واقع امام خميني بيش از هر متاله شيعه كه داراي منزلي قابل قياس با وي باشد، خاطره كربلا را با احساس حادي از ضرورت سياسي به كار گرفته است. 8 مردمي كه در طول چهارده قرن حماسه محمد، علي، زهرا، حسين،‌زينب، سلمان، ابوذر و صدها هزار زن و مرد ديگر را شنيده بودند و اين حماسه‌‌ها با روحشان عجين شده بود، بار ديگر همان نداي آشنا را از امام خميني شنيدند و علي و حسين را در چهره او ديدند. 9

زيرا انديشه سياسي امام به دليل خصلت ديني و ماهيت مكتبي خود،‌ از پيوند عميق و ناگسستني با نهضت حسيني برخوردار بوده است. چرا كه از ديدگاه امام خميني اسلام تنها به عبادت و برگزاري آئين‌هاي ديني ختم نمي‌شود ، بلكه دعوت وي به آگاهي و بيداري ملل جهت فهم دين،‌برقراري ارتباط فرد با اجتماع، ‌برقراري ارتباطات فرهنگي، داشتن استقلال فكري و احساس مسئوليت نمودن در قبال مسائل مهم جهان اسلام و مسلمين، نشان از آميختگي اسلام با تمام وجوه زندگي انسان در قرائت ديني امام داشت.

در اين راستا امام خميني با ارايه تفسير جامع وهمه جانبه از تعاليم ديني، تلاش نمود بنيان فكري و ايدئولوژيكي جنبشهاي اسلامي را غنا و قدرت بخشد. از اين رو ايدئولوژي اسلامي در ايجاد و گسترش دامنه نفوذ و پيروزي انقلاب اسلامي نقش مهمي ايفا نمود. از اين رو بايد انقلاب ايران را به حساب آورد. زيرا مخالفت همه جانبه امام با رژيم شاهنشاهي و نفي سلطنت از سوي ايشان، به مفاهيم اساسي تشيع نظير امامت، شهادت، اطاعت از مرجعيت روحاني، ولايت فقيه و ...، رنگ و بوي ايدئولوژيكي داد و نقش بسيار مهمي در بنا نهادن سنگ انقلاب و پيش بردن آن به سمت پيروزي نهايي ايفا نمود.

در واقع ايدئولوژي تشيع كه يك حس پرخاشگري عليه ظلم و مبارزه در راه خدا و در نهايت شهادت‌طلبي را در پيروان خويش زنده نگاه مي‌دارد،‌ با تلاش امام خميني در رأس گروه‌هاي مذهبي بر اذهان عمومي مسلط شد و با توجه به نفود عميقي كه در سطح جامعه داشت، به وسيله شبكه بسيار وسيع روحانيت در شهرها و روستاها گسترش يافت و توانست با بسيج عمومي مردم جايگزين ايدئولوژي حاكم گردد. 10

وقتي به عبارات امام درباره عاشورا رجوع مي‌كنيم، ابتكار انقلابي امام را در استفاده از حادثه عاشورا مشاهده مي‌نماييم: «تمام انبيا براي اصلاح جامعه آمده‌اند و همه آنها اين مسأله را داشتند كه فرد بايد فداي جامعه بشود. سيدالشهدا روي همين ميزان خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا كرد تا جامعه اصلاح بشود.» 11

در واقع امام خميني با اعتقاد به اين امر كه قيام و شهادت سيد‌‌الشهدا(ع) بايد ملاك عمل اجتماعي مسلمانان قرار گيرد،‌ نهضت حسيني را مبناي حركت خويش در انقلاب اسلامي قرار داد. «آنچه كه سيدالشهدا عمل كرد و ‌آن ايده‌ اي كه او داشت و آن راهي كه او رفت و آن پيروزي كه بعد از شهادت براي او حاصل شد و براي اسلام حاصل شد، (روحانيون) به [براي] مردم روشن كنند و بفهمانند به صد نفر، مي‌شود مقابله با يك همچو ظالمي داراي همه چيز كرد.» 12

از اين رو امام در مورد رسالت ملت در مقام عاشورا مي‌گويد: «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا بايد سرلوحه زندگي در هر روز و د رهر سرزمين باشد. همه روز بايد ملت اين معنا را داشته باشد كه امروز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همين جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را پياده كنيم. انحصار به يك زمين ندارد انحصار به يك عده و افراد نمي‌شود، همه زمين‌ها بايد اين نقش را ايفا كنندو همه روزها»13 «اين دستور آموزنده هم تكليف است و هم مژده. تكليف از آن جهت كه مستضعفان با عده‌اي قليل، عليه مستكبران با ساز و برگ مجهز و قدرت شيطاني عظيم، مأمورند چونان سرور شهيدان قيام كنند. و مژده بدين جهت كه شهيدان ما در شمار شهيدان كربلا قرار داده است.» 14

امام خميني كه استقلال كشور را در عصر خود در خطر مي‌ديد، خطاب به علما و مردم مسلمان ايران اعلام نمود كه «امروز روزي نيست كه به سيره سلف صالحان بتوان رفتار كرد، با سكوت و كناره گيري همه چيز را از دست خواهيم داد.» 15 به عقيده امام، «تكليف ماها را حضرت سيد‌الشيهدا معلوم كرده است: درميان جنگا ز قلت عدد نترسيد.» 16 «قيام ايشان با تعداد كم به خاطر آن بود كه عذر را از ما ساقط كند»17 «حضرت سيد‌ الشهدا به همه آموخت كه در مقابل ظلمف در مقابل ستم، در مقابل حكومت جائر چه بايد كرد.» 18

بنابر همين مقولات، منابع قدرت در انديشه امام خميني به دو دسته مادي و معنوي تقسيم مي‌گردند. از اين رو امام ضمن توجه به منابع مادي قدرت (مسائل نظامي دفاعي) به عنوان عوامل تأمين كننده نظم و امنيت، بيشترين اهميت را به منابع معنوي مي‌دادند. امام قدرت حقيقي را از آن خدا و اسلام مي‌دانستند و در زمينه منابع معنوي قدرت، تأكيد زيادي بر باورهاي ذهني مردم داشتند. از اين رو امام خميني امدادهاي غيبي، ايمان مردم، وحدت و روحيه شهادت‌طلبي را از عوامل پيروزي انقلاب اسلامي مي‌دانستند و معتقد بودند «عشق به شهادت و عشق به لقاءالله، پيروزي مي‌آورد. پيروزي را شمشير نمي‌آورد، پيروزي را خون مي‌آورد.» 19

اعتقاد شهيد مطهري بر اين مبنا بود كه «جهاد اسلامي، امر به معروف و نهي از منكر، وظيفه نوعي و ديني و اجر و پاداش شهيدان گرديد و مردمي كه سالها اين آرزو را كه در زمره ياران امام حسين باشند در سر مي‌پروراندند و هر صبح و شام تكرار مي‌كردند. «يا ليتني كنت معكم فافوز فوزاً عظيما»، بناگاه خود رادر صحنه‌‌اي مشاهده كردند كه گويي حسين را به عينه مي‌ديدند. مردم صحنه‌هاي كربلا، حنين، بدر، احد، تبوك، و ... را در جلوي خويش مي‌ديدند و همين باعث شد كه به پا خيزند و از سرچشمه‌هاي عشق به خدا، وضو بسازند و يك سره بانك تكبير بر هر چه ظلم و ستمگري است بزنند.» 20

در شرايطي كه انديشه‌ها و رفتار امام خميني، سكوت در مقابل حكومت باطل و بي‌تفاوت بودن نسبت به وضع موجود جامعه را بر نمي‌تابيد، محمد‌رضا شاه پهلوي سعي در كنترل و يا خنثي نمودن مذهب از جهات سياسي مي‌نمود، او كه تلاش مي‌كرد با اعمال فشار بر مدارس علوم ديني آنها را بي‌روح نگه دارد،‌ علماي مذهبي، را «ارتجاع سياه» و مبارزين مسلمان را «عوامل مرتجعين سياه» لقب داد.

شاه كه در اوج قدرت‌طلبي خود از يك سو غافل از آن بودكه يك فرد شيعه مسلمان و مؤمن همه چيز را حتي مسائل و موضوعات سياسي و حكومتي را نيز در قالب مذهب و با زبان و مفاهيم مذهبي تفسير و توجيه‌ مي‌كند. 21 از سوي ديگر گمان مي‌كرد با تبعيد امام خميني به خارج از كشور، مبارزه‌طلبي ايشان را نيز از صحنه تحولات آتي ايران خارج كرده است.

اين در حالي بود كه امام در آثار دوران تبعيد خود بر لزوم پاي‌فشاري بر نهضت حسيني و احكام اسلامي بيش از پيش پاي مي‌فشردند: «اسلام را عرضه بداريد و درعرضه آن به مردم، نظير عاشورا به وجود بياوريد...» 22 زيرا «محرم، ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور اولياي خداست كه با قيام خود در مقابل طاغوت، تعليم سازندگي و كوبندگي به بشر داد و راه فناي ظالم و شكستن ستمكار را به فدايي دادن و فدايي شدن دانست و اين خود سرلوحه تعليمات اسلام است براي ملت ما تا آخر دهر.» 23

با توجه به آنكه حركت سيد‌الشهدا (ع) يك اقدام كاملاً سياسي بود كه حضرت شرعاً خود را مكلف به آن مي‌دانست هدف نهايي و فلسفه و جودي اين قيام نيز تلاش براي تشكيل حكومت اسلامي بود.

در اين راه كه حضرت (ع) كاملاً به سرنوشت حركت آگاهي داشت، مصالحه و سازش با دشمن را بر خلاف مصالح اسلام و جامعه اسلامي مي‌پنداشت. از اين رو حتي آگاهي از شهادت نيز مانعي در سر راه امام حسين و يارانش ايجاد نكرد. زيرا سيد‌الشهدا (ع) در هر حال خود را پيروز مي‌دانست، چرا كه ملاك پيروزي، انجام تكليف مبارزه با ظلم و تلاش براي برپايي حكومت عدل بود.

بدين سان بود كه امام خميني به عنوان رهبر انقلاب، درهاي جديدي را در تحليل صحيح و بهره‌بري كامل و اساسي از قيام امام حسين گشود و نهضت حسيني را سرمشق و الگوي انقلاب اسلامي قرار داد. زيرا امام خميني نيز معتقد بود كه «سيد‌الشهدا (ع) به تكليف شرعي الهي مي‌خواست عمل بكند. غلبه بكند، تكليف شرعيش را عمل كرده، مغلوب هم بشود، تكليف شرعيش را عمل كرده، قضيه تكليف است.» 24

در واقع امام خميني قيام سيد‌‌الشهدا (ع) را يك الگوي بزرگ مي‌داند كه از نقطه نظر فقهي و عمل به وظايف و تكاليف ديني، بايد سرمشق قرار گيرد.

تأكيد بر قيام عاشورا و فرهنگ شهادت ‌طلبي نزد امام خميني از چنان اهميتي برخوردار بود كه ايشان حتي در وصيت‌نامه سياسي الهي خود نيز به تذكر در اين باب پرداخته‌اند: «ما مفتخريم كه ائمه معصومين ما صلوات الله و سلامه عليهم در راه تعالي دين اسلام و در راه پياده كردن قرآن كريم كه تشكيل حكومت عدل يكي از ابعاد آن است، در حبس و تبعيد به سر برده و عاقبت در راه براندازي حكومتهاي جائرانه و طاغوتيان زمان خود شهيد شدند. و ما امروز مفتخريم كه مي‌خواهيم مقاصد قرآن و سنت را پياده كنيم و اقشار مختلفه ملت ما در اين راه بزرگ سرنوشت‌ساز سر از پا نشناخته، جان و مال و عزيزان خود را نثار راه خدا مي‌كنند.» 25

در پايان با توجه به آنچه ذكر شد در مي‌يابيم كه انقلاب اسلامي ايران از بسياري از جهات وامدار نهضت حسيني و مقولاتي نظير شهادت‌طلبي عاشورايي مي‌باشد. در واقع اسلام به عنوان ايدئولوژي انقلاب از سوي امام خميني با مفاهيم عاشورايي آميخته شد و مردمي‌ترين انقلاب قرن بيستم را رقم زد. در اين انقلاب نفي سلطه و مبارزه با بيگانگان از يك سو و شهادت‌طلبي و آزادگي به شيوه‌ي حسيني از سوي ديگر مد نظر امام خميني و مردم مسلمان ايران قرار گرفت. از اين رو نهضت حسيني به عنوان سر منشاء انقلاب، تأثير بسزايي نخست در شكل‌گيري مبارزات عليه رژيم پهلوي و پيروزي انقلاب اسلامي و سپس در جبهه‌هاي جنگ عليه تجاوزگران خارجي به جاي گذاشت.

پي‌نويس‌ها:

1.             امام خميني، شئون و اختيارات ولي فقيه، ترجمه ولايت فقيه از كتاب البيع، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلاميف 1369، ص 61.

2.             نقش بارز روحانيت در تاريخ معاصر ايران را مي‌توان در نهضت تنباكو، انقلاب مشروطه، لغو قرارداد 1919، مخالفت با جمهوري‌خواهي رضا شاه، نهضت ملي شدن صنعت نفت، قيام 15 خرداد 1342، كاپيتولاسيون سال 1343، انقلاب اسلامي و .... مشاهده نمود.

3.             مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، تهران، انتشارات صدرا، چاپ نهم، 1372، ص 179.

4.             همان، صص 184 ـ 186.

5.             علي‌اصغر كاظمي، بحران نوگرايي و فرهنگ سياسي در ايران معاصر، تهران، قومس، 1376، ص 128.

6.             قرآن مجيد، سوره آل عمران، آيات 169 ـ 171.

7.             صحيفه نور، ج 20، ص 191.

8.             حميد عنايت، تفكر نوين سياسي اسلامي، تهران،‌ سپهر، 1362، ص 271.

9.             مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، تهران، انتشارات صدرا، چاپ نهم، 1372، صص 119ـ 121.

10.           جمعي از نويسندگان، انقلاب اسلامي و چرايي و چگونگي رخداد آن، قم، دفتر نشر معارف،‌1382، صص 140ـ 137.

11.           صحيفه نور، ج 15، ص 59.

12.           همان، ج 17، ص 61.

13.           همان، ج 4،‌ص 202.

14.           همان، ج 1، ص 57.

15.           همان، ج 1، ص 44.

16.           همان، ج 17، ص 59.

17.           همان، ج 4، ص 42.

18.           امام خميني(ره)، قيام عاشورا در كلام و پيام امام خميني (ره)، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، چاپ اول، بهار 1373، ص 55.

19.           صحيفه نور،‌ج 16، صص 69ـ 70.

20.           مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، تهران، انتشارات صدرا، چاپ نهم، 1372، صص 119ـ 121.

21.           همان، صص 40ـ 41.

22.           ر. ك: روح‌الله خميني، نامه‌اي از امام موسوي...، ص 181.

23.           صحيفه نور، ج 2، ص 11.

24.           همان، ج 4، ص 16.

25.           وصيت نامه سياسي ـ الهي امام خميني، تهران، مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1379، ص 16.

 

منبع : http://nehzathossin.blogfa.com/

کامل هاشمی بازدید : 116 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18818/smpl.jpg

شركت‌كنندگان در اجلاس جهانی«جوانان و بیداری اسلامی» كه از ۷۳ كشور دنیا در تهران گرد هم آمده بودند، امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار كردند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزیده‌ای از بیانات ایشان را در طول ۲۱ سال اخیر درباره «جوانان و بیداری اسلامی» منتشر می‌كند:


 
امروز مسجد‌ها كانون جنبش‌هاست
در مقابل فرهنگ كفر و استكبار، مسلمين را ضعيف بار آورده بودند كه احساس ضعف مى‌كردند. در جاهايى كه امروز ميليونها مسلمان توانسته‌اند سهم و حقى در حكومتها به دست بياورند، تا قبل از انقلاب اسلامى، كسى جرأت نمى‌كرد دم از اسلام بزند. در اين كشورهاى اسلامى كه امروز ائمه‌ى جمعه و جماعاتشان، تشكيلات به وجود مى‌آورند و مسجدها رونق پيدا مى‌كنند و كانون تحرك مى‌شوند، تا ديروز مسجدها متعلق به يك‌مشت پيرمرد از كار افتاده بود. امروز آن مسجدها، جاى جوانان‌ و كانون جنبش‌هاست.
سخنرانى در ديدار با كاركنان قوه قضائیه و سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۶۹/۰۴/۰۶

 
حاملان بشارت‌های بزرگ
وقتى جوان در يك كشورى بيدار شد، اميد به بيدارى‌هاى عمومى در آن كشور افزايش پيدا ميكند. امروز جوانهاى ما در سرتاسر جهان اسلام بيدار شده‌اند. اين همه دام مقابل پاى جوانها قرار داده شده، اما جوان مسلمان و غيور و بلندهمت، از اين گرفتارى‌ها خودش را نجات داده. شما مى‌بينيد در تونس، در مصر، در ليبى، در يمن، در بحرين چه اتفاق افتاد؛ در بقيه‌ى كشورهاى اسلامى چه حركتى به وجود آمده. اينها همه بشارت است.
بيانات در ديدار شركت‌كنندگان در اجلاس جهانى‌ «جوانان و بيدارى اسلامى» ۱۳۹۰/۱۱/۱۰

کامل هاشمی بازدید : 105 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
الحمد للَّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّد المرسلين و سيّد الخلق اجمعين سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الطّيّبين و صحبه المنتجبين و من تبعهم باحسان الى يوم الدّين.

خوشامد عرض ميكنم به همه‌ى شما ميهمانان عزيز، جوانان عزيز، حاملان بشارتهاى بزرگ براى آينده‌ى امت اسلامى. هر كدام از شما، حامل يك بشارت بزرگ هستيد. وقتى جوان در يك كشورى بيدار شد، اميد به بيدارى‌هاى عمومى در آن كشور افزايش پيدا ميكند. امروز جوانهاى ما در سرتاسر جهان اسلام بيدار شده‌اند. اين همه دام مقابل پاى جوانها قرار داده شده، اما جوان مسلمان و غيور و بلندهمت، از اين گرفتارى‌ها خودش را نجات داده. شما مى‌بينيد در تونس، در مصر، در ليبى، در يمن، در بحرين چه اتفاق افتاد؛ در بقيه‌ى كشورهاى اسلامى چه حركتى به وجود آمده. اينها همه بشارت است.

 آنچه كه من به شما جوانان عزيز و فرزندان خودم عرض ميكنم، اين است كه بدانيد امروز تاريخ جهان، تاريخ بشريت، بر سر يك پيچ بزرگ تاريخى است. دوران جديدى در همه‌ى عالم دارد آغاز ميشود. نشانه‌ى بزرگ و واضح اين دوران عبارت است از توجه به خداى متعال و استمداد از قدرت لايزال الهى و تكيه‌ى به وحى. بشريت از مكاتب و ايدئولوژى‌هاى مادى عبور كرده است. امروز نه ماركسيسم جاذبه دارد، نه ليبرال‌دموكراسى غرب جاذبه دارد - مى‌بينيد در مهد ليبرال‌دموكراسى غرب، در آمريكا، در اروپا چه خبر است؛ اعتراف ميكنند به شكست - نه ناسيوناليستهاى سكولار جاذبه‌اى دارند. امروز در ميان امت اسلامى، بيشترين جاذبه متعلق است به اسلام، به قرآن، به مكتب وحى؛ كه خداى متعال وعده داده است كه مكتب الهى و وحى الهى و اسلام عزيز ميتواند بشر را سعادتمند كند. اين يك پديده‌ى بسيار مبارك و بسيار مهم و پرمعنائى است.

 

کامل هاشمی بازدید : 93 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

بيداري اسلامي در جهان عرب

 

اعراب، چون ايرانيان، از زماني كه با دولت هاي اروپايي آشنا شدند، به عمق عقب ماندگي خود و توسعه و پيشرفت اروپايي ها پي بردند. تاكنون راه حلهاي متعددي براي جبران اين عقب ماندگي ارائه شده است كه يكي از آن ها بازگشت به اسلام به مثابة دين و تمدن است.[1] بر اساس نوع پاسخ هاي داده شده به علل عقب ماندگي، آن ها را به چهار گرايش تقسيم مي كنيم. تذكر اين نكته ضروري است كه اين تقسيم بندي پاسخ هايي است كه در گفتمان بيداري اسلامي از سوي انديشمندان عرب مطرح شده و نتيجتاً نسيوناليسم، سوسياليسم و ايدئولوژيهايي از اين قبيل را پوشش نمي دهد
اين گرايشها عبارت اند از: الف) تمدن گرا ـ عرب گرا؛ ب) تمدن گرا ـ اسلام گرا؛ ج) اسلام گرايي سنتي؛ د) اصول گرايي اسلامي
بر اساس تقسيم بندي فوق، طهطاوي و خير الدين تونسي[2] از انديشمندان عمدة گرايش اول؛ سيد جمال الدين اسد آبادي و تا حدودي محمد عبده از متفكران گرايش دوم؛ رشيد رضا از سخن گويان اصلي گرايش سوم؛ حسن البنا و سيد قطب و اخوان المسلمين از فعالان گرايش چهارم اند
به لحاظ تاريخي، هر چه به زمان حاضر نزديك مي شويم، گرايش هاي اسلامي اصول گرا بر ديگر جريان هاي فكري غالب شده، آن ها را به حاشيه مي راند؛ جهت گيري ضد غربي آن تشديد مي شود، ويژگي مبارزه جويانة آن آشكار تر مي شود، و از دولت هاي حاكم در جوامع اسلامي فاصله مي گيرد، انديشه هاي سلفيه در آن ها قوت گرفته و از يك حركت فكري به يك جنبش توده اي و سياسي تبديل مي شود. در جريان اين تحولات مسئله مهم، شكست انديشه هاي قبلي است كه موجب شكل گيري انديشه هاي اصول گرا شده است
الف) گرايش تمدن گرا ـ عرب گرا
اولين موج بيداري اسلامي نوگرا از طهطاوي در مصر و خير الدين پاشا تونسي در تونس آغاز مي شود. طهطاوي انديشة خود را بر اين محور استوار مي كند كه مسلمانان براي ترقي چاره اي جز دستيابي به علم اروپايي ندارند.[3
طهطاوي با ستايشي فراوان از اروپا ياد مي كند و نهادهاي سياسي آن را تحسين مي كند. وي اصولاً از غرب و عامل استعمار به عنوان عامل عقب ماندگي جوامع اسلامي غافل است. اما در پاسخ به اين كه چرا گرايش وي را گرايش تمدن گرا ـ عرب گرا مي ناميم، بايد گفت كه طهطاوي در انديشة ترقي اعراب و به طور محدودتر مصر است
خيرالدين تونسي از طهطاوي هم فراتر مي رود؛ هر چند كه بنياد هاي اصلي انديشة وي نيز همانند طهطاوي است. او نظرش را بر دو استدلال متكي كرد: نخست آن كه فقه اسلامي اجراي اصلاحات براي تقويت و بهبود زندگي اقتصادي و فرهنگي را قدغن نمي كند و دوم آن كه از آن جا كه تمدن اروپا بيشتر بر پاية چيزهايي قرار دارد كه اسلام در گذشته به آن داده است، اين وظيفة مسلمانان است كه آن را بازگردانند.[4

کامل هاشمی بازدید : 87 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

نهاوندیان، محمدخیزش اسلامی در جهان اسلام که از تونس آغاز شد و در مصر، یمن، بحرین و لیبی دنبال می‌شود؛ بار دیگر دنیای غرب به ویژه آمریکا را متوجه پویایی، نفوذ و پایداری ارزش های جوامع اسلامی و گسترش آن به نسل های جوان کرده و آن ها را از احتمال وقوع انقلاب اسلامی در کشورهای عربی نگران ساخته است.

 با اين که دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب، با بهره‏گیری از قدرت رسانه‏ای خود و با اتکا به فناوري ارتباطات و عمليات رواني اعتقادات مسلمانان، وحدت جهان اسلام و بيداري اسلامي را نشانه گرفته‌اند، بي‌ترديد، خيزشي که جهان عرب را در بر گرفته است، به نظر می‏رسد تحولي بنيادين در منطقه خاورميانه را رقم می‏زند که می‏تواند این منطقه را متفاوت از دوره‏های پیش خود نماید؛ دوره‏ای که اسلام حرف اول را در آن خواهد زد. در اين روند، بي‏گمان بازگشت کشورهاي مسلمان به خويشتن خويش يا همان اسلام ناب محمدي (ص)، مي‌تواند مهم ترين دستاورد خيزش اسلامي در جهان تلقي شود
بدیهی است عامل پایداری نظام‏های سیاسی جدید برآمده از این جنبش عظیم، توجه به خواست مردم است اما در عین حال توجه به اوضاع معیشتی، رشد اقتصادی و توسعه پایدار نقش مهمی در این روند داشته و در این راه، اصلاحات ساختاری در اقتصاد و نظام اجتماعی امری ضروری است
در گزارشي که سازمان همکاري اقتصادي و توسعه (OECD) با همکاري مجمع جهاني اقتصاد (WEF) تحت عنوان "گزارش رقابت پذيري کشورهاي عربي در سال 2011 تا 2012" تهيه کرده است، رقابت پذيري بازارهاي منطقه مورد ارزيابي قرار گرفته و به چالش‏ها و فرصت‏هاي پيش‏روي کشورهاي منطقه پرداخته شده است. در اين گزارش، کاهش نرخ بالاي بيکاري، تقويت و توسعه بخش خصوصي، کاهش سنگيني فزاينده بخش دولتي برچرخه اقتصادي و مقابله با فساد گسترده، از اولويت‏هاي اصلاح ساختار اقتصاد و سياسي کشورهاي منطقه ذکر شده است
بر همين اساس، در حالي که کشورهاي عربي منطقه از سال 2000 تا 2008 ميلادي رشد اقتصادي قابل توجهي را به ثبت رسانده بودند (حدود 5.2 درصد در سال)، بحران اقتصاد جهاني توأم با ناآرامي‏هاي اجتماعي و حوادث اخير منطقه موجب تاثيرات منفي بر اقتصاد اغلب اين کشورها شده است و در اين ميان فقط تعداد اندکي از کشورهاي نفت خيز در اثر افزايش بهاي نفت سود کرده‏اند.
لذا بهبود و پيشرفت اقتصادي کشورهايي مانند تونس، مصر، ليبي و يمن که درگير انتقال قدرت به حکومت‏هاي مردمي هستند به سرعت، طراحي و اجراي انتقال قدرت سياسي و اصلاحات اقتصادي اساسي در اين کشورها بستگي خواهد داشت. طبعا در این مسیر، استفاده از احیای اقتصاد جهانی و بهبود فضای کسب وکار می‏تواند نقش خوبی را در این فرایند ایفا کند.
بر اساس واقعیات موجود در منطقه، بيداري اسلامي پنجره جديدي از فرصت‏ها را براي گسترش شکوفايي اقتصادي به گونه‏اي که مردم خاورميانه و شمال آفريقا انتظار دارند، در اختيار آنان قرار مي‏دهد، اما دولت‏هاي منطقه بايد ابتدا تمرکز خود را بيش از هر چيز ديگر به ايجاد فرصت‏هاي شغلي در بخش خصوصي و مبارزه با فساد معطوف کنند. در نتيجه، کمک به توسعه بخش‏خصوصي، به ويژه از طريق ايجاد بستر مناسب تجاري براي گسترش شرکت‏‏هاي بازرگاني، رقابت سالم، کارآفريني، افزايش پوشش‏هاي فراگير اجتماعي و اقتصادي از طريق فرصت‏سازي و همچنين ايجاد فرصت‏هاي شغلي بيشتر و مناسب‏تر بخصوص براي زنان، جوانان و اقشار تحصيل‏کرده، توأم با بهبود مديريت، شفافيت و پاسخگويي و در عين حال، هماهنگي و همکاري جامعه مدني با بخش خصوصي جهت ريشه‏کني فساد مي‏تواند علاوه بر ايجاد فرهنگ اتحاد و همبستگي بيشتر در ميان کشورهاي انقلابي، به بازيابي فوري و کارآمد توان اقتصادي منطقه نيز کمک کند.

 

منبع :http://www.khabaronline.ir/detail/202088/weblog/nahavandian

کامل هاشمی بازدید : 78 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

نظام سلطه پس از غافلگیری در برابر تحولات منطقه و بیداری اسلامی، سعی می‌كند تا آن را تحت كنترل خود درآورد و به نوعی مدیریت این تحولات را به نفع خود در دست بگیرد. از طرفی هم نگرانی از افزایش موج بیداری اسلامی این تلاش‌ها را دو برابر می‌كند. محمد صادق‌الحسینی، كارشناس مسائل خاورمیانه درباره سناریوهای غرب برای مهار و كنترل موج بیداری اسلامی و مقاومت به اظهار نظر پرداخته است:

 
اتاق بحران نظام سلطه چه برنامه‌ای را برای مهار این انقلاب‌ها در منطقه مد نظر دارد؟
وقتی حوادث تونس و به دنبال آن مصر اتفاق افتاد، غرب به خوبی دریافت كه در برابر این اتفاقات غافلگیر شده و مجبور شد تا اتاق‌های مدیریت بحران خود را تشكیل دهد. لازم به ذكر است طی سال‌های گذشته نیز به موازات ناامیدی و بی‌اعتمادی غرب از رژیم‌های مرتجع وابسته به خودش در كشورهایی مثل مصر، تونس و یمن و ضعف روز‌افزون آن‌ها در به ثمر رساندن اهداف غربی‌ها، توده‌های مردمی و نیروهای مقاومت تقویت شدند. این باوری كه امام خمینی (ره) فرموده بودند كه «خودتان را باور كنید»، برای این مردم محقق شد و آن لحظه تاریخی را تشخیص دادند كه الان باید حركت كرد و این رژیم‌ها را باید پایین كشید و آن آزادمنشی، آزادی ،عزت و كرامت 40، 50 ساله كه به دست این رژیم‌ها ربوده شده را دوباره به دست بیاورند.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/spacer.gifاز دارالفتوای بزرگ عربستان شخصی به نام علی حیدان  فتوا داد كه كشتن یك‌سوم مردم سوریه حلال است چون علویون هستند و جزو كافرانند! بنابراین هم مجوز قتل و هم مجوز اخراج و هم عملاً مجوز فتنه داخلی سوریه را این‌گونه فراهم كردند و مردم سوریه را به جان هم انداختند.


به هر حال غرب بعد از به راه انداختن اتاق مدیریت بحران چه برای تونس و چه برای مصر - كه بحمدلله هنوز هم موفق نشدند كنترل كنند- سعی كردند از ادامه این تحركات به سوی ریشه‌دارتر شدن و به اصطلاح ارزشی‌تر شدن جلوگیری كند. در همین اثنا حركت مردم لیبی اتفاق افتاد كه آن‌جا دیگر غافل‌گیر نشدند. در لیبی هم‌زمان دو خط موازی یعنی مردم و نیروهای غرب هم حركت می‌كنند و نبردشان هم به یك جنگ فرسایشی تبدیل شده كه هدف غربی‌ها هم این است كه هم نیروهای مردمی را تضعیف و هم در عین حال آن رژیم را تضعیف كنند تا بتوانند رژیم جدید را با توان و تلاش جدید و نیروی بیشتر سركار بیاورند كه وابسته‌تر و گوش به فرمان‌تر كار كند. درواقع از تجربه  لیبی آموختند كه بیایند و دست به شبیه‌سازی بزنند.

کامل هاشمی بازدید : 89 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

بررسی هویت قیامها و انقلابهای منطقه/ مخاطرات و آسیب های پیش روی انقلابها/ راهکارهای علاج جویی و پیش گیری از آسیبها (۱۳۹۰/۰۶/۲۶ - ۱۲:۱۶)

صدها عالم، دانشمند، روشنفکر، صاحب نظر، جامعه شناس و مورخ از کشورهاي مختلف جهان به ويژه جهان اسلام، از صبح امروز با سخنان حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، بررسي ابعاد مختلف بيداري اسلامي را در نخستین اجلاس بين المللي تهران آغاز کردند.
ولي امر مسلمين در سخنان خود در مراسم گشايش اجلاس، بيداري اسلامي و برانگيختگي و آگاهي امت اسلامي را درهم شکننده حصارهاي استبداد و استکبار خواندند و ضمن بررسي هويت قيامها و انقلابهاي جاري در منطقه؛ به تبيين آسيبها و خطرات پيش روي اين حرکت عظيم و تشريح راههاي فائق آمدن بر آسيبها پرداختند و تاکيد کردند: بيداري مبارک اسلامي با غافلگير کردن شياطين منطقه اي و جهاني، مهره هاي خطرناکي از جبهه ي دشمن ساقط کرده اما لازم است با توکل بر خدا، درس آموزي از تجربيات تاريخ معاصر جهان اسلام، و تکيه  بر عقل و عزم و شجاعت، صحنه ی همچنان سيال تحولات منطقه را مديريت کرد و به سرانجام رساند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اتکاي تحولات بزرگ اجتماعي به پشتوانه هاي تاريخي و تمدني، «حضور شخصيتهاي فکري و جهادي جريان ساز در صحنه تحولات  صد و پنجاه سال اخير کشورهاي اسلامي و نيز ناکام ماندن تجربه هاي حکومتي وابسته به شرق و غرب» را از عوامل مؤثر درشکل دهي اوضاع کنوني دانستند و خاطر نشان کردند: در اين ميان، پيروزي انقلاب اسلامي و تأثير نظام ماندگار، مقتدر، شجاع و پيشروي جمهوري اسلامي در بيداري اسلامي، يقيناً فصل مهمي در تحليل و تاريخ نگاري حقايق کنوني جهان اسلام است.

کامل هاشمی بازدید : 90 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران قيام‌هاي مردمي در مصر، تونس، ليبي و بحرين را تحولي بنيادي در منطقه اسلامي و عربي خوانده و نشانه بيداري امت اسلامي دانسته است.


حضرت آيت الله خامنه‌اي روز دوشنبه (اول فروردين 1390) در جمع هزاران تن از زائران حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) در شهر مشهد فرمودند: بيداري امت اسلام همين چيزي است كه ده‌ها سال شعار آن در جمهوري اسلامي داده مي‌شد و امروز در متن زندگي اين كشورها خود را نشان مي‌دهد. 

ايشان تحولات منطقه را داراي دو خصوصيت دانستند، حضور مردمي و سمت و سوي ديني. 

رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند: در كشورهاي منطقه خود مردم وارد صحنه شده‌اند و گرايش و جهت‌گيري آن‌ها هم، جهت‌گيري ديني است. 

مقام معظم رهبري فرمودند: در مصر، تونس و ديگر كشورهاي منطقه، مردم غرورشان به دست حاكمان ظالم جريحه‌دار شده بود و مردم مصر مشاهده مي‌كردند كه رييس جمهور آن‌ها كه در راس كشورشان قرار دارد، به نيابت از اسراييل كثيف‌ترين كارها را مرتكب مي‌شود. 

حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: در قضيه محاصره غزه اگر حسني مبارك با اسراييل همكاري نمي‌كرد، اسراييل نمي‌توانست غزه را آنجور زير فشار قرار دهد و آن جنايت‌ها را مرتكب شود. 

ايشان با اشاره به پشتيباني واشنگتن از ديکتاتورهاي منطقه، خاطرنشان فرمودند: امريكايي‌ها تا آخرين لحظه از حسني مبارك دفاع كردند و هنگامي كه ديدند ديگر نمي‌شود، آن وقت او را دور انداختند كه اين هم درس عبرتي براي سردمداران وابسته به امريكاست كه بدانند آن وقتي كه فايده و تاريخ مصرف خود را طي كنند و فايده‌شان را از دست بدهند، مثل يك پارچه كهنه آن‌ها را دور مي‌اندازند و اعتنايي به آن‌ها نمي‌كنند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامي تصريح كردند: مصر يكي از ستون‌هاي سياست خاورميانه‌اي امريكاست و آن‌ها به اين سياست متكي بودند اما نتوانستند اين ستون را به نفع خودشان حفظ كنند و ملت‌ها بر آن‌ها فائق آمدند. 

رهبر معظم انقلاب در ادامه با اشاره به وضعيت و جايگاه رفيع ملت ايران، فرمودند: ملت ما مشاهده كرد كه همه دنيا به سردمداري امريكا عليه حركت هسته‌اي آنان قيام كرده، تحريم و دعوا راه انداخته‌اند و تهديد نظامي و حمله كردند، اما مسئولين كشور نه تنها عقب‌نشيني نكردند بلكه امكانات هسته‌اي را هر سال چندين برابر نسبت به سال قبل بيشتر كردند. 

منبع :http://www.presstv.ir/detail.fa/171072.html

کامل هاشمی بازدید : 77 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

انقلاب اسلامی ایران با توانی فوق‌العاده توانست در پوسته استبداد و استعمار، شکاف ایجاد کرده و پس از گذر از پیچ‌ها و گردنه‌هاي سخت به پیروزي برسد و جنبش‌هاي اسلامی را از حالت حیرت، سردرگمی، پراکندگی و آشفتگی خارج کرده و به آن‌ها انسجام، امید و الگو ببخشد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، ادبیات انقلاب اسلامي طی بیش از سه‌ دهه به دو دستاورد مهم در نسبت بین «سبک زندگی» با «تمدن‌سازی» دست یافته است؛ بارزترین عملکرد در مقوله سبک زندگی(بخش نرم‌افزاری تمدن)، ایجاد «روحیه مقاومت در برابر استکبار جهانی و مظالم عالم» در سطح «فرهنگ عمومی» کشور است.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي عناوين و اسامي ايام الله دهه فجر را چندي پيش اعلام كرد؛ بر اساس اين اعلاميه دوازدهم بهمن با عنوان انقلاب اسلامي، پيامبر اعظم(ص) و استقرار حكومت اسلامي، سيزدهم بهمن ماه با عنوان انقلاب اسلامي، طليعه ظهور و حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)، چهاردهم بهمن با عنوان روز انقلاب اسلامي، جوانان و خودباوري، پانزدهم بهمن ماه با عنوان انقلاب اسلامي، معنويت و پايبندي به ارزش‌هاي اسلامي، شانزدهم بهمن ماه با عنوان انقلاب اسلامي، سبك زندگي اسلامي و تحكيم بنياد خانواده، هفدهم بهمن ماه انقلاب اسلامي، توليد ملي و قتصاد مقاومتي، هجدهم بهمن ماه انقلاب اسلامي، اقتدار و امنيت پايدار، نوزدهم بهمن ماه انقلاب اسلامي، ايثار و شهادت، بيستم بهمن ماه انقلاب اسلامي، وحدت ملي و اعتلاي تمدن اسلامي، بيست و يكم بهمن انقلاب اسلامي، استكبارستيزي و بيداري اسلامي و بيست و دوم بهمن انقلاب اسلامي، استقلال آزادي جمهوري اسلامي نامگذاري شده است.

 

کامل هاشمی بازدید : 76 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

امواج پرتلاطم بیداری امروزه در حالی کشورهای در حال توسعه به ویژه در دو سطح کشورهای غیرمتعهد و کشور‌های اسلامی را فراگرفته است که به رغم برداشت‌های متفاوت به نظر می‌رسد پیروزی انقلاب اسلامی در ربع آخر قرن بیستم نقطه عزیمت اصلی این امواج توفنده باشد.

  در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی و پژواک پیام‌های آن بود که در دنیای اسلام زلزله‌ای سیاسی رخ داد چنانکه نخستین موج آن را جهان در قالب اوج‌گیری مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان شاهد بود. نهادینه شدن تدریجی بیداری اسلامی نه تنها سبب آزادی جنوب لبنان و شکل‌‌گیری انتفاضه‌های اول و دوم فلسطین بود که در نتیجه تعمیق این بیداری پیروزی حزب‌الله لبنان در نبرد 33 روزه و مقاومت حماسی مردم غزه در نبرد 22 روزه و در مصافی نابرابر رقم خورد و اکنون چند ماهی است که برخی کشورهای اسلامی شاهد موج‌ دیگر همان بیداری اسلامی هستند.

با وجود تلاش برخی کشورهای منطقه و اروپا و امریکا برای نامرتبط دانستن بیداری اسلامی با بازتاب انقلاب اسلامی، مراجعه به خواست‌ها و مطالبات مردم کشورهای مصر، تونس، بحرین، یمن و لیبی از جمله برگزاری نماز‌های جمعه و شعارهای الله اکبر مبین آن است که نقش انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته در شکل‌گیری دور جدید بیداری اسلامی را نمی‌توان نادیده گرفت. اما بیداری امروزه ابعاد فراگیرتری پیدا کرده است. در جبهه‌‌ای دیگر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با تأثیرپذیری از مقاومت ایران در برابر فشارهای امریکا و برخی دول اروپا در حوزه دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز موجی از بیداری هسته‌ای را شکل داده‌اند که علائم آن در مواضع و دیدگاه‌های آنها در حمایت از فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران و همین طور مخالفت با زیاده‌طلبی‌های برخی اعضای کلوپ هسته‌ای در نشست‌های بازنگری NPT که هر روز پررنگ‌تر می‌شود. در این میان استقبال کشورهای در حال توسعه از دو نشست بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران که به ترتیب در فروردین ماه سال 89 و 22 و 23 خرداد ماه سال جاری برگزار شد نشان می‌دهد بیداری هسته‌ا‌ی نیز در حال نهادینه شدن است.

بیداری هسته‌ای که از مقاومت ملت ایران بر سر مطالبات هسته‌ای صلح‌آمیز‌شان نشأت گرفته است نه تنها اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده NPT را نسبت به استانداردهای دوگانه در عرصه هسته‌ای حساس ساخته است که در سال‌های اخیر سبب مقاومت سازمان‌یافته گروه نم در برابر آپارتاید هسته‌ای و تأکید آنها بر ضرورت بازنگری در ساختار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه شورای حکام و درخواست مکرر برای اجرای ماده 6 معاهده NPT و خلع سلاح هسته‌ای در جهان شده است. به نظر می‌رسد نقش و جایگاه ایران در بیداری فراگیر بین کشورهای در حال توسعه به ویژه در دو حوزه بیداری اسلامی در برخی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و بیداری هسته‌ای بین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنان پررنگ و کلیدی است که حتی تحلیل‌گران کشورهای اروپا و امریکا نیز هر از گاهی به آن اذعان داشته، با وجود فشارهای سیاسی و تبلیغات یک سویه برای نادیده گرفتن آن، به صراحت اعلام می‌کنند سرمنشأ بسیاری از این رخدادها و مطالبات، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است.

اما نکته مهم‌تر اینکه آیا ایران توانسته از این سرمایه عظیم بهره‌لازم را ببرد و اجازه ندهد برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این خیزش‌عظیم ملت‌های اسلامی و در حال توسعه را به نام و به نفع خود مصادره نکنند؟ به نظر می‌رسد برای جلوگیری از مصادره چنین سرمایه عظیمی پیوند و هماهنگی سه ضلع مثلث دیپلماسی رسمی، دیپلماسی رسانه‌ای و دیپلماسی فرهنگی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و هرگونه تعلل و جزیره‌ای عمل کردن سبب خواهد شد میوه‌های درخت پربار برآمده از انقلاب اسلامی و مقاومت دیرینه ملت ایران را سایرین بچینند کما اینکه دیپلماسی فشرده و تبلیغات پرحجم به دنبال میوه‌چینی بیداری فراگیر هستند و در این راه می‌کوشند برخی کشورهای منطقه را به عنوان مدل و الگوی رقیب یا آلترناتیو معرفی کنند. مقابله و خنثی‌سازی چنین ترفند‌ها تنها در گرو تدابیر هوشمندانه و هماهنگی سه ضلع دیپلماسی است.

افزون بر این رایزنی‌ با کشورهای همسو عامل دیگری است که می‌تواند نقش و جایگاه محوری ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای با پتانسیل اثرگذاری فرامنطقه‌ای را برجسته‌تر سازد و بدین ترتیب به افکار عمومی جهان توجه دهد انرژی انقلاب اسلامی در استمرار بیداری فراگیر همچنان جوشان است.

 

منبع : http://pejhvaknews.blogfa.com

کامل هاشمی بازدید : 52 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

تحليلگر سياسي در گفت و گو با پرس تي وي از انقلاب ايران به عنوان الهام بخش بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا نام برده است .


اين تحليلگر سياسي مي گويد، انقلاب ايران، پيام اميدي براي بسياري از مردم در سراسر منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و ديگر نقاط دنيا که تحت سلطه و نفوذ امريکا وغرب هستند، بوده است.

مردم ايران، يوم الله ۲۲ بهمن، به مناسبت سي وچهارمين سالروز انقلاب شکوهمند اسلامي که به سقوط پادشاهي رژيم پهلوي مورد حمايت امريکا در سال ۱۳۵۷ انجاميد، راهپيمايي گسترده‌اي برپا کردند. مردم بامداد روز يکشنبه ( ۲۲ بهمن) با حضور پرشور خود در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن در تهران و ديگر شهرها و روستاهاي سراسر ايران اسلامي بار ديگر با آرمان‌هاي امام راحل، آيت الله روح الله خميني،بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد ميثاق کردند.

پرس تي وي در اين باره با کامل وزني، تحليلگر سياسي از بيروت گفت و گويي انجام داده است که برگردان آن را در زير مي‌خوانيد: 


پرس تي وي : افرادي که که انقلاب‌ها را در سراسر تاريخ مطالعه کرده‌اند، در ملت‌هاي مختلف، مي‌گويند، حضور بيش از يک درصد جمعيت جامعه در يک انقلاب بي سابقه است. به عنوان نمونه در انقلاب فرانسه در سال ۱۹۷۳ ميلادي، انقلاب ۱۹۱۷ روسيه، انقلاب روماني در سال ۱۹۸۹ ، ممکن است در اين انقلابات بيش از يک درصد از مردم حضور داشتند اما درباره انقلاب ايران درصد بسيار زيادي از جامعه حضور داشتندو دلايلي اين حضور گسترده همان طوري که مهمان ديگر برنامه دکتر مرندي در استوديوي تهران به آن اشاره داشتند، اين بود که ايران آن زمان، از خيلي جهات به غرب و به ويژه به امريکا وابسته بود.

پس از وقوع انقلاب اسلامي، آقاي وزني به نظر شما آيا کشورهاي منطقه، ملت هاي منطقه، به ايران به عنوان کشوري مستقل، مستقل از غرب و امريکا مي نگرند؟

وزني : خوب اول از همه سال‌روز انقلاب شکوهمند اسلامي را به ملت ايران تبريک عرض مي کنم. بايد يادآور شويم که انقلاب ايران، انقلاب اسلامي، برخاسته از آموزه‌هاي حضرت محمد(ص) و متاثر از واقع کربلا و به همين دليل قابل مقايسه با هيچ انقلابي نيست و به همين دليل هم زمان با گراميداشت ايام انقلاب، مردم در سراسر دنيا، ايام دهه فجر را جشن مي گيرند.

زماني که عبادت مي‌کنيم ، زماني که از خداوند متعال مدد مي جويم ، هنگامي که درباره انقلاب و مردمي که از اين انقلاب حمايت کردند سخن مي گوييم، مردم خداجويي که بنابر تکليف الهي هر روز به مساجد مي روند و نماز مي خوانند ، اين همان انقلابي است که از آن سخن مي گوييم.

سخن درباره عزم واراده و اداي وظيفه به عنوان يک مسلمان و داشتن ندايي مستقل در اين دنياي پر ازدحام است. همان طوري که مي‌دانيد اين انقلاب واقعا مردم ايران را از استعمار و نفوذ امريکا و غرب که رژيم شاه را روي کار آورده بودند، نجات داد ، چون امريکا وغرب مي‌خواستند به غارت و چپاول منابع طبيعي مردم ايران ادامه دهند و سلطه خود را در اين کشور حفظ کنند.

و امروز حضور ده‌ها ميليون نفر در خيابان‌ها، پيام آور عزم واراده ملت ايران است، پيام آور اين موضوع است که مردم ايران در مسير آرمان‌هاي اصيل انقلاب ثابت قدم هستند و با دل و جان از آن صيانت مي‌کنند.

همين بامداد امروز، نتايج يک نظرسنجي را که واشنگتن پست انجام داده بود، مطالعه مي‌کردم، در اين نظرسنجي حدود يک هزار پرسش شونده ايراني شرکت کرده بودند، دو سوم از ايراني‌هاي شرکت کننده در اين نظر سنجي، امريکا را در زمينه هر آن‌چه که در اين کشور روي مي دهد و به ويژه در زمينه تحريم‌ها مقصر مي‌دانستند.

و آن‌ها گفتند که انجام اين نظرسنجي به دليل تماس با ايرانيان سخت بوده است اما اکثريت قاطع ملت ايران حامي انقلاب هستند، حامي برنامه صلح آميز فناوري هسته اي ايران هستند و اين واقعا سند و گواهي از پيروزي و دستاوردهاي انقلاب اسلامي است چرا که اين نظرسنجي را کشوري غربي انجام داده است و اکثريت قاطع شرکت کنندگان در اين نظرسنجي امريکا را مورد سرزنش قرار داده و از حق ايران در بهره مندي از رفاه اقتصادي و حق حاکميت ايران دفاع کرده‌اند و انتشار اين نظرسنجي هم زمان با حضور ميليون ها نفر از مردم در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن دستاورد بزرگي است.

پرس تي وي : بسياري از مردم پس از وقوع انقلاب‌هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا، مي‌گفتند که اين انقلاب‌ها متاثر از انقلاب مردم ايران بوده است. به نظر شما انقلاب مردم ايران تا چه اندازه الهام بخش مردم منطقه که همان آرمان‌هاي مردم ايران را دنبال مي‌کنند، بوده است؟ 

وزني: خوب انقلاب ايران، پيام اميدي براي بسياري از مردمي که تحت سلطه و نفوذ غرب هستند، بوده‌است. خوب ديکتاتورها در سراسر منطقه خاورميانه، يا در مصر و يا ديگر نقاط دنيا، مدت‌هاي بسيار طولاني تحت حمايت اين قدرت‌هاي سلطه جو ، جهان غرب و امريکا بوده‌اند.

خوب آن‌ها منافع خود را دنبال مي‌کنند و بديهي است که انقلاب اسلامي براي اين مردم نويد بخش بود چون انقلاب اسلامي، شاه را که از متحدان سرسخت امريکا در منطقه بود، سرنگون کرد. بنابر اين مردم، به انقلاب اسلامي به عنوان الگويي براي آزادي سرزمينشان مي‌نگرند.

نمونه‌اي از اين قبيل را در لبنان شاهد هستيم که چطور مردم لبنان با الهام از انقلاب اسلامي رژيم اسرائيل را شکست دادند و اين رژيم را به عقب نشيني وادار ساختند و يا در فلسطين که چطور مبارزان فلسطيني از اين انقلاب الهام مي‌گيرند و درعراق که ديروز دومين سالروز دومين خروج اشغال گران از اين کشور بود.

اين‌ها مردمي هستند که از انقلاب ايران الهام مي گيرند. در مصر، در سراسر خاورميانه، در بحرين، همه اين‌ها از انقلاب مردم ايران الهام گرفته‌اند،انقلابي که ريشه در قيام امام حسين(ع) در کربلا دارد، انقلابي که واقعا توجه تمامي مردم دنيا را به خود معطوف کرد.

پرس تي و ي: آقاي وزني، به نظر شما چه مانعي بر سر راه مذاکرات ميان ايران و امريکا در شرايط برابر وجود دارد؟

وزني : اين، به طور کلي نگرشي است که امريکا در قبال ايران درپيش گرفته است.آن‌ها مي خواستند ايران را به زانو در آوردند و آن را تسليم اراده امريکا واسرائيل کنند واين چيزي بود که روي نداده است و نه اکنون بلکه در آينده نيز روي نخواهد داد .

به نظر من ملت ايران، آن‌ها مي‌خواستند با جامعه بين‌المللي تعامل داشته باشند اما همان طوري که رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند نه به ضرب اسلحه. شما نمي‌توانيد روها پس از روزها تحريم‌هايي را اعمال کنيد ، هر ماه به اين تحريم‌ها بيافزايد، به آزارهايي که به زعم آن‌ها مي‌تواند بر مردم ايران تاثير گذار باشد و اين که مردم ايران در ذهن خود فکر کنند که اين تحريم‌ها عليه دولت آن‌هاست.

امروز نتايج اين نظر سنجي نشان داد که مردم ايران با دولت خود هم‌پيمان و مطيع فرمان رهبري هستند .آن‌ها ازماهيت اين تحريم‌ها آگاه هستند و امريکا را در اين زمينه مقصر مي‌دانند و اين موضوع در حقيقت مردم ايران را متحد تر کرده است چون اين حمله امريکا، عليه مردم ايران است.

اگر امريکايي‌ها واقعا خواهان مذاکره واقعي در اين باره هستند، بايد به جاي اين ژست‌هاي سياسي و تبليغاتي، از خود حسن نيت نشان دهند و بايد به عنوان اولين گام در اين زمينه، اين تحريم‌ها را لغو کنند.

به نظر من اين تحريم‌ها، جنايت جنگي هستند چون بر معيشت مردم تاثير گذارهستند، زماني که شما مردم را از دسترسي به دارو، نيازهاي اساسي محروم مي‌کنيد، اقداماتي که امريکا از اوايل انقلاب تا کنون عليه ملت ايران مرتکب شده است با جنايات جنگي برابر است.

اکنون زمان آن فرارسيده است تا امريکا بداند که اين تحريم‌ها نمي تواند در عزم و اراده مردم ايران خللي وارد کند ،مردم ايران، مردمي ثابت قدم هستند و همچنان ثابت قدم خواهند بود. با نشان دادن حسن نيت و با لغو اين تحريم‌ها به نظر من ، شما پاسخي مثبت را از طرف رهبري ايران و استقبال بيشتري را از جانب مردم ايران شاهد خواهيد بود.

کامل هاشمی بازدید : 64 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

حضور حداكثری مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و قدرت الهام‌بخشی آن در فرایند بیداری اسلامی، در حوزه ایجابی خواهد بود و اثرات بسیاری در حوزه سلبی نیز از خود به جای خواهد گذاشت.

استراتژی صدور انقلاب یكی از مهم‌ترین مواردی است كه از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون، هر دولتی كه بر سر كار آمده است، خواه یا ناخواه ناچار به تبیین موضع خود نسبت به آن بوده است. دولت موقت اساسا از آن‌جایی كه به انقلاب مستقر اعتقاد داشت، و صدور انقلاب در چارچوب انقلاب مستمر تحلیل می‌شد، با این استراتژی مخالف بود. برخی نخبگان انقلابی سیاست مسلحانه را در این چارچوب مطرح ‌می‌كردند كه البته این رویكرد هیچ‌گاه سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران نشد. امام بر شیوه فرهنگی، تبلیغاتی، معنوی و استراتژی اقدام عملی معتقد بود كه همین شیوه در دوران دفاع مقدس محقق شد. پس از جنگ تحمیلی، دولت هاشمی رفسنجانی در تلاش بود تا با ایجاد دولت توسعه یافته مبتنی بر قرائت خود و یارانش از توسعه، ایران را در مسیر الهام بخشی به كشورهای دیگر قرار دهد و عملا استراتژی صدور انقلاب را از منظری كاركردی عملیاتی سازد. دولت خاتمی مبتنی بر عقلانیت ارتباطی و گفتگویی، از مسیر گفتگوی تمدن‌ها وارد این مسئله شد و دولت احمدی‌نژاد نیز با تلاش در جهت برقراری عدالت در جامعه و در نتیجه پیشرفت توامان با عدالت و هم‌چنین اتخاذ چنین رویكردی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، ایران را به الگوی بی‌بدیلی مبدل سازد كه ملجا مستضعفین جهان باشد.

در این میان و فارغ از دولت‌هایی كه بر سر كار بودند، فشارهای اقتصادی و سیاسی از سوی آمریكا و هم‌پیمانانش هیچ‌گاه قطع نشد و در تمامی این دوران، در كنار تاكتیك‌های خاص هر دولت، عنصر ایستادگی ملی در برابر فشارها همواره وجود داشت؛ یكبار ایستادگی ملی در كنار سیاست‌های اقتصادی هاشمی، بار دیگر ایستادگی ملی در كنار سیاست‌های فرهنگی خاتمی و در نهایت ایستادگی ملی در كنار عدالتخواهی احمدی‌نژاد.

اما در شرایط كنونی منطقه و به خصوص كشورهایی كه در فرایند بیداری اسلامی دچار تحول شده‌‌اند، چه عاملی می‌تواند الهام‌بخشی جمهوری اسلامی ایران را مضاعف سازد؟ مانور بر روی پیشرفت‌های متعدد در عرصه‌های مختلف علمی؟ استكبار ستیزی و حمایت قاطعانه از آرمان فلسطین؟ ایستادگی ملی در مقابل فشارهای اقتصادی و سیاسی؟

مطمئنا همه‌ی این موارد می‌توانند در چارچوب استراتژی صدور انقلاب و الهام‌بخشی موثر باشند كما این‌كه تاكنون بوده اند. اما به نظر می‌رسد قرابت زمانی دو رویداد می‌تواند فضا را برای الهام‌بخشی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی فراهم سازد؛ انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در خرداد 1392 و بحران‌های داخلی برخی كشورهای عربی و نیاز به الگو جهت نظام‌سازی.

نگاهی به بحران داخلی مصر نشان می‌دهد كه اگرچه برخی صف‌بندی‌ها از ابتدای انقلاب و حتی قبل از آن میان نیروهای اجتماعی و سیاسی این كشور وجود داشت اما آن‌چه مصر كنونی را دچار بحران داخلی كرده است و یا به عبارتی عامل شروع‌كننده بحران محسوب می‌شود، فرمان شش‌ ماده‌ای چند ماه قبل محمد مرسی رئیس جمهور اسلام‌گرای این كشور بود كه پس از آن مصر روی آرامش را به خود ندید و حوادث یكی پس از دیگری، بحران داخلی را افزون‌تر و صف‌بندی‌ها را شدیدتر و امكان مداخله خارجی را نیز بیشتر كرد. این مشكلات همه به نوعی در چارچوب تلقی‌های متفاوت و پای‌بندی‌های متغیر به اصول دموكراسی و تلاش برای نظام‌سازی در یك جامعه متكثر قابل تحلیل هستند. تونس نیز تا حدی از این مشكل رنج می‌برد. اگرچه این مشكلات در ابتدای كسب مشروعیت در نظام‌های تازه انقلابی امری قابل انتظار است كما این‌كه در ایران نیز همین‌گونه بود اما برخی تفاوت‌ها قابل توجه است. میزان مشاركت سیاسی عمدتا در جوامع‌ای كه انقلاب در آن‌ها رخ می‌دهد به دلایل برانگیختگی سیاسی و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت كشور، بیشتر از قبل می‌شود اما این مسئله در مصر این‌گونه رخ نداد و عملا در انتخابات ریاست جمهوری، میزان قابل توجهی از واجدین شركت در انتخابات، در آن حضور نیافتند. تونس نیز در شرایط كنونی از سیاست داخلی متزلزلی برخوردار است و در راستای نظام‌سازی در حركت است.

در چنین فضایی حضور حداكثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می‌تواند به نمایش گذاشتن الگویی مناسب از حفظ اعتقادات دینی و اهمیت به آراء مردمی در چارچوب مردم‌سالاری دینی باشد. این مسئله می‌تواند در صورت وجود دیپلماسی عمومی هوشیار و مدبر و نكته سنج، شرایط را برای مانوری اثرگذار در اذهان مردم منطقه فراهم سازد. چنین فضایی البته پس از حماسه مردمی انتخابات سال 1388 نیز می‌توانست ایجاد شود كه بحران ناشی از فتنه، عملا چنین فرصتی را از تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی سلب كرد.

در هر صورت به نظر می‌رسد اقتدار دموكراتیك ایران در انتخابات 1392 می‌تواند با توجه به مسئله روز بودن مواردی چون مشاركت سیاسی، نظام‌سازی و التزام به فرایندهای دموكراتیك در برخی كشورهای عربی، قدرت الهام‌بخشی ایران را افزایش دهد.

البته حضور حداكثری مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و قدرت الهام‌بخشی آن در فرایند بیداری اسلامی، در حوزه ایجابی خواهد بود و اثرات بسیاری در حوزه سلبی نیز از خود به جای خواهد گذاشت. بدون شك، اثرگذاری حماسه سیاسی مردم در حوزه ایجابی، می‌تواند حوزه سلبی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و در رفع مشكلات و امنیت سازی هرچه بیشتر برای جمهوری اسلامی ایران موثر باشد. چنین امری در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز نخست سال 1392 در مشهد مقدس نیز دیده می‌شود:

«شور انتخاباتی در كشور و حضور مردم پای صندوقهای رأی میتواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر كند؛ می‌تواند دشمن را ناامید كند؛ میتواند امنیت كشور را تأمین كند. ملت عزیز ما در همه‌ی نقاط كشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آنها در پای صندوق رأی، در آینده‌ی كشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم كشور تأثیر میگذارد. این نكته‌ی اول؛ كه انتخابات باید به توفیق الهی، به كمك پروردگار، با همت ملت ایران، با مشاركت گسترده تحقق پیدا كند.»

 

 منبع : http://www.irdc.ir

کامل هاشمی بازدید : 91 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 تأثير رهبري حضرت امام خميني (ره) در بيداري مستضعفان و مسلمانان جهان بر هيچكس پوشيده نيست.

اين تأثير از جنبه ديني ، بسيار كم نظير بوده به طوري كه ، شخصيتي را سراغ نداريم كه تا اين اندازه تفكر ، نهضت و عملكردش در تاريخ و در سطح جهان تأثير گذاشته باشد.

 امام خميني، معناي قدرت را نه تنها در جهان اسلام بلكه در كل جهان تغيير داد. قدرتي كه قبل از او متكي بر منابع و منافع مادي بود ، پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ، تبديل به احترام به عقايد ، پرورش افكار و اطلاع رساني شد.

 با مطالعه زندگي رهبران انقلاب هاي گذشته مي بينيم هيچ يک از آن ها به توانايي امام خميني در برقراري ارتباط صميمي و مردمي با مستضعفين و طبقات ديگر اجتماعي نمي رسند. امام بيشتر از هر رهبر ديگري موفق شد پيام هاي قرآن را به زبان ساده به توده هاي مسلمان برساند و اين يكي از اسرار بزرگ پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.

 هم چنين زندگي ساده و به دور از تجمل ايشان، صلاحيت رهبري مسلمانان را به او عطا کرد. زندگي امام

در دوران طلبگي ، زماني كه مرجع تقليد بود و هنگامي که خود را در رأس قدرت قرار گرفت ، همراه با ساده زيستي بود. امام (ره) تنها به امت اسلامي و نجات آنان از گمراهي و عقب ماندگي مادي و معنوي نمي انديشيد، بلکه در فکر نجات همه ملت ها بود. ارسال پيام به گورباچوف و پاپ ، نشان دهنده دغدغه انساني - الهي ايشان در نجات انسان ها و فرهنگ هايي بود که از راه هدايت و سعادت ابدي به سمت سعادت دنيا منحرف شده بودند.

کامل هاشمی بازدید : 95 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

بیداری اسلامی

 


تأثیر رهبری حضرت امام خمینی(ره) در بیداری مستضعفان و مسلمانان جهان بر هیچ‌كس پوشیده نیست. این تأثیر را باید از بعد مذهبی بسیار كم نظیر به شمار آورد، چون شخصیتی در جهان سراغ نداریم كه تا این اندازه اندیشه‌ها، انقلاب و عملكردش بر عرصه بین‌المللی تأثیر گذاشته باشد.


امام خمینی معنای قدرت را نه تنها در جهان اسلام، بلكه در سراسر دنیا تغییر داد، قدرتی كه قبل از او متكی بر منافع مادی بود، پس از پیروزی انقلاب تبدیل به احترام به عقاید، پرورش افكار و اطلاع‌رسانی شد.

نگاهی به سرگذشت رهبران انقلاب‌های جهان نشان می‌دهد که هیچ‌یک از آنها به اندازه امام خمینی توان برقراری ارتباط صمیمی و مردمی با طبقات مختلف اجتماعی را نداشتند. امام بیش از هر رهبر دیگری موفق شد، پیام اسلام را به زبان ساده به مسلمانان برساند و این یكی از اسرار بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی است.

همچنین ساده زیستی و دوری از تجملات موجب شد تا مردم او را بیش از هرکس دیگری برای رهبری اصلح بدانند. زندگی امام چه در دوران طلبگی و چه در زمان مرجعیت و چه در زمان به دست گرفتن رهبری مردم همراه با ساده زیستی بود و تمام هم و غم ایشان نجات امت اسلامی از گمراهی و عقب‌ماندگی مادی و معنوی بود، همانطور که این دغدغه خاطر وی در قبال همه ملت‌ها بود. ارسال پیام به گورباچوف و پاپ بیانگر این دغدغه بود که از راه هدایت و سعادت ابدی به سمت سعادت دنیا منحرف شده بودند.

امام خمینی(ره) را باید تنها اندیشمندی دانست طی چند قرن گذشته، هم به نظریه‌پردازی انقلاب پرداخت و هم خود آن را به اجرا گذاشت و در تاریخ کمتر می‌بینیم رهبرانی که هم بنویسند چرا باید انقلاب کرد و هم به میدان آیند و انقلابی که از آن سخن گفته‌اند را خلق کنند. به همین دلیل باید گفت ارتباط علم و عمل، از دلایل موفقیت امام در برپایی انقلاب اسلامی بود.

یكی از مهمترین تأثیرات امام خمینی و انقلاب اسلامی بهره‌گیری از دین در جهت ایجاد تحول مطلوب اجتماعی بود،‌ ایشان با تکیه بر دین مفهوم قدرت را تغییر دادند تا مسلمانان دریابند، قدرت واقعی همان قدرت الهی است و به کمک چنین قدرتی می‌توان به حقوق خویش دست یافت.

کامل هاشمی بازدید : 81 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

۱۳۹۰/۱۱/۱۲نسخه قابل چاپ

باید تجربیات انقلاب را منتقل كنیم

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/spacer.gifمتن زیر گفت‌وگو با دكتر مسعود اسداللهی، سخنگوی اجلاس بین‌المللی «جوانان و بیداری اسلامی» و از پژوهش‌گران و كارشناسان مسائل خاورمیانه است. او در این گفت‌وگو به چرایی برگزاری این اجلاس و نیز ارزیابی دیدار اعضای اجلاس «جوانان و بیداری اسلامی» با رهبر انقلاب اسلامی می‌پردازد

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
مهم‌ترین انگیزه و دلیل برای برگزاری اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی چه بود؟
تحولاتی كه در طول بیش از یك سال اخیر در جهان عرب رخ داده، صحنه‌ی منطقه را به صورت بنیادینی تغییر داده است و همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، این تحولات یك نقطه‌ی عطف تاریخی است و صرفاً اتفاقاتی داخلی برای این كشورها محسوب نمی‌شود؛ بلكه تحولاتی جهانی در حال روی دادن است كه به تعبیر ایشان دو قرن سیطره‌ی غرب را به چالش كشیده است.

در پی این تحولات، چهار دیكتاتور عرب سرنگون شدند و چند كشور دیگر نیز دستخوش تحولات هستند و احتمال اینكه در سال جدید نیز كشورهای دیگری شاهد تحولات بیداری اسلامی باشند بسیار زیاد است. از آنجایی كه یكی از اهداف انقلاب اسلامی ایران و یكی از اصول روشن و بسیار واضح سیاست خارجی ایران از ابتدای انقلاب، حمایت از ملل مظلوم به‌خصوص ملت‌های مسلمان مظلوم بوده است، بسیار طبیعی است كه جمهوری اسلامی نسبت به این تحولات فعالانه برخورد كند. البته این به معنای دخالت در امور كشورها نیست بلكه به خاطر علاقه‌ای است كه ملت ایران به ملت‌های مسلمان داشته و آرزو می‌كرده است تا این ملت‌ها نیز همچون مردم ایران از زیر بار دیكتاتوری‌ها و رژیم‌های سركوب‌گر وابسته به غرب و اسرائیل رها شوند. حال كه این هدف محقق شده است، ملت ایران دوست دارد كه خوشحالی خود از این واقعه را به صورت مشترك با این جوانان بروز بدهد. به همین خاطر از حدود 1200 جوان از 73 كشور شامل 57 كشور اسلامی و 16 كشور دارای اقلیت مسلمان برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آمد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/spacer.gifبازدیدهایی از مراكز علمی و پژوهشی برای آنها ترتیب دادیم تا از نزدیك در جریان پیشرفت‌های ملت ایران قرار بگیرند. یكی از مهمانان اجلاس در جریان این بازدیدها به من گفت «پیشرفت‌هایی كه شما به دست آورده‌اید بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن، این است كه شما در وضعیت محاصره و اعمال مجازات‌ها و توطئه‌ها و تحریم‌ها به این دستاوردها رسیده‌اید


از جهت دیگر، این انقلاب‌ها رهبری مشخصی نداشته و مجموعه‌ای از احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات و سازمان‌های مختلف در این انقلاب‌ها نقش داشتند و حتی افراد مستقل بسیار زیادی هستند كه هیچ نوع ارتباط سیاسی و گروهی ندارند اما در این انقلاب‌ها شركت داشتند. بنابراین ممكن است این انقلاب‌ها به علت نبود یك رهبری واحد، نتوانند از پیچ‌های خطرناكی كه در مقابلشان قرار داد عبور كنند، زیرا سرشت یك انقلاب طوری است كه چالش‌های زیادی را بر می‌انگیزد و با توطئه‌ی خارجی نیز همراه خواهد بود و در چنین شرایطی یك رهبر می‌تواند راه را از چاه بازشناسد و جوانانی را كه شور و حماسه دارند، اما فاقد تجربه‌اند هدایت كند. حال كه این رهبری وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران احساس می‌كند این وظیفه‌ی شرعی بر عهده‌اش قرار دارد كه سه دهه تجربه را به این جوانان عرضه كند و بگوید كه در این سه دهه با چه مشكلات و توطئه‌ها و كارشكنی‌های داخلی و خارجی روبرو بوده و چگونه از كنار اینها به سلامت عبور كرده است. جمهوری اسلامی می‌تواند با انتقال این تجربیات به این جوانان، نقش سازنده‌ای را برای آینده‌ی كشورهای آنان ایفا نماید

به همین جهت بازدیدهایی از مراكز علمی و پژوهشی برای آنها ترتیب دادیم تا از نزدیك در جریان پیشرفت‌های ملت ایران قرار بگیرند. یكی از مهمانان اجلاس در جریان این بازدیدها به من گفت «پیشرفت‌هایی كه شما به دست آورده‌اید بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن، این است كه شما در وضعیت محاصره و اعمال مجازات‌ها و توطئه‌ها و تحریم‌ها به این دستاوردها رسیده‌اید

جوانان پس از این بازدیدها دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به ایران پیدا كردند و متوجه شدند كه وقتی می‌گوییم بیداری اسلامی، منظورمان چیست و یك شعار توخالی نمی‌دهیم یا به دنبال یك نظام عقب‌مانده مثل طالبان در افغانستان نیستیم. به همین جهت رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان، از «دینداری با تعقل» سخن گفتند. من معتقدم كه این اجلاس توانست دستاوردهای زیادی در انتقال تجربیات جمهوری اسلامی به جوانان شركت‌كننده و آشنایی آنها با جمهوری اسلامی داشته باشد كه همچنین باعث انتقال این آشنایی به دیگر جوانان غایب نیز خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
تركیب جمعیتی این جوانان چگونه بود؟
ما تلاش كردیم تا از جوانان عضو در همه‌ی احزاب و گروه‌ها اعم از احزاب اسلام‌گرا، ملی‌گرا، مبارزان سیاسی و افراد مستقل دعوت كنیم. یعنی همین كه این جوانان در راه آزادی‌خواهی و عدالت بوده و در صحنه‌ی انقلاب حاضر بوده باشند برای ما كفایت می‌كرد. بنابراین به عنوان مثال حتی از سلفی‌های مصر نیز دعوت كردیم و آنها هم آمدند و تنها گزینش ما این بود كه این افراد، وابسته یا مورد حمایت صهیونیست‌ها و آمریكایی‌ها نباشند؛ زیرا خود آمریكایی‌ها اعلام كردند كه مبالغ زیادی به برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد مصر كمك كرده‌اند.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/spacer.gifاز روز اول كه ما این جوانان را دعوت كردیم، اولین چیزی كه بسیاری از آنان از ما سؤال می‌كردند دیدار با رهبری بود كه آیا امكان آن فراهم می‌شود یا خیر. این اشتیاق تنها مختص شیعیان نبود و جوانان كشورهایی كه زیر بمباران تبلیغاتی رسانه‌های عربی در مسأله‌ی شیعه و سنی قرار داشتند نیز به شدت مایل به دیدار با رهبر انقلاب بودند.


جوانانی كه از كشورهای انقلابی دعوت شده‌اند، جوانان حاضر در میدان مبارزه بوده‌اند. در دعوت از مهمانان و جوانان دیگر كشورها هم اعتقاد به بیداری اسلامی بودن این تحولات و فعال بودن در كشورهای خود ملاك عمل قرار گرفت. بنابراین طیف‌های گوناگونی از جوانان در این اجلاس حضور داشتند و شور انقلابی بر فضای اجلاس حاكم بود.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
دیدار جوانان حاضر در اجلاس با رهبر معظم انقلاب را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
دیدار با رهبر معظم انقلاب، بسیار عالی بود. جالب است بدانید از روز اول كه ما این جوانان را دعوت كردیم، اولین چیزی كه بسیاری از آنان از ما سؤال می‌كردند دیدار با رهبری بود كه آیا امكان آن فراهم می‌شود یا خیر. یك بی‌تابی خاصی برای این دیدار داشتند و این اشتیاق تنها مختص شیعیان نبود و جوانان كشورهایی كه زیر بمباران تبلیغاتی رسانه‌های عربی در مسأله‌ی شیعه و سنی قرار داشتند نیز به شدت مایل به دیدار با رهبر انقلاب بودند.

دیدار جوانان با رهبر معظم انقلاب در یك فضای كاملاً حماسی و بسیار زیبا انجام گرفت. قبل از سخنرانی معظم له، جوانان از كشورهای مختلف مطالب ارزشمندی را بیان كردند؛ به خصوص سخنان دختر شهید عماد مغنیهفوق‌العاده زیبا و تأثربرانگیز و دارای مضامین عالی بود. در ادامه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود درست مانند سخنان راهبردی كنفرانس بیداری اسلامی و نیز كنفرانس فلسطین كه در نقش یك مانیفست سیاسی بود، محورهای بسیار حیاتی و مهمی را برای بیداری اسلامی تبیین كردند.

ایشان برای تحولات منطقه از تعبیر «پیچ تاریخی» استفاده كردند كه دو قرن سیطره‌ی غرب را به چالش كشیده است. اهمیت و ارزش این سخنان زمانی مشخص می‌شود كه شما این تحلیل را با تحلیلی مقایسه می‌كنید كه این انقلاب‌ها را تحریكی آمریكایی تلقی می‌كند و هیچ اصالتی برای این انقلاب‌ها قائل نیست. رهبری معظم این انقلاب‌ها را یك تحول تاریخی می‌بینند كه تأثیر آنها از چهارچوب داخلی این كشورها بسیار فراتر خواهد بود؛ درست همان‌طور كه انقلاب اسلامی ایران چنین نقشی را ایفا نمود. البته به دلیل مواجهه و مقابله‌ای كه با انقلاب اسلامی شد و توطئه‌هایی كه علیه آن انجام گرفت، سی سال طول كشید تا ملت‌های دیگر به این حركت بپیوندند. با این وجود همین مقاومت سی‌ساله، الهام‌بخش دیگر ملت‌ها شد تا ببینند چطور یك ملت می‌تواند با دست خالی و به رغم تمام مشكلات و فشارها روی پای خود بایستند.

  منبع : http://farsi.khamenei.ir

کامل هاشمی بازدید : 90 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

جمهوری اسلامی ایران الهام بخش کشورهای منطقه/ گسترش موج دموکراسی خواهی در کشورهای اسلامی

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی از عناصر مهم قدرت راهبرد الهام‌بخشی نیروهای مقاومت هستند؛ ابزار مهم رهبر ظرفیت دفاعی کشور بوده و باید قرص و محکم گفت از نیروهای مقاومت دفاع می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" صبح امروز در همایش سراسری دفاع ملی و دفاع همه‌جانبه با بیان اینکه جریان جهانی در حال دور شدن از تک‌قطبی بودن است، اظهارداشت:‌ جمهوری اسلامی ایران از دیکتاتوری بین‌المللی جلوگیری کرد و این مسئله را در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین و سوریه می‌توان مشاهده کرد.

**افزایش دموکراسی خواهی در کشورهای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ قدرت‌های منطقه‌ای در حال ظهور هستند و دموکراسی‌خواهی در کشورهای اسلامی در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: قدرت‌های اسلامی متعادل در منطقه افزایش پیدا می‌کند و تنها راه حل رفع مشکلات سوریه افزایش دموکراسی است نه با زور و تفنگ بلکه با گفتگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک.

لاریجانی با بیان اینکه غرب و قدرت‌های استکباری در حال توطئه‌سازی برای سرگرم کردن مردم جهان و دور کردن اذهان آنها از واقعیت شکست خود هستند، افزود: مسئله هسته‌ای ایران، مسئله سوریه و اختلاف‌انگیزی‌ها بین اقوام و مذاهب از جمله این اقدامات است.

رئیس مجلس متذکر شد:‌ اصرار آمریکا برای مذاکره با ایران در شرایط کنونی برای لطمه زدن به تصویر ضداستبدادی و ضداستکباری ایران در بین جهانیان به ویژه کشورهای الگو گرفته از انقلاب اسلامی و جنبش‌های بیداری اسلامی است.

**دفاع در همه کشورهای جهان یکسان نیست

 لاریجانی اظهار داشت: برخی از گرایش‌ها ممکن است فکر کنند ما نگاه افراطی به دفاع داریم و نوعی راهبرد از جنس همراهی با راهبردهای بین‌المللی برای پرهیز از هزینه بیشتر را مصرف کنند اما دفاع همه جانبه امری معقول برای همه کشورها مطرح بوده است.  
 
وی افزود: در تهاجم نظامی اولا دشمن از همه ابزارها و امکانات استفاده می‌کند اما چون استخدام این ابزارها نیاز به برنامه‌ریزی از قبل دارد و باید به این نکته توجه کرد که در هر زمانی نمی‌توان از آن بهره جست، ثانیا در شرایط جهانی امروز تفاوت فرهنگی و اجتماعی بین ملت‌ها ایجاب کرده که دیگران از این زمینه برای فشار به کشورهای دیگر بهره گیرند.  
 
لاریجانی تصریح کرد: چامسکی نظریه‌پردازی است که در این زمینه خوب گفته که قدرت‌های ملی امکان کنترل رفتارهای شرکت‌های چندملیتی را ندارند که این به دلیل به‌هم ریختگی فضای اقتصادی جهان است لذا ابزاری در دست قدرت‌های جهانی بوده و نشان می‌دهد که موضوع دفاع در مقابل این تهاجم لازم است.  
 
رئیس مجلس با اشاره به اینکه دفاع در همه کشورهای جهان یکسان نیست، گفت: به جهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همگرایی‌ها و واگرایی‌هایی در این زمینه وجود داشته لذا میزان سرمایه‌گذاری کشورها در این زمینه متفاوت است و کشورهایی که تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی و ارزشی با پارادایم مسلط قدرت‌ها دارند به این مبنای متفاوت باید توجه داشته باشند.  
 
وی افزود: مبنای این پارادایم نوعی انسان‌گرایی و اومانیسم بوده و با ریشه‌های سنت اسلامی و خداگرایی ما تفاوت‌های مهمی دارد لذا دو فلسفه و مکتب مهم اجتماعی و فرهنگی متفاوت شکل گرفته است زیرا پایه مکتب آنها بر مبنای انسان‌مداری است در حالی که در مکتب ما انسان وابسته به خداوند است.  
 
لاریجانی اظهار داشت: به میزان همگرایی و واگرایی با این کشورها قبض و بسطی در حوزه و مولفه‌های دفاع ملی وجود دارد و این دفاع همه‌جانبه باید چند هدف را دنبال کند؛ اول بازدارندگی حریف یعنی آمادگی‌های‌مان را نشان دهیم تا حریف دست به تحرک نزند و دوم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و رفتارهای سیاسی باید موضوع تهاجم را امری سیال بدانیم لذا همواره احساس این است که این تهاجمات وجود دارد و باید نوعی واکسینه‌سازی در مقابل عملیات دشمن که آنرا از لحاظ زمانی و مکانی محدود کند شکل گیرد

** جریان جهانی مدیریت تک قطبی را پس زده است

رئیس مجلس تصریح کرد: هدف سوم پرهزینه کردن عملیات دشمن است تا احساس کند در هر گامی با هزینه‌های بیشتری روبرو می‌شود و هدف چهارم این که با طرح این موضوعات در دفاع همه‌جانبه تحلیل و فهم مشترکی از شرایط و آرایش سیاسی صحنه‌های بین‌المللی وجود دارد یا اینکه با آن تحلیل‌ها متفاوت است لذا داشتن تحلیل واقع‌بینانه از شرایط سیاسی بین‌المللی و فرهنگی و قصد و غرضی که نسبت به کشورهای ما دارند با افق تخمینی قرار می‌گیرد تا خود را برای دفاع  آماده کند.  
 
وی با بیان اینکه باید حداقل‌هایی را در این زمینه ملاک قرار دهیم گفت: اگر تضمین قابل قبولی در صحنه‌های بین‌المللی داشته باشیم باید چند مولفه را در نظر بگیریم، اول اینکه جریان جهانی از مدیریت تک قطبی جهانی در حال دور شدن است و با یک دهه قبل تفاوت جدی دارد؛ در آن موقع می‌گفتند که باید قدرت سیاسی و فرهنگی دنیا را بشناسیم و حتی در دوره بوش برخی از نخبگان و حتی متخصصین گفتند که باید ارزش‌های مسلط آمریکایی را بپذیریم و تئوری پایان جهان را مطرح کردند.  
 
لاریجانی افزود: در اشغال عراق شاهد بودیم کشورهایی مانند روسیه، فرانسه و آلمان علی‌رغم سروصداهای اولیه خود عملا این قضیه را پذیرفتند و گاهی روس‌ها در مذاکرات می‌گفتند که آمریکایی‌ها قدرت مسلط هستند اما شرایط امروز متفاوت است
 
رئیس مجلس اظهار داشت: در گذر از این وضعیت و جلوگیری از دیکتاتوری‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی استراتژی دقیق و هوشمندانه‌ای داشت‌ و آمریکایی‌ها به طور ملموس از  افغانستان، عراق، لبنان و غزه این موضوع را دیدند و فعلا شرایط طوری است که نخبگان بین‌المللی قبول دارند در صحنه بین‌المللی شاهد چند قطب قدرتمند هستیم، هر چند هنوز قدرت کافی پیدا نکرده‌اند اما ظهور یافته و در حال تثبیت هستند لذا با دنیای چندقطبی مواجه هستیم

منبع : http://www.humanrights-iran.ir

کامل هاشمی بازدید : 81 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 تاثیر بیداری اسلامی بر منطقه گرایی اقتصادی در خاورمیانه   


یکی از جنبه‌های مهم رابطه اقتصاد و سیاست در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ارتباط بین روابط سیاسی کشورها و تجارت آنها می‌باشد که تا به‌حال به آن کمتر پرداخته شده است. تحقیقات نشان می دهد همکاری و مخاصمات سیاسی بین کشورها، الگوی تجارت بین‌الملل را شکل می‌دهد. یک بهبود یا برعکس وخامت در جو دیپلماتیک، با فرض ثابت ماندن سایر شرایط، سبب افزایش یا کاهش جریانات تجاری دوجانبه می‌گردد .همین شرایط در روابط تجاری و اقتصادی کشورهای یک منطقه نیز صادق است که در ادبیات اقتصاد سیاسی بین‌الملل تحت عنوان منطقه‌گرایی شناخته می‌گردد.
انقلاب های مردمی و تحولات جدید منطقه خاورمیانه به دلیل تاثیر تعیین کننده بر نظم سیاسی داخلی و منطقه ای می تواند بر روند منطقه گرایی اقتصادی تاثیر مهمی بر جای بگذارد زیرا یکی از الزامات مهم برای ایجاد منطقه گرایی اقتصادی بهبود روابط سیاسی و اعتماد سازی میان کشورهای منطقه می باشدو با توجه به اولویت بالای موضوعات سیاسی و امنیتی (سیاست والا)در منطقه خاورمیانه اعتمادسازی سیاسی و بهبود روابط سیاسی میان کشورهای این منطقه برای نیل به همکاری های اقتصادی از اولویت بالایی برخوردار می باشد.پژوهشگران دراغلب موارد منطقه گرایی را برحسب درجه انسجام اجتماعی (زبان قومیت ،نژاد،مذهب ،تاریخ و آگاهی از میراث مشترک)انسجام اقتصادی (الگوهای تجاری مشترگ و مکمل بودن اقتصاد کشورهای منطقه)یکپارچگی سیاسی (نوع رژیم و ایدئولوژی)و انسجام سازمانی (وجود نهاد های رسمی منطقه ای )مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.با عنایت براین شاخص ها این نکته مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که آیا تحولات خاورمیانه و بیداری اسلامی باعث حرکت به سمت یکپارچگی سیاسی و انسجام اجتماعی و انسجام سازمانی ودر نهایت بهبود روابط دیپلماتیک در این منطقه خواهد گردید؟ با بررسی شواهد و قراین دراین نوشتار این ایده مطرح می گردد که تحولات مردمی در خاورمیانه در کوتاه مدت باعث ظهور و بروز همزمان فرصت و چالش در حوزه های مطرح شده گردیده ولی در بلند مدت فرصت ها از چالش ها فزونی خواهد گرفت و پیامد های مثبتی را برای همکاری ها ی تجاری و اقتصادی و روند منطقه گرایی اقتصادی به بارخواهد آورد.
خیزش های مردمی در کشورهای عربی پیامد های مثبتی را برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی در منطقه خاورمیانه برجای گذاشته است فروپاشی دولت های محافظه کار عرب مانند حکومت های مبارک و بن علی و روند مثبت دموکراسی در جهان عرب اولا باعث روی کارآمدن دولتهای مردمی در جهان عرب شده است ،با توجه به استقلال بیشتر این دولتها پی ریزی همکاری های اقتصادی منطقه ای آسانتر می گردد .گذشته از آن با توجه به رویکرد اسلامی و مردمی تر حکومت های جدید و مهمتر شدن افکار عمومی در این کشورها و مطالبات اقتصادی مردمی اولویت همکاری های منطقه ای دربین سیاست گذاران این کشورها بیشتر خواهد شد. البته با بروز تحولات جدید در جهان عرب و کشورهای اسلامی و رویکرد های متفاوت کشورها ی منطقه ، چالش های سیاسی منطقه ای نیز ظهور و بروز یافته که همکاری های تجاری و اقتصادی را تحت شعاع قرار داده است .به عنوان مثال تحولات سوریه و بحرین باعث بروز اختلافاتی بین ایران ،ترکیه ،مصر ،عراق و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مانند عربستان و بحرین شده است و یا دامن زدن جریانات افراطی وبرخی قدرت های بزرگ به اختلافات شیعه و سنی در منطقه از چالش های سیاسی جدید منطقه ای است که برهمکاری های تجاری و اقتصادی و پی ریزی منطقه گرایی اقتصادی اثرمنفی گذاشته است . از طرف دیگر بی ثباتی سیاسی در کشور های منطقه باعث تمرکز سیاست گذاران آن بر موضوعات سیاسی و امنیتی گردیده و باعث کاهش توجه بر همکاری های اقتصادی می گرددزیرا برای پی ریزی همکاری های تجاری و اقتصادی پایدار نیاز به برقراری ثبات سیاسی در کشورهای منطقه می باشد.
در مجموع تحولات اخیر منطقه خاور میانه اگر چه در کوتاه مدت باعث بروز چالش های سیاسی مانند تفاوت رویکردهای کشورهای منطقه به تحولات و انقلاب های عربی و اختلافات سیاسی بین کشورهای منطقه ،بی ثباتی کشورهای منطقه و در نتیجه اولویت بالاتر مسائل سیاسی -امنیتی نسبت به مسائل اقتصادی وفرصت هایی مانند سقوط دیکتاتوری های وابسته و قدرت گرفتن گروه های اسلامگرا در منطقه شده است ولی در بلند مدت با برقرای ثبات در کشورهای منطقه ،افزایش نقش مردم در اداره کشورها ،استقلال بیشتر کشورهای منطقه ،تقویت اسلام گرایی و افزایش مطالبات اقتصادی مردم وپیوند کارآمدی اقتصادی و مشروعیت سیاسی حکومت های جدید ،فرصت مناسبی برای کشورهای خاورمیانه جهت برقراری همکاری های اقتصادی جدی تر وعمیق تری خواهد گردید وزمینه مناسب تری برای برقراری منطقه گرایی اقتصادی و ایده بازار مشترک اسلامی خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

کامل هاشمی بازدید : 84 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 گسترش موج بیداری اسلامی و هراس دشمنان

 


بیداری اسلامی  - آیت‌ الله شیخ محمد مهدی آصفی

استکبار جهانی تلاش می کند با حمایت از اقدامات جریان های وهابی و تکفیری در ارتکاب اقدامات خشونت آمیز علیه شیعیان، میان مسلمانان ایجاد تفرقه و فتنه کنند و از این طریق با گسترش موج بیداری اسلامی در جهان اسلام و شمال آفریقا مقابله کنند. تشدید کشتار شیعیان در پاکستان و آزار و اذیت و شکنجه پیروان مذهب اهل بیت(ع) در جاوه شرقی از جمله اقداماتی است که از سوی گروه های تکفیری و وهابی و با حمایت استکبار جهانی انجام می گیرد. موج بیداری اسلامی تا حدودی مسلمانان و جهان اسلام را از حالت رکود خارج و آنان را آگاه و بیدار ساخته است و همین مساله ترس و وحشت دشمنان اسلام را در پی داشته است.

دشمنان امت اسلام می دانند اگر این بیداری در منطقه ادامه پیدا کند، موجودیت اسراییل به خطر می افتد و مصالح و منافع آمریکا و اروپا در کشورهای اسلامی و سایر مناطق جهان با خطر جدی مواجه می شود و همین مساله سبب شده که استکبار جهانی تلاش کند به هر نحوی که شده با ایجاد فتنه و آشوب مذهبی و شکاف میان پیروان مذاهب اسلامی در برخی کشورهای جهان، در میان مسلمین ایجاد اختلاف کنند، بنابراین کشتار شیعیان در پاکستان و آزار و اذیت و شکنجه شیعیان و ایجاد اختلاف میان مسلمانان در اندونزی و جنوب شرق آسیا اقداماتی از سوی آمریکا و غرب در همین راستا است.

جهش هایی که اخیرا در جهان اسلام شاهد آن بوده ایم و ادامه بیداری های اسلامی در آفریقا و آسیا بازتاب وسیعی در میان مسلمانان در جهان اسلام داشته است و جهان اسلام را برای یک مرحله جدید که همان مقابله با استکبار جهانی و در راس آن مبارزه با آمریکا و اسراییل و مقابله با دیکتاتورهای دست نشانده غرب است، آماده می کند.

بیداری اسلامی در بحرین به عرصه رویارویی شهروندان این کشور با نظام آل خلیفه که دست نشانده آمریکا در بحرین است، تبدیل شده است و در حقیقت باید بگوییم که آمریکا و اسراییل و جوامع غربی برای خاموش کردن این چراغی که در دنیای اسلام در حال نورافشانی و پرتو افکنی است از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و می کوشند که بیداری هایی که در آسیا و آفریقا طی دو سال اخیر صورت گرفته است و هنوز هم در برخی کشورها در حال ادامه و استمرار است را متوقف کنند. هدف از ایجاد فتنه، دشمنی، شکاف و اختلاف از سوی آمریکا، ‌اسراییل و اروپا در میان مسلمانان توقف سیر بیداری اسلامی در منطقه است و وظیفه ما در مقابل این توطئه این است که برای تقویت تفاهم، همکاری و هماهنگی میان مسلمانان تلاش کنیم، تا از این طریق بتوانیم وحدت و همبستگی جهان اسلام را حفظ کنیم.

برخی از رژیم های حاکم بر کشورهای عربی از جمله رژیم آل خلیفه و آل سعود دست نشانده و سرسپرده استکبار هستند و سران این رژیم نقشه های استکبار جهانی را اجرا می کنند، ما امیدواریم که جهان اسلام از وجود این افراد خودباخته پاک شود و آینده جهان اسلام را اراده ملت ها رقم بزند. مسلمانان کشورهای مختلف جهان و جهان اسلام با حفظ وحدت اسلامی و تقویت تقریب میان مذاهب اسلامی، هماهنگی و تفاهم و همبستگی میان خود را حفظ کنند و توطئه های دشمنان برای ایجاد فتنه افکنی و تفرقه میان پیروان مذاهب اسلامی را خنثی و از  ریخته شدن خون براداران دینی خود جلوگیری کنند.

منبع: شفقنا

کامل هاشمی بازدید : 140 جمعه 23 فروردین 1392 نظرات (0)

 

چکیده:

بیداری اسلامی بعنوان یک پدیده متاثر از نهضت فکری جمهوری اسلامی در عصر امروز در قالب یک جنبش اجتماعی و سازمانی رخ نموده است. این جریان در عرصه منازعات سیاسی و امنیتی علاوه بر اینکه موجودیت و نفوذ خود را به اثبات رسانیده است می رود تا به قدرت بلامنازع نقش آفرین در سطح جهانی تبدیل شود.

نهضتهای اسلامی و جریانهای فعال متاثر از متن مردم جوامع اسلامی، شعائر و شعارهای انقلابی ایران مانند جهاد، شهادت و ایثار را به عنوان اصول اساسی مبارزاتی خود پذیرفتند. پدیده انقلاب اسلامی پس از چند سده به شکل عملی و عینی، اسلام و جوامع اسلامی را از انزوا و سکون خارج کرد و  مردم مسلمان منطقه را نسبت به حق و حقوق و توانایی های خود آگاه کرد و  طلسم شکست ناپذیر بودن غول استبداد و اختاپوس استعمار و امپریالیسم را ابطال نمود و این مساله خود«جسارت و اعتماد به نفس» را به ملتهای مسلمان بازگرداند.

امروز امواج بیداری اسلامی به سرعت در حال پیشرفت در سراسر جهان بوده و ارزشهای اسلامی در حال احیا می باشند. موج بیداری اسلامی باعث شکست سیاستهای استعماری شده است و دشمنان سعی دارند تا با این موج عظیم که در سراسر دنیا فراگیر شده از هر راهی با بکار بستن حربه های گوناگون مقابله کنند.

جمهوری اسلامی در جهت دادن به بیداری و احیای تفکر اسلامی نقش هدایت کننده را ایفا نموده و ضمن مقابله با حرکتهای انحرافی در جهت وحدت اسلامی و حمایت از نهضت های اصیل اسلامی گامهای موثری را برداشته است.

 

واژه های کلیدی:

بیداری اسلامی – خیزش اسلامی-  انقلاب اسلامی- جهان اسلام

 

مقدمه:

بیداری اسلامی مقوله ای است که همزمان با تهاجم همه جانبه غرب در جهان اسلام وعصر استعمار، شروع شد و از آغاز تا عصر حضرت  امام خمینی(ره) مراحل گوناگونی را پیمود. این حرکت که مشخصا با اندیشه های کسانی چون سید جمال الدین اسدآبادی شروع شده بود، همواره در میان حلقه های محدود و معین تبارز یافت و هیچگاه نتوانست به مثابه یک گفتمان مسلط عمل کند. حتی در زمانی که این جریان توسط کسانی چون حسن البنا وسید قطب در مصر، ابعاد گسترده تری یافت، بازهم نتوانست وارد زندگی همه توده های مسلمان شود و طرحی نو  دراندازد.
حضرت امام خمینی (ره) برای نخستین بار توانست گفتمان بیداری اسلامی را تبدیل به «عمل سیاسی » کرده و نه تنها آن را وارد حوزه عمل همه توده های مسلمان، بلکه وارد خاطر جمعی همه مستضعفان جهان کند. عجین نمودن حافظه جمعی با گفتمان بیداری اسلامی که از ضمیر روشن و آگاه و نفَس مسیحایی حضرت امام(ره) سرچشمه می گرفت، توانست در مدتی بسیار کم دستاوردهای کلانی برای جامعه اسلامی وجامعه بشری به بار آورد. نخستین ومهم ترین دست آورد آن بود که گفتمان بیداری اسلامی از یک خرده گفتمان تبدیل به گفتمان مسلط شد.

این حرکت اما، هیچ گاه به آسانی صورت نگرفت، بلکه گفتمان های مزاحم ورقیب، همواره درپی تنگ کردن عرصه برای آن بوده اند. گفتمان بیداری که به وسیله حضرت امام مهندسی شده بود، یک جریان مقطعی نبود، بلکه یک حرکت تاریخی بود که در طول تاریخ ادامه خواهد داشت و جاودانه خواهد ماند، به همین خاطر این گفتمان، همواره مستلزم بازخوانی وبازیابی است. مقاله حاضر در پی آن است که این پویش تاریخی را بازخوانی کند و نقش محوری امام خمینی در آن و نیز جریان های معارض ورقیب را یاد آور شود. باشد که همگان همدلی وهمراهی با این حرکت عظیم را از یاد نبریم.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 351
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 714
  • بازدید ماه : 714
  • بازدید سال : 26,710
  • بازدید کلی : 205,718