loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 68 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نوشت، هزاران تونسی روز شنبه طی تظاهراتی در تونس پایتخت این کشور، با سردادن شعارهایی علیه نظام حاکم، برکناری سران کنونی کشورشان را خواستار شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که به مناسبت چهلمین روز ترور شکری بلعید برگزار شد، شعارهایی از جمله "مردم خواهان برکناری نظامند" ، "مردم انقلاب جدید می خواهند" و "ای شهید بیاسا ما راهت را ادامه می دهیم" سر دادند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز تظاهرات مذکور از قبرستان "الجلاز"، محل دفن بلعید آغاز شد و شرکت کنندگان تصاویر بزرگ بلعید را حمل می کردند که تظاهرات پس از آن به خیابان‌های اصلی شهر نیز کشیده شد.

همسر بلعید نیز در سخنانی و در حالی که دستش را به نشانه پیروزی تکان می داد اعلام کرد: آنها شکری را کشتند اما نمی توانند ارزش‌های آزادی را که او از آن دفاع می‌کرد، بکشند.

پیش تر وزارت کشور تونس اعلام کرده بود قاتل بلعید را شناسایی کرده است و متهم به جریان سلفی‌ها تونس وابسته است اما این خبر بلافاصله تکذیب شد.

بنا به گفته ناظران، تظاهرات دیروز در تونس آزمایش واقعی قدرت دولت جدید برای تحمل فشارهای مخالفانش بود .

شکری بلعید که از مخالفان ملی‌گرای تونس بود ششم ماه فوریه ترور شد. بلعید مواضعی ضد اسلام‌گرایان حاکم داشت.

 

منبع: ایسنا

 

کامل هاشمی بازدید : 69 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ "محمد الطاهر" رئیس حزب آزادی و عزت تونس یکشنبه در مصاحبه با العالم گفت: اولویت های دولت جدید برگزاری مذاکرات ملی و حل مشکل ناامنی و معضلات اقتصادی و اجتماعی است.

"بدرالدین عبدالکافی" عضو شورای جنبش نهضت اسلامی نیز در مصاحبه با العالم اظهار داشت: برخی احزاب که از مذاکرات تشکیل دولت جدید خارج شدند، اعلام کردند که هر چند در دولت جدید حضور ندارند ولی از این دولت حمایت خواهند کرد .

"
منجی الرحوی" نماینده حزب ملی گرایان دموکرات در مجلس مؤسسان (مجلس تدوین قانون اساسی) تونس در باره کابینه جدید به العالم گفت: احزاب مختلف پیشنهادهای خود را به ائتلاف حاکم ارائه کردند ولی این پیشنهادها نادیده گرفته شد به همین دلیل همه احزاب از مذاکرات مربوط به مشارکت در دولت جدید خارج شدند .

اعلام ترکیب دولت جدید تونس با توجه به شکست مذاکرات ائتلاف حاکم با احزاب مخالف درباره تشکیل این دولت ، چندان خبرساز نبود و کارشناسان سیاسی معتقدند که دولت جدید نیز تحت سیطره ائتلاف حاکم یعنی 3 حزب " جنبش نهضت اسلامی، کنگره برای جمهوری و تشکّل دموکراتیک برای کار و آزادی‌ها"  است .

علی العریض نخست وزیر جدید تونس کابینه خود را با 24 وزیر تشکیل داده است و 3 شخصیت حقوقی را به نام های لطفی بن جدو، رشید الصباغ و نذیر بن عمو به ترتیب برای تصدی وزارتخانه های کشور، دفاع و دادگستری انتخاب کرد و عثمان الجارندی رئیس سابق هیأت نمایندگی تونس در سازمان ملل متحد نیز متصدی وزارت امور خارجه شد .

دولت جدید تونس متشکل از وزرای قدیمی و برخی وزرای تازه کار است زیرا ائتلاف حاکم با وارد کردن وزرای تازه کار به دولت خود خواسته است درخواست " انتصاب شخصیت های مستقل به سمت های کلیدی " را محقق کند ولی برخی احزاب مخالف درباره مستقل بودن این شخصیت ها شک و تردید دارند .

پس از استعفای حمادی الجبالی نخست وزیر تونس، جنبش النهضه به عنوان بزرگترین گروه در مجلس مؤسسان "علی العریض" وزیر کشور دولت سابق را برای تشکیل دولت جدید معرفی کرد.

جنبش النهضه در نخستین انتخابات آزاد پس از سرنگونی رژیم "زین العابدین بن علی" درسال 2011 به 89 کرسی در مجلس مؤسسان دست یافت.

 

منبع: العالم 

کامل هاشمی بازدید : 73 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ علی العریض نخست وزیر تونس بعد از ظهر روز جمعه (18 اسفند) بعد از دیدار با منصف المرزوقی رئیس جمهوری تونس در کاخ قرطاج  شهر تونس، اسامی وزرا و مشاوران وزیر دولت جدید تونس را اعلام کرد.

العریض دراین باره گفت: دولت ائتلافی تونس تا برگزاری انتخابات که قرار است پیش از پایان سال برگزار شود، فعالیت خواهد کرد.

به نوشتۀ خبرگزاری رسمی تونس، دولت ائتلافی به رهبری حزب اسلامی النهضه تشکیل شده است و دو حزب لائیک «کنگره برای جمهوری» به رهبری منصف المرزوقی رئیس جمهور این کشور و «التکتل» حمایت می‌شود.

العریض جانشین حمدی جبالی شده است که پس از ترور شکری بلعید مخالف برجسته سیاسی و بروز آشوب در کشور از سمت خود کناره گیری کرد.

حزب النهضه در کابینه جدید برخی پست‌های کلیدی را به افراد مستقل واگذار کرده است، بدین ترتیب عثمان الجرندی به عنوان وزیر امور خارجه، لطفی بن جدو به عنوان وزیر کشور و رشید الصباغ به عنوان وزیر دفاع تونس تعیین شده اند. الیاس فخفاخ از حزب التکتل که یک اقتصاد دان است، همچنان وزیر دارایی تونس خواهد بود.

الجرندی نماینده سابق تونس در سازمان ملل روابط بسیار خوبی با نهادهای بین المللی و کشورهای غربی دارد.

بن جدو و صباغ هر دو قاضی هستند. بن جدو مسئول رسیدگی به پرونده کشتار ده ها مرد جوان در قیام منجر به سرنگونی زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری تونس بود.

 

منبع: العالم

http://fa.bidarieslami.com

کامل هاشمی بازدید : 51 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة بیان کرد، کریمه سوید، یکی از اعضای شورای ملی موسسان تونس در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد: شورای ملی موسسان روز سه‌شنبه نشستی عمومی با هدف به رای گذاشتن دولت جدید علی العریض، نخست وزیر تونس برگزار می‌کند.

وی افزود: نشست مذکور به منظور رای‌گیری جهت اعطای رای اعتماد به دولت جدید در شورای موسسان است.

العریض روز جمعه دولت پیشنهادی خود را به همراه برنامه‌های این دولت به منصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس ارائه داد.

این در حالی است که صدها تن از مردم تونس با برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشور و سردادن شعارهایی علیه جنبش اسلامی النهضة، حزب حاکم در تونس و راشد الغنوشی، رئیس حزب النهضة خواهان تضمین حقوق زنان در قانون اساسی جدید شدند.

تظاهرکنندگان همچنین با سردادن شعارهای "مردم خواهان برکناری نظام هستند" و "مردم خواهان شناسایی عاملان ترور شکری بلعید هستند" شناسایی و مجازات عاملان ترور شکری بلعید، یکی از فعالان تونسی که در مقابل منزلش ترور شد، خواستار شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری تونس، بسمه خلفاوی، بیوه شکری بلعید پیشتر اعلام کرده بود که یک زن تونسی امروز با برنامه‌های نظام حاکم تهدید می‌شود و کشور در حال "عقب‌گرد" است. وی همچنین ترور همسرش را به خاطر فعالیت‌های وی در عرصه دفاع از حقوق زنان دانست.

 

منبع: ایسنا 

کامل هاشمی بازدید : 73 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه اماراتی البیان بیان کرد، به نقل از «منابع آگاه تونسی» نوشت: منصف المرزوقی، رئیس‌جمهوری تونس در تلاش است تا حمادی الجبالی، نخست‌وزیر مستعفی تونس را به منصب خود بازگرداند.

این منابع تاکید کردند: منصف المرزوقی بیم آن دارد حمادی الجبالی با نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری تونس در اواخر 2013 با وی رقابت کند.

بنا بر این گزارش: المرزوقی به ویژه بعد از آنکه با تشکیل نظام پارلمانی مخالفت کرد، به خوبی فهمیده است که جنبش حاکم النهضه در صدد است منصب ریاست جمهوری را از وی بگیرد.

منابع تصریح کردند: سران حزب کنگره برای جمهوری که رهبری آن را المرزوقی بر عهده دارد به خوبی می‌دانند که ائتلافشان با جنبش النهضه (جناح حاکم) یک ائتلاف محدود است که تا زمان انتخابات آتی دوام دارد.

البیان در ادامه با استناد به سخنان منابع تونسی نوشت: جنبش النهضه در تلاش است تا حمادی الجبالی پست ریاست جمهوری تونس را بر عهده بگیرد و برای تحقق چنین امری در حال تلاش است.

 

منبع: ایسنا 

کامل هاشمی بازدید : 37 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ حزب ائتلاف دمکراتیک تونس اعلام کرد که در دولت جدید که علی العریض از یک هفته پیش مکلف شده است آن را تشکیل دهد، شرکت نخواهد کرد.

رهبران این حزب دلیل این موضع را سستی و ضعف جنبش اسلام‌گرایی النهضه در قبال تحولات جاری اعلام کردند.

محمد الحامدی هماهنگ کننده این حزب در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: از آنجا که نحوه برخورد با خشونت سیاسی مشخص نشده و برنامه دولت آینده از جمله موضوع انتخابات آینده و عملکرد سیاسی آن نیز مهبم است، تمایلی نداریم در دولت آینده مشارکت داشته باشیم.

این در حالی است که چند روز پیش نیز برخی احزاب مخالف میانه رو از جمله حزب المسمار و الجمهوری نیز مخالفت خود را با مشارکت در دولت العریض بدیل نبود برنامه مشخص آن برای مرحله آینده اعلام کردند.

در این میان، ادامه رایزنی سایر فراکسیون های مرتبط با تشکیل دولت، تا حدودی موجب کنترل بحران سیاسی می شود که در پی استعفای حمادی الجبالی نخست وزیر تونس، تشدید شده است.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 39 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه انگلیسی«تایمز» نوشت،‌ موضوع قاچاق « زین العابدین بن علی» رئیس جمهور سابق تونس و همسرش را با عنوان «اتهامات پشت پرده دیکتاتور» منتشر کرد.

این روزنامه همچنین نوشت: در این زمینه اتهاماتی متوجه فرانسه است مبنی بر اینکه اقدام  بن علی و همسرش در مورد قاچاق 180 شمش طلا از تونس را می دانسته ولی روی آن سرپوش گذاشته است.


تایمز همچنین اشاره کرد که ارزش این قاچاق 72 میلیون یورو بوده است که از طریق فرودگاه فرانسه خارج شده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه در گمرک نوشت که «لیلی طرابلسی» همسر بن علی نقشه خروج این قاچاق از تونس را کشیده است. بن علی و همسرش در ژانویه 2011 درست پس از سرنگونی انقلاب تونس که سرآغاز انقلاب های منطقه بود، به عربستان سعودی ‌فرار کردند.

تایمز همچنین افزود: علی رغم این اتهامات، مسولان پاریس این قضیه را که هیچ اقدامی جهت فاش کردن چگونگی آن صورت نگرفته است، ‌نادیده گرفتند.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 121 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ راشد الغنوشی در این مصاحبه‌ها تلاش می‌کند تا ادعای دست داشتن جنبش النهضه را در ترور بلعید رد کند.

الغنوشی به روزنامه الاخبار الجزایر، گفت که ترور جزئی طبیعی از تاریخ انقلاب است؛ وی همچنین با تاکید بر اینکه نهضت به صورت دموکراتیک و از طریق انتخابات به قدرت رسیده است، تصریح کرد، دولت از ایجاد آشوب و هرج و مرج هیچ نفعی نمی‌برد.

وی در مصاحبه با نشریه‌ای دیگر، افزود: هیچ کس در زمینی که بر روی آن ایستاده است، بمب نمی‌گذارد.

الغنوشی روی دادن انقلابی دیگر را تونس را رد کرد و گفت: من می‌بینم که مردم خواستار انقلابی دیگر هستند اما این اتفاق روی نخواهد داد، زیرا نه من زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق تونس هستم نه شکری بلعید محمد بو عزیزی.

دو سال پیش محمود بو عزیزی جوان دوره گرد تونسی در اعتراض به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور در ملا عام خود را آتش زد و این خودسوزی شعله انقلاب تونس را شعله ور کرد و انقلاب به شمال آفریقا و خاورمیانه سرایت کرد.

راشد الغنوشی رهبر اسلامگرایان تونسی که در خارج از تونس در تبعید به سر می‌برد با سقوط رژیم  بن علی پس از 20 سال زندگی در تبعید به کشور بازگشت.

وی در بدو ورودش به تونس گفت: دیکتاتور سقوط کرده است، اما دیکتاتوری همچنان باقی است و برای از بین بردن دیکتاتوری باید دست به دست هم بدهیم.

اما گویا تلاش‌های وی و دولت ائتلافی این کشور نتوانسته تاکنون انتظارات مردم را بر آورده کند.

دو سال پس از انقلاب تونس و محقق نشدن وعده های انقلابیون مردم این کشور در اعتراض به خیابان‌ها ریختند، در این میان ترور شکری بالعید یکی از سران مخالف دولت باعث شعله ور شدن اعتراضات شد.

مخالفان اسلامگرایان از جمله همسر و خانواده شکری بالعید جنبش النهضه را مسئول ترور وی دانند.

در پی این اعتراضات مخالفان، الغنوشی و حزبش را به زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق تونس و رژیمش تشبیه می‌کنند.

 

منبع: العالم

 http://fa.bidarieslami.com/

کامل هاشمی بازدید : 51 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلام‌گرای النهضه اعلام کرد که این جنبش از وزارتخانه های کلیدی در کابینه تونس چشم پوشی کرده است.

الغنوشی گفت: ما موافقت کرده‌ایم که سرپرستی چهار وزارتخانه کلیدی به شخصیت هایی مستقل، بی طرف و غیروابسته به احزاب واگذار شود.

رهبر النهضه تاکید کرد که ترکیب کابینه جدید به ریاست علی العریض اواخر هفته اعلام خواهد شد.

علی العریض وزیر کشور دولت مستعفی تونس که از جمعه گذشته مامور تشکیل کابینه شده است در حال رایزنی با احزاب سیاسی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی سیاسی است که شخصیت هایی فن سالار نیز در آن حضور داشته باشند.

در کابینه مستعفی تونس به ریاست حمادی الجبالی، وزارتخانه های کلیدی خارجه، دادگستری و کشور در اختیار حزب النهضه قرار داشت.

حزب النهضه که بیش ترین تعداد کرسی های مجلس ملی موسسان این کشور را در اخیتار دارد با دو حزب سکولار کنگره برای جمهوری و حزب التکتل ائتلاف حاکم را تشکیل می دهند.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 40 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «حمادی الجبالی» تأکید کرد؛ در صورت موافقت احزاب عضو مجلس مؤسسان با ساختار دولت جدید، برای مراجعه نکردن به این مجلس؛ خودش همچنان نخست وزیر باقی می‌ماند.

وی افزود: در صورتی که دولت جدید پذیرفته نشود یا رأی اعتماد نیاورد، از رئیس جمهور می‌خواهد نامزد دیگری را برای تشکیل دولت معرفی کند.

تلاش الجبالی برای تشکیل دولت تکنوکرات درحالی است که تونس این روزها پس از ترور «شکری بلعید» دبیرکل حزب ملی گرایان دمکرات (مخالف) صحنه اعتراضات و درگیری است.

البته الجبالی گفته است که طرح تشکیل این دولت قبل از ترور بلعید مطرح شده و در حال بررسی بود.

 

منبع: العالم

 http://fa.bidarieslami.com

کامل هاشمی بازدید : 172 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

·         

خیزش مردم تونس در روز 26 آذر 1389 (17 دسامبر 2010) آغاز شد؛ روزی که یک جوان دست فروش تونسی به نام «محمد البوعزیزی» در اعتراض به فقر و ظلم حکومت، خود را به آتش کشید.

 جرقه انقلاب های عربی

«طارق الطیب محمد البوعزیزی» (متولد 29 مارس 1084- متوفای 4 ژانویه 2011) جوان یتیم و فقیری بود که از طریق دوره گردی و فروش میوه و سبزی، مخارج خود و خانواده اش را تأمین می کرد. 1 وی بنا به اظهارات خانواده اش به مدت 7 سال مورد ظلم و هجوم پلیس و شهرداری شهر "سیدی بوزید" قرار داشت. عوامل این دو سازمان به فرماندهی پلیس مونثی به نام «فادیه حمدی» و کارمندی به نام «صابر» به طور متوسط دو بار در هفته، میوه ها و سبزیجات محمد را ضبط می کردند.
در روز حادثه، مطابق معمول فادیه حمدی و دستیارش صابر، اجناس محمد را توقیف کردند. محمد توانست با وساطت دایی اش اموال ضبط شده را پس بگیرد؛ اما نیروهای پلیس 10 دقیقه بعد برگشتند و دوباره سبزی ها را به جرم "نداشتن مجوزهای لازم" مصادره کردند. محمد البوعزیزی در حالی که مأیوسانه تلاش می کرد اموال خود را پس بگیرد با ضرب و شتم چهار پلیس مواجه شد و فادیه یک سیلی به صورت وی زد و به او گفت: «ارحل!» یعنی «گم شو»2. صابر نیز با لگد وی را مورد ضرب قرار داد که به مجروح شدن و خونریزی محمد منجر گردید.
پس از این برخورد، محمد خود را به دفتر منشی شهرداری رساند تا شکایتی علیه فادیه و صابر ارائه کند. ولی منشی نیز به وی پاسخ داد: «با من حرف نزن، کثیف!!»
محمد البوعزیزی تلاش کرد با مقامات بالاتر شهرداری و استانداری صحبت کند اما آنها حاضر به ملاقات با وی یا شنیدن سخنانش نشدند. وی مستأصل و عصبانی در حالی که هیچ چاره ای برای مشکلات و بدبختی روز افزون خود نمی دید تصمیم به خودکشی گرفت.
وی با ریختن نفت روی خود، خودش را در مقابل ساختمان استانداری سیدی بوزید به آتش کشید. عجیب اینکه کپسول آتش نشانی مستقر در ساختمان استانداری نیز که برای نجات محمد به محل آورده شد خالی بود!
محمد البوعزیزی 18 روز بعد بر اثر شدت جراحات درگذشت؛ اما آتشی که وی به جان خود زد پس از او به جان حکومت های منطقه افتاد و همچنان ادامه دارد.

کامل هاشمی بازدید : 83 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

   

تاریخ و جغرافیای مختصر تونس
«جمهوری تونس» کشوری است در شمال آفریقا و جنوب دریای مدیترانه، که از غرب با الجرایر و از شرق و جنوب با لیبی هم مرز است.

 

دین اکثریت مردم این کشور "اسلام"، پایتخت و بزرگترین شهر این کشور "تونس" و زبان رسمی آن عربی است. زبان فرانسوی نیز در این کشور کاربرد دارد.
مساحت این کشور 163610 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 11 ملیون نفر است.

تاریخچه:
گذشته از شواهد باستانی از پیشینه زیستن انسان در هزاران سال پیش در تونس، در هزاره سوم پیش از میلاد، اقوامی از تیره های گوناگون، از جنوب اروپا به این سرزمین کوچیدند که گمان می رود بربرها یا آمازیغ ها از نوادگان ایشان باشند. بربرهای آمازیغ اجداد ساکنان فعلی تونس هستند.
حضور اسلام در کشور آفریغایی تونس به همان قرن اول ظهور اسلام برمیگردد؛ حتی قبل از زمانی که دولت ادارسه (ادریسی ها) در قرن دوم هجری در مراکش و حکومت فاطمیون در مصر و تونس ایجاد شود. سپاه اسلام در قرن اول هجری به فرماندهی «عقبه بن نافع» بخش هایی از سرزمین تونس را تصرف و شهر قیروان را ساخت. ساکنان اصلی تونس - یعنی "بربرها"- نیز از موالیان اهل بیت (ع) به شمار می رفتند. شدت این ولاء به حدی بود که پس از واقعه جانسوز کربلا، یکی از قیام های خونخواهی، به وسیله آنان و در تونس فعلی رخ داد. بنی امیه نیز مشابه آنچه در "قتل عام حره" در مدینه منوره انجام داده بود را در تونس اعمال کرد.
در قرن نهم میلادی اغلبیون (یا اغالبه)- که از قبیله بنی تمیم بودند- از سوی خلفای عباسی به حکومت تونس رسیدند اما در سال 909 میلادی شیعیان فاطمی، اغلبیون را شکست داده و شهر مدینه را بنا کردند.
نخستین خلیفه فاطمی «عبیدالله المهدی» نام داشت که خود را از نسل «محمد بن اسماعیل بن جعفر الصادق(ع)» و از ذریه حضرت فاطمه(س) معرفی کرد. وی با تصرف «اسکندریه» نیت خود را برای فتح مصر آشکار ساخت و سلسه فاطمیان را در سال 803 در تونس تشکیل داد. دامنه حکومت این سلسله پس از مدتی به مصر کشانده شد و در سال 961 میلادی «المعز» خلیفه فاطمی مصر را تصرف کرد و مقر حکومت فاطمی را از مهدیه به آن سامان داد.
در قرن شانزدهم میلادی دولت عثمانی نفوذ خود را بر سه منطفه مهم در شمال آفریفا بسط داد که به ترتیب ورود عثمانی در آن ها، عبارت بودند از: الجزائر، طرابلس (مرکز لیبی فعلی) تونس. اما نفوذ دولت عثمانی به مراکش نرسید؛ چرا که خاندان سعیدیه که از سادات بودند، با ورود تحت حاکمیت عثمانی مخالفت کردند.
ساکنان این مناطق، بر این اساس که دولت عثمانی، بزرگترین و نیرومندترین دولت اسلامی است و توانسته است بخش هایی از اروپا و مصر و شرق عربی را در تصرف خود در آورد، به آن پناه بردند. خواست آنان این بود که دولت عثمانی، آن ها را از حملات صلیبی ها که هر روز خطر آنان نزدیک تر می شد، نجات دهد.1
دولت عثمانی در خواست آنان را پذیرفت و به دفاع از اسلام در میان ساکنان شمال آفریقا در برابر خطر جنگ صلیبی – استعماری اروپایی ها پرداخت. در این سال ها پرتغال، اسپانیا و تشکیلات صلیبی معروف به نام «قدیس یوحنا» به دنبال ایجاد ممالک مسیحی نشین در ساحل شمال آفریقا بودند تا در دراز مدت، دریای مدیترانه به صورت یک دریای مسیحی و اروپایی درآید و به دنبال آن، صلیبی های اروپایی بتوانند به درون قاره آفریقا نفوذ کنند. اما دولت عثمانی در برابر این طرح های صلیبی استعماری ایستادگی کرد.
در تونس جنگ های زیادی میان دولت عثمانی و نیروهای صلیبی صورت گرفت و چندین بار دو طرف شکست هایی را متحمل شدند تا آن که پس از 39 سال کشمکش میان ترکان عثمانی و اسپانیایی ها، تونس در سال 982هـ/ 1574م زیر سلطه دولت عثمانی درآمد و به صورت «نایب نشین سوم» و در حقیقت آخرین نایب نشین در شمال آفریقا به این امپراطوری پیوست، نجات دهد.2
در سال 1705 میلادی «حسین بن علی الترکی» سردار عثمانی که از تبار یونانی بود، به فرمانروایی تونس برگزیده شد. از آن پس فرزندان و دودمان خودگردان حسینیان را تشکیل داده و زیر نظر عثمانی بر تونس فرمان راندند.
با ضعف امپراطوری عثمانی از اواسط قرن نوزدهم، مطامع اروپاییان دوباره شدت گرفت و در سال 1881 فرانسه، تونس را مستعمره خود نمود.

دوران معاصر
با آغاز جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان برای تقویت پایگاه متحدین در شمال آفریقا، در تونس نیرو پیاده کرد اما در سال 1943 از تونس عقب نشینی کرد و تونس به کنترل متفقین در آمد و استعمار فرانسه در آن ادامه یافت.
دوران استعمار سیاه ترین دوران کشور تونس بود؛ چنانکه به عنوان مثال در طول 70 سال حضور فرانسه، اشخاصی که توانستند به آموزش عالی دست پیدا کنند تنها 320 نفر بودند، یعنی در هر سال، چهار دانشجو!3
این کشور طی پیمان پاریس در سال 1956 میلادی امضاء شد، استقلال خود را به دست آورد. اما بعد از استقلال هم، سیاست "حذف کامل دین اسلام از نظام دولتی و زندگی مردم تونس" دنبال شد. این سیاست - به موازات اقدامات «کمال آتاتورک» در ترکیه و «پهلوی اول» در ایران- به دست «حبیب بورقیه» در تونس اجرایی گردید.
بورقیه به عنوان اولین رئیس جمهور تونس، حاکمیت مطلقه لائیکی را بر این کشور اعمال کرد تا اینکه در سال 1987 و به دنبال یک دوره اعتراضات خیابانی مردم، پس از 31 سال استبداد و حکومت با مشت آهنین، به دست «زین العابدین بن علی» سرنگون شد.
بن علی از افسران عالیرتبه پلیس و رئیس سازمان امنیت تونس بود که در پی یک دوره کوتاه نخست وزیری و با کودتایی بدون خونریزی ریاست جمهوری را از بورقیبه گرفت.
او که دریافته بود سیاست زور برای حذف دین، قابل پیگیری نیست کوشید تا جایی که به حکومت دیکتاتوری اش ضرر نرساند ظواهر فعالیت های دینی – اسلامی را آزاد بگذارد.
به عنوان نمونه، وی به "دانشگاه زیتونه" که نماد اسلامی کشور تونس به شمار می آید توجه جدیدی نمود؛ رادیو قرآن راه اندازی کرد؛ به مراکز قرآنی (در حد حفظ و قرائت) کمک می کرد؛ و نیز تلاش می نمود تقید شخصی خود به ظواهر شرع (مانند رفتن به حج) را به مردم نشان دهد. ولی در عین حال، در کنار مشی استبدادی، همچنان سخت گیری هایی در امور مذهبی وجود داشت و مردم در تدین واقعی و التزام به عبادات، شرعیات و حجاب آزاد نبودند.
خودکامگی و اختناق حکومت بن علی به اعتراضات خیابانی مردم- معروف به "انقلاب گل یاسمن" – منجر شد و دیکتاتور تونس پس از بیست و سه سال حکومت در 24 دی 1389 (14 ژانویه 2011) سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت.

اقتصاد
تونس سرزمینی گرم و خشک است. بخش درونی آن از بیابان های سنگلاخی و بخش جنوبی آن نیز از شنزارها پوشیده شده، اما کرانه های شمالی آن نسبتا حاصلخیز و پوشیده از جنگل است.
این کشور با توجه به تاثیر مطلوب دریای مدیترانه و ارتفاع کوه های شمالی از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار می باشد و خوش آب و هواترین کشور شمال آفریقاست. شهر تونس در منطقه ی جلگه ای شرق این کشور در انتهای خلیج تونس قرار گرفته و از آب و هوای بسیار معتدل برخوردار است.
کشاورزی، معادن و منابع طبیعی، جهانگردی و صنعت نفت در اقتصاد تونس نقش مهمی دارند.
زیتون، انگور، گندم، میوه جات و سبزیجات از فراورده های کشاورزی تونس هستند. این کشور دارای منابع انرژی هم چون نفت، گاز طبیعی و معادن و فسفات، آهن، روی و سرب است.
تولیدات این کشور بیشتر شامل مواد شیمیایی، پارچه، برق و سیمان است. از این کشور نفت خام، روغن زیتون، مرکبات، آهن و سرب صادر می شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی:
محمد انیس، الدوله العثمانیه و الشرق العربی، قاهره 1977، ص45-46.
رسول جعفریان، دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال،ص197-198.
دکتر الهادی البکوش؛ إضاءات علی الاستعمار و المقاومه فی تونس و فی المغرب الکبیر؛ مرکز النشر الجامعی تونس؛ 2007

منبع : http://qoba.net

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,181
  • بازدید ماه : 757
  • بازدید سال : 18,497
  • بازدید کلی : 197,505