loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 94 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

 ارزش علم:

«در اینکه «علم ارزشمند است» نزد تمامی مردم شکی نیست، همه طالب علمند و حتی جاهلان نیز برای علم ارزش قائلند؛زیرا اگر به آن ها بگویید جاهل ناراحت می شوند اما اگر بگویید «عالم»خوششان می آید.معلوم می شود که علم از آن جهت که جنبه انکشافی دارد.بالذات و بالعرض محبوب انسان است. قرآن هم بر همین نکته طبیعی اشاره دارد که« هلی یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون »و به آنچه که مردم خود قبول دارند، اشاره کرده است.اگر چیزی بود که مورد قبول مردم نبود اینگونه نمی فرمود،چنانچه در آیات دیگر هم هست:« لا یستوی الظلمات و النور »و« هل یستوی الاعمی و البصیر »ظلمات و نور،بینا و کور مساوی نیستند.اگر علم ارزشمند است و باید به دنبال علم رفت، بدین منظور باید به دنبال معلم برویم،علم بدون معلم تحقق نمی یابد،ممکن است انسان از عالم طبیعت هم تعلیم بگیرد یا کتابی بخواند و یا از فکر و اندیشه خود تعلیم گیرد اما همه این ها از نوعی تعلیم منفرع است.همه این ها تعلیم است علاوه بر اینکه مسبوقند به یک معنا که خداوند عالم است.
خداوند تعالی عالم را چنان خلق کرده که تمامی آنچه در آن است،آیات وی باشند و به انسان درس دهند:« سنرهیم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق »بنابراین علم بدون معلم مفهومی ندارد.همانقدر که علم ارزش دارد،معلم هم ارزش دارد.

کامل هاشمی بازدید : 69 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

 

آیت الله عبدالنبی نمازی با بیان اینکه شهید مطهری در دوران حیات پربرکت خویش برای مردم و حوزه شخصیتی ناشناخته بود، اظهار داشت: این استاد شهید با شهادتش به شخصیتی جهانی تبدیل شد و افکارش به سرعت در جهان گسترش یافت.

 وی افزود: موج افکار و اندیشه های آیت الله مطهری با شهادتش گسترش یافت و امروز کشورهای غربی همراه با ایران در پیشبرد اهداف اجتماعی خود در جامعه از اندیشه های ایشان بهره می برند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گروه فرقان گمان می کردند با ترور این شخصیت از رشد افکار استاد مطهری در جامعه جلوگیری می شود در حالی که با گذشت 30 سال از شهادت ایشان، هر روز بر تعداد کسانی که برای شناخت افکار و کتاب های ایشان تلاش می کنند، افزوده می شود.

 آیت الله نمازی با تبین شخصیت استاد مطهری تصریح کرد: ایشان عالمی آگاه به زمانه بود و دستی در فقه، فلسفه، حکمت و سیاست داشت و با موقعیت شناسی و مجاهدت توانست نبض جامعه را در دست بگیرد.

وی با بیان اینکه زندگی شهید مطهری با دو هجرت بزرگ تاثیرگذارتر شد، افزود: ایشان در روزهای جوانی برای آموختن درس طلبگی در حوزه به قم مهاجرت کرد و سپس از حوزه به دانشگاه تهران رفت و برای نشر آنچه فراگرفته بود، تلاش کرد.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: کلاس درس استاد مطهری محفل آموزش معارف الهی بود که با استبداد شاهنشاهی سازگاری نداشت و آنان با ترور این استاد تلاش کردند این شخصیت را درجهان اسلام محو کنند.

آیت الله نمازی بیان داشت: شهید مطهری با تجزیه و تحلیل مباحث مارکسیستی، مکاتب سوسیالیست و اندیشه های نادرست و نا صواب با قلم عالمانه خدمت بزرگی به حوزه علمیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهادت موجب گسترش افکار استاد مطهری در سطح جهان شد و امروز نسل جدید از آثار سیاسی و فلسفی ایشان بهره می برند.

منبع : http://mortezamotahari.com

کامل هاشمی بازدید : 45 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

آنچه در پی می آید تحلیلی پیرامون شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری(ره) و بیان ویژگی علمای جاودان در طول اعصار و روزگاران است. اینک با هم آن را از نظر می گذرانیم:

مرحوم شهید مطهری(ره) خاطرات و آثار و برکات فراوانی داشته و دارند که به این زودی ها پایان پذیر نیست.

بنده به نوبه خودم در سالگردهائی که برای این بزرگوار گرفتند، شرکت کرده ام و یادم نیست برای هیچ شهیدی، هیچ عالمی به آن اندازه که در مراسم ایشان شرکت کردم، توفیق داشته باشم! حتی سالگردهائی که برای مرحوم علامه گرفته اند، یا برای اساتید دیگر گرفته اند؛ برای مرحوم شهید مطهری(ره) بیش از دیگران ما این توفیق را داشتیم.

من یادم هست وقتی رسانه های گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند، و عکس شریف ایشان را تلویزیون نشان می داد، من فقط کارم این بود که آن عکس را می بوسیدم و گریه می کردم. این خاطره من است؛ من آن روز در آمل بودم. ایشان تقریبا سال ۳۲ بود که از قم به تهران مهاجرت کردند؛ و مدرسه مروی آن روز بهترین مدرسه تهران بود، الآن هم همین طور است؛ و چهار تا حجره رو به قبله داشت که ما در یکی از آن چهار حجره می نشستیم. در کنار حجره ما حجره مرحوم آقای قاضی بود که او تالی مدرس مدرسه مروی بود.

مدرس رسمی مدرسه مروی مرحوم آیت الله آقاسیدعباس بود؛ پسر آقای فشارکی. ایشان شاگرد مرحوم آقا ضیاء عراقی بودند، از شاگردان خوب مرحوم آقاضیاء بودند. در اصول مسلط بودند که ما بخش وسیعی از رسائل را خدمت ایشان می خواندیم. و مرحوم آقا سیدعباس فشارکی، داماد مرحوم آشتیانی بود، مدرس رسمی مدرسه مروی بود برابر وقفنامه. مرحوم آقا شیخ رضای قاضی، تالی مدرس بود. برابر وقفنامه مدرسه مروی؛ یک مدرس دارد، یک تالی مدرس. مثل امام جمعه دائم و امام جمعه موقت که اگر آن نباشد، این تدریس می کند.

مرحوم آقا شیخ رضای قاضی در کنار حجره ما، حجره داشت و شرح منظومه و اینها تدریس می کرد. بعد از رحلت ایشان، مرحوم شهید مطهری آمدند در همان حجره، مستقر شدند. ایشان هم همین علوم عقلی را تدریس می کردند، منتها روزها بود. و چون حجره ما و جائی که ایشان تشریف می آوردند، تدریس می کردند، فاصله بسیار کم بود؛ غالب روزها که تشریف می آوردند، خدمتشان می رسیدیم و محضر ایشان برای همه ما شیوا و شیرین بود.

این بزرگوار چون در سطوح گوناگون آثار فراوانی دارد، خون پربرکت ایشان هم برای سطوح گوناگون نافع است. دو مطلب باید مورد عنایت قرار بگیرد؛ یکی مربوط به اصل شهادت و خون شهید است، یکی هم مربوط به شخص ایشان.

اصل جریان خون شهید، این سخن مال ۷، ۸ قرن قبل است که قبل از جناب مولوی، آن عارف بزرگوار گفته است، بعد جناب مولوی گفته است: صدهزاران طفل سر ببریده شد تا کلیم الله... این سخن مال ملای روم نیست، قبل از او هم آن بزرگوار دیگر، ابن عربی گفته است، بعدها در طی این۷قرن رواج پیدا کرد. آن بزرگوار می گوید: موسای کلیم دفعتا به بار نیآمده! این یذبحون ابناءهم(۱) موسای کلیم را احیاء کرده است.

خدای سبحان براساس عدل محض عالم را اداره می کند. خون هیچ بی گناهی به زمین نمی ریزد. و این که در جریان سیدالشهداء(ع) هست که خون گلوی علی اصغر را به آسمان ریخت، حالا شاید یک سمبلی باشد، ولی براساس الیه یصعدالکلم الطیب(۲) بالا رفته است. وگرنه خون چه به زمین بیاید، آسمانی است؛ چه به آسمان برود، آسمانی است. آسمان رفتن نه یعنی بالا رفت و پائین نیآمد! این خون پائین بیا نیست.

بعد از سخن ابن عربی، بعدها مولوی و امثال مولوی این را بازگو کردند که صدهزاران طفل... تا بعدا کم کم کلیم الله زائیده شد. این «اصل خون شهید» است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,288
  • بازدید ماه : 864
  • بازدید سال : 18,604
  • بازدید کلی : 197,612