loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 76 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

با رسیدن بحران انقلاب به نقطه اوج خود، در اوایل آبان 1357 عده ای علما نظیر آیت الله بهشتی و شهید مطهری و... نزد امام خمینی در پاریس رفتند و بنا شد شورایی که اسم آن به پیشنهاد استاد مطهری بود، به نام «شورای انقلاب اسلامی» که از افراد معتمد بودند، تشکیل شود. امام خمینی یک گروه 5 نفری از روحانیت را معین کردند...

سرآغاز

ما معتقدیم «جامعیت و همه جانبه بودن قوانین اسلام، آن چنان است که اگر کسی آن را بشناسد، معترف خواهد شد که از حدّ و مرز فکر بشر، بیرون است و ممکن نیست زاییدة قدرت علمی و تفکر انسان باشد.»(1) معارف اسلامی و آثار دینی، برای همه امور، قانون و آداب آورده است.(2) هیچ حرکت از فردی یا از جامعه نیست مگر این که اسلام برای آن، حکمی مقرّر داشته است.(3) همچنین اطمینان داریم که اسلام دربردارندة پاسخ به نیازهای مردم است.(4) با این وجود هنگامی که وضعیتِ کنونی جامعة اسلامی را می بینیم، با انواع مشکلات فکری مواجهیم. در بُعد نظری، انبوهی از سوالات و شبهات خصوصاً برای نسل جوان بی پاسخ مانده که به تناسب حجم و تنوع  این شبهات، برای آن ها پاسخ های آرامش بخشی ارائه نمی شود. این معضل، به همراه عملکرد ناصواب بعضی منسوبان به دین، بسیاری از بی اعتمادی ها و کج روی ها را در حیطة عمل به دنبال آورده است. با فرض ایمان و اعتقاد به جامعیت تعالیم اسلامی و این واقعیت جامعه لازم است در این رابطه تأمّلی کافی و آسیب شناسی جدی نموده و به بررسی علل این ناسازگاری پرداخت، تا بتوان با ارائه راهکار مؤثر، شائبة ناکارآمدی تعالیم الهی در عصر جدید را از اذهان دور کرد.

کامل هاشمی بازدید : 183 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

 

تذکراین مقاله برای جلوگیری از خستگی کاربر به دو بخش تقسیم شده که بخش اول آن پیش روی شماست و لینک بخش دوم در انتهای صفحه ارائه گردیده است. 

بی شک انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلاب های مهم و بی نظیری است که در جامعه اسلامی ایران به دست بنیانگذار«جمهوری اسلامی ایران»و با حمایت و پشتیبانی مردم مسلمان و انقلابی پدید آمد،این انقلاب که از جهات متعددی(مانند زمینه های شکل گیری، کارگزاران،دستاوردها و اهداف و...)با هیچ یک از انقلاب های جهان قابل مقایسه نیست،طبیعی است که در معرض آفات،مشکلات و آسیب های مختلفی واقع شود و برای پرهیز و یا درمان آن ها باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.از کارهای مهمّی که در حوزهء آسیب شناسی انقلاب اسلامی مورد توجه تحلیل گران و نظریه پردازان می باشد؛یکی نصایح بنیانگذار دلسوز انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی(ره) می باشد که امروزه صورت مکتوب شدهء آن مورد اهتمام صاحب نظران این عرصه می باشد و دیگری سخنرانی ها و کتاب هایی که از استاد شهید مطهّری(ره)که به حق پشتوانهء محکمی برای جامعه اسلامی به شمار می آید،به یادگار مانده است.ازاین رو در این نوشتار سعی می کنیم رویکرد این دو فرزانه را نسبت به آفت ها و آسیب هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کند،بررسی کنیم.

یکی از عناصر مهم و ویژگی های برجسته ای که انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب ها متمایز می سازد،رهبری آن است.تحقق انقلابی با این شکوه و عظمت،بدون رهبری خبیر و توانا ممکن نبود. تعبیر درستی است که انقلاب اسلامنی بی نام خمینی،در هیچ جای جهان شناخته شده نیست. «1» وجود و حضور چنین شخصیتی در موضع رهبری و نظام جمهوری اسلامی در طول سه دهه(40،50، 60)و اندیشه های مترقّی و بنیادین ایشان،نقش و جایگاه کلیدی امام خمینی را در آسیب شناسی انقلاب اسلامی،بی بدیل می سازد، جدا از اینکه انحراف از اصول اندیشه ها و افکار امام(ره)نوعی آسیب برای انقلاب اسلامی و نظام سیاسی حاصل از آن می باشد،خود ایشان نیز نوعی نگاه کارشناسانه و دلسوزانه در مورد آسیب ها و تهدیدهای متوجه انقلاب اسلامی ارائه داده که می تواند ملاک عمل قرار گیرد و نظام و انقلاب اسلامی را از آسیب ها مصون نگه دارد.به ویژه از این دیدگاه که امام خمینی به عنوان بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی،در سنین بالای عمر خود و به دور از دنیاخواهی و قدرت طلبی و نفع شخصی،مواردی را به عنوان آسیب و تهدید مطرح کرده است،که  ...

 

کامل هاشمی بازدید : 102 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

گاه ارزش مبارزه فکری در سایه رویدادهای پرشتاب و چشمگیر جامعه کمرنگ می شود و برخی گمان می کنند کسانی که اهل قدم هستند بر اهل قلم برتری دارند؛ حال آنکه براساس حدیث گرانقدر «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» باید بگوییم: تا قلمها به درستی کار نکنند، قدمها نیز باثبات و راست نخواهند بود؛ چراکه حتی قیام خونین سیدالشهداء(ع) و حماسه خونین کربلا قبل و بعد از خود شاهد مبارزه فکری و فرهنگی حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) بوده است.

البته مطهری تنها مرد قلم نبود بلکه با کشیدن مرارت بازداشت، زندان و هجرت و نیز در همراهی با جوانان پرشور انقلاب، بْعد مبارزاتی خویش را به خوبی متبلور ساخت، اما باید دانست که همه آن مبارزات و مجاهدتهای سیاسی و اجتماعی و جنگها و شهادتهای ایثارگرانه مبارزان، به صلابت و اتقان فکر و قلم اندیشمندانی چون خود او متکی بود و بدون آن پشتوانه های فکری اساسا دلها برای مبارزه قرص و محکم نمی شد. ازهمین رو بود که نیروهای فکری انقلاب مانند مطهری، بهشتی و دستغیب در زمره اولین اهداف تروریستی استکبار قرار گرفتند تا پشتوانه های فکری انقلاب از ریشه محروم گردد. به قول همرزم شهید مطهری، او بااینکه شخصیتی هیجانی و غوغاآفرین نبود اما در جایگاه اولین شهید از نسل رهبران انقلاب نشست و این، درواقع از اهمیت، جایگاه و نقش او در حرکت انقلاب اسلامی ایران حکایت دارد. 

کامل هاشمی بازدید : 93 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

 3-منزوی کردن روحانیّت:

یکی دیگر از آسیب ها در مراحل مختلف انقلاب،منزوی کردن روحانیّت و تلاش برای برکناری آن ها از سیاست می باشد.طفداران سکولاریزم در ایران و همچنین کسانی که در خارج از ایران،چشم طمع به کشور ما دوخته اند،با تز جدایی دین از سیاست بر این باورند که روحانیّت باید از دخالت در امور سیاسی کشور اجتناب کند.

طرح جدایی روحانیّت از سیاست در هندسهء معرفتی حضرت امام و آسیب شناسی وی از نظام انقلاب اسلامی،از اهمیّت والایی برخوردار است.در اندیشه حضرت امام،طرح جدایی سیاست از روحانیّت،چیز تازه ای نیست بلکه این مسأله در زمان بنی امیّه طرح شد و در زمان بنی عبّاس قوت گرفت و در زمان های اخیر هم دست های بیگانه به این مسأله دامن زدند. «12» به نظر امام خمینی این طرح یکی از نقشه های بزرگ استعمار است که در کشور ما در اذهان برخی از خود باخت گان فرهنگ غرب رسوخ کرده است.ایشان می فرمایند«مسألهء جدا بودن دین از سیاست،مسأله ای که با کمال تزویر و خدعه طرح کردند حتّی ما را هم مشتبه کردند.حتی کلمهء آخوند سیاسی یک کلمهء فحش است در محیط ما،«فلان آخوند سیاسی است»در صورتی که آقایان خواندند در دعاهای معتبر«ساسة العباد» «13» مع ذلک از بس تزریق شده است،از بس اشتباه کاری شده است،ما خودمان هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست.آخوند در محراب برود و شاه هم مشغول دزدیش باشد!» «14»

ایشان بعد از اینکه برنامهء جدایی روحانیّت از سیاست را القای اجانب و شیاطین معرّفی می کند،علّت امر را در این می داند که دشمنان انقلاب بعد از مطالعه و بررسی به این نکته پی بردند که اگر چنانچه قشر روحانی وارد صحنهء سیاست بشود،با داشتن پشتوانهء عظیمی از ملت ها،این ها(دشمنان)نمی توانند نقشه هایشان را عملی کنند،فلذا به طور عموم این مطلب را القا کردند که روحانیّت باید به سراغ عبادت و علم برود نه مسایل اجرایی و سیاسی.امام در مقابل چنین طرز تفکّری،می فرمایند:«روحانیین باید در صحنه باشند،باید همه این حرف های نامربوطی که زده بودند و شما را می خواستند از دخالت در امور جامعه کنار بگذارند.همه آن ها را پشت سر بگذارید و گذاشتید پشت سر». «15»

یکی از بهانه هایی که طرفداراان جدایی روحانیّت از سیاست می خواهند به وسیلهء آن این طرح را عمل کنند.توسّل به قداست روحانیّت است؛به خاطر محفوظ ماندن قد است روحانیّت،این ها باید از دخالت در امور مملکتی خودداری ورزند.حضرت امام با تذکّر به این نکته،ریشه و خواستگاه آن را غرب می داند«ین یک شیوه ای است که غربیها به کار بردند و وابستگان آن ها هم از آن ها تقلید کردند.به اسم اینکه قداست این ها محفوظ باشد،یعنی این ها همان بروند توی مسجدها و دعا بخوانند تا قداستشان محفوظ باشد و کاری به مملکت و کاری به دولت و کاری به مجلس و کاری به دیگر قشرهایی که باید باشد،نداشته باشند،این ها را بگذارند برای چپاولگرها و دعا و ذکر خودشان را بگویند و کاری نداشته باشند.این یک برنامه ای است که ریخته شده است و ریخته شده بوده است،در سال های طولانی و در زمان این پدر و پسر دامن زیاد زده شده است،این حرف آن هاست». «16»

کامل هاشمی بازدید : 111 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر غلامعلی حداد عادل گفت:باید همه اقشار جامعه بویژه حوزه های علمیه با شناخت دقیق اندیشه های مطهری به دنبال تحقق آرزوهای این شهید بزرگ باشند. 

غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه گفت: عرض ارادت به پیشگاه حضرت فاطمه زهرا (س) عرض ارادت به پیشگاه همه معصومین علیه السلام است چرا که آن حضرت کوثری هستند که همه معصومین یا از آن سرچشمه گرفته اند یا با این چشمه الهی و معنوی ارتباط دارند. 

رییس کمیسیون فرهنگی کشور در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری تصریح کرد: برای اینکه معلوم کنیم چرا دشمن 80 روز پس از پیروزی انقلاب مطهری را نشانه گرفته بو، باید به وقایعی که منجر به پیروزی انقلاب شد، اشاره کنیم. در اوایل سال 58 که انقلاب به پیروزی رسیده بود و نظام منحوس پادشاهی به برکت شهدا به زباله دان تاریخ افکنده شد، زمان آن رسیده بود که به جای نظام پادشاهی جمهوری اسلامی برپا شود و وقت آن بود که اصول و اهداف جمهوری اسلامی طراحی و به جامعه معرفی شود. 

  وی ادامه داد: در این زمان باید بسیاری از مفاهیم غربی همچون آزادی و دموکراسی که از واژه های رایج سیاسی بود، از ذهن جامعه پاک و مفاهیم اسلامی مانند ولایت فقیه، تربیت اخلاقی و ارزش های اسلامی جایگزین آن می شد. ما در آن دوران به کار سنگین نرم افزاری و متفکران اسلامی نیاز داشتیم. یعنی کشور ما در اوایل پیروزی انقلاب همان اندازه به مدیران لایق، بااخلاق و قوی نیاز داشت که به متفکران اصیل. و حتی ما به متفکران سرآمدی چون شهید مطهری بیش از مدیران لایق نیازمند بودیم. 

حداد عادل عنوان کرد: شهید مطهری سال ها برای جامعه اسلامی فکر کرده بود. او طرح بزرگی برای برپایی جامعه اسلامی داشت و با تفحص در قرآن، فقه و حدیث و فلسفه که میدان اصلی فعالیت او بود و در دورانی که می بایست از کیان نظام اسلامی دفاع شود، آثار بسیار سودمندی از خود بجا گذاشت. وی در مباحث اقتصادی، اجتماعی و حقوق جایگاه زن نیز صاحب اندیشه بود و برای مباحث سیاسی به ویژه انقلاب اسلامی طرح داشت و می خواست اندیشه های ناب اسلامی را به ظهور برساند. 

 وی خاطرنشان کرد: همه این ویژگی ها موجب شده بود همه به مطهری به عنوان یک سرمایه انقلاب بیاندیشند. او سال ها تلاش کرده بود نسل جوان را برای حضور در عرصه مبارزه با رژیم منحوس پادشاهی آماده کند. مطهری همان طور که در بسیج مردم و قشر تحصیلکرده مؤثر بود بعد از پیروزی انقلاب نیز در اداره کشور می توانست مؤثر باشد، اما دشمن این توانایی ها را در او می شناخت و آنها می دانستند مطهری اسلام شناسی بزرگ و به فرموده امام علی (ع) مصداق یک عالم ربانی آشنا به معارف اهل بیت بود. 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مقابله فکری شهید مطهری با اندیشه های التقاطی مارکسیستی و لیبرالیستی تأکید کرد: شهید مطهری اسلام شناسی بزرگ و صاحب آثاری به دور از غرب زدگی و شرق زدگی بود. او دشمن اندیشه های التقاطی چون اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی و سرمایه داری بود که مثل خوره و موریانه به جان اندیشه  دانشجویان افتاده بود. 
  
حداد عادل در ادامه اذعان کرد: همچنین وی به همان اندازه که در مقابله با اندیشه های التقاطی مصمم بود، با خرافاتی که چهره اسلام را زشت می نمود و پیرایه هایی که بر پای دین می بست نیز مخالفت می کرد. او دشمن بدعت هایی بود که در دین گذاشته شده بود و روشن است که چنین شخصیتی به عنوان یک پشتوانه و پشتیبانی برای همه نیروهای دانشجو و روحانی بود که به دنبال برپایی جمهوری اسلامی بودند و دشمن چنین شخصیتی را از ما گرفت. 

  
وی با بیان اینکه شهید مطهری با نثار خونش اندیشه های خود را امضا کرد، گفت: شهادت چنین شخصیتی موجب شد فقدان او بیشتر در میان ما احساس و اندیشه ها و آثار او عزیز شود و میراث فکری ایشان به سرمایه ای گران قدر برای همه نسل های بشری تبدیل شود. 
  
حدادعادل در پایان با اشاره به این پیام امام (ره) مبنی بر اینکه همه آثار شهید مطهری بدون استثنا خوب است چرا که مهم روش و اندیشه و اعتدال اوست، تصریح کرد: امروز باید همانطور که امام تأکید کردند نگذاریم آثار این شهید فراموش شود و وظیفه ما ادامه راه اوست، و باید همه اقشار جامعه و روحانیون با شناخت دقیق اندیشه ها و آثارش، آرزوهای این متفکر بزرگ را که همان آرزوی های استادش یعنی امام (ره) بود، محقق کنند.

 

 منابع مقاله: ، ؛http://mortezamotahari.com

کامل هاشمی بازدید : 296 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

برخی از افراد که در مورد انقلاب اسلامی ایران مخصوصاً درباره شخصیت های مهم انقلاب ایجاد شبه و تردید می نمایند به شهید مرتضی مطهری هم رحم نمی کنند و درباره او هم دست به اعمال زشت می زنند.از جمله این ها،ایجاد تشکیک در مورد نقش استاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باشد.برخی افراد ناجوانمرد می گویند استاد در قبل از پیروزی انقلاب نقشی در آن نداشت و حتی با رهبر انقلاب حضرت امام خمینی در ارتباط نبود.در این نوشتار می خواهیم به رد این شبه بپردازیم از طریق خاطرات افراد تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران.

در این رابطه آیت ا...مشکینی می گویند:استاد مطهری از همان اول یا حضرت امام(ره)هماهنگ و هم صدا بودند و روابط ایشان با حضرت امام برقرار بود و کارهای سری می کردند.وقتی امام در نجف بودند با ایشان روابط داشتند. وقتی هم امام در پاریس بودند ایشان به دیدن حضرت امام می رفتند.در پانزده خرداد 42 وقتی امام را بازداشت کردند ایشان هم از کسانی بودند که بازداشت شدند. «1»

استاد شهید مطهری تأثیر گسترده ای در پیدایش انقلاب اسلامی داشتند.از آنچه از مرور خاطرات آن شهید و همرزمان او به دست می آید،می توان به عمق تأثیر وی بر وقوع انقلاب اسلامی پی برد.همچنین ما می توانیم محورهای زیر را برای نشان دادن نقش آن بزرگوار در نظر بگیریم:

 

کامل هاشمی بازدید : 64 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

 

آیا مطهری تنها یک اندیشمند بود؟ آیا او تنها می گفت و می نوشت و دستی از دور بر آتش داشت یا دانشمندی بود که در میدان قهرمانیهای عرصه مبارزه نیز شجاعانه وارد می شد و علم و عمل را به هم درآمیخته بود؟ مقاله حاضر با روشن کردن گوشه هایی از زندگی مبارزاتی استاد به این پرسش پاسخ می دهد.

انقلاب اسلامی در اثر تعامل میان مردم و روحانیت شیعه و در راس آن امام خمینی(ره)، به پیروزی رسید. ایشان به عنوان رهبر حرکت و نهضت اسلامی اعتراضات مردمی سراسری را به سمت وسوی تشکیل نظامی جدید براساس آرمانهای اسلامی شیعی سوق داد. در بررسی نقش اقشار مختلف در پیروزی نهضت اسلامی، روحانیت مبارز و انقلابی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد: نخست، رهبران فکری و فرهنگی هستند که شاگردان ممتاز امام (ره) بودند. در میان این دسته می توان به آیت الله دکتر شهید بهشتی، آیت الله دکتر مفتح، حجت الاسلام دکتر باهنر، و سرانجام آیت الله استاد مطهری، اشاره کرد. دسته دوم علمای شهرستانها بودند که به جهت موقعیت اجتماعی و مذهبی و نفوذی که در شهرهای محل سکونت خود داشتند، نقش مهمی در انقلاب ایفا کردند. شخصیتهایی چون آیت الله شهید قاضی طباطبایی در آذربایجان، شهید دستغیب در فارس، آیت الله شهید صدوقی در یزد، آیت الله شهید اشرفی اصفهانی در کرمانشاه، آیت الله شهید مدنی در همدان و مرحوم آیت الله شیرازی در مشهد هریک مبارزات مهمی را در راستای نهضت اسلامی به رهبری امام انجام دادند. در مرتبه سوم، وعاظ و گویندگان انقلابی چون مرحوم حجت الاسلام فلسفی، شهید حجت الاسلام محلاتی، مرحوم حجت الاسلام حسینی همدانی، حجت الاسلام شجونی، معادیخواه و... قرار دارند که با زبان گویای خود تاثیر قابل توجهی در بیداری افکار عمومی جامعه داشتند. دسته چهارم نیز ائمه جماعات هستند که در مساجد محل خود تاثیرگذار بودند.

 

 

کامل هاشمی بازدید : 73 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

چکیده:

مقاله حاضر می کوشد، به شبهه ای که برخی درباره غیرمبارز و غیرانقلابی بودن شهید مطهری مطرح کرده و می کنند، پاسخ دهد. البته آیت الله مشکینی به آن پاسخ کوتاه و کلی داده اند، ولی ما بر آنیم پاسخی مفصلتر بر پایه خاطراتی که از مبارزان برجای مانده است، ارائه دهیم. آیت الله مشکینی در این باره گفته اند: یکی از اشکالاتی که بعضیها می گیرند، این است که می گویند ایشان (شهید مطهری) در مبارزات شرکت نکردند، در صورتی که ایشان از همان اول با آیت الله خمینی هماهنگ و هم صدا بودند و روابطشان با ایشان برقرار بود و کارهای سرّی می کردند. وقتی که امام در نجف بودند، با ایشان روابط داشتند. وقتی هم که امام در پاریس بودند، ایشان به دیدن آیت الله خمینی می رفتند. در پانزده خرداد 42 وقتی آیت الله خمینی را بازداشت کردند، ایشان هم از کسانی بودند که بازداشت شدند.(2)

درآمد

واعظ زاده خراسانی، مبارزات عقیدتی و سیاسی شهید مطهری را در سه محور: جبهه سیاسی و مبارزه با رژیم، جبهه مبارزه با طرفداران اسلام سنتی، جبهه مبارزه با همرزمان خام، خلاصه کرده است. ولی به نظر می آید، گستره تأثیر شهید مطهری بر پیدایش انقلاب اسلامی، بسیار گسترده تر از این موارد است. با مروری بر بعضی از خاطرات همرزمان آن شهید بزرگوار، در محورهای زیر می توان به عمق تأثیر وی بر وقوع انقلاب اسلامی پی برد: مطهری و رهبری نهضت امام خمینی رحمه الله ، مطهری و تشکلهای انقلابی و مبارزاتی، مطهری و مبارزان در راه خدا، مطهری و حضور در دیگر عرصه های مبارزه(3).

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,201
  • بازدید ماه : 777
  • بازدید سال : 18,517
  • بازدید کلی : 197,525