loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 67 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «آیت الله شیخ عیسی قاسم» روحانی برجسته بحرینی با بیان اینکه سالگرد تخریب مساجد بسیار حزن انگیز است، گفت: این اقدام به قدری زشت است که ننگ آن با گذشت زمان از بین نمی‌رود.

وی دفاع از مساجد را واجب شرعی دانست و تاکید کرد: مردم بحرین عزم خود را برای بازسازی مساجد و دفاع از حرمت آنها جزم کرده‌اند.

همچنین روز جمعه 16 فروردین شهروندان بحرینی با تظاهرات از میدان الدراز به سمت یکی از میدان های غرب منامه که در چارچوب هفته دفاع از مساجد برگزار شد بر عزم خود برای بازسازی مساجد تاکید کردند. این تظاهرات با حضور شماری از روحانیون دینی و رهبران مخالفان بحرینی و با شرکت هزاران شهروند بحرینی برگزار شد که بر عزم خود برای بازسازی مساجد تاکید کردند.

از سوی دیگر شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در واکنش به احکام صادره در دادگاه علیه برخی شهروندان، دستگاه قضایی کشور را ابزار سرکوب دانست و تاکید کرد در میان شهروندان تحت محاکمه به اتهام اقدام به قتل نیروهای پلیس بحرین دو کودک نیز وجود دارند که به ده سال زندان محکوم شده اند.

بحرین از بیش از 2 سال پیش شاهد تظاهرات مردمی و انقلاب علیه رژیم آل خلیفه است.

نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی به سرکوب مردم پرداخته‌اند که تاکنون در جریان این سرکوبگری صد‌ها نفر شهید، زخمی یا بازداشت شده‌اند.

شواهد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که شماری از معترضان زیر شکنجه شدید رژیم آل خلیفه جان خود را از دست داده یا دچار نقض عضو شده و تعدادی از زنان بحرینی نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز خود دچار سقط جنین شده‌اند.

 

منبع: ابنا

http://fa.bidarieslami.com/ 

کامل هاشمی بازدید : 42 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «شیخ حسین الدیهی» معاون دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین گفت: مردم بحرین هرگز تسلیم نخواهند شد و از خواسته‌های خود دست برنخواهند داشت.

وی افزود: ادامه اقدامات سرکوبگرانه سبب نخواهد شد که مردم از ادامه قیام دست بردارند و کسانی که خلاف این فکر می کنند در توهم به سر می‌برند.

الدیهی گفت: رژیم آل خلیفه در انتفاضه دهه نود از قرن گذشته میلادی هزاران نفر را زندانی کرد که سپس مجبور به آزادی آن‌ها شد و زندانیان امروز نیز آزاد خواهند شد و کسانی که تصور می‌کنند ما تسلیم خواهیم شد، تصور باطلی دارند زیرا ما پیرو مکتبی هستیم که ذلت و شکست را نمی‌پذیرد.

 

منبع: ابنا

کامل هاشمی بازدید : 41 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ فعال بحرینی، اظهار داشت: رژیم بحرین حداکثر تلاش خود را برای سرکوب قیام مردم انجام می دهد. اما اکنون دیگر کاملا روشن شده است که رژیم بحرین نمی تواند انقلاب مردم را متوقف کند.

«
علی الفرج» همچنین تاکید کرد: انقلاب مردم بحرین به همان اندازه زمان شروع انقلاب در دو سال قبل، پویا و زنده است.

وی افزود: رژیم بحرین برای پایان دادن به تظاهرات مردم از هیچ اقدامی فروگذار نیست. رژیم برای رسیدن به این هدف به انواع اقدامات از قبیل شکنجه افراد در زندان، کشتار زندانیان، دستگیری های مستمر و زخمی کردن معترضان در تظاهرات ادامه میدهد.

این فعال بحرینی همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از گلوله های گاز اشک آور برای سرکوب مردم در بحرین و استفاده از سلاح برای هدف قراردادن معترضان از ناحیه بالای بدنشان به اقدامی عادی برای رژیم حاکم تبدیل شده است.

 

منبع: ابنا

 

کامل هاشمی بازدید : 55 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، "رشاد حسین" نماینده دولت آمریکا در سازمان همکاری اسلامی هفته گذشته در منامه با مسئولان ارشد دولت بحرین، فعالان مدنی و رهبران گروه‌های سیاسی  دیدار و گفت و گو کرده است.

بر اساس این بیانیه، رشاد حسین در این دیدارها تأکید کرده است که آمریکا خواستار وحدت بحرین، و انجام تغییرات از طریق گفت گوهای کنونی است. وی همچنین درباره ضرورت توقف خشونتها، احترام به حقوق بشر، و آزادی دینی همه بحرینی‌ها تأکید کرده است.

اذعان آمریکا به وجود خشونت در بحرین و نقض حقوق بشر و حقوق شهروندان این کشور به دست رژیم آل‌خلیفه در حالی است که بیش از 2 سال از خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین می‌گذرد و سرکوب خشونت آمیز مردم و فعالان با کمک نظامیان اشغالگر سعودی همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه به کشتار شهروندان بحرینی به دست نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات و اعتراضهای مسالمت آمیز، استفاده از سلاح‌های ممنوع ضد شهروندان و بازداشت و شکنجه فعالان اشاره‌ای نکرده است.

مواضع ضعیف و دیرهنگام دولت آمریکا درباره ضرورت «رعایت حقوق بشر» در بحرین - پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا-  در حالی مطرح می‌شود که این کشور با همراهی هم پیمانان منطقه‌ای خود به ویژه قطر، ترکیه و عربستان همچنان از گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه برای براندازی نظام این کشور حمایت می‌کنند و علاوه بر ارایه کمکهای مالی و تسلیحاتی و لجستیکی، به آنها در زمینه اطلاعاتی و آموزشی کمک می‌کنند.

مسأله‌ای که تا کنون به کشته و یا آواره شدن هزاران نفر از مردم این کشور منجر شده است.

 

منبع: العالم

 http://fa.bidarieslami.com

کامل هاشمی بازدید : 84 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ جنبش یاران 14 فوریه بحرین در بیانیه‌ای  روز جمعه 16 فروردین ـ را «جمعه همبستگی با آیت الله نمر و علامه العامر» علمای بازداشت شده عربستانی، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: جنبش یاران انقلاب 14 فوریه برای قدردانی از تاریخ مبارزات این دو عالم و فقیه و مفسر قرآن و خدمات آنان، از مردم بحرین دعوت می کند امروز پس از نماز جمعه در فعالیتها و تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه در حمایت از آیت الله نمر تأکید شده است: ما امروز در برابر این فقیه بزرگ که از انقلاب ملت ما حمایت و مواضعی اصولی و انقلابی در قبال مسأله ما اتخاذ کرد، مسئولیتی تاریخی داریم.

جنبش یاران 14 فوریه همچنین از گروه‌های سیاسی دیگر مانند جمعیت عمل اسلامی (امل) و ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه به دلیل دعوت از مردم برای شرکت در فعالیتها و مراسم امروز قدردانی کرد.

این جنبش خاطرنشان کرد که از مردم در نقاط مختلف دنیا خواسته است در هفته همبستگی با این دو عالم عربستانی فعالیت‌هایی را انجام دهند، که با پاسخ‌های گسترده‌ای از سوی مراجع دین و حوزه‌های علمیه در ایران، لبنان و عراق همراه شده است.

 

منبع: ابنا

 

کامل هاشمی بازدید : 47 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «جمعیت وفاق ملی» مخالف دولت بحرین اعلام کرد که دادگاه عالی جنایی بحرین ۳ تن از مخالفان را به اتهام آتش زدن یک زره پوش نیروهای امنیتی، شروع به قتل، در اختیار داشتن بمب‌های آتش زا و استفاده از این بمب‌ها و نیز آتش زدن لاستیک به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

وفاق در بیانیه‌ای افزود که این دادگاه 3 تن دیگر را نیز به همین اتهام‌ها به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
جمعیت وفاق تصریح کرد که در میان محکومان به ۱۰ سال زندان، دو نوجوان ۱۶و ۱۷ ساله دیده می‌شوند.

وفاق در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که این حکم‌ها در حالی صادر می‌شوند که یکی از نیروهای امنیتی بحرینی متهم به قتل تظاهرکنندگان در تظاهرات سال ۲۰۱۱ تبرئه شده است.

 

منبع: ابنا 

کامل هاشمی بازدید : 115 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

ابنا ـ انقلاب کرامت علی رغم همه فراز و نشیب ها به راه خود ادامه می دهد و مردم مظلوم این کشور از سوی حکومت بحرین و اشغالگران سعودی سرکوب می شوند.

آنچه در پی می‏آید حوادث چند روز گذشته و امروز پنجشنبه 15 فروردین 1392 هفتصد و هشتادمین روز روز قیام اسلامی مردم بحرین است:

ــ شهادت پدر بحرینی هنگام شکنجه شدن پسرش به دست جلادان آل خلیفه

مرد میانسال بحرینی پس از آنکه شنید پسرش را نیروهای رژیم آل خلیفه ربوده و شکنجه کرده اند، از شدت فشار روحی جان خود را از دست داد.

"عبدالغنی الریس الدرازی" 65 ساله از منطقه الدراز پس از بازداشت پسرش "احمد عبدالغنی الریس الدرازی" به دست نیروهای رژیم آل خلیفه، برای پیگیری پرونده وی به مرکز پلیس "البدیع" مراجعه کرد که ناگهان با فریادهای دلخراش پسرش زیر شکنجه جلادان آل خلیفه مواجه شد.

شدت فشار روحی از شنیدن صدای شکنجه شدن به قدری زیاد بود که این پدر دچار سکته شد. متأسفانه نیروهای موجود در پاسگاه پلیس نسبت به وی بی توجهی کردند و این شهروند بحرینی جان سپرد.

گفتنی است "حسین عبدالغنی الریس الدرازی" فرزند دیگر این شهید بحرینی چندی پیش در تیراندازی نیروهای رژیم آل خلیفه در تظاهرات مسالمت آمیز زخمی شده بود.

پیکر شهید عبدالغنی حسن الریس با حضور گسترده مردمی در مرکز منطقه الدراز تشییع شد.

گفتنی است که با شهادت این پدر بحرینی تعداد شهدای انقلاب مردم بحرین از آغاز انقلاب کرامت در 14 فوریه سال 2011 میلادی تاکنون به 105 شهید رسیده است.

ــ حمله به راهپیمایان سوگوار در بحرین

نیروهای رژیم بحرین شامگاه شنبه 10 فروردین به شرکت کنندگان در راهپیمایی مسالمت آمیز مردم در بزرگداشت شهید "جعفر الطویل"، حمله کردند.

شامگاه شنبه 10 فروردین مناطق مختلف بحرین صحنه راهپیمایی مردم در بزرگداشت یاد شهید "جعفر الطویل بود.

در مناطق کرزکان، سار و الدراز بحرینی‌ها با برگزاری راهپیمایی، خواستار قصاص عاملان شهادت جعفر الطویل شدند.

نیروهای رژیم آل‌خلیفه پس از حمله به شرکت کنندگان در مراسم ختم شهید "الطویل" در کرزکان، برای متفرق کردن آنها به صورت گسترده دست به شلیک گازسمی زدند.

در منطقه سار یکی از شهروندان با گلوله‌های ساچمه‌ای به شدت مجروح شد.

کامل هاشمی بازدید : 59 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ بسیاری از شخصیت‌های دینی و علما و روحانیون جهان اسلام درخواست دادستانی رژیم سعودی مبنی بر اجرای حکم اعدام علیه شیخ «نمر آل نمر»، روحانی برجسته شیعی عربستانی که از 8 جولای سال گذشته تاکنون در بند رژیم سعودی به سر می‌برد را جنایت و توهینی بزرگ به مسلمانان و اسلام دانسته و تاکید کردند که مگر جرم شیخ نمر چه بوده است؟ آیا او جز اصلاح و پایان دادن به تبعیضی که اهالی مناطق شرق عربستان در معرض آن قرار دارند، خواستار چیز دیگری بود.

این شخصیت‌های مذهبی و دینی این اقدام دادستانی رژیم سعودی را جنایتی در حق علم و علما و توهینی بزرگ به مسلمانان و آیین اسلام دانستند.

در این خصوص «جعفر العلوی»، یکی از رهبران جریان «عمل اسلامی» بحرین، ضمن اعلام همبستگی با آیت الله شیخ نمر باقر آل نمر و تمام بازداشت شدگان عربستانی که در بند رژیم سعودی به سرمی‌برند، شیخ نمر را «زبان برحق و صادقی توصیف کرد که از حق و حقوق شهروندان عرب مسلمان در بحرین و عربستان سعودی سخن می‌گفت».

العلوی در ادامه تاکید کرد که تلاش رژیم سعودی جهت در تنگنا قرار دادن و تحت فشار گذاشتن شیخ نمر و بازداشت و معرفی وی به دادگاه همه و همه در راستای ساکت کردن صدای صادق و برحق وی از یک سو و سرکوب قیام مردمی در شبه جزیره عربی از سوی دیگر صورت می‌گیرد.

این معارض بحرینی توضیح داد که وظیفه اخلاقی مسلمانان و جنبش‌های انقلابی جهان اسلام اقدام برای حمایت از این شیخ مجاهد و مبارز بزرگ و دیگر افراد بازداشت شده‌ای است که بی‌دلیل در زندان‌های رژیم سعودی به سر می‌برند.

همچنین جنبش «جوانان امت انقلابی» عربستان خواستار اعلام همبستگی بیش از پیش با علما و روحانیون و شخصیت‌های مذهبی در بند رژیم سعودی به ویژه شیخ نمر و علامه شیخ العامر شد.

از سوی دیگر شیخ «محمد الحسین»، روحانی عربستانی و رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت صدور حکم اعدام علیه شیخ نمر را اقدامی خطرناک در تاریخ کشور عربستان و جنایتی بزرگ در حق علم و علما و روحانیون و توهینی بزرگ به مسلمانان و اسلام دانست که ماهیت زشت و کریه رژیم حاکم بر عربستان را برملا می‌کند. رژیمی که مدعی اجرای شریعت و پرچمدار اسلام در منطقه و جهان است.

محمد الحسین تاکید کرد که علمای جهان اسلام و رهبران و سمبل‌های آن خطوط قرمز امت اسلامی هستند که هیچ‌گاه نباید آنها را زیر پا گذاشت و ارتکاب چنین حماقتی توسط رژیم سعودی اقدامی ناپسند به شمار می‌آید که کشور عربستان را وارد ورطه خطرناک آشوب و هرج و مرج خواهد کرد و موجب انفجار خشم و غضب مردمی و منتهی به متزلزل شدن پایه‌های لرزان و سست حکومت سعودی در عربستان خواهد شد.

به اعتقاد او این بیانیه منتشره توسط دادستانی رژیم سعودی مشکوک و فاقد مشروعیت است و دارای هیچ اعتبار و ارزش قانونی و حقوقی و رسمی نیست، به ویژه اگر بدانیم که دادستانی رژیم سعودی دستگاهی وابسته به حکومت سعودی به خصوص وزارت داخلی این کشور است و دادخواست‌هایی که توسط آن صادر می‌شود، تنها منافع رژیم حاکم و شاهزادگان سعودی را در نظر می‌گیرد و دادخواست‌هایی سیاسی است.

رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا درخواست آزادی و دمکراسی و عدالت و برخورداری از حقوق بشر جرم است و آیا کسی که خواستار برخورداری از چنین حق و حقوق مشروعی است، باید مجرم شناخته شود، در حالی‌که حق و حقوقی چون آزادی و دمکراسی و عدالت حقی تضمین شده برای همه انسان‌ها در دیگر کشورهای جهان است، آیا بوی نفت و دلارهای حاصل از فروش آن هوش و حواس حاکمان سعودی را از بین برده و وجدان آنها را خواب کرده و چشم‌هایشان را به روی حقایق بسته است.

وی تاکید کرد که در حال حاضر جامعه بین المللی اسیر و در بند منافع و مصالح برخی کشورها و سازمان‌ها شده است و این منافع و مصالح موجب شده تا همه ارزش‌ها و اعتبارات انسانی زیر پا گذاشته شود.

این درحالی است که «شبکه عربی برای اطلاعات حقوق بشر»‌ در واکنش به درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت اجرای حکم اعدام علیه شیخ نمر،‌ این دستگاه را غیر مستقل و وابسته و اتهام آن به شیخ نمر را اتهامی واهی و بی‌پایه و اساس دانست.

اما دفتر «شهید صدر» در کربلای معلی این درخواست دادستانی رژیم سعودی را محکوم کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که «درخواست دادستانی رژیم سعودی برای صدور حکم اعدام برای شیخ نمر اقدامی عجیب از سوی حکومت سعودی در حق پیروان اهل بیت نیست».

این بیانیه در ادامه از جامعه بین المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست موضع قاطعی در قبال این حملات ددمنشانه غیر انسانی اتخاذ کنند، چون بی‌تردید این اقدامات برافروخته شدن آتش فتنه‌های داخلی در عربستان را به دنبال خواهد داشت، آتشی که در صورت برافروخته شدن امکان خاموش کردن آن نیست.

همچنین حوزه علمیه کربلای معلی از تمام علما و روحانیون و طلبه‌های این حوزه خواست با شیخ نمر اعلام همبستگی کنند و از حکومت سعودی خواستار آزادی فوری وی و لغو اتهامات بی‌پایه و اساس وارده به او شوند.

از سوی دیگر «جمعیت العمل الاسلامی» (امل) بحرین در بیانیه‌ای از شخصیت‌ها و انسان‌های شرافتمند و آزاده بحرین و منطقه الشرقیه و سراسر جهان عرب خواست جهت اعلام همبستگی با آیت الله نمر امروز جمعه برابر با 5 آوریل 2013 تظاهرات کنند.

بیانیه منتشره توسط جمعیت العمل الاسلامی بحرین اظهار می‌کند که دیدگاه‌ها و مواضع شرافتمندانه آیت الله شیخ نمر خواستار تحقق حقوق بشر و رفع تبعیض و ظلم و ستم علیه شهروندان عربستانی است و برای تحقق این اهداف و خواسته‌های خود حتی از مرگ واهمه و بیم ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: شیخ نمر با سلاح زبان و کلمه منادی حق و حقیقت و خواستار اقدام و عمل مسالمت آمیز و عقلانی برای دفاع از مطلومان شد و هیچ‌گاه کسی را به خشونت و به کار بردن آن دعوت نکرد.

بیانیه جمعیت امل بحرین از حکومت سعودی خواسته است، خواسته‌ها و مطالبات شیخ نمر را با دلیل و برهان و نه تهدید به قتل و درخواست صدور حکم اعدام درباره او پاسخ دهند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه که بی‌تردید این اقدام فروپاشی رژیم سعودی و پادشاهی ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی را تسریع خواهد کرد، افزوده است که تهدید زبان فرعون‌هاست که در این دوره زمانی به خصوص برای کسانی‌که مدعی اجرای عدالت هستند، کاربرد ندارد.

در همین راستا جریان «الوفاء الإسلامی» بحرین نیز اعلام کرد که رژیم سعودی با این اقدام در واقع نهایت خود را تسریع می‌کند.

جریان الوفاء الإسلامی این درخواست دادستانی رژیم سعودی را اقدامی بسیار خطرناک توصیف کرد که موجب می‌شود، این باور و اراده در میان مردم حجاز شکل بگیرد که دیگر امکان زندگی مسالمت آمیز با رژیم سعودی وجود ندارد و مقاومت در برابر حکومت سعودی را تشدید خواهد کرد

بیانیه جریان الوفاء الإسلامی بحرین افزوده است: آیت الله نمر تمام زندگی خود را وقف بیان مواضع و دیدگاه‌های بر حق و دفاع از مظلومان منطقه به ویژه ملت بحرین در دوره‌ای کرد که این مردم بی‌دفاع و مظلوم هیچ یار و یاوری نداشتند.

جریان الوفاء الإسلامی در این خصوص به رژیم سعودی درباره ارتکاب هرگونه حماقتی که زندگی شیخ نمر را به خطر بیاندازد، هشدار داده و تاکید کرده است که این اقدام تبدیل به حرکت و جنبش خطرناکی علیه آل سعود خواهد شد.

همچنین مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ایران نیز به رژیم سعودی درباره خطرات نهفته در پس این اقدام هشدار داد و درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت صدور حکم اعدام برای شیخ نمر را اقدامی خطرناک برای جهان اسلام دانست.

بیانیه مجمع جهانی اهل بیت تاکید می‌کند که اقدامات ددمنشانه‌ای که رژیم سعودی علیه علما و فقهای منطقه القطیف و الاحساء در پیش گرفته است، با مطالب منتشره در مطبوعات محلی علیه آیت الله آل نمر و علامه العامر همراه شده که تماما اتهامات و ادعاهایی واهی و بی‌پایه و اساس است.

همچنین بیانیه مجمع جهانی اهل بیت(ع) متهم کردن 18 شهروند شیعی عربستانی توسط رژیم سعودی به جاسوسی را ادعاهای دروغین و اتهامات بی‌پایه و اساس دانست.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) درخواست صدور حکم اعدام برای شیخ نمر را اولین برای رژیم سعودی ندانست و تاکید کرد که رژیم سعودی در زمینه هدف قرار دادن علما و فقها و فعالان و مدافعان حقوق بشر سابقه‌ای طولانی دارد.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بیانیه خود به رژیم سعودی توصیه کرده است که سرکوب مطالبات و درخواست‌های مردمی که خواهان آزادی شیخ نمر و علامه العامر و بازداشت شدگان فراموش شده و زنان در بند رژیم سعودی است، تنها موجب تشدید مقاومت‌ مردمی در قبال رژیم سعودی تا آزادی تمام زندانیان این کشور خواهد شد.

این درحالی است که شیخ «عبد الامیر قبلان»، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق خواستار توقف حکم اعدام شیخ نمر شد و همچنین «صدر الدین القپانچی»، امام جمعه نجف اشرف نیز درخواست دادستانی رژیم سعودی را گرفتار شدن این رژیم در اقدامی خطرناک توصیف کرد.

آیت الله «نمر باقر آل نمر»، روحانی شیعه برجسته عربستانی روز سه‌شنبه 6 فروردین برای اولین بار از زمان بازداشت در تابستان سال گذشته میلادی در دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به پرونده‌های تروریستی در شهر ریاض، پایتخت عربستان حاضر شد.

نماینده دادستانی رژیم اتهامات چندی را به شیخ نمر وارد کرد که بارزترین آنها « تلاش برای فتنه انگیزی در القطیف، جلب دخالت خارجی و حمایت از شورش در بحرین» بود. دادستانی رژیم سعودی از دادگاه خواسته بود تا مجازات محاربه با خدا را علیه شیخ نمر 55 ساله اجرا و برای وی حکم اعدام صادر کند.

 

منبع: ابنا 

کامل هاشمی بازدید : 109 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ بحرين با فشار انگليس و ضعف و اغماض رژيم شاه رسما استقلال خود را در برابر ايران اعلام كرد و در 25 آذر همان سال نيز به عضو يت سازمان ملل متحد درآمد و به عنوان يكصد و بيست و نهمين عضو آن شناخته شد. جدايي خواهي در بحرين زماني پديدار شد كه اين منطقه از 1892 م. تحت سلطه كامل بريتانيا درآمد. پيش از اين انگلستان از طريق انعقاد قراردادهاي گوناگون كوشيده بود تا اين سرزمين را تحت حاكميت خود درآورد. نخستين قيام عمومي بحرين در مارس 1895 بر ضد «شيخ عيسي بن علي‌» نخستين حاكم از سلسله آل‌خليفه شكل گرفت‌.

 اين قيام با دخالت سرهنگ «آرنولد ويلسون‌» نماينده انگليس در خليج فارس سركوب شد و بازداشت و تبعيد ناراضيان به «زباره‌» در شمال شبه جزيره قطر را در پي‌داشت و درگيري‌هاي شديدي را ميان قطر و بحرين بوجود آورد. اين امر باعث شد قطر با انعقاد قراردادي خود را تحت الحمايه انگليس سازد. اين رويداد نقطه آغاز بيش از يك قرن كشمكش سياسي ونظامي ميان بحرين وقطر بود. در سالهاي بعد به تدريج افكار عمومي در بحرين به ايران متمايل شد. انقراض سلسله قاجار در ايران و طرح ادعاهاي ارضي رژيم پهلوي اول اين تمايل را در ميان مردم بحرين افزايش داد و از جانب ديگر بر حساسيت انگليسي‌ها در منطقه افزود وآنان را به تحكيم پايه‌هاي نفوذ و سلطه خود در بحرين سوق داد. اين رخداد باعث شد انگليسي‌ها در 1923 م . شيخ عيسي بن علي را بركنار و يكي از كارگزاران خودـ «چارلز بلگريو» ـ را در 1926 به عنوان مشاور امير بحرين روانه اين سرزمين سازند. اقدامات اين مشاور كه تصميم گيرنده اصلي در بحرين بود افزايش نفرت عمومي نسبت به سياستهاي استعماري انگليس درمنطقه را در پي داشت و «بگلريو» در مواجهه با اولين اعتراض‌آميز مردم از بحرين خارج شد. در دوران بعد از جنگ جهاني دوم، تظاهرات فراگير شد و به جنبش عمومي ضداستعماري تبديل گرديد. انگلستان مي‌دانست كه كاهش كنترل بر بحرين، به از دست رفتن سراسر خليج فارس خواهد انجاميد؛ مي‌خواست به هر بهايي، قيام مردم بحرين را سركوب كند و در اين راه دامن زدن به اختلافات مذهبي را پيشه كرد. ميان شيعه و سني تفرقه ايجاد كرد و زمينه‌هاي برخورد اين دو را بوجود آورد و در دهه 50 م. بحرين را چند بار درآستانه جنگهاي خونين داخلي قرار داد. از طرفي جنگ كانال سوئز و هجوم نظاميان انگليسي به مصر، سبب افزايش تنفر اعراب خليج فارس و به ويژه مردم بحرين نسبت به انگليس و همچنين ترويج احساسات ناسيوناليستي عربي در اين كشور گرديد، اما اين احساسات غالباًتوسط پليس غيربومي بحرين سركوب مي‌شد. از اواسط قرن بيستم ادعاهاي تاريخي ايران در مورد حاكميت بر بحرين جدي شد. مجلس شوراي ملي در آبان 1336 لايحه‌اي را تصويب كرد كه به موجب آن بحرين استان چهاردهم ايران اعلام شد و دو كرسي خالي براي نمايندگان «استان چهاردهم‌» در نظر گرفته شد. اين اقدام و تهديد ايران در مورد تحريم هر سازمان ومجمع بين‌المللي كه بحرين را به رسميت بشناسد، موضوع را پيچيده‌ كرد.اما فشار انگليس به شاه به دست كشيدن ايران از ادعاهاي ارضي‌اش نسبت به بحرين انجاميد.در 1347 شاه طي ديدارش از هندگفت‌: «اگر مردم بحرين مايل نباشند به كشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهيم شد و هر كاري كه بتواند اراده مردم بحرين را به نحوي كه نزد همه جهانيان به رسميت شناخته شود، نشان دهد خوب است‌.» ايران سعي داشت تا سرنوشت بحرين در يك همه‌پرسي تعيين شود، در حالي كه دولت بحرين وحكومت انگليس هريك به دليل آن كه همه پرسي و رجوع به آراي مردم بحرين سبب نفي سلطه آنان از اين كشور مي‌شد، با آن مخالفت كردند. در نتيجه ايران و انگلستان توافق كردند تا به جاي برگزاري همه‌پرسي‌، از سازمان ملل متحد خواسته شود سرنوشت سياسي اين سرزمين را از طريق يك نظرسنجي از ميان گروهها و طبقات مختلف تعيين كند. حكومت بحرين كه تحت نفوذ انگليس بود براي تأثيرگذاري بر نتيجه نظرخواهي مصمم شد تا ساختار جمعيتي اين سرزمين را با اكثريت دادن به عربها دگرگون سازد. در اين راستا هزاران فلسطيني و نيروي كار عرب از كشورهاي منطقه به بحرين هجوم آوردند. نظرخواهي از روز 10 فروردين 1349 آغاز شد و مدير دفتر سازمان ملل در ژنو از سوي «اوتانت‌» ـ دبيركل وقت سازمان ملل ـ مأمور انجام اين كار شد. وي پس از پايان مأموريت دوهفته‌اي خود در بحرين گزارش برداشتهاي خود از صحبت با مردم و گروه‌هاي بحرين را كه به ادعاي وي از علاقه آنان به استقلال حكايت مي‌كرد تسليم دبيركل نمود. با اعطاي اين گزارش، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه 278 ـ 21 ارديبهشت 1349 ـ را كه خواسته مردم بحرين را تاييد مي‌كرد صادر نمود. اين قطعنامه به دولتهاي ايران و انگلستان ابلاغ شد و به اين ترتيب تهران و منامه در 1350 ش. مرزهاي دريايي ميان خود را تعيين و تصويب كردند و روابط دوجانبه را در همه زمينه‌ها آغاز نمودند. بحرين روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ رسما استقلال خود را در برابر ايران اعلام كرد و در 25 آذر 1350 رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان يكصد و بيست و نهمين عضو آن درآمد. از آن پس تاريخ 16 دسامبر ـ 25آذر ـ به عنوان روز ملي بحرين شناخته مي‌شود.

منبع : http://qoba.net  

کامل هاشمی بازدید : 64 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

 

ابنا ـ سرکوب مردم بحرین در حالی از سوی ماموران امنیتی رژیم آل خلیفه و اشغالگران آل سعود ادامه دارد که شیعیان این کشور امیدی به گفت و گو های جاری با آل خلیفه ندارند و هشدار داده اند که با شکست این گفت و گو ها سراسر بحرین یکپارچه اعتراض و تظاهرات خواهد شد.

آنچه در پی می‏آید حوادث سه روز گذشته و امروز شنبه 7 فروردین 1392 هفتصد و هفتاد و پنجمین روز روز قیام اسلامی مردم بحرین است:

ــ زخمی شدن چندین معترض بحرینی در مراسم تشییع جنازه جعفر الطویل

مراسم تشییع پیکر شهید "جعفر جاسم الطویل"، آخرین شهید انقلاب کرامت عصر روز چهارشنبه 7 فروردین با حضور گسترده مردم بحرین و در میان تدابیر شدید امنیتی در جزیره ستره برگزار شد.

جعفر الطویل درپی شلیک گازهای سمی نیروهای رژیم آل خلیفه به خانه های مردم در جزیره ستره به شهادت رسید.

انقلابیون بحرینی با ابراز خشم از شهادت الطویل در اثر استنشاق گازهای سمی، بسیاری از معابر را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

شبکه المنار گزارش داد؛ نظامیان آل خلیفه به شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه الطویل حمله ور شدند و چندین نفر از آنها را زخمی کردند.

جمعیت الوفاق بحرین در بیانیه ای اعلام کرد که رژیم بحرین به طور عمدی و گسترده از گازهای سمی و خفه کننده علیه محله های مسکونی و خانه ها استفاده می کند.

ــ تجدید پیمان با انقلاب در مراسم تشییع شهید بحرینی

 مردم بحرین روز چهار شنبه 7 فروردین همزمان با تشییع پیکر شهید "جعفر الطویل" درجزیره ستره با راهپیمایی در مناطق دیگر این کشور با آرمان شهدای انقلاب بحرین تجدید پیمان کردند.

در سلماباد و دیگر مناطق بحرین نیز همزمان، راه پیمایی هایی به نشانه عزاداری و اعلام وفاداری به وی و شهید "عیسی  قمبر" برگزار شد.

ــ بی هوشی شهروند بحرینی زیر مشت و لگد ماموران وحشی آل خلیفه

حمله ماموران سنگدل رژیم آل خلیفه به یک شهروند بی دفاع بحرینی منجر به بی هوشی وی شد.

نیروهای رژیم آل‌خلیفه روز  پنجشنبه 8 فروردین در ادامه سرکوب مردم بی دفاع بحرین در یکی از خیابانهای منطقه "المرخ" در غرب "منامه" پس از حمله به یک شهروند بحرینی و ضرب و شتم وی، او را در حالت بیهوشی رها کردند.

بنا براعلام جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین نیروهای آل خلیفه روز گذشته پس از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم در منطقه المرخ به گشت زنی در آن پرداختند و پس از مشاهده شهروند مذکور در یکی از خیابانها، به سوی او یورش برده و او را زیر مشت و لگد گرفتند.

ماموران سنگدل امنیتی حکومت بحرین با قنداق سلاح به اعضای مختلف بدن و به ویژه سر این شهروند کوبیدند که منجر به جراحات بسیاری در بدن او شد.

نیروهای امنیتی پس از بیهوش شدن این شهروند، او را در حالی که جراحات بسیاری برداشته بود، به حال خود رها کردند.

از سرنوشت این شهروند بحرینی اطلاعی در دست نیست.

ــ بازداشت فعالان بحرینی و بستن راه‌ها در منامه

نیروهای امنیتی دیروز جمعه ـ 9 فروردین ـ رژیم آل‌خلیفه با بستن خیابانهای پایتخت بحرین برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات، شماری از فعالان بحرینی را در جریان تظاهرات بازداشت کردند.

"عبد علی السنکیس" از فعالان حقوق بشر در بحرین از جمله بارزترین بازداشت شدگان امروز بود.

نیروهای رژیم آل خلیفه با بستن جاده ها و خیابانهای منتهی به منامه، از حرکت تظاهرکنندگان جلوگیری کرده و شماری از آنها را بازداشت کردند.

ــ ملت بحرین از همه ایزارهای مشروع برای تحقق خواسته های خود کمک می گیرد

آیت الله "شیخ عیسی قاسم" روحانی سرشناس بحرینی در خطبه های دیروز نماز جمعه منامه گفت: ملت بحرین مصمم است با کمک گرفتن از همه ابزارهای مشروع و مسالمت آمیز در مسیر درخواست برای اصلاحات پیش برود تا زمانی که آسایش و امنیت و ثبات در کشور برقرار شود.

وی افزود:ادامه یافتن محاکمه ها و سرکوب راهپیمایی ها نشان می دهد رژیم بحرین قصدی واقعی برای اصلاحات ندارد.

شیخ قاسم گفت: اصلاحات تناسبی با ادامه یافتن سرکوب راهپیمایی های مسالمت آمیز و بحرانی نگه داشتن اوضاع و حمله به مناطق مسکونی با گازهای سمی و کشنده ندارد. این اقدامات موجب ادامه یافتن شهادت آزادگان در بحرین شده است.

رئیس شورای علمای بحرین تصریح کرد: ملت بحرین مصمم است در مسیر درخواست برای اصلاحات با استفاده از همه ابزارهای مسالمت آمیز و مشروع ادامه دهد تا به پیروزی دست یابد.

ــ اثبات بی گناهی 21 پزشک بحرینی

رژیم بحرین سرانجام تحت فشارهای داخلی و جامعه بین المللی 21 پزشک بحرینی را از انهام دخالت در برپایی تظاهرات ضد رزیم آل خلیفه تبرئه کرد.

ــ رژیم بحرین از تبرئه پزشکان بهره برداری سیاسی می کند      

"جواد فیروز" عضو حزب الوفاق بحرین گفت:رژیم حاکم بر بحرین در اقدامی هماهنگ از موضوع تبرئه پزشکان این کشور به منزله ابزاری سیاسی برای رسیدن به اهدافش بهرده برداری کند.

فیروز گفت: واضح است که رژیم در اقدامی هماهنگ با دستگاه قضایی بحرین از موضوع تبرئه این افراد به منزله ابزاری سیاسی برای رسیدن به اهدافش بهرده برداری کند ؛رژیم قصد دارد تا با این اقدام خود از اتهام شکنجه این افراد شانه خالی کند ؛این افراد مدت های مدیدی در زندان بوده اند و حقوق آنها نقض شده و از کار برکنار شده اند.

وی افزود:بسیاری از این افراد به دلایل واهی زندانی شده اند و آزادی همزمان آنها هم این موضوع را نشان می دهد؛ ما شاهد استقلال دستگاه قضایی بحرین نیستیم و این نهاد برخوردهای دوگانه دارد.

ــ تبرئه پزشکان تغییری در اوضاع بحرین ایجاد نمی کند

دکتر "ندا ضیف" فعال سیاسی بحرینی  گفت:تبرئه بیست و یک پزشک متهم به دخالت در تظاهرات ضد دولتی در بحرین تغییری در اوضاع سیاسی این کشور ایجاد نمی کند.

ضیف افزود :ما خواهان محاکمه افرادی که به این پزشکان اتهام وارد کرده و در زمان بازداشت آنها را شکنجه کرده اند و به دنبال تغییر در تمامی زمینه ها هستیم.

وی تصریح کرد: مورد پزشک ها یک مورد خبرساز بود و شاهد فشار جامعه بین المللی برای رسیدگی به این مورد بودیم اما با روشی که خاندان سلطنتی بحرین با طرفداران دمکراسی رفتار می کند و سرکوب با شدت هر چه بیشتر در جریان است چیزی تغییر نخواهد کرد.

ــ اتحادیه اروپا وجود تبعیض در بحرین را پذیرفت

 اتحادیه اروپا شکایت ارایه شده به سازمان جهانی کار از رژیم بحرین در خصوص پایبند نبودن به توافقنامه تبعیض در کار را پذیرفت.

کشورهای کرواسی، یوگوسلاوی، آیسلند، آلبانی، نروژ، صربستان، سوئیس، کانادا و همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شکایت ارایه شده به سازمان جهانی کار از سوی 12 سازمان حمایت از کارگران ضد رژیم بحرین را تأیید کردند.

این شکایت در خصوص پایبند نبودن رژیم بحرین به توافقنامه تبعیض در کار و استخدام به سازمان جهانی کار ارایه شده است.

این کشورها همچنین با اعزام نماینده‌ای ویژه از سوی سازمان جهانی کار به بحرین برای مذاکره با کمیته سه جانبه (دولت، کارگران، و صاحبان مشاغل) در بحرین موافقت کردند.

این درحالی است که سازمان جهانی کار تا کنون سه بار از پذیرفتن شکایت ارایه شده در خصوص وضعیت کارگران در بحرین خودداری کرده بود.

در این بین 15 کشور حذف این شکایت را خواستار شدند. این کشورها عبارتند از: قطر، امارات، لبنان، سودان، الجزائر، مصر، هند، تایلند، ویتنام، سریلانکا، ژاپن، چین، اندونزی، پاکستان و روسیه.

ــ محاکمه فعال زن بحرینی دوباره به تعویق افتاد

دادگاه جنایی رژیم بحرین بار دیگر محاکمه "زینب الخواجه" را به تعویق انداخت.

دادگاه جنایی جلسه محاکمه الخواجه را به اردیبهشت امسال موکول کرد.

درحالیکه تاکنون بسیاری از نیروهای رژیم آل‌خلیفه با وجود متهم بودن به قتل شهروندان بی‌دفاع در دادگاه های صوری از اتهامات تبرئه شده‌اند، محاکمه این فعال بحرینی در دادگاه جنایی به بهانه توهین به یک پلیس هنگام بازداشت صورت می‌گیرد.

"محمد الوسطی" وکیل بحرینی در جلسه روز سه شنبه 6 فررودین از دو پلیس بعنوان شاهد سئوال کرد و پس از اطلاع از وجود دوربین مدار بسته در زندان، خواستار نمایش تصاویر آن واقعه در دادگاه شد.

زینب الخواجه از یکشنبه 27 اسفند در اعتراض به جلوگیری مسئولان زندان از دیدار با خانواده و وکیلش وارد اعتصاب غذای نامحدود شده است.

ــ اعتراف فرانسه به عدم  دخالت ایران در بحرین

رئیس گروه دوستی فرانسه و شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد که تاکنون به هیچ دلیلی مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی بحرین دست نیافته است.

"فیلیپ ماریلی"، رئیس گروه دوستی فرانسه و شورای همکاری خلیج فارس، در کنفرانسی که توسط وزارت امور خارجه بحرین در هتل سافیتل منامه برگزار شد گفت: تاکنون هیچ گونه دلیلی مبنی بر اثبات دخالت ایران در امور داخلی بحرین وجود ندارد.

با این وجود گروه دوستی فرانسه و شورای همکاری بر ضرورت احترام به حاکمیت بحرین و عدم دخالت در مسائل داخلی آن کشور تأکید دارد.

وی بدون اشاره به دخالت نیروهای نظامی عربستان و سپر جزیره در بحرین [با هدف سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم آن کشور] تأکید کرد: مشروعیت حوادث بحرین را ملت آن کشور تعیین می کنند.

ــ امیدی به حل بحران بحرین نیست

دبیرکل جمعیت "تجمع دمکراتیک بحرین" گفت:هیچ گونه راه حل سیاسی در آینده کشور به چشم نمی خورد و امیدی به حل بحران نیست.

" فاضل عباس" گفت: وضعیت بحرین به سوی رویارویی واقعی در صحنه مبارزه پیش می رود؛ انقلاب در مسیر واقعی اش در جریان است و مبارزات مردم با هدف تحقق خواسته های مشروع شان همچنان ادامه دارد.

دبیرکل" تجمع دمکراتیک بحرین" تأکید کرد: اما تداوم برخورد امنیتی رژیم آل خلیفه با معترضان و تداوم تظاهرات مردمی نشان می دهد که در آینده نزدیک هیچ گونه امیدی به حل بحران سیاسی نیست.

عباس مذاکره با رژیم آل خلیفه را بیهوده دانست و حمایت نیروهای سیاسی از فعالیت های مردمی را تنها راه دستیابی به حقوق مردم برشمرد.

وی افزود: در روزهای اخیر، من شخصا مورد تهدید سلفی های تکفیری قرار گرفته ام و آل خلیفه هیچ اقدامی برای مقابله با این گروه های تندرو در کشور انجام نمی دهد.

ــ هشدار دوباره شیعیان بحرین به رژیم آل خلیفه

دبیرکل جمعیت الوفاق گروه مخالف اصلی شیعه بحرین هشدار داد در صورت منجر نشدن گفت و گوهای ملی به انجام اصلاحات واقعی و به طور مشخص روی کارآمدن یک حکومت مشروطه در این کشور اعتراضات تازه سراسر این پادشاهی را فرا خواهد گرفت.

شیخ علی سلمان دبیرکل الوفاق روز پنجشنبه 8 فررودین در یک نشست کنگره حزب در روستایی در نزدیکی منامه گفته است: انقلاب آرام برای اصلاحات گزینه ما است.

سلمان همچنین گفت مبارزه مردم تا زمان تحقق خواسته هایشان ادامه خواهد یافت و چالشها و موانع پیش رو یا بهایی که باید پرداخت شود، چندان مهم نیست.

ــ مقاومت مسالمت آمیز مردم بحرین شگفت آور و مثالزدنی است

دکتر "توبی جونز" مورخ و استاد دانشکده تاریخ در دانشگاه "راتگرز نیوجرسی" به شدت از سیاست دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، در قبال انقلاب بحرین انتقاد کرد و حکومت این کشور و عربستان را به تلاش برای طایفه ای کردن اعتراض دموکراتیک بحرینی ها و دامن زدن به اختلاف مذهبی در بحرین و منطقه متهم کرد.

گفت: به همان اندازه که من سخنان مخالفان بحرینی را درباره مردمی و غیرطایفه ای بودن این اعتراض ها تایید می کنم، باید بگویم که حکومت های بحرین و عربستان تلاش کرده اند رنگی طایفه ای به آن بخشیده و آن را تبدیل به تضاد شیعه و سنی نمایند.

توبی جونز تاکید کرد: آنچه مردم بحرین را به خیابان ها آورد مسایل طایفه ای و مذهبی میان اهل سنت و شیعیان نبود بلکه درخواست آزادی سیاسی و دموکراسی بود.

استاد دانشکده تاریخ در دانشگاه راتگرز نیوجرسی با مثال زدنی دانستن بردباری و مقاومت مردم بحرین در مقابل سرکوب رژیم آل خلیفه گفت: صبر و مقاومت جوانان بحرین و مخالفان در برابر سرکوب شدید و وحشیانه در دو سال گذشته بسیار شگفت انگیز است.

 منبع : http://fa.bidarieslami.com

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 159
  • باردید دیروز : 285
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 1,158
  • بازدید ماه : 734
  • بازدید سال : 18,474
  • بازدید کلی : 197,482