1. منابع عرفان، نظریه ها [1]:
الف. همه از اسلام گرفته شده و نتیجه ی الهامات و اشراقات است و تحت تأثیر هیچ عامل خارجی حتی به صورت اقتباس نیست.
ب. همه چیزش از خارج اقتباس شده، منتها رنگ اسلامی زده شده است، مثل فلسفه.
ج. مقاومتی است علیه اسلام و عرب.
د. عرفان دینی مأخوذ از اسلام است و عرفان علمی اقتباس است- كیوان سمیعی، مقدمه ی شرح لاهیجی.
هـ. مایه های اوّلی از اسلام است و بعد مایه های دیگر اضافه شده است و رنگ اسلامی به آنها زده شده است.
و. فرضیه ی بالا با این تفاوت كه آن مقتبسات رنگ اسلامی گرفته نه عكس.
2. مراحل عرفان عملی.
3. مسائل عرفان نظری و مقایسه ی آن با مسائل فلسفه ی الهی (ورقه های حافظ و جزوه ی روابط فلسفه و عرفان) .
4. تصوف و شریعت (ر. ك: تاریخ تصوف در اسلام صفحات. . . ) :
الف. سقوط عبادت پس از وصول (ر. ك: ورقه های عرفان و مسئله ی شرایع و تكالیف و ورقه های حافظ، عبادت، عشق، شرایع و تكالیف) .
ب. تساوی كفر و ایمان (پس از وصول) (ر. ك: ورقه های عرفان و مسئله ی شرایع و تكالیف) .