loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 104 پنجشنبه 22 فروردین 1392 نظرات (0)

"اینجا تهران است اما نه تهرانی که پایتخت یک کشور به نام ایران باشد. اینجا تهران است یعنی پایتخت قلبی همه مسلمانان انقلابی جهان"؛ این را یک جوان مصری در صف ورود به سالن مرکز همایش های برج میلاد وقتی که می بیند روی کارتم نوشته شده "IRAN" می گوید. جوانی که پرچم قرمز و مشکی کشورش را بر دوش انداخته و پرچم ایران را با شوق در دست راستش گرفته و تکان می دهد.

به گزارش ستاد خبری اجلاس بین المللی جوانان و بیداری اسلامی به نقل از رجانیوز، اینجا مرکز همایش های بین المللی برج میلاد است؛ جایی که میزبان بیش از هزار نفر از جوانان کشورهای اسلامی است تا در کنفرانس "جوانان و بیداری اسلامی" حاضر شوند و شور انقلابی خود را با ایرانیان به اشتراک بگذارند؛ ایرانیانی که در آستانه ۳۳ امین سالگرد انقلاب اسلامی خود هستند و اکنون به حمایت از برادران خود در کشورهای عربی به پاخاسته اند.

آن قدر فضا صمیمی و برادرانه است که واقعاً سخت است درخواست مصاحبه از شرکت کنندگان در همایش. شاید به همین دلیل بود که جوانان با روی باز از درخواست مصاحبه استقبال می کردند اما از آن به عنوان یک گپ و گفت دوستانه میان دو برادر مسلمان یاد می کردند. یک جوان مصری- امریکایی که در جریان همایش هم بسیار فعال بود و با چفیه خود به عنوان نماد حمایت از فلسطین، در برابر دوربین ها حاضر می شد، درباره ماهیت جنبش های منطقه و پاسخ به این شبهه که این خیزش ها تنها جنبه دموکراسی خواهانه دارند و نه اسلامی، گفت: «شک نکنید که اساس این جنبش های گسترده در خاورمیانه و شمال آفریقا، اسلامی و اسلام خواهانه است. البته این تناقضی با آزادی خواهی مردم ندارد؛ چرا که بزرگ ترین و بیشترین آزادی ها در دین مبین اسلام وجود دارد. در واقع، همانطور که انقلاب اسلامی ایران نشان داد، اگر مبنای یک حکومت سیاسی بر پایه اسلام باشد، قطعا به همراه خود آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و پیشرفت را نیز به دنبال خواهد داشت.»

خطبه عربی امام خامنه ای اشک من را درآورد

وی همچنین با بیان اینکه "پیام سال گذشته امام خامنه ای در نماز جمعه تهران به مردم مصر، موتور انقلاب را در کشور من به شدت پرحرارت کرد"، تاکید کرد: جمهوری اسلامی امید همه ما در مصر بود و چشممان شبانه روزی به مسئولان ایران و مردم این کشور بود و حمایت های آنان از انقلاب ما واقعا دلگرم کننده و انگیزه بخش بود. البته متاسفانه خطبه عربی امام خامنه ای توزیع مناسبی در مصر نداشت و بسیاری از مردم آن را دریافت نکرده اند اما آنانی که این پیام را شنیدند، واقعا منقلب شدند؛ مثل خود من که با هر جمله از این پیام اشک ریختم و برای طول عمر ایشان و حفظ ایشان برای همه مسلمانان جهان دعا کردم.

نفر بعدی که با روی باز از ما استقبال می کند، یک استاد دانشگاه ترکیه ای است که نظری مشابه جوان مصری دارد؛ البته با رویکردی آکادمیک: به نظر من، "اسلامی بودن" تفاوت اصلی میان جنبش های اخیر در کشورهای عربی با جنبشی مانند فتح وال استریت در امریکا است. در واقع ما در کشورهای عربی شاهد هستیم که مردم تغییر ساختار را فریاد می زنند؛ چرا که می دانند اگر اعتراض های اخیر در امریکا بر اساس تبعیض اقتصادی تشکیل شده، یک ساختار اسلامی پیشرفته می تواند علاوه بر مشکلات اقتصادی، سایر شئون زندگی مردم در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی عمران و پیشرفت مادی را به خوبی مدیریت کند و بهبود دهد.

آقای اردوغان! دقت کن

این استاد دانشگاه درباره تلاش غرب در زمینه مصادره انقلاب ها هم تاکید کرد: «متاسفانه اکنون امریکا و به طور ویژه اسرائیل به دنبال ایجاد خدشه در وحدت میان مسلمانان به ویژه کشورهای تاثیرگذار هستند. من در این زمینه به آقای اردوغان، نخست وزیر کشور خودمان هم هشدار دادم که مواظب تله های صهیونیست ها در عرصه ارتباط خارجی و بین المللی باشند و رابطه خوبمان با ایران را فدای ظاهر فریب کارانه آنان نکند. وحدت میان مسلمانان در برابر مستکبرین، اکنون تنها اولویت ماست و هر کس که رویکرد دیگری در این زمینه داشته باشد قطعا خیانت کار است.»

استاد علوم سیاسی یکی از دانشگاه های مصر هم انقلاب اسلامی ایران را منشأ تحولات منطقه می داند: «ایران پشتوانه ی اصلی بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. حتی اگر از الگوبرداری بهار عربی از انقلاب اسلامی سال ۵۷ ایران هم چشم پوشی کنیم، اراده محکم و ایستادگی پایدار ایران در برابر امریکا و زورگویان غربی و پیش رفت هم زمان گسترده علمی، فنی و فناوری این کشور واقعا تحسین برانگیز و مایه غبطه سایر کشورهای اسلامی است. بنیانی که امام خمینی(ره) گذاشت و امام خامنه ای آن را ادامه داد، اکنون تنها پشتوانه قلبی مسلمانان آزاده جهان است. شخصا اکنون که در حال تنفس در هوای تهران هستم، واقعا حس وطن خودم را دارم. حتی این زبان انگلیسی که من و شما با هم صحبت می کنیم هم موجب نشده تا من احساس غربت کنم و حقیقتاً شما و تمام ایرانی ها را برادر عزیز و مهربان خودم می دانم که ان شاء الله با ظهور حضرت مهدی(عج) همه با هم در کنار هم زندگی خواهیم کرد.»

این استاد دانشگاه همچنین رئیس جمهور ایران را فردی مقاوم در برابر زورگویی های آمریکا خواند و اضافه کرد: «من از رئیس جمهور احمدی نژاد به طور ویژه درخواست می کنم که به مصر بیاید تا در میدان التحریر قاهره برای ایشان یک جشن بزرگ بگیریم و علاقه مردم مصر به ایران عزیز را به نمایش بگذاریم. مطمئن باشید در صورت حضور نماینده ایران در مصر، استقبالی را که از ایشان در لبنان شد، با عظمت و بزرگی چند برابر تکرار می کنیم و بر پرچم مقدس جمهوری اسلامی بوسه می زنیم.»

به ایران و ایرانی ها غبطه می خورم

اما نقطه عطف مصاحبه هاف سخنان متاثرکننده یک دختر جوان کوزوویی بود که از اروپا به ایران آمده بود و هر چه می خواست دل تنگش با ما گفت: «(با حالت گریه) من از مردم ایران می خواهم که به فریاد ساکنین تنها کشور مسلمان اروپا برسند. ما در کوزوو واقعا تحت فشار هستیم. اجازه زندگی بر طبق سبک زندگی اسلامی به ما داده نمی شود و عبادات ما تنها به داخل خانه و مساجد کم تعدادمان محدود شده است. واقعا حسادت می کنم وقتی می بینم در خیابان های تهران خانم های محجبه بی هیچ مشکل و با افتخار رفت و آمد می کنند ولی من در کشور خودم چنین آزادی را ندارم.»

این دختر جوان همچنین به سانسور خبری گسترده در زمینه اسلام خواهی مردم اشاره کرد و گفت: «متأسفانه اسرائیل در اروپا به شدت نفوذ دارد و مانع از پخش اخبار ماهیت جنبش بیداری اسلامی می شود. اروپایی ها تقریبا تصور درستی از اساس این جنبش ها ندارند و به تبع تبلیغات رسانه ها، این انقلاب ها را هم چیزی مانند همه جنبش های اعتراضی در سراسر جهان می دانند. آن ها اصلا خبر ندارند که مسلمانانی که در سال گذشته این حرکت را شروع کردند، می خواهند با الگوبرداری از نظام ایران، یک ساختار حکومتی پیشرفته و مبتنی بر رأی آزاد مردم بر اساس احکام و قوانین اسلامی در کشورهای خود ایجاد کنند. در اروپا حتی اخبار مربوط به پیروزی اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی مصر هم به شدت سانسور شد.»

وی در پایان هم از قصد خود برای ادامه تحصیل در ایران و حوزه علمیه قم در آینده ای نزدیک خبر داد و بیان داشت: «چهره آقای خامنه ای، صدای آقای خامنه ای، صحبتهای شورانگیز آقای خامنه ای و در یک کلام شخصیت آقای خامنه ای تنها امید ما برای ادامه دادن به زندگی در این شرایط سخت است. وقتی می بینیم که ایشان با جدیت و قوت قلب از پیش روی اسلام و فراگیر شدن آن در تمام جهان سخن می گویند، انگار یک مرهم بر زخم های زندگی اجتماعی ما در کوزوو گذاشته می شود. -در حالی که اشک هایش جاری می شود-، من واقعا باورم نمی شود که فردا می توانم ایشان را از نزدیک ببینم و با ایشان صحبت کنم و صحبت هایشان را بشنوم

 

خانه ای در میان انقلابیون بحرین نیست که سخنرانی های آقای خامنه ای در آن نباشد

صدای اذان که در راهروی کناری سالن می پیچد، متوجه می شویم که بخش ابتدایی اجلاس به پایان رسیده و اکنون مهمانان برای نماز و نهار باید به هتل بازگردند. همین مساله موجب شد تا آخرین مصاحبه را در حین حرکت به سمت اتوبوس شیک مهمانان بگیرم. یک دختر جوان اندونزیایی که چفیهای را به عنوان روسری بر سر دارد و پرچم ایران را بر دوش انداخته، در حالی که با گام هایی محکم و آرام به سمت اتوبوس می رود، از احساس خطر غرب نسبت به الگو شدن ایران در میان جوامع اسلامی خبر داد و گفت: «امریکا اکنون در یک عمل انجام شده قرار گرفته؛ برای همین می داند که ممانعت از وقوع انقلاب های اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا غیرممکن است. بر همین اساس در نظر دارد تا با تغییر الگوی حکومتی موردنظر مردم، باز هم شرایط را به نفع خود تغییر دهد. ترسی که از الگو شدن ایران اسلامی در رسانه های غربی وجود دارد، بر همین اساس است. آن ها هر روز نام یک کشور را به عنوان الگوی مطلوب نظام سیاسی اسلامی معرفی می کنند تا ایران فراموش شود؛ از ترکیه و مالزی گرفته تا عربستان و قطر.»

اما نتیجه تلاش غربی ها چه خواهد شد؟ این دختر مسلمان اهل سنت این گونه پاسخ می دهد: «البته مشخص است که مسلمانان راه خودشان را انتخاب کرده اند. امام خامنه ای رهبر همه ما مسلمانان است و به خوبی راه را به ما نشان داده است. من به عنوان کسی که با انقلابیون بحرینی در ارتباط است، می گویم که تک تک سخنرانی های ایشان در سریع ترین زمان ممکن توسط خود مردم بحرین به عربی ترجمه می شود و به صورت دست به دست میان مردم می چرخد. تقریبا خانه ای در میان مردم انقلابی بحرین وجود ندارد که از کتاب ها، مقالات و سخنرانی های ایشان خالی باشد.»

سایر مهمانان هم کم کم سوار اتوبوس شده اند و به سمت هتل استقلال می روند. اکنون من مانده ام و برج زیبای میلاد و آفتاب زمستانی تهران که جسمم را نیز همانند قلبم گرم می کند؛ گرمای قلبی که به من اطمینان می دهد آن بشارت الهی را که «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.»

 منبع : http://islamic-awakening.ir

کامل هاشمی بازدید : 45 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره بیان کرد، هزاران تن از طرفداران جنبش جوانان 6 آوریل و دیگر احزاب مخالف دولت مصر با برگزاری تظاهراتی در شهرها و استان‌های مختلف این کشور شعارهایی علیه رئیس‌جمهوری مصر و اخوان المسلمین سر دادند.
این تظاهرات که در سالروز تاسیس جنبش 6 آوریل و به درخواست این جنبش در استان‌های قاهره، سوهاج، اسکندریه، و چند شهر و استان دیگر مصر برگزار شد با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و هواداران جناح حاکم نیز با ورود به صحنه با مخالفان به زدوخورد پرداختند.
در شهر قاهره و در مراکز برخی استان‌های مصر طرفداران جنبش 6 آوریل با سر دادن شعارهایی خواستار کناره‌گیری دولت و جناح حاکم شدند که این امر با واکنش هواداران اخوان المسلمین روبرو شد و دو طرف با یکدیگر درگیر شدند که بنا به گفته منابع مصری درگیری‌ها 8 کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.
بنا به گفته این منابع پس از بالا گرفتن درگیری‌ها پلیس و نیروهای امنیتی مصر وارد عمل شدند و با پرتاب گاز اشک آور و ایجاد موانع سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان کردند.
وزارت کشور مصر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تظاهرکنندگان سعی در ورود به ساختمان دادگستری مصر و چند مرکز دولتی دیگر داشتند که این امر به دخالت نیروهای ضد شورش انجامید و درگیری‌هایی میان دو طرف روی داد.
بنا به گفته منابع بیمارستانی قاهره نیز پس از درگیری‌ها میان مخالفان و موافقان دولت ده‌ها تن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
در مراکز برخی استان‌های دیگر مصر نیز درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و مخالفان روی داد که بنا به گفته مخالفان این درگیری‌ها چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

 

منبع: ایسنا

کامل هاشمی بازدید : 42 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ ده‌ها معترض مصری در منطقه کوهستانی «ضلفع» واقع در جنوب منطقه ام شیحان در مرکز سینا پایگاه نیروهای حافظ صلح را محاصره کرده و لاستیک‌های خودروها را به آتش کشیدند.

این اعتراض مصری‌های ساکن سینا در اعتراض به استمرار حبس یکی از نزدیکان آنها توسط دستگاه‌های امنیتی مصر صورت گرفت.

تظاهرات‌کنندگان معتقدند که این فرد را بدون دلیل بازداشت کرده‌اند.

دادستانی العریش این فرد را به اتهام مشارکت در یورش به مرکز امنیتی به مدت 15 روز برای اجرای تحقیقات بازداشت کرده است.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 56 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ پایگاه الیوم السابع بیان کرد، درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و معترضان مقابل دیوان عالی مصر به وقوع پیوسته و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورده‌اند.

 بر اساس این گزارش معترضان سنگ فرش مقابل ساختمان دیوان قضایی را شکسته و از سنگ‌های آن برای پرتاب به سمت نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند.

 معترضان همچنین با آتش زدن کارتون‌ها بخشی از در اصلی دفتر دادستان کل را به آتش کشیدند و همچنین لاستیک‌های خودرو را در تقاطع خیابان رمسیس با خیابان 26 جولای آتش زده‌اند.

 در همین رابطه نیروهای امنیتی نیز استفاده از گاز اشک‌آور را بیشتر کرده‌اند و آمبولانس‌ها نیز برای ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان در محل حاضر هستند.

 در همین راستا یک خودروی زرهی از سمت خیابان عماد، تظاهرات‌کنندگان را محاصره کرده است و در همین حال تعدادی از شهروندان غیرنظامی چوب به دست سعی دارند معترضان را فراری دهند.

 

 منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 61 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ «عبدالغفار شکر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره افزود که جبهه نجات ملی همچنان بر موضع خود مبنی بر عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی اصرار دارد و هرگز از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و موضع آنها هرگز تغییر نخواهد کرد مگر اینکه خواسته‌های آنها به طور کامل اجرا شود و از جمله این خواسته‌ها نیز برگزاری سالم انتخابات است.

شکر اظهار داشت که از جمله خواسته‌های معارضان برای برگزاری سالم انتخابات، وجود یک دادستان قانونی و مورد اعتماد همه است و این خواسته نیز با حکم دادگاه مبنی بر ابطال حکم عزل دادستان کل سابق، در حال اجرا شدن است امری که در نتیجه آن «طلعت عبدالله» دادستان کنونی مشروعیت خود را از دست می‌دهد و همه طرف‌ها باید به حکم قضایی احترام بگذارند.

رئیس حزب ائتلاف سوسیالیست مصر همچنین بر ضرورت وجود دولت بی‌طرف و تشکیل نهاد مستقل حقیقت‌یاب جهت تحقیق درباره وقایع قتل و به زمین کشیدن تظاهرات‌کنندگان و نیز فراهم شدن فضای دموکراتیک به منظور مشارکت شهروندان در انتخابات و عدم بازی با نتایج آن تاکید کرد و از جمله این تضمین‌ها نیز ضرورت ارائه رأی دادگاه عالی قانون اساسی درباره قانون انتخابات و قانون اجرای حقوق سیاسی است.

وی اشاره کرد که در صورت عدم وجود تغییرات محسوس در رابطه با انتخابات پارلمانی و اجرای انتخابات با وجود تحریم گروه‌های مدنی، جبهه نجات ملی برای تشکیل پارلمان موازی آنگونه که از قبل اعلام کرده بود، تلاش خواهد کرد تا به این ترتیب پیش‌نویس قوانینی که بیانگر نظر معارضان است، ارائه دهد و همچنین بر مجلس الشعب اخوانی نیز نظارت خواهد کرد.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 218 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ به نقل از المنار، رژیم صهیونیستی در اقدامی فتنه انگیز اعلام کرد که آماده پذیرش قبطی‌های مصر هست.
تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کردند که تل آویو به 10 خانواده قبطی که از مصر آمده‌اند، تابعیت داده است.
همچنین اگر قبطی ها اسناد و مدارکی که اثبات کند که آنها قبطی هستند را داشته باشند، می‌توانند در اسرائیل اقامت بگیرند.
هر چند کلیسای مصری دراین باره هشدار داده و اعلام کرده قبطی‌ها پس از آزادی قدس از رژیم صهیونیستی به فلسطین خواهند رفت.
این اقدام در راستای تشدید اختلافت مذهبی بین مسیحیان قبطی در مصر با مسلمانان صورت گرفت.برخی رسانه‌های غربی تلاش دارند با بزرگنمایی درباره اختلافات بین مسلمانان و مسیحیان در مصر این کشور را به جنگ مذهبی وارد کنند.
پس از انقلاب مصر برخی گروه‌های تندرو با هدایت برخی کشورهای عربی اقدام به حملاتی علیه اماکن مسیحی در مصر کردند.

 منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 71 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

·         

تحولات  مصر نوع جدیدی از یک انقلاب است، در این مدل جدید شاهد جابجایی ساختارها و  ارزش‌های بنیادین به صورت دفعی

 و ناگهانی نیستیم؛ بلکه مرحله به مرحله این  تغییر و تحول بنیادین را نظاره گر خواهیم بود، قطار مصر انقلابی با پشت سر  گذاشتن موفقیت آمیز هر مرحله وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود تا بتواند به هدف  نهایی خود دست یابد

 واژه‌ی انقلاب(Revolution) از نظر لغوی به معنای دگرگون شدن، برگشتن،  تحول، تبدل و تغییر کامل است. اما در حوزه‌ی سیاسی تعاریف جدیدی از این  واژه صورت گرفته است که نقطه اشتراک تمام تعاریف یاد شده عبارت است از  داشتن اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ایجاد تحول و دگرگونی‌های همه‌  جانبه، اضمحلال نظام پیشین، انتقال قدرت به صورت کامل و جایگزینی اهداف،  اصول و آرمان‌های جدید به جای اصول و مبانی پیشین. با توجه به تعاریف یاد  شده، تحلیل‌گران سیاسی در مورد تحولات مصر اختلاف نظر دارند؛ به گونه‌ای که  برخی حوادث یک سال اخیر را در قالب یک انقلاب تعریف می‌کنند و عده‌ای بر  این باورند که تحولات مصر به دلیل عدم تطابق با ویژگی‌های تعریف شده برای  انقلاب‌ها از قابلیت لازم برای اطلاق واژه‌ی انقلاب برخوردار نمی‌باشد. با  این حال نگارنده معتقد است که تحولات اخیر مصر اگرچه به صورت کامل با  مؤلفه‌های تعریف شده برای انقلاب سنخیت ندارد، اما به لحاظ ماهوی یک انقلاب  به تمام معناست که در معنایی متفاوت با آنچه تا کنون مرسوم بوده قابل بحث و  بررسی می‌باشد. 

انقلاب مصر برخلاف سایر انقلاب‌ها دارای ماهیت  تدریجی و مرحله‌ای است. اگرچه بعد از سقوط دولت «حسنی مبارک» بقایای نظام  او هم‌چنان در رأس برخی مسؤولیت‌های حساس و کلیدی کشور قرار دارند، اما  مطالبه‌های مردمی برای کناره‌گیری این افراد و قطع ید از آن‌ها به صورت  همیشگی در افکار عمومی حاضر بوده است.  در واقع تحولات مصر نوع جدیدی از یک  انقلاب است، در این مدل جدید شاهد جابجایی ساختارها و ارزش‌های بنیادین به  صورت دفعی و ناگهانی نیستیم؛ بلکه مرحله به مرحله این تغییر و تحول  بنیادین را نظاره‌گر خواهیم بود، قطار مصر انقلابی با پشت سر گذاشتن موفقیت  آمیز هر مرحله وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود، تا بتواند به هدف نهایی خود دست  یابد؛ و در صورت توقف یا شکست در هر یک از این مراحل، این انقلاب پر شکوه  عقیم خواهد ماند و همان رژیم سابق به نحوی دیگر باز تولید خواهد شد. در  واقع برای نیل به تغییر و تحول بنیادین و تغییر ساختارهای اجتماعی در کشور  مصر، نیازمند زمان هستیم تا آرمان‌های انقلاب پخته‌تر گردند و در صورت عدم استحاله، آرمان نهایی انقلاب محقق شو د. 

کامل هاشمی بازدید : 86 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

·         

آیا واقعا 49 % مردم مصر به شفیق رأی دادند؟

 نحوه چینش آراء منتخبین و شکست خوردگان انتخابات ریاست جمهوری مصر و بررسی آراء ناکامان بزرگ این انتخابات همچون عمر موسی، موضوعی است که شاید با بررسی دقیق آن بتوان به تصوری نزدیک به واقعیت از جامعه امروز مصر دست پیدا کرد. اینکه چگونه احمد شفیق به عنوان چهره تابلودار رژیم مبارک نزدیک به نیمی از آراء را به خود اختصاص داده است و یا اینکه چگونه چهره‌ای محبوب چون ابوالفتوح از گردونه کنار می‌رود اتفاقاتی است که به بررسی دقیق و کارشناسی نیازمند است. انتخابات مصر را باید یکی از آن دست انتخابات‌هایی دانست که در آن رسانه‌ها، مراکز آمارگیری و نخبگان در پيش‌بيني فرجام انتخابات، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. انتخاباتی که در آن تا قبل از برگزاری و اعلام نتایج دور اول، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چهره ای مانند عمرو موسی از دور رقابت حذف شود و از طرف دیگر احمد شفیق به دور دوم راه یافته و رای قابل توجهی کسب کند.  

در روزهای پس از سرنگونی مبارک، شاید با وجود حضور گزینه‌هایی چون محمد البرادعی رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و خیرت شاطر چهره بارز اخوان المسلمين، کاندیداتوری چهره‌های کمتر شناخته شده‌ای چون محمد مرسی و احمد شفیق به ذهن هیچکس متبادر نمی‌شد. اما پس از اینکه خیرت شاطر به دلیل داشتن سابقه محکومیت در نظام مبارک توسط هیئت نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد، و محمد البرادعی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت نمی‌کند، عرصه برای رقابت کاندیداهای کمتر شناخته شده باز شد.
با این حال، مراکز آمارگیری انگشت اشاره را به سمت عبدالمنعم ابوالفتوح و عمرو موسی نشانه رفته و این دو را جدی‌ترین گزینه‌های برای تصدی پست ریاست جمهوری مصر معرفی می‌کردند. عبدالمنعم ابوالفتوح داراي پايگاه مردمي قوي در بين اسلامگرايان مصر است. با اينكه او گزينه اخوان المسلمين براي انتخابات رياست جمهوري نبود، اما توانست حمايت بخش عمده اي از بدنه جريان اخوان المسلمين و همچنين حمايت كامل حزب نور (جريان سلفي مصر) را كسب كند. چرا كه وي نسبت به محمد المرسي پيشينه قوي‌تري داشت و حتي گروه‌هايي از غير مسلمانان را نيز همراه خود كرده بود. ولي تجربه چند دهه اخوان المسلمين در تبليغات و بسيج توده‌هاي مردم، توانست به تدريج جايگاه محمد مرسي را نسبت به ديگر نامزدها بالا ببرد، تا جايي كه بزرگترين تجمع مردمي در حمايت از كانديداها نصيب محمد مرسي شد.

کامل هاشمی بازدید : 169 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

·        

بررسی تاریخ اسلام در مصر و ارتباط آن با انقلاب مردم مصر

بسمه تعالی
مصر دیگر به عقب باز نمیگردد
اسلام در سال 19 هجري وارد مصر شد و از ابتدا در كشاكش اختلافات شام و مدينه به سمتي متمايل گشت كه در آن از «عدالت»، «آزادگي» و مقاومت در برابر سيطره روم خبر بيشتري بود بعد از ضعيف شدن مدينه در برابر شام- در دوره خليفه سوم- مصريان كه از طريق حكومت شام اداره مي شدند سر ناسازگاري گذاشتند از اين رو معاويه، عمربن عاص كه در سال 19 فرماندهي ارتش اسلام را از سوي خليفه دوم بعهده گرفته بود، راهي مصر كرد تا آنان را رام كند اما موفقيت چنداني پيدا نكرد و در نهايت سران قبايل مصر در عزل خليفه نقش اساسي داشتند. وقتي حكومت به امير المؤمنين عليه السلام رسيد، آن حضرت، «محمدبن ابي بكر» كه فرزندخوانده و پرورده حضرت امير بود را به مصر گسيل كرد، مصريان والي جديد را پذيرفتند و آنگاه كه توطئه شاميان عليه مصر شدت گرفت آن حضرت مالك اشتر نخعي را به آن سامان اعزام كرد كه با توطئه مشترك عمرو عاص و معاويه در «قلزم» مصر به شهادت رسيد. 
مصر در اين دوره آرام نبود بخصوص بعد از واقعه كربلا عصيان عليه حكومت شام بالا گرفت در دوره عباسيان بعد از دوره كوتاهي كه مصريان متوجه شدند خلفاي بني عباس برخلاف آنچه ادعا مي شد، «آل پيامبر و علي» - عليهم صلوات الله- نيستند، شورش ها عليه خليفه عباسي شروع شد و در نيمه دوم قرن چهارم مصر رسماً از قلمرو عباسي جدا شد و سلسله فاطمي را در مقابل سلسله عباسي بنا كرد كه 270 سال به درازا كشيد. مصر بعد از دوره فاطميون بدست ايوبيان افتاد و در اين دوره اگرچه با امراي ايوبي كه تحت فرمان دمشق بودند سازگاري نداشتند اما مصريان نقش اساسي و تعيين كننده اي در دفع حمله هاي صليبي ها - كه نزديك به دو قرن دوام آورد- داشتند و آزادي فلسطين از سيطره صليبيون به ميزان زيادي مرهون مجاهدات مصريان بود.

 

کامل هاشمی بازدید : 130 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

         

انقلاب ۲۰۱۱ مصر (انقلاب ۲۵ ژانویه) مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها،

اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی است که از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹)در کشور مصر آغاز شد و به استعفای حسنی مبارک در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ و ایجاد حکومتی نظامی در کشور منجر شد. مخالفان اهداف این اعتراضات را با الهام از موفقیت انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مردمی تونس انقلاب علیه شکنجه، فقر، فساد و بی‌کاری[۱۰] سرنگونی حسنی مبارک و لغو قانون شرایط اضطراری، افزایش حداقل دستمزدها، پایان دادن به خشونت‌ها و مهمتر از همه خواسته اخیر خود را روی کار آمدن دولتی مردمی اعلام کردند. 
حسنی مبارک پس از استعفا اختیارات خود را به شورای عالی نیروهای مسلح متشکل از فرماندهان ارشد ارتش به ریاست ارتشبد محمدحسین طنطاوی سپرد. ارتش مصر در طول انقلاب از حمایت حکومت مبارک خودداری کرده بود. احمد شفیق نخست‌وزیر مصر بر اثر فشار معترضین در
۳ مارس مجبور به استعفا شد و شورای عالی نظامی عصام شرف را به ریاست دولت برگزید. عصام شرف هم در نوامبر همین سال استعفا داده و کمال جنزوری به جای او به این مقام رسید.
با وجود سرنگونی حکومت حسنی مبارک برخی از معترضین همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. در ماه مارس قانون اساسی جدیدی در این کشور با همه‌پرسی عمومی رسمیت یافت. انتخابات پارلمانی هم در
۲۸ نوامبر برگزار شد. در انتخابات پارلمان مصر، اسلام گرایان نزدیک به 75 % پارلمان را از آن خود کردند. اسلام گرایان شامل گروههای حزب نور(سفلیان مصر که رابطه نزدیکی هم با عربستان دارند) و اخوان المسلمین میشدند. از مجموع 73 % آرای اسلام گرایان، نزدیک به 54 درصد آن متعلق به اخوان المسلمین بود.

کامل هاشمی بازدید : 97 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

·         

نام کشور: مصر
جمعیت:
۸۴٬۵۰۰٬۰۰۰ دین رسمی کشور مصر اسلام و اکثریت مردم ( 94 درصد ) پیرو آن هستند.

مساحت: ۱٬۰۰۲٬۴۵۰کیلومتر مربع
 احزاب سیاسی:
حزب آزادی و عدالت، حزب وفد، مصریان آزاد، باقی مانده‌های حزب منحل شده‌ی مبارک، حزب تقامو، حزب جبهه‌ی دموکرات، حزب دموکرات اجتماعی، حزب غد (فردا)، حزب العادل، حزب وسط، حزب النور (نور)، حزب مصرالحریة  (آزادی مصر)، دیگر جنبش‌های مهم و اتحادهای انتخاباتی، اتحاد دموکراتیک

 منبع : http://qoba.net

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,222
  • بازدید ماه : 798
  • بازدید سال : 18,538
  • بازدید کلی : 197,546