loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 174 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)

 

در دومين روز گردهمايي انديشمندان مسلمان مطرح شد

 

 

ایران > سیاست‌خارجی- نخستین کنفرانس بیداری اسلامی روز گذشته با تأکید صاحب‌نظران و اندیشمندان جهان اسلام بر تداوم بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و فراهم آوردن یک ساز و کار منسجم و متشکل در جهت اتحاد هر چه بیشتر کشورهای مسلمان به کار خود پایان داد.

سخنرانان روز دوم این اجلاس تأکید کردند که کشورهای در حال بیداری اسلامی باید برای جلوگیری از به‌انحراف ‌کشیده‌شدن انقلاب‌های خود و مصادره‌شدن آنها توسط کشورهای غربی گام‌های اساسی و هوشمندانه بردارند.

تجلی اراده جمعی ملت‌ها

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، در سخنان روز گذشته خود در کنفرانس بیداری اسلامی با اشاره به بروز دیدگاه‌های مختلف درخصوص ماهیت و چرایی این قیام‌ها از زمان شروع خیزش‌های اخیر مردمی در جهان عرب به بیان نظرات خود در این باره پرداخت و گفت: قیام‌های اخیر مردمی در جهان عرب، ریشه در معادلات ناسالم و ظالمانه موجود در مناسبات میان ملت‌ها و برخی دولت‌های منطقه در طول چند دهه متمادی دارد و نیز عکس‌العملی طبیعی از سوی ملل مسلمان منطقه به سیاست‌های ظالمانه نظام سلطه بین‌المللی در این منطقه حساس از نظام بین‌الملل است.

صالحی در تبیین مواضع و دیدگاه‌های ایران درخصوص تحولات منطقه خاطرنشان ساخت: از نگاه جمهوری اسلامی ایران قیام‌های اخیر منطقه‌ای، حرکتی اصیل و مردمی با انگیزه‌های اسلام‌خواهانه، آرمان‌گرایانه و اصلاح‌طلبانه در حوزه مناسبات ملی، بین‌المللی و حوزه‌های دینی و عقیدتی بوده و تجلی بیداری نوین اسلامی در عصر تزلزل و ناکارآمدی اندیشه‌ها و مکاتب غیرالهی است. جمهوری اسلامی ایران، بدون دخالت در امور داخلی کشورها، تجلی اراده جمعی ملت‌های منطقه در تعیین سرنوشت و احقاق حقوق شهروندی آنان را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کند.

نجات ملت‌ها با الگوی انقلاب ایران

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از مهم‌ترین سخنرانان روز پایانی کنفرانس بیداری اسلامی بود. عمار حکیم با بیان رخنه احتمالی دشمن میان مسلمانان برای انحراف انقلاب‌ها بر ضرورت هوشیاری آنان برای مقابله با انحرافات تأکید ورزید. وی انقلاب اسلامی ایران را عالی‌ترین الگو برای بیداری اسلامی در منطقه دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران طرحی واقعی برای موفقیت و نجات ملت‌های منطقه و عالی‌ترین الگو برای بیداری اسلامی در منطقه است.

عمار حکیم در بیان آسیب‌های احتمالی وارده، به انقلاب‌های اخیر یادآور شد: باید به کشورهایی که شاهد بیداری اسلامی هستند، کمک و پشتیبانی کرد تا وضع اقتصادی بر آنها تاثیر منفی نگذارد و آنها را منحرف نکند. علی‌ناصرمحمد، رئیس‌جمهور سابق یمن نیز در نوبت صبح روز پایانی همایش، انقلاب‌های منطقه را تراوش‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی بدون شک تاکنون راه درستی را در پیش گرفته است و پیروزی نهایی ملت‌های مسلمان منطقه را رقم می‌زند. مصطفی کامالک، رئیس حزب سعادت ترکیه نیز گفت که انقلاب اسلامی ایران امید جدیدی برای بشریت ایجاد کرد که حق بر باطل و مظلوم بر امپریالیسم می‌تواند پیروز شود.

تأسیس دبیرخانه دائمی بیداری اسلامی

بخشی از سخنان روز گذشته اندیشمندان حاضر در همایش به ضرورت پرهیز از بروز انحراف و اختلاف در انقلاب‌های منطقه اختصاص داشت. سخنرانان تأکید داشتند که وحدت مسلمانان این کشورها باید از طریق یک سازوکار متشکل همچون ایجاد یک اتحادیه اسلامی در کنار دبیرخانه دائمی کنفرانس بیداری اسلامی محقق شود. دیروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کشورمان در مراسم اختتامیه همایش بیداری اسلامی حضور یافت و سخنرانی کرد. در پایان این اجلاس علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی گفت: بنا به پیشنهاد دکتر ابراهیم جعفری - نخست‌وزیر سابق عراق- و تصویب شرکت‌کنندگان در نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی، دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران دایر خواهد شد.

فلسطین قابل تجزیه نیست

دفاع از حقوق مردم فلسطین در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی بحث ثابت سخنرانی‌ها طی 2روز برگزاری همایش بیداری اسلامی بود. روز گذشته رمضان عبدالله، ‌دبیر‌کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با علی‌اکبر ولایتی، دبیر کنفرانس، با قدردانی از ایران برای برگزاری چنین نشستی، حمایت جمهوری اسلامی ایران را از مردم مظلوم جهان به‌ویژه فلسطین ستود و بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری ‌در این اجلاس را راهگشای جهان اسلام ‌خواند.

ولایتی مسئله فلسطین را مسئله همه مسلمانان جهان اعلام کرد و بیداری اسلامی را ارائه‌دهنده راه‌حلی اصولی برای آزادی سرزمین‌های اشغالی از سلطه رژیم صهیونیستی دانست. علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه نیز در نشست خبری روز گذشته، در حاشیه کنفرانس، با بیان اینکه ممکن است موضوع کشور فلسطین و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن آن در دستور کار نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل باشد، تاکید کرد: فلسطین تجزیه‌پذیر نیست و نمی‌توان آن را به‌نحوی که برخی‌ها القا می‌کنند به دوقسمت تقسیم کرد و ما تحت هیچ عنوان با تجزیه فلسطین موافق نیستیم.

منبع : http://hamshahrionline.ir 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,253
  • بازدید ماه : 829
  • بازدید سال : 18,569
  • بازدید کلی : 197,577