loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 91 دوشنبه 12 فروردین 1392 نظرات (0)

امر به معروف و نهی از منكر نیز از ضروریّات اسلام و مورد اجماع و اتّفاق عموم مسلمین است. اختلافاتی كه هست مربوط است به حدود و شروط آنها. مثلاً خوارج امر به معروف و نهی از منكر را مشروط به هیچ شرطی نمی دانستند، معتقد بودند در همه ی شرایط باید این دو فریضه صورت گیرد. مثلاً دیگران احتمال موفّقیت را و همچنین عدم ترتّب مفسده ای مهمتر را شرط وجوب امر به معروف و نهی از منكر می دانستند، ولی خوارج به این شروط قائل نبودند. برخی معتقد بودند كه امر به معروف و نهی از منكر صرفاً قلبی و زبانی است، یعنی قلباً باید طرفدار معروف و مخالف منكر بود و لساناً نیز باید به نفع معروفها و علیه منكرها تبلیغ كرد. ولی خوارج معتقد بودند كه عند اللزوم باید قیام كرد و عملاً دست به كار شد و برای امر به معروف و نهی از منكر باید قیام به سیف كرد.

در مقابل، گروهی بودند كه امر به معروف و نهی از منكر را مشروط به شرایط بالا می دانستند و از حدّ قلب و زبان هم تجاوز نمی كردند. احمد بن حنبل از این گروه شمرده شده است. طبق عقیده ی این گروه، قیام خونین برای مبارزه با منكرات جایز نیست.

معتزله شروط امر به معروف و نهی از منكر را پذیرفتند ولی آن را به قلب و زبان محدود نمی دانستند، معتقد بودند كه اگر منكرات شایع شود یا حكومت ستمگر باشد، بر مسلمین واجب است كه تجهیز قوا كنند و قیام نمایند.

مجموعه آثار شهید مطهری . ج3، ص: 78

پس عقیده ی خاصّ معتزله در باب امر به معروف و نهی از منكر- در مقابل اهل الحدیث و اهل السنّة- اعتقاد به قیام در برابر مفاسد است همچنانكه خوارج نیز چنین نظری داشتند با تفاوتی كه اشاره شد.

مجموعه آثار شهید مطهری . ج3، ص: 79

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,297
  • بازدید ماه : 1,297
  • بازدید سال : 27,293
  • بازدید کلی : 206,301