loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 77 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (0)

 

گروه بين‌الملل: نظر به اينكه قيام‌های مردم كشورهای مسلمان و زجركشيده منطقه با هدف نابودی ظلم، استبداد، استكبار، برپايی حكومت عدل الهی، اجرای احكام اسلامی و جلوگيری از وابستگی به اجانب شكل گرفته است و اين‌ها همان انگيزه و هدف امام حسين(ع) از قيام عاشورا بود، می‌توان گفت كه عاشورای حسينی الگويی برای بيداری اسلامی است.

 

«آيت پيمان»، دبير كنگره بين‌المللی «نهضت حسينی، بيداری اسلامی»، رئيس شورای سياستگذاری كانون خادم الرضا(ع) و مدير مؤسسه دارالمعارف شيعی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: نظر به تاريخ روشن می‌كند كه بسياری از آزادی‌خواهان و رهبران فكری در آسيا و اروپا، مستشرقين و انديشمندان برجسته جهان در كلام و در آثارشان اين اعتراف به وفور ديده می‌شود كه بيداری ملت‌ها و قيام در مقابل ظلم و برپايی حق و عدالت نيتجه قيام امام حسين(ع) در عاشورا است. به عنوان مثال رهبر انقلاب هند گفته بود كه آنچه من انجام دادم درسی بود كه از حسين بن علی گرفتم و امروز نيز بر رهبران حركت‌های اصيل اسلامی در تونس، ليبی، الجزاير، مصر، يمن و همه كشورهايی كه در آن‌ها شاهد يك خيزش و حركت اسلامی هستيم، حتی در بين غير شيعيان، تأثير فرهنگ سيدالشهدا(ع) ديده می‌شود.

وی در ادامه گفت: اين تبليغات دروغين استكبار است كه می‌خواهد منشأ اين حركت‌ها را مادی‌گرايانه توجيه كند زيرا اينگونه نيست و ما می‌بينيم كه مردم در اوج فشار و سختی در صحنه‌های درگيری بالاترين شعارشان، شعار الله اكبر است و بالاترين حركتشان در ميدان‌های مبارزه برگزاری نماز جماعت است، يعنی همان كاری كه سيدالشهدا(ع) در صحنه كربلا كرد. امروز سلاح مردم در مقابل دشمن شعار الله اكبر و لااله‌الاالله است و در صحنه عمل می‌بينيم كه مسلمانان با اقامه نماز يك استراتژی و حركت جديدی را در صحنه‌های جهانی آشكار می‌كنند.

پيمان همچنين عنوان كرد كه حتی در جوامع اروپايی كه با فرهنگ اسلام و سيدالشهدا(ع) بيگانه هستند، امروز نحوه حضور آن‌ها در صحنه، نحوه مبارزه، و نحوه حركتشان حتی در آمريكا، فرانسه و اروپا به گونه‌ای است كه در گذشته و در تاريخ سابقه نداشته است و بسياری از ناظران اعتراف كرده‌اند كه اين حركت‌ها نوعی الگوبرداری از انقلاب ايران است و انقلاب ايران هم تماماً تحت تأثير فرهنگ عاشورا بوده است.

وی گفت: همانطور كه امام خمينی(ره) و رهبران فكری اين انقلاب كه در حركت مردم ايران نقش داشتند، عنصر اصلی اين موج‌آفرينی و حركت‌سازی را عاشورای سيدالشهدا(ع) و فرهنگ و شعارهای عاشورايی می‌دانستند كه مردم را به صحنه آورد و به پيروزی رساند و امروز شاهد آن هستيم كه سرتاسر جهان از اين فرهنگ الگو گرفته است.

آيت پيمان توضيح داد: البته ما نمی‌گوييم كه آن‌ها سيدالشهدا و فرهنگ عاشورا را عميقاً شناخته و باور كرده‌اند، می‌خواهيم بگوييم همانطور كه امام بزرگوار امت از آغاز حركت انقلاب اسلامی نويد می‌داد كه انقلاب اسلامی ايران به جهان صادر خواهد شد و اين انقلاب پرچم الله‌اكبر و لااله‌الاالله را بر تمام بام‌های جهان نصب خواهد كرد و ملت‌های جهان عليه ظلم به پا خواهند خواست و امروز ما شاهد تحقق اين وعده الهی هستيم و مردم در سرتاسر جهان حتی در قلب حكومت‌های مبتنی بر اومانيسم، سكولاريسم و ليبراسيم، از رفتارهای انقلاب‌ها و حركت‌های دينی الگوبرداری كرد‌ه‌اند.

 آيت پيمان:

امروز اگر ملت‌های جهان بخواهند از سيطره استعمار و استكبار جهانی و از سيطره صهيونيسم و حكومت‌های جبار ظالم و ديكتاتور در هر گوشه‌ای از جهان رهايی پيداكنند، درسی بالاتر از درس‌های عاشورا و روشی بالاتر از روش‌های امام حسين(ع) برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

مدير مؤسسه دارالمعارف شيعی در ادامه گفت: نهضت سيد الشهدا(ع) مهم‌ترين عامل بيدار اسلامی بود هم در عصر واقعه عاشورا و هم برای عصرهای بعدی و نسل‌های بعد از عاشورا و مهم‌ترين عنصر در نهضت عاشورا عنصر آگاهی‌بخشی و بيدارسازی مسلمين بود، در شرايطی كه همه واقعيت‌های اسلامی توسط دستگاه بنی‌اميه دگرگون شده بود و دين در آستانه تحريف كامل بود و مسلمانان در آن عصر دچار غفلت عميقی شده بودند، سيدالشهدا(ع) با اين حركت آگاهانه و هوشيارانه كه اخبار غيبی آن هم در گذشته از لسان پيامبر اكرم(ص) و حضرت علی(ع) به مسلمانان و خواصی از پيروان اهل بيت(ع) رسيده بود و اهل بيت آگاه بودند به اينكه در زمانيكه دين در آستانه انحراف و از بين رفتن قرار می‌گيرد اين حركت توسط سيد‌الشهدا(ع) انجام می‌گيرد.

وی ادامه داد: در تاريخ قيامی مانند قيام عاشورا وجود ندارد و تا امروز تاريخ عاشورا، فرهنگ عاشورا و درس‌های عاشورا زنده و همچنان اين فرهنگ جوشان است و تمام نسل‌های بعد از عاشورا را از لحاظ فكری هدايت می‌كند كه چگونه در مقابل ظلم بايستند، چگونه آزاده باشند، چگونه ايثارگری كنند، چگونه برای حق خود را فدا كنند، چگونه نسبت به افشاگری ظلم و جور و باطل در صحنه عمل ايستادگی و پايداری كنند و چگونه چهره منافقين را برای جامعه آشكار كنند و چگونه اهل حق و الگوهای حق‌طلب و حق‌پرست را به جامعه معرفی كنند، اين كار ارزشمندی بود كه سيدالشهدا در عرصه كربلا كرد.

پيمان گفت: امام حسين(ع) چهره باطل را به مردم نماياند، چهره حق را آشكار كرد و در واقع در يك موازنه و رويارويی، حق و باطل را با ملاك‌ها و معيارهای فرهنگ شهادت و ايثار و جهاد و از خودگذشتگی تبيين كرد كه امروز بر اساس همان فرهنگ ما می‌توانيم حق و باطل را تميز دهيم و راه و رسم حمايت از حق و ايستادگی در مقابل باطل را هم بياموزيم و هم آن را به جهانی كه امروز تشنه اين فرهنگ عاشورايی است، ابلاغ كنيم كه تنها فرهنگ عاشورا آزادی‌بخش همه مسلمانان از هر مذهب و آزادی‌خواهان از هر مكتبی است.

رئيس شورای سياستگذاری كانون خادم الرضا(ع) گفت: امروز اگر ملت‌های جهان بخواهند از سيطره استعمار و استكبار جهانی و از سيطره صهيونيسم و حكومت‌های جبار ظالم و ديكتاتور در هر گوشه‌ای از جهان رهايی پيداكنند، درسی بالاتر از درس‌های عاشورا و روشی بالاتر از روش‌های امام حسين(ع) برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. امروز اين فرهنگ عاشورا است كه می‌تواند ملت‌های جهان را نجات دهد و آن‌ها را از يوغ ستم و ظلم حاكم بر جهان آزاد كند.

كنگره بين‌المللی «نهضت حسينی، بيداری اسلامی» برگزار می‌شود

آيت پيمان، دبير كنگره بين‌المللی «نهضت حسينی، بيداری اسلامی» در پايان اعلام كرد: كنگره بين‌المللی «نهضت حسينی، بيداری اسلامی» در 30 محور و موضوع مختلف، در آستانه اربعين حسينی در قم برگزار می‌شود. فراخوان اين كنگره بين‌المللی تا پايان دهه اول محرم اعلام خواهد شد و به شخصيت‌های علمی و عاشورا پژوه از اساتيد حوزه و دانشگاه و محققان برجسته در موضوعات خاص سفارش مقاله داده می‌شود و تا بيستم ماه صفر كارهای علمی كنگره و بررسی مقالات از سوی هيئت علمی انجام خواهد شد.

وی گفت: اين كنگره در يك روز برگزار می‌شود و در آن علاوه بر ارائه مقالات برگزيده، شخصيت‌های داخلی و خارجی نيز سخنرانی خواهند كرد. در پايان كنگره، مجموع مقالات و سخنرانی‌ها در قالب يك كتاب چاپ خواهد شد. در حاشيه اين كنگره نيز ميزگردهای و نشست‌های تخصصی در مورد موضوع «نهضت حسينی، بيداری اسلامی» برگزار خواهد شد كه علاقمندان می‌توانند اخبار مربوط به اين كنگره را از طريق پايگاه اطلاع‌رسانی http://hamaseh.net/ دريافت كنند.

 منبع : http://www.hedayat.erfan.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 351
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 715
  • بازدید ماه : 715
  • بازدید سال : 26,711
  • بازدید کلی : 205,719