loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 63 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

 آنچه در زیر می خوانید گفتگویی است که با حجت الاسلام و المسلمین حسن ملک محمدی مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در مرکز آموزشی شهید باهنر سپاه پاسداران و مشاور دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت و دبیر ستاد فرهنگی،تبلیغی ستاد بین المللی غدیر انجام داده ایم.این گفتگو در موضوع ویژگیهای شخصیتی،علمی و رفتاری اندیشمند کم نظیر معاصر استاد شهید مرتضی مطهری صورت گرفته و حجت الاسلام و المسلمین حسن ملک محمدی طی آن 5 ویژگی مهم ایشان را مورد شرح و تحلیل قرار داده است.از حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی در ابتدای بحث پیرامون توصیف وی از شهید مرتضی مطهری پرسیدیم گفت:

شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام اندیشمند بزرگ اسلامی علامه شهید مرتضی مطهری(ره)که بفرموده حضرت امام خمینی سلام الله علیه در اسلام شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر و حاصل عمر و پاره تن آن یگانه دوران محسوب می شد و به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته شهید مطهری بدون شک یکی از ارکان مبارزه و یکی از معماران نظام جمهوری اسلامی بود که طرح اصلی نظام اسلامی با مغز قوی،دل آگاه،و هوشمند علمی او شکل گرفت و خطی که می تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند همان خط مطهری است.خط مطهری خط سیاست در مقابل حرکات نفوذ در داخل اندیشه های اصیل اسلامی است.
هوشمندی و بصیرت وافر در شناسایی جریانهای منحرف و آلوده،شجاعت و بی پروایی در برخورد با این جریانها خصوصیتی بود که به شخصیت چند بعدی و کم نظیر استاد فرزانه شهید ما جنبه ای استثنائی می بخشید از حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی خواستیم تا توضیح دهد از نگاه تخصصی به شخصیت شهید مطهری وی را دارای چه ویژگی هایی می شناسید گفت: به نظر بنده استاد شهید مطهری دارای ویژگیهای خاصی است که باعث شده علما،فقها،اندیشمندان و متفکران نه تنها ایران بلکه جهان اسلام از او بعنوان شخصیتی کم نظیر یاد کنند.و آن بدلیل مسلح و مجهز بودن شهید به چند ویژگی حق گوئی برای معرفی اسلام،زمان شناسی،مردمگرایی،احساس مسئولیت در برابر نسل جوان،نقد اندیشه ها،شرح صدر و عشق به رهبری بود.لذاست که می توانم بگویم همین ویژگیها بود که از مطهری شخصیتی ابدی و فراموش نشدنی ساخت که هنوز هم که هنوز است می توان از بارقه های زایش علمی وی استفاده کرد.

کامل هاشمی بازدید : 81 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

پیش از انقلاب تفکرات انحرافی نسبت به قرآن در کشور به وجود آمده بود که شهید مطهری خطر آن را احساس و خود را برای مقابله با این تفکرات مسئول دانسته و به مقابله با آن پرداخت.

 حجت الاسلام والمسلمین محدثی در جلسه حلقه های معرفتی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با موضوع «قرآن در آثار شهید مطهری» طی سخنانی، اظهار داشت: در زمان حیات شهید مطهری جریان های انحرافی چون گروهک فرقان با افکاری مادی گرایانه خود را به قرآن نسبت می دادند؛ لذا این استاد بزرگوار سخنان و آثار ارزشمندی را در مقابله با این تفکرات انحرافی تألیف و به جامعه ارائه کرد.

 وی با اشاره به تهدید شهید مطهری از سوی گروهک فرقان، افزود: این گروه، استاد مطهری را به مرگ تهدید کرده بودند، ولی ایشان از مسیر درستی که انتخاب کرده بود، لحظه ای کوتاه نیامد و سرانجام نیز در مسیر هدف خود و به دست همین گروهک ضاله به فیض شهادت نایل آمد.

 حجت الاسلام والمسلمین محدثی خاطرنشان کرد: این عالم شهید با روش خود در برابر کسانی که تفسیر به رأی و التقاطی از قرآن داشتند، ایستاد و اندیشه ای درست را در این عرصه پایه ریزی کرد.

وی در ادامه با اشاره به تأکید اسلام به تدبر در قرآن، بیان کرد: البته در تدبیر در قرآن باید مراقب بود، چون ممکن است انسان در این عرصه دچار تفسیر به رأی شده و به انحراف کشیده شود.

 *اندیشه های خود را به قرآن تحمیل نکنیم

 استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که انسان خود را شاگرد قرآن بداند، هرآنچه که نیاز دارد می تواند از آن بفهمد، ولی زمانی که خود را استاد قرآن بداند و به دنبال این باشد که افکار و اندیشه های خود را به قرآن تحمیل نماید، خطری است که او را به جهنم می کشاند.

 وی تصریح کرد: جریان های انحرافی هم که در تفسیر آیات قرآن به وجود می آید، به دلیل همین تفسیر به رأی ها است.

 حجت الاسلام والمسلمین محدثی، بیان رسا و شیوا را یکی از مهم ترین ویژگی های آثار شهید مطهری برشمرد و افزود: در سخنرانی ها و آثار این استاد بزرگ، بیانی رسا و روشن دیده می شود؛ به گونه ای که سنگین ترین مباحث فلسفی، کلامی و اعتقادی برای همگان قابل فهم است.

 وی خاطرنشان کرد: این آثار به گونه ای است که هر انسان، حتی اگر صفحاتی از آثار شهید را مطالعه کند و یا دقایقی به سخنرانی های او گوش دهد، به همان اندازه هم می تواند از آن بهره ببرد.

منبع : http://mortezamotahari.com

 

کامل هاشمی بازدید : 104 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)


امروز ما نیز باید از احساس مسئولیت شهید مطهری درس بگیرم و ببینیم جامعه به چه ضرورت هایی نیاز دارد تا در آن جهت قدم برداریم

آیت الله مصباح یزدی در مراسم روز معلم که به مناسبت سالروز شهادت علامه شهید مطهری و تجلیل از مقام شامخ استاد، در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با بیان این مطلب که قدر دانی و تشکر یک انگیزه فطری است اظهار داشت: اگر کسی به انسان خدمتی کند طبق قرائض فطری و ذاتی انسان خود را نسبت به او بدهکار می بیند و تا از این عمل قدردانی نشود وجود او آرام نمی گیرد.

ایشان نعمت های خداوند به انسان را مد نظر قرار داد و افزود: خداوند نعمت های زیادی را به انسان عطا فرموده که شکر آنها واجب می باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که شکر منعم حقیقی واجب است، تصریح کرد: شکر منعم دلیل محکم خداشناسی است .

آیت الله مصباح یزدی با بیان این مطلب که قدردانی و حق شناسی در فرهنگ اسلامی از اوجب واجبات و از بدیهی ترین ارزش ها است، گفت: وجود انبیاء و اهل بیت (ع) برای ما نعمت بزرگی است و ما سعادت خود را مدیون این بزرگواران هستیم.

 

کامل هاشمی بازدید : 61 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

 

برادر حسین غفاری سالها از محضر استاد بهره ها برده اند و در تنظیم و نشر برخی از آثار استاد تلاشهای موثری داشته اند.

 از سال 53-52 تا اواسط سال 57 یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب در جلسات مختلف درسی استاد حاضر می شدم. به یاد دارم، برای اولین بار اواخر سال 52 بود که در مدرسه مروری به خدمت ایشان رسیدم. در آن زمان ایشان بخش «الهیات» از کتاب «شفا»ی ابن سینا را تدریس می‌فرمودند.

سپس در سال 53 که ایشان هفته ای دو روز چهارشنبه و پنج شنبه ها را به قم می رفتند و آنجا مباحث «قوه» و «فعل» کتاب «اسفار» را تدریس می فرمودند به اتفاق یکی از دوستان حاضر شدیم. (یعنی از هفته ی دوم این درس تا پایان آن که مصادف با اوج گیری انقلاب اسلامی بود) همزمان با این برنامه در آن ایام به توصیه ی استاد، در درسی منظومه ایشان نیز که در منزلشان تشکیل می شد شرکت کردیم که آن هم تا سال 57 ادامه داشت. درس های متفرقه ای هم در مباحث فلسفی داشتند. منجمله در دوره ی دکترای دانشکده ی الهیات، کتاب «نجات» ابن سینا را بحث می کردند و از این قبیل مباحث رویهمرفته هفته ای 4 روز در جلسات درسهای مختلف استاد حاضر می شدیم (البته به جز ایامی که برای حل اشکالات و یا مسائل دیگر خدمت ایشان می رسیدیم.)

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,179
  • بازدید ماه : 755
  • بازدید سال : 18,495
  • بازدید کلی : 197,503