loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 52 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

 

تحليلگر سياسي در گفت و گو با پرس تي وي از انقلاب ايران به عنوان الهام بخش بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا نام برده است .


اين تحليلگر سياسي مي گويد، انقلاب ايران، پيام اميدي براي بسياري از مردم در سراسر منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و ديگر نقاط دنيا که تحت سلطه و نفوذ امريکا وغرب هستند، بوده است.

مردم ايران، يوم الله ۲۲ بهمن، به مناسبت سي وچهارمين سالروز انقلاب شکوهمند اسلامي که به سقوط پادشاهي رژيم پهلوي مورد حمايت امريکا در سال ۱۳۵۷ انجاميد، راهپيمايي گسترده‌اي برپا کردند. مردم بامداد روز يکشنبه ( ۲۲ بهمن) با حضور پرشور خود در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن در تهران و ديگر شهرها و روستاهاي سراسر ايران اسلامي بار ديگر با آرمان‌هاي امام راحل، آيت الله روح الله خميني،بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد ميثاق کردند.

پرس تي وي در اين باره با کامل وزني، تحليلگر سياسي از بيروت گفت و گويي انجام داده است که برگردان آن را در زير مي‌خوانيد: 


پرس تي وي : افرادي که که انقلاب‌ها را در سراسر تاريخ مطالعه کرده‌اند، در ملت‌هاي مختلف، مي‌گويند، حضور بيش از يک درصد جمعيت جامعه در يک انقلاب بي سابقه است. به عنوان نمونه در انقلاب فرانسه در سال ۱۹۷۳ ميلادي، انقلاب ۱۹۱۷ روسيه، انقلاب روماني در سال ۱۹۸۹ ، ممکن است در اين انقلابات بيش از يک درصد از مردم حضور داشتند اما درباره انقلاب ايران درصد بسيار زيادي از جامعه حضور داشتندو دلايلي اين حضور گسترده همان طوري که مهمان ديگر برنامه دکتر مرندي در استوديوي تهران به آن اشاره داشتند، اين بود که ايران آن زمان، از خيلي جهات به غرب و به ويژه به امريکا وابسته بود.

پس از وقوع انقلاب اسلامي، آقاي وزني به نظر شما آيا کشورهاي منطقه، ملت هاي منطقه، به ايران به عنوان کشوري مستقل، مستقل از غرب و امريکا مي نگرند؟

وزني : خوب اول از همه سال‌روز انقلاب شکوهمند اسلامي را به ملت ايران تبريک عرض مي کنم. بايد يادآور شويم که انقلاب ايران، انقلاب اسلامي، برخاسته از آموزه‌هاي حضرت محمد(ص) و متاثر از واقع کربلا و به همين دليل قابل مقايسه با هيچ انقلابي نيست و به همين دليل هم زمان با گراميداشت ايام انقلاب، مردم در سراسر دنيا، ايام دهه فجر را جشن مي گيرند.

زماني که عبادت مي‌کنيم ، زماني که از خداوند متعال مدد مي جويم ، هنگامي که درباره انقلاب و مردمي که از اين انقلاب حمايت کردند سخن مي گوييم، مردم خداجويي که بنابر تکليف الهي هر روز به مساجد مي روند و نماز مي خوانند ، اين همان انقلابي است که از آن سخن مي گوييم.

سخن درباره عزم واراده و اداي وظيفه به عنوان يک مسلمان و داشتن ندايي مستقل در اين دنياي پر ازدحام است. همان طوري که مي‌دانيد اين انقلاب واقعا مردم ايران را از استعمار و نفوذ امريکا و غرب که رژيم شاه را روي کار آورده بودند، نجات داد ، چون امريکا وغرب مي‌خواستند به غارت و چپاول منابع طبيعي مردم ايران ادامه دهند و سلطه خود را در اين کشور حفظ کنند.

و امروز حضور ده‌ها ميليون نفر در خيابان‌ها، پيام آور عزم واراده ملت ايران است، پيام آور اين موضوع است که مردم ايران در مسير آرمان‌هاي اصيل انقلاب ثابت قدم هستند و با دل و جان از آن صيانت مي‌کنند.

همين بامداد امروز، نتايج يک نظرسنجي را که واشنگتن پست انجام داده بود، مطالعه مي‌کردم، در اين نظرسنجي حدود يک هزار پرسش شونده ايراني شرکت کرده بودند، دو سوم از ايراني‌هاي شرکت کننده در اين نظر سنجي، امريکا را در زمينه هر آن‌چه که در اين کشور روي مي دهد و به ويژه در زمينه تحريم‌ها مقصر مي‌دانستند.

و آن‌ها گفتند که انجام اين نظرسنجي به دليل تماس با ايرانيان سخت بوده است اما اکثريت قاطع ملت ايران حامي انقلاب هستند، حامي برنامه صلح آميز فناوري هسته اي ايران هستند و اين واقعا سند و گواهي از پيروزي و دستاوردهاي انقلاب اسلامي است چرا که اين نظرسنجي را کشوري غربي انجام داده است و اکثريت قاطع شرکت کنندگان در اين نظرسنجي امريکا را مورد سرزنش قرار داده و از حق ايران در بهره مندي از رفاه اقتصادي و حق حاکميت ايران دفاع کرده‌اند و انتشار اين نظرسنجي هم زمان با حضور ميليون ها نفر از مردم در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن دستاورد بزرگي است.

پرس تي وي : بسياري از مردم پس از وقوع انقلاب‌هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا، مي‌گفتند که اين انقلاب‌ها متاثر از انقلاب مردم ايران بوده است. به نظر شما انقلاب مردم ايران تا چه اندازه الهام بخش مردم منطقه که همان آرمان‌هاي مردم ايران را دنبال مي‌کنند، بوده است؟ 

وزني: خوب انقلاب ايران، پيام اميدي براي بسياري از مردمي که تحت سلطه و نفوذ غرب هستند، بوده‌است. خوب ديکتاتورها در سراسر منطقه خاورميانه، يا در مصر و يا ديگر نقاط دنيا، مدت‌هاي بسيار طولاني تحت حمايت اين قدرت‌هاي سلطه جو ، جهان غرب و امريکا بوده‌اند.

خوب آن‌ها منافع خود را دنبال مي‌کنند و بديهي است که انقلاب اسلامي براي اين مردم نويد بخش بود چون انقلاب اسلامي، شاه را که از متحدان سرسخت امريکا در منطقه بود، سرنگون کرد. بنابر اين مردم، به انقلاب اسلامي به عنوان الگويي براي آزادي سرزمينشان مي‌نگرند.

نمونه‌اي از اين قبيل را در لبنان شاهد هستيم که چطور مردم لبنان با الهام از انقلاب اسلامي رژيم اسرائيل را شکست دادند و اين رژيم را به عقب نشيني وادار ساختند و يا در فلسطين که چطور مبارزان فلسطيني از اين انقلاب الهام مي‌گيرند و درعراق که ديروز دومين سالروز دومين خروج اشغال گران از اين کشور بود.

اين‌ها مردمي هستند که از انقلاب ايران الهام مي گيرند. در مصر، در سراسر خاورميانه، در بحرين، همه اين‌ها از انقلاب مردم ايران الهام گرفته‌اند،انقلابي که ريشه در قيام امام حسين(ع) در کربلا دارد، انقلابي که واقعا توجه تمامي مردم دنيا را به خود معطوف کرد.

پرس تي و ي: آقاي وزني، به نظر شما چه مانعي بر سر راه مذاکرات ميان ايران و امريکا در شرايط برابر وجود دارد؟

وزني : اين، به طور کلي نگرشي است که امريکا در قبال ايران درپيش گرفته است.آن‌ها مي خواستند ايران را به زانو در آوردند و آن را تسليم اراده امريکا واسرائيل کنند واين چيزي بود که روي نداده است و نه اکنون بلکه در آينده نيز روي نخواهد داد .

به نظر من ملت ايران، آن‌ها مي‌خواستند با جامعه بين‌المللي تعامل داشته باشند اما همان طوري که رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند نه به ضرب اسلحه. شما نمي‌توانيد روها پس از روزها تحريم‌هايي را اعمال کنيد ، هر ماه به اين تحريم‌ها بيافزايد، به آزارهايي که به زعم آن‌ها مي‌تواند بر مردم ايران تاثير گذار باشد و اين که مردم ايران در ذهن خود فکر کنند که اين تحريم‌ها عليه دولت آن‌هاست.

امروز نتايج اين نظر سنجي نشان داد که مردم ايران با دولت خود هم‌پيمان و مطيع فرمان رهبري هستند .آن‌ها ازماهيت اين تحريم‌ها آگاه هستند و امريکا را در اين زمينه مقصر مي‌دانند و اين موضوع در حقيقت مردم ايران را متحد تر کرده است چون اين حمله امريکا، عليه مردم ايران است.

اگر امريکايي‌ها واقعا خواهان مذاکره واقعي در اين باره هستند، بايد به جاي اين ژست‌هاي سياسي و تبليغاتي، از خود حسن نيت نشان دهند و بايد به عنوان اولين گام در اين زمينه، اين تحريم‌ها را لغو کنند.

به نظر من اين تحريم‌ها، جنايت جنگي هستند چون بر معيشت مردم تاثير گذارهستند، زماني که شما مردم را از دسترسي به دارو، نيازهاي اساسي محروم مي‌کنيد، اقداماتي که امريکا از اوايل انقلاب تا کنون عليه ملت ايران مرتکب شده است با جنايات جنگي برابر است.

اکنون زمان آن فرارسيده است تا امريکا بداند که اين تحريم‌ها نمي تواند در عزم و اراده مردم ايران خللي وارد کند ،مردم ايران، مردمي ثابت قدم هستند و همچنان ثابت قدم خواهند بود. با نشان دادن حسن نيت و با لغو اين تحريم‌ها به نظر من ، شما پاسخي مثبت را از طرف رهبري ايران و استقبال بيشتري را از جانب مردم ايران شاهد خواهيد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 148
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 1,385
  • بازدید سال : 27,381
  • بازدید کلی : 206,389