loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 81 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

۱۳۹۰/۱۱/۱۲نسخه قابل چاپ

باید تجربیات انقلاب را منتقل كنیم

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/spacer.gifمتن زیر گفت‌وگو با دكتر مسعود اسداللهی، سخنگوی اجلاس بین‌المللی «جوانان و بیداری اسلامی» و از پژوهش‌گران و كارشناسان مسائل خاورمیانه است. او در این گفت‌وگو به چرایی برگزاری این اجلاس و نیز ارزیابی دیدار اعضای اجلاس «جوانان و بیداری اسلامی» با رهبر انقلاب اسلامی می‌پردازد

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
مهم‌ترین انگیزه و دلیل برای برگزاری اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی چه بود؟
تحولاتی كه در طول بیش از یك سال اخیر در جهان عرب رخ داده، صحنه‌ی منطقه را به صورت بنیادینی تغییر داده است و همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، این تحولات یك نقطه‌ی عطف تاریخی است و صرفاً اتفاقاتی داخلی برای این كشورها محسوب نمی‌شود؛ بلكه تحولاتی جهانی در حال روی دادن است كه به تعبیر ایشان دو قرن سیطره‌ی غرب را به چالش كشیده است.

در پی این تحولات، چهار دیكتاتور عرب سرنگون شدند و چند كشور دیگر نیز دستخوش تحولات هستند و احتمال اینكه در سال جدید نیز كشورهای دیگری شاهد تحولات بیداری اسلامی باشند بسیار زیاد است. از آنجایی كه یكی از اهداف انقلاب اسلامی ایران و یكی از اصول روشن و بسیار واضح سیاست خارجی ایران از ابتدای انقلاب، حمایت از ملل مظلوم به‌خصوص ملت‌های مسلمان مظلوم بوده است، بسیار طبیعی است كه جمهوری اسلامی نسبت به این تحولات فعالانه برخورد كند. البته این به معنای دخالت در امور كشورها نیست بلكه به خاطر علاقه‌ای است كه ملت ایران به ملت‌های مسلمان داشته و آرزو می‌كرده است تا این ملت‌ها نیز همچون مردم ایران از زیر بار دیكتاتوری‌ها و رژیم‌های سركوب‌گر وابسته به غرب و اسرائیل رها شوند. حال كه این هدف محقق شده است، ملت ایران دوست دارد كه خوشحالی خود از این واقعه را به صورت مشترك با این جوانان بروز بدهد. به همین خاطر از حدود 1200 جوان از 73 كشور شامل 57 كشور اسلامی و 16 كشور دارای اقلیت مسلمان برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آمد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/spacer.gifبازدیدهایی از مراكز علمی و پژوهشی برای آنها ترتیب دادیم تا از نزدیك در جریان پیشرفت‌های ملت ایران قرار بگیرند. یكی از مهمانان اجلاس در جریان این بازدیدها به من گفت «پیشرفت‌هایی كه شما به دست آورده‌اید بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن، این است كه شما در وضعیت محاصره و اعمال مجازات‌ها و توطئه‌ها و تحریم‌ها به این دستاوردها رسیده‌اید


از جهت دیگر، این انقلاب‌ها رهبری مشخصی نداشته و مجموعه‌ای از احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات و سازمان‌های مختلف در این انقلاب‌ها نقش داشتند و حتی افراد مستقل بسیار زیادی هستند كه هیچ نوع ارتباط سیاسی و گروهی ندارند اما در این انقلاب‌ها شركت داشتند. بنابراین ممكن است این انقلاب‌ها به علت نبود یك رهبری واحد، نتوانند از پیچ‌های خطرناكی كه در مقابلشان قرار داد عبور كنند، زیرا سرشت یك انقلاب طوری است كه چالش‌های زیادی را بر می‌انگیزد و با توطئه‌ی خارجی نیز همراه خواهد بود و در چنین شرایطی یك رهبر می‌تواند راه را از چاه بازشناسد و جوانانی را كه شور و حماسه دارند، اما فاقد تجربه‌اند هدایت كند. حال كه این رهبری وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران احساس می‌كند این وظیفه‌ی شرعی بر عهده‌اش قرار دارد كه سه دهه تجربه را به این جوانان عرضه كند و بگوید كه در این سه دهه با چه مشكلات و توطئه‌ها و كارشكنی‌های داخلی و خارجی روبرو بوده و چگونه از كنار اینها به سلامت عبور كرده است. جمهوری اسلامی می‌تواند با انتقال این تجربیات به این جوانان، نقش سازنده‌ای را برای آینده‌ی كشورهای آنان ایفا نماید

به همین جهت بازدیدهایی از مراكز علمی و پژوهشی برای آنها ترتیب دادیم تا از نزدیك در جریان پیشرفت‌های ملت ایران قرار بگیرند. یكی از مهمانان اجلاس در جریان این بازدیدها به من گفت «پیشرفت‌هایی كه شما به دست آورده‌اید بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن، این است كه شما در وضعیت محاصره و اعمال مجازات‌ها و توطئه‌ها و تحریم‌ها به این دستاوردها رسیده‌اید

جوانان پس از این بازدیدها دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به ایران پیدا كردند و متوجه شدند كه وقتی می‌گوییم بیداری اسلامی، منظورمان چیست و یك شعار توخالی نمی‌دهیم یا به دنبال یك نظام عقب‌مانده مثل طالبان در افغانستان نیستیم. به همین جهت رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان، از «دینداری با تعقل» سخن گفتند. من معتقدم كه این اجلاس توانست دستاوردهای زیادی در انتقال تجربیات جمهوری اسلامی به جوانان شركت‌كننده و آشنایی آنها با جمهوری اسلامی داشته باشد كه همچنین باعث انتقال این آشنایی به دیگر جوانان غایب نیز خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
تركیب جمعیتی این جوانان چگونه بود؟
ما تلاش كردیم تا از جوانان عضو در همه‌ی احزاب و گروه‌ها اعم از احزاب اسلام‌گرا، ملی‌گرا، مبارزان سیاسی و افراد مستقل دعوت كنیم. یعنی همین كه این جوانان در راه آزادی‌خواهی و عدالت بوده و در صحنه‌ی انقلاب حاضر بوده باشند برای ما كفایت می‌كرد. بنابراین به عنوان مثال حتی از سلفی‌های مصر نیز دعوت كردیم و آنها هم آمدند و تنها گزینش ما این بود كه این افراد، وابسته یا مورد حمایت صهیونیست‌ها و آمریكایی‌ها نباشند؛ زیرا خود آمریكایی‌ها اعلام كردند كه مبالغ زیادی به برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد مصر كمك كرده‌اند.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/spacer.gifاز روز اول كه ما این جوانان را دعوت كردیم، اولین چیزی كه بسیاری از آنان از ما سؤال می‌كردند دیدار با رهبری بود كه آیا امكان آن فراهم می‌شود یا خیر. این اشتیاق تنها مختص شیعیان نبود و جوانان كشورهایی كه زیر بمباران تبلیغاتی رسانه‌های عربی در مسأله‌ی شیعه و سنی قرار داشتند نیز به شدت مایل به دیدار با رهبر انقلاب بودند.


جوانانی كه از كشورهای انقلابی دعوت شده‌اند، جوانان حاضر در میدان مبارزه بوده‌اند. در دعوت از مهمانان و جوانان دیگر كشورها هم اعتقاد به بیداری اسلامی بودن این تحولات و فعال بودن در كشورهای خود ملاك عمل قرار گرفت. بنابراین طیف‌های گوناگونی از جوانان در این اجلاس حضور داشتند و شور انقلابی بر فضای اجلاس حاكم بود.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif 
دیدار جوانان حاضر در اجلاس با رهبر معظم انقلاب را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
دیدار با رهبر معظم انقلاب، بسیار عالی بود. جالب است بدانید از روز اول كه ما این جوانان را دعوت كردیم، اولین چیزی كه بسیاری از آنان از ما سؤال می‌كردند دیدار با رهبری بود كه آیا امكان آن فراهم می‌شود یا خیر. یك بی‌تابی خاصی برای این دیدار داشتند و این اشتیاق تنها مختص شیعیان نبود و جوانان كشورهایی كه زیر بمباران تبلیغاتی رسانه‌های عربی در مسأله‌ی شیعه و سنی قرار داشتند نیز به شدت مایل به دیدار با رهبر انقلاب بودند.

دیدار جوانان با رهبر معظم انقلاب در یك فضای كاملاً حماسی و بسیار زیبا انجام گرفت. قبل از سخنرانی معظم له، جوانان از كشورهای مختلف مطالب ارزشمندی را بیان كردند؛ به خصوص سخنان دختر شهید عماد مغنیهفوق‌العاده زیبا و تأثربرانگیز و دارای مضامین عالی بود. در ادامه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود درست مانند سخنان راهبردی كنفرانس بیداری اسلامی و نیز كنفرانس فلسطین كه در نقش یك مانیفست سیاسی بود، محورهای بسیار حیاتی و مهمی را برای بیداری اسلامی تبیین كردند.

ایشان برای تحولات منطقه از تعبیر «پیچ تاریخی» استفاده كردند كه دو قرن سیطره‌ی غرب را به چالش كشیده است. اهمیت و ارزش این سخنان زمانی مشخص می‌شود كه شما این تحلیل را با تحلیلی مقایسه می‌كنید كه این انقلاب‌ها را تحریكی آمریكایی تلقی می‌كند و هیچ اصالتی برای این انقلاب‌ها قائل نیست. رهبری معظم این انقلاب‌ها را یك تحول تاریخی می‌بینند كه تأثیر آنها از چهارچوب داخلی این كشورها بسیار فراتر خواهد بود؛ درست همان‌طور كه انقلاب اسلامی ایران چنین نقشی را ایفا نمود. البته به دلیل مواجهه و مقابله‌ای كه با انقلاب اسلامی شد و توطئه‌هایی كه علیه آن انجام گرفت، سی سال طول كشید تا ملت‌های دیگر به این حركت بپیوندند. با این وجود همین مقاومت سی‌ساله، الهام‌بخش دیگر ملت‌ها شد تا ببینند چطور یك ملت می‌تواند با دست خالی و به رغم تمام مشكلات و فشارها روی پای خود بایستند.

  منبع : http://farsi.khamenei.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 148
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 1,388
  • بازدید سال : 27,384
  • بازدید کلی : 206,392