loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 45 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ خبرگزاری رویترز بیان کرد، منابع آگاه اعلام کردند: مقامات لیبی مردی که به گفته بازپرسان شاهد مهم و یا مظنون به حمله علیه کنسولگری آمریکا در یازدهم سپتامبر گذشته در بنغازی بوده است دستگیر کردند.

این منابع افزودند: این مرد یک شهروند لیبیایی با نام فرج الشلبی است که پس از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی به پاکستان گریخته بود و اخیرا به لیبی بازگشته است.

 
این منابع آگاه افرادی در آمریکا و در لیبی را شامل می شوند که نزدیک به روند تحقیقات جاری درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی هستند.

یک منبع امنیتی لیبی گفت: فرد دستگیر شده اهل منطقه شرق لیبی است.

این منابع گفتند که دولت آمریکا نیز از بازداشت الشلبی مطلع است و احتمال می رود که ماموران اف بی آی آمریکا از وی سوالاتی کرده اند.

این منابع توضیح ندادند که سوالات به طور مستقیم از مظنون بازداشت شده پرسیده شده است و یا مقامات لیبی واسطه بوده اند.

هنوز کاملا روشن نیست که الشلبی چه نقشی در حملات یازدهم سپتامبر به کنسولگری آمریکا در بنغازی داشته است.

منابع آمریکایی در واشنگتن گفتند که گمان نمی رود که الشلبی طراح اصلی حمله بوده باشد و یا نقش اصلی در این حمله داشته باشد.

در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی کریستوفر استیونز سفیر آمریکا در لیبی و سه آمریکایی دیگر کشته شدند.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 65 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه گاردین نوشت، مفتاح داوودی، معاون وزیر دولت در امور شهدا و مفقودین به روزنامه "لیبیا هرالد" گفت که تعداد تلفات انقلاب در لیبی هنوز در دست بررسی است اما مقامات رسمی انتظار تغییرات اساسی در آن را ندارند.

آمار تلفات درگیری‌های سال 2011 با توجه به اختلافات سیاسی موجود، متفاوت است. مخالفان دخالت تسلیحاتی ناتو اغلب این گونه استدلال می‌کنند که دخالت ناتو باعث کشته شدن افراد بیشتری نسبت به حالتی شده است که دخالتی وجود نمی‌داشت.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل اجازه داد اقداماتی برای حفاظت از غیرنظامیان لیبیایی در مقابل رژیم قذافی صورت بگیرد، اما روسیه، چین و دیگر منتقدان معتقدند که ائتلاف غرب از این فرمان تخطی کرده و اقدام به تغییر در رژیم کرده است.

مقامات شورشی در ابتدا عقیده داشتند که حدود 50 هزار تن کشته شده‌اند، آماری که مورد تجدید نظر قرار گرفت و به کمتر از 25 هزار کشته و چهار هزار مفقود در اکتبر 2011 رسید.

تازه‌ترین داده‌های آماری بعد از تحقیقات وزارتخانه امور شهدا جمع آوری شده، هر چند این داده‌ها شامل آمار نهایی تلفات طرف معمر قذافی نیست.

در طول درگیری هشت ماهه، شورای ملی انتقالی شورشیان که توسط دولت‌های غربی- عربی حمایت می‌شد، تخمین زد که ده‌ها هزار تن توسط نیروهای قذافی کشته شده‌اند، در حالی که رژیم، شورشیان و ناتو را مسئول این کشتار می‌داند.

تحقیق این وزارتخانه تا به اکنون نشان می‌دهد که کشته‌های رژیم گذشته اگر کمتر نباشد به اندازه کشته‌های انقلابیون است.

 

منبع: ایسنا

کامل هاشمی بازدید : 44 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ وزیر داخلی لیبی گفت که تقریبا 6000 نفر در حال فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌های نظامی و پلیسی برای مقابله با شبه نظامیان مخالف روند انتقالی در لیبی هستند.

وی گفت: اگر چه برخی از این افراد در فرایند آزادسازی لیبی از سلطه معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور و هواداران و بقایای طرفداران مسلح وی مشارکت داشتند اما در حال حاضر برای تشکیل پلیس ملی ثبت نام کرده اند.

«
آشور شوال» که از اواخر سال گذشته به وسیله «علی زیدان» به عنوان وزیر داخلی لیبی و رئیس پلیس ملی منصوب شد قصد دارد یک پلیس ملی مشروع و موثر در لیبی ایجاد کند.

بعد از سرنگونی قذافی در سال 2011، مقامات انتقالی لیبی کمیته‌ای متشکل از شبه نظامیان تشکیل دادند که هدف آن دفاع از انقلاب مردم در برابر بقایای رژیم قذافی و افراد مسلح وفادار به وی بود.

شوال در مصاحبه با رویترز گفت: نزدیک به 6000 نفر که نزدیک به 10 درصد اعضای زیر نظر شورای انتقالی محسوب می‌شوند برای پیوستن به پلیس فراگیر ملی و یادگیری آموزشهای آن ثبت نام کرده اند.

وی افزود: 32 کمیته آموزشی پلیس تحت وزارت داخله تاسیس شده است.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 61 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛  پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره بیان کرد، یک مسئول در پلیس شهر بنغازی لیبی اعلام کرد: جسد "ناصرالمغربی"، از افسران دستگاه امنیت داخلی رژیم پیشین لیبی در حالی که به شدت شکنجه شده بود، در یکی از مزارع اطراف شهر بنغازی پیدا شده است.

این مسئول لیبیایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: خانواده المغربی جسد وی را در حالی پیدا کردند که آثار ضرب و شتم بر روی این جسد کاملا پیدا بوده و قبل از شلیک به سینه‌اش، پاهای وی با هدف شکنجه بیشتر هدف گلوله قرار گرفت.

المغربی، یکی از افسران سازمان امنیت داخلی رژیم پیشین لیبی بود که این سازمان نقش عمده‌ای در سرکوب مخالفان به ویژه در دوران انقلاب لیبی داشت.

از سوی دیگر افراد ناشناس مسلح در بنغازی یکی از مقامات امنیتی این شهر را بیش از یک هفته است که ربوده‌اند و مقامات امنیتی لیبی تاکنون نتوانسته‌اند این فرد را پیدا کنند.

به دنبال طولانی شدن ربوده شدن این مسئول امنیتی بنغازی احتمال می‌رود ربایندگان وی را به قتل رسانده باشند. هرچند وزارت کشور لیبی وعده داده که ربایندگان را پیدا کند و به مجازات عمل‌شان برساند.

شهر بنغازی که دومین شهر بزرگ لیبی و پایتخت اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، پس از انقلاب لیبی شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده و دولت این کشور تاکنون نتوانسته مانع از وقوع این ناآرامی‌ها شود.

 

منبع: ایسنا

کامل هاشمی بازدید : 79 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «عاشور شوایل» وزیر کشور لیبی سه شنبه شب در مراسم سالروز شصت و یکمین سال استقلال لیبی گفت: از همه نیروهای انقلابی می‌خواهم هر چه زودتر خود را به مراکز جدید پلیس و نهادهای حفظ امنیت در کشور معرفی کنند تا با کمک و همکاری هم بتوانیم ثبات و ارامش را در کشور برقرار کنیم.

در حال حاضر حدود 50 هزار نفر از نیروهای انقلابی لیبی در شهرهای مختلف این کشور عضو کمیته امنیتی موقت هستند.

پس از سرنگونی معمر القذافی دیکتاتور سابق لیبی در اکتبر سال 2011، انقلابیون لیبی به طور موقت ماموریت حفظ امنیت در کشور را برعهده دارند.

شوایل در این مراسم از همه نیروهای انقلابی لیبی خواست بدون کم ترین تردیدی به سرویس های امنیتی داخلی جدید لیبی بپیوندند تا بتوانند امنیت و آرامش را در همه نقاط کشور برقرار سازند.

وزیر کشور لیبی همچنین از همه نیروهای پلیس رژیم سابق لیبی خواست برای کمک به حفظ امنیت کشور و شهروندان لیبیایی به مراکز خدمت سابق خود بازگردند .

وزیر کشور لیبی گفت: امنیت و آرامش تنها از طریق تشکیل یک نظام پلیس مدرن در سراسر کشور محقق خواهد شد و به همین سبب همه نیروهای انقلابی لیبی که در پیروزی انقلاب هفده فوریه نقش اساسی داشتند باید به مراکز پلیس بپیوندند.

وزیر کشور لیبی روز بیست و سوم دسامبر گذشته روند آغاز ثبت نام از انقلابیون در دستگاه های امنیتی جدید لیبی را اعلام کرده بود.

این درحالی است که عادل رجوبه رئیس اداره امور مربوط به کمیته امنیتی موقت لیبی هفته گذشته با الحاق نیروهای انقلابی در دستگاه‌های امنیتی جدید کشور مخالفت کرد.

رجوبه اظهار داشت: جذب انقلابیون در دستگاه‌های امنیتی که بسیاری از ماموران پلیس نظام سابق لیبی در آن حضور دارند، پذیرفتنی نیست.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 46 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ مقامات لیبی امروز دوشنبه متعهد شدند که عوامل حادثه تروریستی ساختمان وابسته به کلیسایی مصری‌ها در شهر مصراته لیبی را شناسایی می‌کنند.

سلیم بیت المال رئیس شورای محلی شهر مصراته در نشستی خبری با سرهنگ الهادی علی شکلاوون رئیس امنیت ملی لیبی از روحانیون دینی و نهادهای دینی خواست که با عمل به وظیفه خود جامعه را از خطرات این گونه اقدامات و تجاوزات در این شرایط حساس لیبی آگاه سازند.

وی افزود: در زمان وقوع انفجار بیش از 150 نفر در داخل کلیسا مشغول عبادت بودند.

سلیم بیت المال تاکید کرد: دادستانی کل لیبی همه تلاش خود را برای شناسایی عاملان این جنایت به کار خواهد بست و اکنون در مراحل اولیه تحقیقات هستیم.

وی همچنین گفت که عاشور شوایل وزیر کشور لیبی خواستار ادامه همکاری با دستگاه تحقیقات جنایی لیبی برای دستگیری عاملان این جرایم است و این در حالی است که عاملان 90 درصد جرایم در شهر مصراته شناسایی شده اند.

محمد عمرو وزیر امور خارجه مصر نیز انفجار در ساختمان وابسته به کلیسای مصر در شهر مصراته لیبی را که موجب کشته شدن دو نفر از خدمه مصری این کلیسا و زخمی شدن دو نفر دیگر شد محکوم کرد.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 48 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ خبرگزاری فرانسه بیان کرد، انفجار در یک کلیسای قبطیان در استان مصراته در غرب لیبی منجر به کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن حداقل 2 نفر شد.

یک دیپلمات مصری در سفارت قاهره در طرابلس گفت: همه این قربانیان مصری هستند.

وی همچنین گفت: حادثه در شهر «دفنیه» استان مصراته رخ داده است و کنسول مصر به محل حاثه اعزام شده تا از جزئیات دقیق آن مطلع شود.

به گفته ساکنان محل، انفجار اوایل عصر در این کلیسا رخ داده است. هنوز جزئیات دقیق این حادثه مشخص نشده است.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 40 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ حدود ۲ هزار نفر روز جمعه با آمدن به خیابان‌های بنغازی (دومین شهر بزرگ لیبی) با خود پارچه نوشته‌هایی حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: « ما ارتش متحد می‌خواهیم» و « ترور دیگر بس است»

بلال بتامر، فعال و دانشجوی حقوق گفت: « انحلال گروه‌های شبه نظامی و پیوستن آن‌ها به ارتش و پلیس، خواسته ماست

وی افزود: « ما خوهان حذف طرفداران قذافی و جنایتکاران دوره قذافی از نیروهای پلیس و ارتش هستیم. ما خواهان پایان این بن بست میان ارتش و شبه نظامیان هستیم

بنغازی، صحنه موجی از حملات مرگبارعلیه نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس بوده است.

در همین حال، جنگجویان سابق که از پیوستن به ارتش لیبی و نیروهای پلیس خوددار می‌کنند، می‌گویند مقام‌های دولتی با طرح این اتهام که آن‌ها از بازماندگان رژیم قذافی هستند، آن‌ها را به خروج وادار کرده‌اند.

مردم لیبی در فوریه ۲۰۱۱ میلادی علیه معمر قذافی انقلاب و وی را در اوت همان سال سرنگون کردند.

 

منبع: پرس تی وی

کامل هاشمی بازدید : 64 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ کمک‌های غذایی و پزشکی برای ساکنان نوار غزه که از یک هفته پیش هدف شدیدترین حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند ، دیروز با یک فروند هواپیمای باری وارد شهر العریش مصر شد .

محمد الرایس از فعالان جامعه مدنی و انجمن های خیریه لیبی گفت :« بی شک ارسال مقادیری اندک کمک‌های لیبی برای ساکنان نوار غزه هرگز نمی‌تواند به مشکلات مردم این منطقه پایان دهد ولی با ارسال این کمک‌ها به غزه می‌خواهیم به جهانیان بگوییم که مردم غزه در برابر ماشین جنگی ارتش رژیم صهیونیستی هرگز تنها نیستند ».

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از طرابلس، در همین حال کنگره ملی لیبی دیشب در بیانیه‌ای از ورود هیئت دیپلماتیک سی نفره لیبی متشکل از ده عضو به همراه نائب رئیس دوم کنگره، معاون نخست وزیر موقت و نماینده وزارت بهداشت و برخی شخصیتهای سیاسی دیگر به شهر العریش مصر خبر داد .

قرار است هیئت لیبیایی با هدف اعلام همبستگی و حمایت از ساکنان نوار غزه در برابر حملات ارتش اسرائیل روز پنج شنبه (2 آذر) از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شود .

 

منبع: واحد مرکزی خبر

کامل هاشمی بازدید : 47 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ این مسئول امنیتی که نخواست نامش فاش شود گفت: این افراد سوار بر خودرو به سوی الدرسی شلیک کردند و وی را به قتل رساندند.

 

وی چند هفته پیش از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی،‌ به این سمت گماشته شده بود. در جریان این حمله که یازدهم سپتامبر گذشت اتفاق افتاد سفیر آمریکا در لیبی کشته شد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بنغازی، فرج الدرسی پیش از انقلاب لیبی و در جریان زمامداری معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور، در برخی مسئولیت‌ها نظیر ریاست نهاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت کرده بود اما اوایل فوریه دو هزارو یازده به صف انقلابیون پیوست.

 

 

 

منبع: واحد مرکزی خبر

کامل هاشمی بازدید : 72 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات»، یک منبع امنیتی لیبی اعلام کرد که دو گور جمعی که اجساد 10 نفر در آن یافت شده است کشف کرده‌اند که، به زمان درگیری‌های سال گذشته انقلابیون با نیروهای قذافی بازمی‌گردد.

وی عامل این جنایات را گردان‌های شبه‌نظامی هوادار معمر قذافی رهبر معدوم لیبی دانست و گفت: شبه‌نظامیان طرفدار قذافی در جنگ سال گذشته مرتکب اعدام‌های متعدد جمعی شده اند و مقامات قضایی لیبی باید این پرونده‌ها را پیگیری کند.

منابع نظامی در شهر مصراته لیبی، نیز پیدا شدن چند گور جمعی در این منطقه خبر دادند.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 71 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

·     

شورای انتقالی متشکل از چهل عقیده و فکر است که بسیاری از آنان در حد منافع منطقه و قبیله خود فکر می کنند

نه سرنوشت بین المللی لیبی. این کشور فاقد  رهبری قاطع و دلسوزی است که هر انقلابی به آن نیازمند است. میزان بیکاری که در زمان قذافی سی در صد بوده اکنون به چهل وپنج درصد رسیده است. ارزش پول ملی این کشور طی دو هفته گذشته ده درصد سقوط کرده و بسیاری از پروژه های ساختمانی و راه سازی که در اختیار سران رژیم قذافی بود، اکنون متوقف شده است.

 مردم لیبی پس از هشت ماه جنگ طاقت فرسا اکنون انتظاراتی از دولت موقت دارند  ه برخی از آنان نه درکوتاه  مدت بلکه در بلند مدت هم تحقق آنها دشوار است. نکته ی دیگر موقعیت ژئوپلتیک لیبی است که چشم طمع قدرت های جهانی را به این کشور دوخته و آنها تلاش می کنند ابن بار از طریق دمکراسی و انتخاباتف شکل و مدل دیگری از کرزای را در لیبی روی کار آوردند که ظاهری مردمی اما باطنی غربی داشته باشد تا بتواند منافع غربی ها را در دراز مدت تامین کند.

از سوی دیگر در میان شورای انتقالی افراد دلسوز و ملی گرای واقعی هم کم نیستند که تنها هم و غمشان استقلال و پیشرفت لیبی است که این ها را باید تقویت کرد. ایجاد ارتباط لیبی با کشورهای مستقل جهان می تواند قدرت مانور آنان را در مقابل غربی ها تقویت کند.

 مقامات لیبیایی از تجربه سیاسی و اجرایی مناسبی برخوردار نیستند و اگر آنها با کشورها مستقل که خوی استکباری ندارند ارتباط نزدیکی داشته باشند و از تجربیات آنان استفاده کنند و رابطه با کشورهای مستقل به عنوان یک آلترناتیو در مقابل غرب برای آنان وجود داشته باشد قطعا آنان چشم به دست غربی ها نخواهند بود.

 پس اولین گام کشورهای مسلمان و مستقل جهان ایجاد ارتباط با دولت لیبی و دلرمی دادن به آنها و کمک به بازگرداندن امنیت و ثبات برای مردم لیبی است. بخش دوم اینکه لیبی اکنون برای بازسازی زیرساخت های خود نیاز به سرمایه گذاری خارجی و آموزش نیرویی انسانی زبده و متخصص دارد که این امر می تواند پای کشورهای دوست را به جای کشورهای استعمارگر غربی به لیبی باز کند و لیبی را از دام غربی ها برهاند.

 پس اگر کشورهای مستقل نجنبند ممکن است فردا دیر باشد زیرا اگر آمریکا و ناتو بتوانند در این کشورها جای خود را باز کنند، هم فاتحه مردم و انقلاب لیبی خوانده شده و هم فاتحه امنیت منطقه، چه، آمریکا از همین نقطه روی کشورهای تاثیر گذار منطقه همچون الجزایر، تونس، نیجر، مصر و چاد مسلط خواهد شد.

 منبع : http://qoba.net

کامل هاشمی بازدید : 67 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

·         

لیبی به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت همواره چشم طمع بسیاری از کشورهای غربی را به خود معطوف نموده است. دردوران رژیم قذافی لیبی روابط ویژه‌ای با کشورهای ایتالیا و فرانسه داشته است. لیبی در گذشته مدتها مستعمره ایتالیا بود و پس از جنگ جهانی دوم و

شکست متحدین که ایتالیا جزء این گروه بوده است،به تدریج به استقلال دست یافت و در سال 1969 سرهنگ معمر قذافی از افسران ارشد ارتش با ساقط نمودن حکومت پادشاهی، قدرت را در لیبی طی کودتاهی در دست گرفت. سرهنگ معمر قذافی طی حکومت 42 سال خود حاکم بلامنازع لیبی بود و طی این مدت رفتارهای ضد و نقیضی در قبال غرب و اسراییل از وی دیده شده است.

قرار گرفتن در کنار سوریه و ادعای تشکیل جبهه مقاومت عربی در قبال اسراییل وادعای حمایت از انقلاب اسلامی ایران و از طرفی بانفوذ و دخالت در لبنان و ایجاد اختلاف و تفرقه میان گروهای جهادی فلسطینی و لبنانی نقش مهمی در جنگ داخلی لبنان داشته است و ناپدید شدن امام موسی صدردر کشورش که به دعوت شخص وی به لیبی سفر کرده بود ومهمان وی بوده است اوج رفتارهای خصمانه حکومت وی را با جنبش حزب‌الله در لبنان نشان داده است و دست داشتن درقاچاق سلاح ومهمات در سطح بین‌المللی وانجام برخی عملیات تروریستی بر علیه غرب به خصوص انفجار هواپیمای شرکت پان امریکن بر فراز آسمان لاکربی اسکاتلند در 1982 و ادعای مبارزه با امپریالیسم از یک طرف و تلاش برای دست‌یابی به سلاحهای هسته‌ای و عقب نشینی ناگهانی از مواضع و ژست‌های ضد غربی در سال 2003 و از بین بردن تاسیسات اتمی خود نشان از تصمیمات متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی بودن این دیکتاتور بوده است.

قذافی همواره با رفتارهای عجیب و غریب خود در سطوح ملی و بین‌المللی تلاش داشته است مورد توجه افکار عمومی در سطح ملی و بین‌المللی باشد. راه‌اندازی کاروان عجیب و غریب و با خدم و حشم در سفرهای خارجی و اقامت در چادر مجهز و لوکس خود در این گونه سفرها و نوشیدن شیر شتر و سخنرانی‌های بی‌سر و ته و دیکتاتورمعاب‌گونه در محافل مختلف انجامجراحی‌های صورت خودبرای جوان نشان دادن، تشکیل گارد محافظت ویژه با استفاده از دختران مجرد و اقدامات اخیر و جنایت‌کارانه وی در تلاش برای ماندن بر سر قدرت همه و همه نشان از شخصیت بیمارگونه این دیکتاتور دارد.

قیام مردم مسلمان لیبی در سال گذشته و به تبع آن شکست و مرگ دیکتاتور پرده از بسیاری از جنایات وی طی این سال‌های حکومت غیر مردمی وی برداشته است.

قیام مردم لیبی تبعات مهم و بین‌المللی بدنبال داشته است. یکی از جنبه‌هایی که مورد توجه زیاد جهان قرار گرفته است وضعیت صنعت نفت این کشور است. طی دهه گذشته به دلیل روابط ویژه قذافی با غرب به‌خصوص با ایتالیا و فرانسه این کشورها وابستگی شدیدی به نفت لیبی داشته‌اند ایالات متحده آمریکا از سال 2003 به بعد با پذیرش شروط غرب توسط رژیم قذافی در پروژه‌های نفتی لیبی حضور فعال داشته است. به همین دلیل بعد از آغاز قیام مردمی لیبی دولتهای اروپایی در اقدامی فرصت‌طلبانه برای حفظ منافع خود با رصد تحولات و محرز شدن شانس بالای پیروزی انقلابیون، نهایتا نقش محوری در حمایت نظامی از انقلابیون را به دست گرفتند.

تولید نفت لیبی قبل از انقلاب مردمی 1/6 میلیون بشکه در روز بوده است که با شروع جنگ، تولید نفت کاملا متوقف گردیده است. اما با توجه به این که برخلاف کشور عراق که در جنگ با غرب ،صنعت نفت این کشور با خسارت شدیدی مواجه گردید، اما صنعت نفت لیبی تقریبا بدون آسیب باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود که به تدریج ظرف چند ماه آینده تولید نفت خود را به 1/6 میلیون بشکه در روز برساند.

از نظر تحولات سیاسی نیز ما باید در آینده شاهد حضور بیشتر مردم در عرصه تصمیم‌گیری برای سرنوشت سیاسی کشورشان باشیم و ضمن این که مسلما غرب تلاش دارد که به نحوی از طریق مهره‌های وابسته خود در عرصه تصمیم‌گیری سیاسی لیبی دخالت نماید تا منافع اقتصادی خود را بتواند تامین نماید که در صورت هوشیاری مردم لیبی و ماندن در صحنه با هوشیاری کامل می‌توانند این ترفند غرب را خنثی نمایند. 

 اسماعیل کرم زاده

منبع : http://qoba.net

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 122
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 151
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,315
  • بازدید ماه : 891
  • بازدید سال : 18,631
  • بازدید کلی : 197,639