loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 72 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره بیان کرد، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنانی اعلام کرد، کشورش از سفر قریب‌الوقوع باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه استقبال می‌کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر اوباما به منطقه خاورمیانه باعث تشویق واقعی برای پیشبرد روند صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی شود.

پادشاه اردن همچنین تاکید کرد: آغاز روند مذاکرات صلح منافع استراتژیکی را برای اسرائیل و فلسطین به دنبال خواهد داشت.

ملک عبدالله دوم همچنین با بیان اینکه اوضاع منطقه خاورمیانه در حال حاضر بسیار خطرناک است و منطقه شاهد خطراتی جدی است، اعلام کرد: هنوز فرصت جدید برای حل‌وفصل وضعیت منطقه خاورمیانه وجود دارد.

وی پیشتر نیز در سخنانی نسبت به ادامه رکود در روند صلح خاورمیانه هشدار داده بود و تاکید کرد در صورت ادامه این رکود، ناآرامی‌ها در منطقه دو چندان خواهد شد و آینده منطقه به مسیری نامعلوم کشیده می شود.

ملک عبدالله دوم همچنین خواهان مذاکره مستقیم دو طرف رژیم صهیونیستی و فلسطین شد. قرار است باراک اوباما ماه جاری میلادی به اراضی فلسطینی و اردن سفر کند.

از سوی دیگر پادشاه اردن از عبدالله النسور، نخست‌وزیر این کشور خواست تا دولت جدید اردن را تشکیل دهد.

این اقدام پادشاه اردن در پی آن بود که فایز الطراونه گزارشی را به وی درباره نتایج مذاکراتش با فراکسیون‌های پارلمانی ارائه داد که در آن نشان می دهد بیشتر نمایندگان پارلمان اردن با تشکیل دولت جدید توسط عبدالله النسور موافقند.

پادشاه اردن در این نامه خود ضمن قبول استعفای دولت النسور که عمر آن حدود پنج ماه بود، به وی تاکید کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته با پارلمان و تمایل نمایندگان در شراکت وی با پارلمان برای تشکیل دولت‌های پارلمانی مکلف است دولت جدید را تشکیل دهد.

 

منبع: ایسنا

 

کامل هاشمی بازدید : 42 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ دفتر پادشاهی اردن شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد: ملک عبدالله دوم شاه اردن، استعفای دولت را پذیرفته و بار دیگر عبدالله النسور را مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرده است.

النسور بیست و نهم ماه ژانویه گذشته استعفای خود را تقدیم شاه اردن کرد و از وی خواست تا زمان تشکیل دولت جدید، به وظایف خود در سمت نخست وزیری عمل کند.

طبق عرف قانونی معمول در کشور اردن، دولت استعفای خود به پادشاه را بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی ارائه می کند تا زمینه برای تشکیل دولت جدید در کشور فراهم شود.

النسور (73 ساله) که دارای مدرک دکترا از دانشگاه سوربون پاریس است،  یازدهم اکتبر گذشته دولت خود را تشکیل داد و ماموریت اصلی وی برگزاری انتخابات پارلمانی بود.

انتخابات پارلمانی که بیست و سوم ماه گذشته در سایه تحریم جنبش اسلامی مخالف برگزار شد، به پیروزی شخصیت های طرفدار نظام اردن (که اغلب شخصیت های عشیره ای و کارگزاران مستقل بودند) در کسب اغلب کرسی های مجلس نمایندگان اردن منجر شد.

 

منبع: العالم

http://fa.bidarieslami.com/

کامل هاشمی بازدید : 45 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه «القدس العربی» نوشت، «عبد الله دوم» شاه اردن در سخنرانی افتتاح جلسه غیر رسمی پارلمان هفدهم با اشاره بر توانایی اردن در رویارویی با چالش‌های خارجی بر ایجاد اصلاحات در ارگان‌های حکومتی تأکید کرد.

وی تأکید کرد که اصلاحات نیازمند انتخاب بهترین افراد برای پذیرفتن مسئولیت‌های حکومتی برای بالابردن کیفیت خدمات رسانی حکومت به مردم است و این به این معنا است که حکومت باید انقلاب سفیدی راه بیاندازد که با برنامه‌ای مشخص و برای اهداف خاصی ایجاد شود و با دیوان سالاری در کشور مبارزه کند.

عبدالله دوم همچنین از مسئولین حکومتی خواست در مورد برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی حکومت در برابر مردم  و نمایندگان آنها شفافیت داشته باشند و بر پیشرفت حکومت‌های پارلمانی در اردن تأکید کرد.

این در حالی است که اردن برای اولین بار شاهد انتخاب نخست وزیر از سوی نمایندگان پارلمان است، در چند روز گذشته راهروهای پارلمان اردن شاهد مبارزه سیاسی نمایندگان تازه وارد در پارلمان و برخی نمایندگان وابسته به جریان محافظه کار وابسته به دولت پیشین برای تصدی جایگاه نخست وزیری است.

انتخابات پارلمانی اردن ماه گذشته در حالی برگزار شد که از سوی احزاب و جریان‌های اسلامگرا، لیبرال و ملی تحریم شده بود و بعد از اعلام نتایج بسیاری از معارضان انتخابات را مشکوک و ناسالم خوانده بودند.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 118 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ صدها اردنی در برابر پارلمان این کشور تظاهرات کرده و شعارهایی را علیه دولت و پادشاه این کشور سر دادند.

پایگاه خبری «العهد» بیان کرد، صدها اردنی عصر روز دوشنبه تجمع اعتراض‌آمیزی را در برابر ساختمان پارلمان این کشور برگزار کردند. تظاهرات کنندگان در تظاهرات خود شعارهایی علیه پارلمانی که اعضای آن در بیست و سوم ژانویه انتخاب شدند، سر دادند. معترضان همچنین شعارهایی علیه دولت و «عبدالله دوم» پادشاه اردن سر دادند.

در این تظاهرات جنبش‌های مخالف و شخصیت‌های مختلفی مشارکت کرند.

تظاهرات کنندگان قصد داشتند چادری را در برابر ساختمان پارلمان برپا کنند تا به اعتراضات خود ادامه دهند اما نیروهای امنیتی که به طور گسترده در محل حضور داشتند، مانع از این کار شدند.

 

منبع: فارس 

کامل هاشمی بازدید : 115 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ تحولات منطقه که از آن با نام بیداری اسلامی یاد می‌شود، دومین سال خود را پشت سر گذاشته و سومین بهار خود را در پیش دارد، این موضوع باعث شد تا در گفت‌وگو با کارشناسان حوزه، با نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به آنچه در این کشورها گذشته بپردازیم که حاصل آن مجموعه گفت‌وگوهایی با نام «منطقه؛ 2 سال پس از بیداری» است.

در این بخش طی گفت‌وگویی با «حسین صالحی» کارشناس مسائل اردن، به بررسی اوضاع این کشور پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.‌

فارس: به طور کلی ارزیابی خود را از وضعیت 2 سال گذشته اردن توضیح دهید.

صالحی: پایه نظام سیاسی حاکم بر اردن بر چند اصل استوار است؛ کاخ و خاندان پادشاهی، سازمان‌های امنیتی، قبایل و ارتش و ارتباط با قدرت‌های اول جهان.

هر زمان این 4 عنصر در یک شرایط متوازن قرار می‌گیرد، اردن از نظر خود اردنی‌ها در شرایط مطلوبی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روابط بین‌الملل و منطقه‌ای است؛ در غیر این صورت وضعیت اردن به هم می‌ریزد.

پس از تحولات بیداری اسلامی، حکومت هاشمی از نظر اقتصادی، اجتماعی و افول نقش اساسی اردن در روابط منطقه‌ای بویژه درباره رژیم اسرائیل با مشکلات متعددی روبرو شد چرا که برگه بازی این حکومت همواره در رابطه با امنیت رژیم صهیونیستی بوده، لذا طی یک سال اخیر پادشاه برای خروج از بحران، 3 برنامه اساسی در عرصه داخلی را مطرح کرد؛ اول ایجاد و بازسازی نظام سیاسی و به قول خودش دموکراسی نوسازی شده که الگوی جدید برای حضور قدرت مردم در عرصه تصمیم گیری‌های کلان حکومت باشد زیرا پادشاه بدنبال دموکراسی بازسازی شده است تا کشور را از بحران خارج کند

حکومت اردن در بخش‌ اقتصادی به دنبال اجرای برنامه‌های صندوق بین‌المللی و همچنین در داخل اجرای برنامه خصوصی سازی است.

عبدالله دوم این 3 برنامه را برای حل مشکلات داخلی و خارجی اردن در دست دارد چرا که کشور در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. در عرصه داخلی، فقر، بیکاری، فساد اقتصادی و اداری وجود دارد و 14 درصد مردم زیر خط فقر هستند، بیکاری غوغا می‌کند، بیمه وجود ندارد و آموزش و پرورش نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

فساد اداری نیز باعث انهدام و ویران شدن ثروت‌های مردم شده است.

فارس: دلیل قیام مردمی در اردن چیست؟

صالحییکی از مهمترین علل اعتراضات مردمی افزایش بهای مشتقات نفتی مانند بنزین است. صندوق بین‌المللی اعلام کرده که اولین گام ورود این صندوق‌ به اردن، برداشتن حمایت‌های دولت از کالاهای اساسی است.

یکی دیگر از مشکلات نظام اردن عدم حمایت قطر و عربستان از برنامه‌های اقتصادی این کشور است. قرار بود که قطر در مناطق آزاد تجاری بین آمریکا و اردن سرمایه‌گذاری کند اما اینگونه نشد.

یکی دیگر از مشکلات سیاسی اردن بحران سوریه است.

مشکل دیگر اردن مخالفان سیاسی بخصوص جریانات اسلامی و چپگراها هستند.

طرح بزرگی درباره حل مشکل رژیم صهیونیستی وجود دارد که از سال 1991 در مادرید کلید خورد. در این طرح کرانه باختری رود اردن به عنوان سرزمین دوم یا سرزمین اصلی فلسطینیان قرار می‌گیرد تا از طریق آن مسئله قدس، شهرک‌نشین‌ها، غزه و آوارگان حل شود که مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال آن هستند.

نتانیاهو در این راستا با ملک عبدالله مذاکراتی داشته اما اینکه این موضوع چقدر با نقشه 2 دولت فلسطینی - اسرائیلی هم راستا باشد جای تردید وجود دارد.

فارس: در مورد بحران اجتماعی که اردن در آن به سر می‌برد کمی توضیح دهید.

صالحی:‌ 3 موضوع اساسی طی 2 سال گذشته اردن را به این سمت کشاند. مسائل اقتصادی از جمله بدهکاری و عدم سرمایه‌گذاری خارجی در اردن و مهمتر از آن اسراف سران باعث شد که مردم ناراضی و خشمگین شوند. موضوع دیگر اینکه سران و اعضای جریانات اسلامی به اتهام اعمال تروریستی یا در زندان به سر می‌برند و یا به طور کلی حذف شده‌اند. در انتخابات 2007 فعالیت جبهه عمل اسلامی غیر قانونی اعلام شده و هنوز هم حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی را ندارد. قدرت یابی جریانات اسلامی و چپ‌ها که پس از تحولات بیداری اسلامی این امکان را به دست آوردند که جریان اعتراضات را رهبری کنند.

شعار آنها این بود که «ما خیابان را برای اعتراض انتخابات کردیم نه پارلمان را» که نشان می‌دهد معترضان از پیگیری امور خود از طریق سیاسی ناامید شده یا به آن اعتقادی ندارند.

این 3 عامل باعث شد که مردم وارد اعتراضات گسترده شده و نظام را با مشکلات اساسی روبرو کنند. حکومت برای خروج از بحران باید یا با آنها مذاکره یا سرکوبشان کند.

فارس: آیا این بحران می‌تواند فراگیرتر شود که سرنگونی نظام را به همراه داشته باشد؟

صالحی: در این خصوص باید دیدگاه‌های جریانات مخالف حکومت اردن را مورد بررسی قرار داد. به لحاظ سیاسی سردمداران این جبهه اسلامیون، چپی‌ها و مستقلین هستند و برای پیش بینی سرنوشت اردن باید این 3 جریان را بشناسیم.

شاه بیت جریانات اسلامی این است که ما نه قصد تغییر نظام را داریم، نه پادشاه را ما به دنبال قدرت واقعی هستیم. جریانات اسلامی بدنبال الگویی شبیه کشور مغرب هستند، یعنی ایجاد تغییرات اساسی در قانون اساسی با محوریت کاستن از اختیارات پادشاه در عرصه سیاست و اقتصاد.

فارس:‌ چه موضوعی حکومت اردن را مورد تهدید قرار می‌دهد؟

صالحی: نظام اردن را بیش از همه موضوع اقتصاد تهدید می‌کند. اظهارات نخست وزیر و وزیر مالیه نیز در همین راستاست که عنوان کردند، پس از انتخابات پارلمانی 2013 باید برنامه ریاضت اقتصادی، لغو حمایت‌های دولت از کالاهای اساسی از جمله مشتقات نفتی، مواد غذایی و خصوصی کردن حمل و نقل، آموزش و پرورش و بیمه را در دستور کار قرار دهیم.

صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد که تا این شرایط مهیا نشود حمایت‌های مالی وجود ندارد.

بستن مرزهای ترکیه به روی سوریه که تبادل کالا را به اردن میسر می‌کرد، باعث فلج شدن بازار این کشور شده و همچنین وعده سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری قطر در اردن محقق نشد که این موضوعات از نظر اقتصادی اردن را در شرایط نامناسبی قرار داده است.

باید دید ملک عبدالله تا چه اندازه‌ می‌تواند مشکلات مالی را برطرف کند که اگر بتواند بر مشکلات مالی فائق آید، خاندان هاشمی تغییر نمی‌کند زیرا غرب و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند که این خاندان تغییر کند.

فارس: آیا اسلامگرایان به دنبال قدرت گیری در اردن همانند مصر هستند؟

صالحی: پروژه جبهه عمل اسلامی و جریانات اسلامی، چگونگی استفاده تجربیات جریانات حاکم اسلامی در تونس و مصر در اردن است. رژیم صهیونیستی می‌داند که اگر جبهه عمل اسلامی نیز در اردن قدرت را به دست بگیرد، از آنجا که متاثر از جریان پدر خواندگی اخوان المسلمین مصر است، به دنبال لغو پیمان «عقبه»(معاهده منعقد شده بین رژیم صهیونیستی و اردن که در راستای آن علاوه بر عادی سازی روابط، همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف بخصوص امنیتی بین 2 طرف شکل گرفت)، نیست. بنابراین این رژیم و غرب از روی کار آمدن اسلامگرایان چندان نگران نیستند، اما بیشتر تمایل دارند که نظام کنونی با کمی تعدیلات حفظ شود.

فارس: نقش اسلامگرایان سلفی در تحولات اردن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

صالحی«محمد مقدسی» رهبر جریان سلفی است که الان در زندان به سر می‌برد. «ابوسیاف» یکی از شاگردان وی که چندی پیش آزاد شده، معتقد است که «ما در اردن نه تکفیری داریم و نه سلفی معتدل بلکه بر حسب کتاب و سنت پیش می‌رویم و دشمنان اصلی ما اسرائیل و آمریکا هستند. ما به دنبال حزب نیستیم و از کسی مجوز نمی‌گیریم، بلکه برای خشنودی خدا کار می‌کنیم و ارتباطات ما با جریانات سلفی خارج از اردن برحسب و ولاء و برائت است».

آنچه برای ابوسیاف اهمیت دارد آزادی زندانیان سیاسی هم کیش خود است که در این راستا با دولت گفت‌وگو می‌کند و به دنبال ایجاد مجلسی به نام «مجلس شورای مجاهدین» است. دولت نیز از یکسو به دنبال آن است که زندانیان سلفی را آزاد کند و از سوی دیگر قصد دارد تا آنها را محدود کند.

مجلس شورای مجاهدین چند هدف را دنبال می‌کند؛ اول اینکه برای شرایط جدید برنامه تبلیغاتی داشته باشند، سازماندهی جدیدی برای سلفیه انجام دهند و تشکیلات جدیدی با اهداف اجتماعی و اقتصادی به وجود آورند.

فارس: آیا شرایط اردن رو به ثبات می‌رود؟

صالحی: باید دید که جریانات در درگیری‌های اردن تا چه اندازه به دنبال سهم می‌روند. تصور می‌کنم جریانات اسلامی راضی به کمتر از وضعیت مصر و تونس نخواهند شد، لذا شعار تغییر در قانون اساسی و تغییر در قانون انتخابات را به شدت دنبال می‌کنند.

سوال مهم این است که تغییر تا کجا؟ آیا اخوانی‌ها که سرمست از پیروزی در تونس، مصر و غزه هستند به کمتر از این راضی می‌شوند؟ آیا این امکان وجود دارد که قدرت پادشاه را از وی سلب کنند؟

اگر جریانات جبهه اصلاحات،‌ مستقلین و جریانات اسلامی توانستند پادشاه را مجبور کنند که قانون اساسی بر اساس درخواست‌های مخالفین تصویب کند، به نظر می‌رسد که اردن روی آرامش نخواهد گرفت و جنجال و اعتراضات ادامه خواهد یافت، اما اگر آمریکا و کشورهای عربی به اردن امکانات مالی داده و بحران مالی آن را حل کنند جریانات مخالف نمی‌توانند خواسته‌های استراتژیک خود در قبال ایجاد تغییرات کلان در نظام سیاسی اردن را دنبال کنند.

در غیر این صورت اردن هم با بحران اقتصادی و هم با مشروعیت نظامی سیاسی روبرو خواهد شد.

3 جریان مخالف پادشاه انتخابات آینده را تحریم کرده‌اند و تصور می‌کنم پارلمان با بحران روبرو شود.

فارس: آیا ممکن است که غرب از طریق مصر بخواهد به اخوان المسلمین اردن فشار آورد تا در خواسته‌های خود تجدید نظر کنند؟

صالحی: رژیم صهیونیستی از همسایگان خود ثبات می‌خواهد. این ثبات گاهی با آرامش در کشورهای همسایه، گاهی با ایجاد تنش در آنها و گاهی با یک دولت ضعیف دنبال می‌شود.

فارس: پتانسیل اردن برای ایران در خاورمیانه چیست؟

صالحی: اردن در شرایط فعلی بیشتر از جنبه نظر به سوریه اهمیت دارد. اردن موافق راه حل سیاسی، مخالف حمله نظامی خارجی، مخالف محاصره اقتصادی سوریه و مخالف حمایت تسلیحاتی و انسانی علیه حکومت سوریه است.

ایجاد ثبات در مرزهای جنوبی سوریه بخصوص درعا برای بشار اسد بسیار مهم است چرا که بشار به امنیت مرزهای اقتصادی و انسانی با هدف تقویت خود نیازمند بوده و امروز تقریباً تنها عراق با این کشور در بستن مرزهای خود همراهی کرده است.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 34 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ در پی اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی اردن در استان‌های مختلف این کشور 4 نفر مجروح شدند.

«
خالد ابو زید» استاندار اربد تأکید کرد که در این اعتراض‌ها به برخی ساختمان‌های دولتی نیز خساراتی وارد شده است و در پی شدت گرفتن اعتراضات نیروهای امنیتی برای کنترل اعتراضات وارد عمل شده‌اند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان در استان «کرک» از گاز اشک آور استفاده کردند و معترضان نیز با پرتاب سنگ به ساختمان استانداری و آتش زدن لاستیک در خیابان‌های اصلی عبور و مرور را برای ساعت‌ها مختل کردند.

روز گذشته جریان‌های مختلف اردنی مردم را به شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز به نتایج انتخابات و روند رأی گیری که با شبهه‌های فراوانی همراه بوده، دعوت کردند.

انتخابات پارلمانی اردن با تحریم بزرگترین حزب اسلامگرای اردن حزب اخوان المسلمین مواجه شده بود، جریان‌های لیبرال و ملی گرا نیز این انتخابات را تحریم کرده بودند و بعد از اعلام نتایج اخوان المسلمین از وجود تخلفات قانونی و تقلب‌های گسترده در انتخابات خبر داد.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 74 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ مردم اردن با برگزاری تظاهرات و جمع شدن در مقابل ساختمان پارلمان این کشور، خواستار انحلال پارلمان اردن شده‌اند.

خبرگزاری شین‌هوا بیان کرد، روز دوشنبه (16 بهمن)، معترضین همچنین خواستار برکناری عبدالله عنسور نخست وزیر اردن شدند و قانون‌گذاران پارلمان را به نداشتن جدیت در انجام اصلاحات در این کشور عربی، متهم کردند.

آن‌ها همچنین سپردن مقامات فاسد به دست عدالت شدند.

پارلمان جدید اردن با ۱۵۰ کرسی، دربرگیرنده برخی افرادی است که تنها چند روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۳ ژانویه به جرم خرید و فروش رای بازداشت شده بودند و بخش دیگری از آن‌ها نیز از وفاداران به دولت هستند.

اعضای پیشین پارلمان و چهره‌های قبیله‌ای طرفدار دولت نیز در بین برندگان انتخابات پارلمانی بودند.

گروه‌های مخالف، از جمله اعضای اخوان‌المسلمین، این انتخابات را تحریم کرده و تاکید کردند که سیستم انتخاباتی اردن به نفع عبدالله دوم پادشاه اردن و دولتش چیده شده است.

به گفته مقامات اردن، ۵۶ درصد از دومیلیون و سیصد هزار نفری که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، در انتخابات مشارکت داشتند.

 

منبع: پرس تی وی 

کامل هاشمی بازدید : 48 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی، روزنامه «الحیات» نوشت، اردنی‌ها امروز در حالی به پای صندوق‌های رأی می‌روند که رابطه اخوان المسلمین بزرگترین حزب این کشور که انتخابات را تحریم کرده است و حکومت دچار تنش شده است.

انتخابات اردن در حالی برگزار می شود که کشور با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و احزاب اسلام‌گرا انتخابات را تحریم کرده‌اند.

از آغاز سال 2011در پی شدت گرفتن بحران اقتصادی اعتراض‌های مردمی شروع شده است که خواستار اصلاحات و مبارزه با فساد بوده اند و از آن پس رابطه حکومت و گروه اخوان المسلمین تیره و تار شده امروز نیز شمار زیادی از نیروهای امنیتی برای جلوگیری از بروز هر گونه خشونت احتمالی و اعتراض‌های مردمی در حوزه‌های اخذ رأی مستقر شده‌اند.

یک منبع در فرماندهی اخوان اعلام کرد که چند ساعت قبل از شروع انتخابات نامه‌های تهدید آمیزی از سوی حکومت دریافت کرده‌اند که این تهدیدها به منحل کردن گروه اخوان در سراسر اردن و باطل کردن مجوز این حزب کشیده شده است.

گروه اخوان و احزاب لیبرال و فعالان مدنی انتخابات پارلمانی را تحریم کرده‌اند و معتقدند که این پارلمان تکرار پارلمان گذشته خواهد بود و خواهان تصویب قانون اساسی مدرن هستند که منجر به ایجاد حکومت پارلمانی شود.

صبح امروز حوزه‌های اخذ رأی فعالیت خود را برای انتخاب اعضای پارلمان هفدهم آغاز کرده‌اند.

 

منبع: فارس

کامل هاشمی بازدید : 65 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ در سایه تحریم معارضان اردنی، مراکز رای‌گیری این کشور، صبح امروز برای انتخاب اعضای هفدهمین پارلمان اردن باز شدند.

بر اساس این گزارش، مراکز رای‌گیری ساعت 7 صبح امروز به وقت محلی برای جمع آوری آراء شرکت‌کنندگان در انتخابات باز شدند و قرار است این رای‌گیری تا 7 عصر به وقت محلی، ادامه یابد تا به این ترتیب 2 میلیون و 272 هزار و 182 نفر که نیمی از آنها زن هستند، رای خود را در صندوق‌ها بریزند. گفته می‌شود که زمان پایان رای‌گیری به احتمال زیاد تمدید خواهد شد اما این تمدید بیش از 2 ساعت نخواهد بود.

به گفته دولت اردن، رای‌دهندگانی که برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، 70 درصد کل تمام افراد مجاز به شرکت در انتخابات بوده‌اند که تعداد آنها به 3.1 میلیون نفر می‌رسید. جمعیت اردن 6.8 میلیون نفر است. حداقل سن برای شرکت در این انتخابات 18 سال است.

در این انتخابات، هزار و 425 نامزد از جمله 191 زن و 139 نماینده از مجلس قبل برای رسیدن به کرسی‌های پارلمان هفدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، 7 هزار و 20 ناظر محلی، 512 ناظر بین‌المللی از اتحادیه اروپا، دو مرکز جمهوری‌خواه و دموکراتیک آمریکا، مرکز کارتر و 13 سفارت فعال در اردن بر این انتخابات نظارت خواهند کرد.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که اردن، در شرایط اقتصادی دشواری قرار گرفته و با کمبود بودجه 1.8 میلیارد دلاری مواجه است و علاوه بر آن با مشکل ورود پناه‌جویان سوری که عدد آنها به 300 هزار نفر می‌رسد نیز، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این کشور از ژانویه 2011 شاهد تظاهرات و اعتراض‌های گسترده مردمی بوده و تظاهرات‌کنندگان خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی ریشه‌ای و مبارزه با فساد در کشور هستند.

 

منبع: فارس

 

کامل هاشمی بازدید : 63 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ روزنامه مصری الیوم السابع نوشت، یک منبع قضایی اعلام کرد که نیروهای امنیتی اردن محمد خشمان، رئیس حزب اتحاد ملی وابسته به جریان میانه‌رو و نامزد انتخابات پارلمانی اردن را بازداشت کردند.

دادستان کل در امان با صدور بیانیه‌ای در عصر شنبه اعلام کرد: خشمان به اتهام استفاده از پول برای تاثیرگذاری بر رای دهندگان به مدت 14 روز بازداشت می‌شود.

خشمان چهارمین نامزد اردنی است که با ادعای تاثیر بر اراده رای‌دهندگان طی ماه جاری و دومین نامزد اردنی است که در کمتر از 24 ساعت بازداشت شده‌ است.

مسوولان اردنی روز گذشته غازی علیان، نماینده سابق پارلمان را به اتهام دست داشتن در "خرید آراء" بازداشت کردند.

منابع آگاه اعلام کردند که علیان به پیشنهاد ارائه 75 دلار برای دستیابی به یک رای متهم شده است.

 

منبع: ایسنا

 

کامل هاشمی بازدید : 132 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

 

     

اردن در منطقه خاورمیانه و کنار خلیج عقبه قرار دارد. سرزمین اردن به خاطر اهمیت استراتژیک، در طول سه قرن (1000 تا 1300 قبل از میلاد) میدان تاخت و تازهای نیروهای بیگانه و همسایگان خود بوده است. ساکنان سرزمین اردن در طول جنگهای صلیبی نیز، متحمل خسارات شدیدی شدند. قیام علیه ترکها (1916)، در نهایت منجر به سقوط امپراتوری عثمانی و روی کار آمدن ملک عبدالله و نهایتاً سلسله خاندان هاشمی به کمک بریتانیا گردید.

در روزگار اخیر به واسطه استعمار انگلیس، سرنوشت اردن با فلسطین یکی بوده است. بدین جهت انگلستان سرزمین خاوری رود اردن را فرااُردن نام نهاد. کشور اردن مدتی زیر نظر انگلستان بود تا آنکه مستقل شد. حکومتی که در اردن بر سر کار آمد از خاندان حسین الهاشمی بود. از این رو از سال ۱۳۲۸ اردن به نام اردن هاشمی شناخته شد.

از زمان ورود اسلام به این منطقه، به جز دوره جنگهای صلیبی که مدتی مسیحیان به حاکمیت رسیدند، اداره آن را حاکمان اسلامی یا به ظاهر اسلامی بر عهده داشتند و همین امر سبب شده که اسلام در سراسر آن سرزمین رسوخ کند. حاکمان اسلامی این سرزمین همگی از اهل سنت بودند. بنابراین این مذهب بیشتر در این کشور رواج یافته است. دیگر مذاهب اردن عبارتند از: شیعیان، دروزیان، مسیحیان، بهاییت.

اردن به خاطر وجود ملیتهای مختلف، دارای فرهنگهای متفاوت و در نتیجه آداب و رسوم خاص خود است. در سال 1989 به دنبال یک سلسله حوادث که به آزادی فعالیتهای سیاسی و انجام انتخابات، با شرکت گروههای مختلف انجامید، تشکلهای مذهبی بیشتری اعلام موجودیت کردند که تعداد آنها تاکنون به رقمی بالای ده گروه رسیده است که از جمله به گروههای اخوان المسلمین، جبهه عمل اسلامی، حزب تحریر اسلامی، جمعیت دموکراتیک عدالت اجتماعی، حرکت جهاد اسلامی، جنبش دموکراتیک عربی و اسلامی، جماعت دارالقرآن، جماعت دعوت و تبلیغ و حزب تجدید عربی و اسلامی میتوان اشاره کرد.

در این کشور تحصیلات مدرسه ای برای کودکان 6 تا 14 سال رایگان و اجباری است. سطح فرهنگ عمومی و تحصیلات دانشگاهی در اردن چشمگیر است، به طوری که بیش از 80% مردم آن باسواد هستند. براساس بررسیهای به عمل آمده، کشور اردن در میان کشورهای عربی از موقعیت برتر فرهنگی، آموزشی و ادبی - هنری برخوردار است و این از یک سو به خاطر وجود اتحادیه های مختلف فکری و فرهنگی و از سوی دیگر وجود رسانه های مختلف نظیر مطبوعات و هفت کانال تلویزیون با برنامه های متنوع و نیز سازمانهای فعال فرهنگی خارجی مستقر در اردن است.

طبق نظر باستان شناسان، کشور اردن از قدیمی ترین مناطق مسکونی جهان بوده و شهر اریحایا جریکو واقع در کنار بحرمیت از قدیمی ترین شهرهای جهان است.

بیشتر مردم پنج میلیون نفری اردن مسلمان و اهل سنت هستند و شیعیان 2 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. با وجود این دولت اردن به حقوق شیعیان بی اعتنایی کرده و آنها را تحت فشار قرار میدهد. دولت اردن از گروههای تندرو مثل القاعده حمایت میکند و از همپیمانهای صدام به حساب میآمد. پادشاه اردن بارها از دولتهای عربی خواسته برای جلوگیری از گسترش تشیع در منطقه و جهان بسیج شوند که نشان دهنده تفکر ضد شیعی حاکمان اردن است.

هر سال با فرا رسیدن ایام محرم شیعیان اردن مراسم ویژه محرم و آیین عزاداری سالار شهیدان، امام حسین(ع) و یارانش را یکشنبه شب در محل شهدای موته در منطقه جنوبی این کشور برگزار می کنند. در طول سال23 هزار زایر از محل شهدای موته دیدار می کنند که این به جز 5 هزار زایر شرکت کننده در مراسم عاشورا در این مکان است. شیعیان در کشور سنی مذهب اردن هیچ مسجد و حسینیه ای ندارند و روز تاسوعا و عاشورا در داخل ضریح شهدای موته به عزاداری می پردازند.

جعفر بن ابیطالب، معروف به جعفر طیار برادر حضرت علی(ع)، زید بن حارثه پسر خوانده پیامبر اسلام(ص) و تنها صحابی ای که نام وی در قرآن آمده است و عبدالله بن رواحه، از شاعران معروف زمان پیامبر و یکی از فرماندهان لشکر اسلام، از جمله شخصیتهایی هستند که در جنگ موته در سال هشتم هجری شهید شدند و اکنون در اردن مدفون هستند.

بعد از پیروزی های مکرر حزب الله لبنان در برابر صهیونیستها گرایش به تشیع در اردن هم بیشتر شد و جوانان بسیاری از خانواده های سرشناس اردنی شیعه شدند که همین باعث وحشت حاکمان اردن شده است.

 منبع : http://qoba.net

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 113
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 285
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 1,161
  • بازدید ماه : 737
  • بازدید سال : 18,477
  • بازدید کلی : 197,485