loading...
شمیم بیداری اسلامی
کامل هاشمی بازدید : 41 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

خانم فاطمه مطهری خواهر استاد

استاد شهید از نظر سنی بزرگتر بودند یا شما ؟

من از همه برادرانم بزرگترم .

چه خاطراتی از دوران کودکی ایشان به یاد دارید ؟

با اینکه آن مرحوم از ما کوچکتر بود , مثل بچه های دیگر به فکر بازی نبود و همیشه یک گوشه اتاق می نشست و سرش به نماز و کتاب گرم بود . از اول بچگی همین طور بود .

خیلی مظلوم و خیلی آرام بود . وقتی هم که کمی بزرگتر شد , به مشهد رفت که درس بخواند . بعد هم به قم رفت و سالی یک بار نزد ما می آمد و ما او را می دیدیم .

رابطه ایشان با پدر و مادرشان چگونه بود ؟

با پدر و مادرمان و همه ما خیلی خوب بود . پدرمان به اندازه ای از او راضی بودند که نهایت ندارد . نور چشم همه ما بود .

یک بار من برای حج اسم نوشتم ولی اسم ایشان و خانمشان درآمد و اسم من درنیامد . آنها خودشان نرفتند و مرا راه انداختند .

موقعی که شهید مطهری می خواستند به قم بروند, آیا پدر و مادرتان مخالفت نداشتند ؟

پدر ما خیلی راضی بودند . چون خودشان هم اهل علم بودند و می دانستند چه راهی است . اما من مخالف بودم مادرمان هم مثل من می گفتند[ : نروید . همین جا بمانید و درستان را بخوانید تا شما را داماد کنیم] .

کامل هاشمی بازدید : 57 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

آقای هادی جوان خواهر زاده استاد

رابطه استاد شهید مطهری با والدینشان چگونه بود ؟

از ایشان جمله ای بسیار زیبا به خاطر دارم , می گفتند :

اگر من بگویم در دنیا مثل مادر من سه نفر بیشتر نیست , دروغ نگفته ام . مرحوم استاد با اینکه خیلی پرهیزگار بودند , وقتی که می خواستند فردی متقی را مثال بزنند , به تقوای پدرشان اشاره می کردند .

پدر استاد به مرحله ای از کرامات رسیده بودند .

یکی از دوستان من نقل می کرد که[ : من کتابی به پدر استاد داده بودم . پدر ایشان نمی خواستند دین کسی به گردنشان باشد . من نرفتم آن کتاب را بگیرم , تا اینکه پدر استاد فوت شدند . بعد از فوتشان به منزلشان مراجعه کردم . گفتند ما نمی دانیم کجاست . یک شب خواب دیدم که مرحوم پدر استاد می گوید حاج محمد ! کتاب شما در فلان جاست , بروید بگیرید . رفتم و دقیقا نشانی کتاب را دادم . کتاب مناجات وحشی بافقی بود و درست همان جا که گفته بودند , آن را پیدا کردند] .

برخورد ایشان با دیگر اعضای خانواده و فامیل چگونه بود ؟

به خواهر بزرگشان علاقه بسیار داشتند . خواهر استاد ( خاله من ) نقل می کردند که :

[ در سال 1341 رفته بودم مکه . استاد شماره پرواز مرا می دانستند . موقعی که به مشهد رسیدم , ایشان برای استقبال به فرودگاه آمده بودند . یکی از کارکنان نیروی هوایی که در فرودگاه مسئولیت حفاظت و امنیت را بر عهده داشت , به استاد که رسید , گفت استاد مطهری ! سلام علیکم . شما بفرمایید استاد گفتند من شما را نمی شناسم . ولی او گفت من شما را می شناسم . من افسر نیروی هوایی ام و در تمام جلسات تفسیر قرآن شما شرکت می کردم , حالا در خدمت شمایم . چمدان خواهر تان را به من بدهید] . خاله من می گفتند[ : خیلی خوشحال شدم که دیدم آن افسر مطیع استاد بود و خیلی به ایشان احترام می گذاشت] .

کامل هاشمی بازدید : 82 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

آغاز راه 

مرتضی مطهری در دوازدهم جمادی الاولی ۱۳۳۸ قمری (دوازدهم بهمن سال ۱۲۹۸(۱) شمسی) در قریه «فریمان» که بعدها به شهرستان تبدیل شد چشم به جهان گشود. پدر او شیخ محمدحسین مطهری که تحصیلات خود را در نجف اشرف گذرانده بود، یکی از روحانیون برجسته و معظم فریمان بود. مرتضی، دروس مقدماتی را که غالبا آشنایی با قرآن مجید و دیگر تعلیمات ابتدایی بود، با شور و شوق زیادی پشت سر نهاد. درباره علاقه وافر ایشان به تحصیل در دوران کودکی، خاطره ای از پدرشان نقل می شود که در خور توجه است.

او می گوید: یک روز صبح بسیار زود، دیدم مرتضی در بستر خود نیست، همه جا را جستجو کردیم و بعد، ذهنم به طرف مکتب خانه رفت. وقتی به آنجا رفتم، دیدم مرتضی پشت در بسته مکتب خانه خوابش برده است. او به شوق درس، صبح بسیار زود از خانه بیرون آمده بود و وقتی متوجه می شود که خیلی زود به مکتب خانه آمده، همان پشت در دراز می کشد و به خواب می رود. [پس او را برداشتم و به خانه آوردم].در دوازده سالگی راهی شهر مقدس مشهد شد. این سال های سیاه با اختناق و فشار حکومت رضا خان خصوصا تحقیر و اهانت شدید به دین و مظاهر آن، همچون علما و حوزه های دینی همراه بود. گروهی از روحانیون لباس را کنار نهادند و برای رهایی از این فشار تن به سازش با محیط دادند. در چنین شرایطی، نوجوانی چون مرتضی مطهری با خود پیمان بست که به دنبال فراگیری علوم و معارف دینی باشد و تسلیم فشار موجود نشود.

او پنج سال از حساس ترین لحظات زندگی خود را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۱۶ ه.ش برای ادامه فراگیری بیشتر مسائل دینی عازم قم شد زیرا حوزه علمیه مشهد با وجود برخورداری از اساتید ممتاز، دچار رکود و سستی گشته و زیر فشار اسلام زدایی رضاخانی ناتوان شده بود.

کامل هاشمی بازدید : 76 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

ویژه نامه هفته معلم (معلم اندیشه)

   مقام معلمْ مقام والایی است؛ مقامی است که بالاتر از مقام معلم نیست؛ مقامی است که خدای تبارک و تعالی از آن تعظیم فرموده است لکن مسئولیت بزرگ دارد، مسئولیت عظیم دارد. هر چه مقام بالاتر است مسئولیت بالاتر است. ( صحیفه امام    ج   7  ص  162)

واژه  علم  و  معلم  و  شهید  از کلمات مقدسی است که در هر فرهنگی ستوده و با ارزش است خصوصا در فرهنگ غنی اسلام که به قلم سوگند می خورد (ن والقم و مایسطرون) و پیامبرش با فرمان بخوان (اقرأ) مامور به رسالت می گردد.

   معلمان شهید

در طول تاریخ تشیع ؛ عالمان و معلمان بزرگی در مکتب نورانی اسلام تربیت شده اند که هر یک به سهم خود به تبیین و ترویج اسلام راستین و دفاع از مکتب مظلوم اهل بیت پرداخته اند و در این راه جان و دل باخته و به دیدار حضرت حق بار یافته اند ؛ در بین اهل تحقیق برخی از این سیل خروشان بیشتر شهرت یافته اند ؛  همچون:

محمد بن مکی، معروف به شهید اول

شیخ زین الدین  معروف به شهید ثانی

از جمله این شهیدان می توان از معلم شهید مرتضی مطهری نام برد که به حق شاسته عنوان معلم است و در عرصه علم و دانش گوی سبقت از همگان ربود و در این خلاصه نگاهی کوتاه به حیات طیبه این متفکر شهید و معلم الهی خواهیم داشت. 

کامل هاشمی بازدید : 71 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

آقای مجتبی مطهری فرزند استاد

حقوق والدین

پدر شهید و معلم بزرگوار , مرحوم حاج شیخ مرتضی مطهری اعلی الله مقامه الشریف نصیحتها و پندهای گران بهایی در مورد احترام , دعای خیر و نیکی به والدین , و همچنین حقوق والدین نسبت به فرزند بیان می کردند . خاطرم می آید که زمانی پدرم گفتند :

گه گاه که به اسرار وجودی خود و کارهایم می اندیشم , احساس می کنم یکی از مسائلی که باعث خیر و برکت در زندگیم شده و همواره عنایتو لطف الهی را شامل حال من کرده , احترام و نیکی فراوانی بوده است که به والدین خود کرده ام , به ویژه در دوران پیری و هنگام بیماری , علاوه بر توجه معنوی و عاطفی ( با وجود فقر مالی و مشکلات مادی در زندگیم ) تا آنجا که توانایی ام اجازه می داد , از نظر هزینه و مخارج زندگی به آنان کمک و مساعدت کرده ام .

کامل هاشمی بازدید : 84 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

دختر استاد

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که هنگام شهادت پدرتان چند ساله بودید

من سعیده مطهری هستم که در حدود 18 سالگی , به دلیل به شهادت رسیدن پدرم , از فیض دیدار ایشان محروم شدم .

وقتی پدرتان را به یاد می آورید , نخستین خاطره ای که به ذهنتان می آید , چیست ؟

یکی از نخستین خاطراتی که همیشه در ذهن من زنده مانده , مربوط به نهضت خرداد سال 42 است . من آن روزها حدود چهار سال داشتم . یک روز که از نزدیک شاهد عزاداری و قیام عده ای ازمردم , به خصوص طلاب جوانی بودم که شعار[ یا مرگ یا خمینی] سر داده بودند , شب هنگام که پدرم دیروقت به منزل آمدند , با کنجکاوی کودکانه ای از ایشان پرسیدم[ : یا مرگ یا خمینی یعنی چه ؟ اصلا خمینی کیست ؟] .

ایشان نیز با رأفت خاصی که حاکی از روح بلندشان بود , گفتند :

دخترم ! آقای خمینی دوست خداست و خدا هم او را دوست دارد . اما بعضیها که بدند , می خواهند ایشان را از بین ببرند . ولی ما نمی گذاریم که آنها این کار را بکنند .

در آن لحظه , من که بغض شدیدا گلویم را می فشرد , به بهانه خوردن آب از اتاق خارج شدم و دقایقی در گوشه ای گریستم .

از میان ابعاد گوناگون شخصیت استاد شهید , کدام بعد در خانه بیشتر نمود داشت ؟

رابطه ما در محیط خانه با ایشان , بدون اغراق رابطه مرید و مراد بود . به طوری که تمام افراد خانواده مرید پدرم بودند . روح متعبد و اخلاق نیکوی ایشان همه را مجذوب خود ساخته بود . با وجود این , به عقیده من , رعایت کامل عدالت در بین فرزندان , یکی از ابعاد شخصیتی ایشان بود که در محیط بیشتر نمود داشت .

ایشان از شما به عنوان دختر چه انتظار ویژه ای داشتند ؟

کامل هاشمی بازدید : 174 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

 

اشاره 
هر آن چه نویسند و گویند و بخواهند مقام آن شهید مطهر و منزلت اندیشه ها و آثارش را بنمایانند، نکته ای از هزاران نیز نخواهد شد و هم چنان قدر آن عزیز سفر کرده که هزاران قافله دل، همره اوست ناشناس و ناآشنا باقی خواهد ماند و هرچه از زبان و قلم عاشقان مطهری تراود، فقط ادای دینی است به ساحت سپید آن شهید سرخ سیما . آنچه در پی می خوانید نشانی شمه ای از واگویه های نشر، در خصوص زندگی، آثار، اندیشه ها و شخصیت این فرید دهر و علامه عصر است و ان شاء الله مقبول پژوهندگان و رهروان راه روشن مطهری افتد
  
بخش اول: کتب


1 .
آفتاب احیاگران «سیری تحلیلی در اندیشه های استاد شهید مطهری » ، محمدجواد رودگر، قم، انتشارات تجلی، 1380، 192 صفحه، رقعی
  
2 .
آزادی اجتماعی (تفکر، عقیده، قلم، بیان) در نگاه شهید مطهری، مرضیه مکاری امیری، تهران، انتشارات امیری، 1381، 156 صفحه، رقعی
  
3 .
آزادی از نگاه استاد مطهری، حسین یزدی، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1379، 268 صفحه، رقعی
  
4 .
آشنایی با قرآن; خلاصه آثار شهید مرتضی مطهری «دفتر پنجم » ، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1379، 390 صفحه، رقعی
  
5 .
آیینه و آفتاب; سرگذشت زندگی شهید مطهری، ناصر نادری، تهران، کتاب های قاصدک، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، 1378، 89 صفحه، رقعی
  
6 .
آزادی سیاسی در اندیشه آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی، شریف لک زایی، قم، بوستان کتاب، 1382، 160 صفحه، رقعی
  
7 .
آسیب شناسی دینی از منظر استاد شهید آیة الله مطهری، سید مهدی جهرمی و محمد باقری، تهران، نشر هماهنگ، چاپ دوم، 1378، 467 صفحه، وزیری
  
8 .
آسیب شناسی دینی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، علی اصغر خندان، تهران، مرکز آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی، 1380، 677 صفحه، وزیری
  
9 .
احیای تفکر دینی; یادنامه استاد مطهری و استاد سید غلام سعیدی، محمدحسین حمیدی و محمدعلی تابعی، مؤلف، 1379، 254 صفحه
  
10 .
از آینه تا جمال با درنگی بر آراء علامه طباطبائی و استاد شهید مطهری، محمدجواد رودگر، قم، انتشارات وثوق، 1382، 218 صفحه، رقعی
  
11 .
استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، 1379، 388 صفحه، وزیری
  
12 .
استاد مطهری در گذر اندیشه ها، علی باقی نصرآبادی، کاشان، انتشارات سامری، 1374، 206 صفحه، وزیری
  
13 .
استاد مطهری و روشنفکران، اکبر رحمتی، تهران، صدرا، چاپ هشتم، 1380، 152 صفحه، وزیری
  
14 .
استاد مطهری و دغدغه اسلام اصیل، حمیدنگارش و علی باقی نصرآبادی، تهران، لوح محفوظ، 1379، 240 صفحه، رقعی
  
15 .
اصول فقه در آثار شهید مرتضی مطهری، سید جواد رضوی، قم، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی انصاری، 1378، 144 صفحه، رقعی
  
16 .
التقاط و تحجر از دیدگاه شهید مطهری، محسن آژینی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1369، 163 صفحه، رقعی
  
17 .
امام حسین علیه السلام از دیدگاه شهید مطهری، علی باقی نصرآبادی، تهران، انتشارات سپهر اندیشه، 1381، 176 صفحه، رقعی
  
18 .
امام حسین علیه السلام از زبان استاد شهید مرتضی مطهری، عباس عزیزی، قم، انتشارات صلاة، 1381، 415 صفحه، رقعی
  
19 .
امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا در آثار علامه شهید مطهری (جزوه)، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی (پژوهشگاه)، دفتر تبلیغات اسلامی، بی تا، 48 صفحه، وزیری
  
20 .
انسان بر آستان دین: خلاصه آثار استاد شهید مطهری، «دفتر سوم » ، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1380، 306 صفحه، رقعی
  
21 .
اندیشه مطهر (سیری در افکار استاد شهید مطهری)، سیدمحمد حسینی و محمدجواد رودگر، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، 1379، 202 صفحه، رقعی
  
22 .
اندیشه مطهر; مروری بر شخصیت و افکار استاد شهیدمرتضی مطهری، علی باقی نصرآبادی، قم، انتشارات منبع، 1380، 200 صفحه، رقعی
  
23 .
انفکاک تعقل از تدین; بررسی علل و زمینه های خارجی گری و ممیزات خوارج از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، محمدحسن بحرینی و حسین محمد نوازی، تبریز، هیات مکتب الشهدای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های تبریز و علوم پزشکی، 1378، 142 صفحه، رقعی
  
24 .
انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، علی تاجدینی، تهران، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1374، 175 صفحه، رقعی
  
25 .
اهتراز روح مباحثی در زمینه زیبایی شناسی و هنر; گرد آمده از آثار استاد شهید مطهری، علی تاجدینی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری، 1369، 483صفحه، وزیری
  
26 .
بازفهمی اندیشه های استاد مطهری (مجموعه مقالات)، تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، پژوهشکده فرهنگ و معارف، دفتر نشر معارف، 1381، 279 صفحه، رقعی
  
27 .
بررسی مقایسه ای مفهوم عدالت (از دیدگاه مطهری، شریعتی، سید قطب)، علیرضا مرامی، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378، 200 صفحه، وزیری
  
28 .
بزرگداشت شهادت استاد متفکر مرتضی مطهری، انجمن اسلامی نیروی هوایی (تهیه کننده)، بی جا، انجمن اسلامی نیروی هوایی، 1359، 54 صفحه، وزیری
  
29 .
بر فراز اندیشه; روایتی از جلوه استادی شهید مطهری در دانشگاه، علی تاجدینی، قم، دفتر نشر معارف، 1382، 336 صفحه، رقعی
  
30 .
بهار روح استاد مطهری و نسل جوان، محمد صالحی اندیمشکی، قم، نبوغ، 1381، 200 صفحه، رقعی
  
31 .
پاره ای از خورشید; گفته ها و ناگفته ها از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری، امیررضا ستوده و حمیدرضا ناصری، تهران، مؤسسه نشروتحقیقات ذکر، 1378، 567 صفحه، وزیری
  
32 .
پرتوی از خورشید پر فروغ امام علی علیه السلام در آثار استاد شهید آیة الله مطهری، سید محمدتقی حسینی منش، قم، انتشارات سبط اکبر، 1379، 399 صفحه، وزیری
  
33 .
پیش درآمدی بر جامعه شناسی دین از منظر استاد مطهری، رضا دژاکام، تهران، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، 1380، 120 صفحه، رقعی
  
34 .
تاریخ اسلام در آثار شهید مطهری، جلد 1و2، سید سعید روحانی، قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1381، 373 + 336 صفحه، وزیری
  
35 .
تاوان عشق; سوگنامه معلم شهید استاد مرتضی مطهری، جواد محقق، تهران، انتشارات مدرسه، چاپ دوم، 1378، 216 صفحه، رقعی
  
36 .
تئودیسه و عدل الهی; مقایسه ای بین آراء لایب نیتس و شهید مطهری، مهین رضایی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1380، 230 صفحه، رقعی
  
37 .
تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری، عبدالرحیم موگهی، قم، بوستان کتاب، چاپ دوم، 1381، 368 صفحه، وزیری
  
38 .
تفسیری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه سید محمدحسین طباطبائی با پاورقی شهید مطهری، محمدباقر شریعتی سبزواری، قم، بوستان کتاب، 1381، 312صفحه، وزیری
  
39 .
تمثیلات و تشبیهات در آثار استاد شهید مطهری، علیرضا رجالی تهرانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1375، 456 صفحه، رقعی
  
40 .
تن پاره امام; سری مجموعه شعرهای مذهبی; جلد نهم «ویژه نامه شهید مطهری » ، جواد محقق، بی جا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 1360، 24 صفحه، رقعی
  
41 .
جلوه های معلمی استاد مطهری، وزارت آموزش و پرورش; سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، انتشارات مدرسه، چاپ سوم، 1369، 316 صفحه، وزیری
  
42 .
حاصل عمر; سیری در اندیشه های فلسفی و کلامی استاد مطهری «جلد اول » فلسفه، عبدالله نصری، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1382، 494 صفحه، رقعی
  
43 .
حکایت ها و هدایت ها در آثار استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری، محمدجواد صاحبی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سیزدهم، 1379، 428صفحه، رقعی
  
44 .
حکومت دینی از منظر استاد شهید مطهری، محمدحسن قدردان قراملکی، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1379، 216 صفحه، رقعی
  
45 .
حوزه و روحانیت از دیدگاه شهید آیت الله مطهری، داود شهرویی، انتشارات پارسایان، 1379، 136 صفحه، رقعی
  
46 .
خاطرات من از استاد شهید مطهری، علی دوانی، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1375، 122 صفحه، رقعی
  
47 .
خدا زیباست; نگاهی نو به کتاب «مساله حجاب » نوشته متفکر شهید مرتضی مطهری، ناصر نادی و ... ، تهران، انتشارات موج ادب، چاپ دوم، 1381، 40 صفحه، رقعی
  
48 .
خلاصه مطالب مهم یک کتاب (نظرات اقتصادی شهید مطهری)، رضا استادی، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، مجمع بررسی های اقتصادی اسلامی، 1367، 26 صفحه
  
49 .
خلاصه مقالات دومین گردهمایی بازشناسی اندیشه های شهید مطهری (مطهری و نگرش جامع گرایانه)، مشهد، ستاد دومین گردهمایی ... ، 1376، 39 صفحه
  
50 .
خلاصه مقالات همایش رویکردهای شهید مطهری به دین و جامعه «ویژه نامه » ، ستاد بزرگداشت رویکردهای شهید مطهری به دین و جامعه، تهران، 1378، 21 صفحه
  
51 .
داستان امام راستان; نود داستان درباره امام علی علیه السلام به روایت شهید مرتضی مطهری، حسین علیزاده و سید مجتبی ضمیری، تهران، دفتر نشر معارف، 1379، 253 صفحه، رقعی
  
52 .
داستان های استاد (جلد 1 - 3)، علیرضا مرتضوی کرونی، تهران، کانون فرهنگ و هنر اسلامی، چاپ پنجم، 1364، رقعی
  
53 .
داستان های معنوی در آثار شهید مطهری، لطیف راشدی، قم، انتشارات تحول آفرین، 1381، 456 صفحه، وزیری
  
54 .
درآمدی بر شخصیت، اندیشه و کتاب شناسی استاد شهید مرتضی مطهری، قم، معاونت تربیتی مرکز جهانی علوم اسلامی، اتحادیه انجمن های فرهنگی طلاب، بی تا، 187 صفحه، رقعی
  
55 .
درآمدی بر اندیشه سیاسی استاد مطهری، علی تاجدینی، تهران، هماهنگ، 1381، 214 صفحه، رقعی
  
56 .
درس و زندگی (درس های آموزنده برای همه) ; زندگی نامه و خاطراتی شیرین و آموزنده از زندگی چهار علامه فرزانه (علامه سید محمدحسین طباطبائی، علامه محمدتقی جعفری، علامه مرتضی مطهری، علامه حسن زاده آملی)، سید رضا حسینی، قم، انتشارات تپش، 1380، 134 صفحه، رقعی
  
57 .
در سنگر عفاف; حضرت فاطمه زهرا و زینب کبرا علیها السلام در آثار استاد شهید مرتضی مطهری، حسین احمدی، بی جا، بی نا، 1378، 89 صفحه، رقعی
  
58 .
دفاع از فلسفه; ادای احترام به دو استاد معاصر علامه طباطبائی و شهید مطهری به مناسبت دفاع از فلسفه، رضا داوری اردکانی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1366، 124 صفحه، وزیری
  
59 .
دیدگاه های شهید مطهری در باب مدیریت تعلیم و تربیت، حبیب پناهی، تهران، انتشارات سمیه، 1380، 36 صفحه، رحلی
  
60 .
دین و اخلاق (با درنگی بر اندیشه های استاد مطهری)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده فلسفه و حکمت (تهیه و تدوین)، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1382، 292 صفحه، رقعی (در حال چاپ
  
61 .
دین و دوران; خلاصه آثار شهید مطهری «دفترششم » ، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1381، 314 صفحه، رقعی
  
62 .
رمز موفقیت استاد مطهری، حمید نگارش و علی باقی نصرآبادی، قم، نشر خرم، چاپ سوم، 1379، 228 صفحه، رقعی
  
63 .
روحانیت از دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری، فرهاد ربیعی و اکبر ایروانی و ... ، اصفهان، کمیته فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، بی تا، 110 صفحه، وزیری
  
64 .
روشی در تدریس عقاید; مقدمه ای بر شناخت مکتب با استفاده از مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی استاد شهید مطهری، علی محمد اسدی، بی جا، بی نا، 1363، 64 صفحه، رقعی
  
65 .
زندگی و مبارزات استاد شهید مرتضی مطهری، بی جا، انتشارات محمد، بی نا، 64 صفحه، جیبی
  
66 .
سرگذشت مطهر; زندگی نامه استاد شهید مرتضی مطهری، محمدعلی دهقانی، (دانا)، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1379، 108 صفحه، وزیری
  
67 .
سرگذشت های ویژه از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری (جلد 1 - 3)، جمعی از فضلا و یاران، تهران، ذکر، چاپ ششم، 1370، 190+ 172+ 173 صفحه، رقعی
  
68 .
سلسله بحث های اندیشه شناسی استاد مطهری، محمدجواد رودگر، تنکابن، کانون پرورشی شهید صالحی تنکابن، (70 - 1367) ; چالوس، دفتر نشر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس (جزوات) . 
  
69 .
سیاست از دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری، محمدرضا خباز، تهران، انتشارات زعیم، 1382، 128 صفحه، وزیری
  
70 .
سیری در آثار استاد شهید مطهری، ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت، بی جا، 1359، 236صفحه، رقعی
  
71 .
سیری در اندیشه های استاد مطهری، جمال سجادی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، 78 صفحه، پالتویی
  
72 .
سیری در اندیشه های اجتماعی آیت الله مطهری، علی باقی نصرآبادی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1380، 344 صفحه، وزیری
  
73 .
سیری در زندگانی استاد مطهری با مقاله ای از آیة الله هاشمی رفسنجانی، تهران، صدرا، چاپ هفتم، 1380، 283 صفحه، رقعی
  
74 .
سیمای استاد در آیینه نگاه یاران، سید حمید جاوید موسوی، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1375، 260 صفحه، رقعی
  
75 .
سیمای کودک، نوجوان و جوان در آثار استاد شهید مطهری، علیرضا رجالی تهرانی، تهران، انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1377، 147 صفحه، رقعی
  
76 .
سه گفتار پیرامون استاد شهید مطهری، محمد واعظزاده خراسانی، تهران، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، 1374، 186 صفحه، رقعی
  
77 .
شناخت انقلاب اسلامی از دیدگاه استاد شهید مطهری، تهران، عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چاپ چهارم، 1366، 232 صفحه، رقعی
  
78 .
شهره عشق; گذری بر زندگانی استاد علامه مرتضی مطهری، معاونت فرهنگی نهاد (تهیه و تنظیم)، بوشهر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (دانشکده علوم پزشکی بوشهر)، 1377، 28 صفحه
  
79 .
شهید مطهر، محمدعلی شهاب، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی نذیر، 1381، 112 صفحه، رقعی
  
80 .
شهید مطهری افشاگر توطئه تاویل «ظاهر» دیانت به «باطن » الحاد و مادیت; به ضمیمه نقدی از استاد شهید مطهری بر «اسلام شناسی » دکتر شریعتی، علی ابوالحسنی (منذر)، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، 1362، 435 صفحه، وزیری
  
81 .
شهید مطهری مصلحی بیدار، سینا واحد، تهران، بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی واحد فوق برنامه، 1362، 30 صفحه، وزیری
  
82 .
شیخ شهید; مجموعه ای مصور از زندگانی استاد شهید مطهری همراه با نامه تاریخی استاد مطهری به امام خمینی، تهران، صدرا، چاپ پنجم، 1381، 64 صفحه، رحلی
  
83 .
شهید اندیشه، اسماعیل پرور، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1378، 54 صفحه (جزوه) . 
  
84 .
شهید مطهری مرزبان بیدار، محمد خردمند، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، 1375، 215 صفحه، رقعی
  
85 .
صد سخن از استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری، تهران، حزب جمهوری اسلامی (نشریه ش 62)، 1361، 146 صفحه، جیبی
  
86 .
صد گفتار; خلاصه آثار شهید مرتضی مطهری «دفتر اول » ، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، چاپ پنجم، 1382، 285 صفحه، رقعی
  
87 .
صراط اندیشه; دو سیر پیشنهادی در آثار علامه شهید مرتضی مطهری، مهدی نیلی پور، مشهد، نشر نخست، چاپ دوم، 1373، 80 صفحه، رقعی
  
88 .
طهارت روح «عبادت و نماز» در آثار شهید مطهری، حسین واعظی نژاد، تهران، ستاد اقامه نماز، چاپ چهارم، 1374، 384 صفحه، وزیری
  
89 .
عالم جاودان; یاران امام به روایت اسناد ساواک، استاد شهید مرتضی مطهری (کتاب سی و یکم)، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1382، 720 صفحه، وزیری
  
90 .
عشق در کلام شهید مطهری، محمد صالحی اندیمشکی، قم، انتشارات نبوغ، 1381، 223 صفحه، رقعی
  
91 .
علی علیه السلام از زبان استاد شهید مرتضی مطهری، عباس عزیزی، قم، سلسله، چ پنجم، 1379، 253 صفحه، وزیری
  
92 .
علی علیه السلام در آثار شهید مطهری، قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، معاونت فرهنگی نهاد، 1379، 137 صفحه، وزیری
  
93 .
علوم قرآن در آثار شهید مطهری، مسعود صادقی، تهران، علما، 1382، 216 صفحه
  
94 .
فرهنگ استاد; شرح واژگان گزیده آثار مکتوب استاد شهید مطهری، مهدی خلیلیان، تهران، انتشارات دنیای هنر، 1378، 591 صفحه، وزیری
  
95 .
فرهنگ مطهر; مفاهیم اصطلاحات و تعابیر علوم انسانی - دینی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، محمدعلی زکریایی، تهران، انتشارات آذیون، چاپ سوم، 1378، 890 صفحه، وزیری
  
96 .
فکر و اندیشه از دیدگاه شهید آیة الله مطهری، داود شهرویی، قم، انتشارات ناصر، 1378، 236 صفحه، رقعی
  
97 .
قیام عاشورا از دیدگاه استاد شهید مطهری، علی تاجدینی، تهران، عروج نور، 1381، 216 صفحه، رقعی
  
98 .
گلستان اندیشه، بیژن کرجالیان چایچی، مشهد، انتشارات واسع، 1380، 230 صفحه، رقعی
  
99 .
گنج حکمت; گلگشتی در بوستان آثار استاد، حمید نگارش و علی باقی نصرآبادی، قم، نشر خرم و امام عصر (عج)، 1378، 133 صفحه، رقعی
  
100 .
مردم سالاری دینی از دیدگاه شهید مطهری; «سلسله نشست های کانون گفتمان دینی 2» ، عباسعلی عمید زنجانی، قم، مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه، 1380، 23 صفحه، وزیری (جزوه
  
101 .
مصلح بیدار (مجموعه مصاحبه ها، مقالات، سخنرانی ها و ... درباره زندگانی و شخصیت شهید آیة الله مطهری (جلد 1 و2)، محمدحسین واثقی، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1380، 531 + 716 صفحه، وزیری
  
102 .
مطهری، مطهر اندیشه ها (جلد 1 و 2)، محمدحسین واثقی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1364، 424 + 500 صفحه، وزیری
  
103 .
مطهری شهید سنگر اسلام فقاهت، تهران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، 1361، 31 صفحه، جیبی
  
104 .
مطهری احیاگری راستین در عصر جدید، کتابنامه توصیفی «سلسله احیاگران 1» ، عظیم فضلی پور، اهواز، انتشارات خالدین، 1380، 688 صفحه، وزیری
  
105 .
مطهری پایه گذار نهضت نوین در بازشناسی اسلام اصیل، تهران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، 1360، 128 صفحه، رقعی
  
106 .
مطهری نیاز امروز، کانون اندیشه جوان، قم، خانه جوان قم، 1381، 44 صفحه، رقعی
  
107 .
مطهری و نگرش جامع گرایانه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، 1376، 218 صفحه
  
108 .
معارف اسلامی در آثار شهید مطهری، علی شیروانی، قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، چاپ چهارم، 1377، 480 صفحه، وزیری
  
109 .
معراج مطهر; ویژه نامه شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، سید حسین اسحاقی، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1378، 87 صفحه (جزوه) . 
  
110 .
معرفت دینی; تحلیلی از نظرگاه های استاد مطهری، علی دژاکام، تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، 
  
1377
، 185 صفحه، رقعی
  
111 .
معرفی اجمالی آثار استاد مطهری، تهران، صدرا، 1382، 81 صفحه، رقعی
  
112 .
مقام زن; خلاصه آثار استاد شهید مرتضی مطهری «دفتر چهارم » ، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1380، 176 صفحه، رقعی
  
113 .
مقتل مطهر; روضه های شهید مطهری، جعفر صالحان، تهران، انتشارات سلطان، چاپ دوم، 1379، 347 صفحه، وزیری
  
114 .
میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب زدگی و شرق مآبی (جلد 1)، علی منذر، قم، انتشارات کوثر، بی تا، 54 صفحه، رقعی
  
115 .
نامه تاریخی استاد مطهری به امام خمینی، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1380، 48 صفحه، رقعی
  
116 .
نسبت معرفت دینی در اندیشه استاد مطهری، علی دژاکام، تهران، قادر، 1378، 191 صفحه، رقعی
  
117 .
نفاق و منافق از دیدگاه آیة الله شهید مطهری، زهرا آشتیان و فرشته سلامی، تهران، صدرا، 1382، 81 صفحه، رقعی
  
118 .
نقد آراء برخی از اندیشمندان معاصر; تعلیمات حضرت علی علیه السلام و نظر شهید مطهری، علی شریعتمداری، تهران، فراشناختی اندیشه، 1380، 148 صفحه، وزیری
  
119 .
نقدی بر کتاب «شهید مطهری افشاگر توطئه » ، حسن یوسفی اشکوری، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1364، 258 صفحه، وزیری
  
120 .
نگرشی کوتاه بر شخصیت و اندیشه های استاد شهید مطهری، کانون مطالعات دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشکده محمود آباد، مازندران، بی تا، 39 صفحه، وزیری
  
121 .
نهاد خانواده در آثار استاد شهید مطهری، علیرضا مرتضایی، تهران، فرهنگ سرای اندیشه، 1378، 119 صفحه، پالتویی
  
122 .
هشدارهای استاد شهید مطهری، سیدرضا حسینی، قم، انتشارات تپش، چاپ دوم، 1381، 56 صفحه، رقعی
  
123 .
یادنامه اولین کنگره بررسی و شناخت ابعاد فرهنگی، علمی استاد شهید مطهری، اهواز، جهاد دانشگاهی (دانشگاه شهید چمران)، 1364، 254 صفحه، وزیری
  
124 .
یادنامه شهید آیة الله مطهری; مجموعه سخنرانی ها، معاونت امور فرهنگی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تهران، انتشارات صحیفه، 1369، 79 صفحه، رقعی
  
بخش دوم: پایان نامه ها 
1 .
آزادی از دیدگاه استاد مرتضی مطهری، صدیقه قدس، پایان نامه مجتمع علمی آموزشی علوم اسلامی خواهران جامعة الزهرا علیها السلام، قم، 1379، 79 صفحه
  
2 .
آزادی و واکنش دو اندیشه گر احیاء تفکر مذهبی در ایران معاصر (دکتر علی شریعتی و استاد شهید مرتضی مطهری)، امیر روشن، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی، 1375، 297 صفحه
  
3 .
امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا در آثار علامه شهید مطهری، طاهره ماهروزاده، پایان نامه مجتمع علمی آموزشی علوم اسلامی جامعة الزهرا علیها السلام، قم، 1378، 78 صفحه
  
4 .
اندیشه سیاسی شهید مطهری، حسن قربان نیا، پایان نامه کارشناسی ارشد مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی قدس سره، قم
  
5 .
اندیشه های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری، محمود سازگاری اردکانی، پایان نامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1373، 260 صفحه
  
6 .
بررسی اندیشه های اجتماعی متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، علی باقی نصرآبادی، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، 1373، 483 صفحه
  
7 .
بررسی عقل و وحی از دیدگاه شهید مطهری در اصول، حسین عظیمی دخت شورکی، پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1377، 135 صفحه
  
8 .
بررسی فلسفه ایده آلیسم (برکلی، باتلر) و رئالیسم در فلسفه اسلامی (علامه طباطبائی، استاد مطهری) و رابطه این دو مکتب با مسائل تربیتی، هاشم ندایی، رساله دکترای علوم تربیتی - گرایش فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، 1373، 360 صفحه
  
9 .
بررسی موضوعی آثار استاد شهید مرتضی مطهری (بخش اول) تعلیم و تربیت در اسلام (طرح پژوهشی)، فاطمه محمدحسینی و فرشته جعفری (پژوهشگران)، تهران، صدا و سیمای ج . ا . ا . مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای (مجری طرح)، 1375
  
10 .
بررسی نظرات استاد شهید مطهری در تفسیر و علوم قرآن، فروغ فتاحی زاده، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، 1378
  
11 .
تغییرات اجتماعی در دیدگاه دو تن از متفکران مسلمان در صد ساله اخیر مرحوم شهید استاد مطهری و علامه طباطبائی، نصرالله سمیعی ظفرقندی، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی و تعاون، دانشگاه تهران، 1370، 191 صفحه
  
12 .
جامعه شناسی دین و سیاست (بررسی آراء شهید مرتضی مطهری و مرحوم مهندس مهدی بازرگان)، محمدرضا برات نژاد، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، 1376، 164 صفحه
  
13 .
حدیث و حدیث شناسی در آثار شهید مطهری، ماهرخ کوشکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی، رشته علوم قرآن وحدیث، 1381، 136صفحه
  
14 .
سبک رهبری رهبران اسلامی (حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام) در آثار شهید علامه مطهری، محمود رضایی زاده، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1376، 82 صفحه
  
15 .
شخصیت فلسفی شهید مطهری و ابتکارات او در فلسفه، عباس حاج زین العابدینی، پایان نامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، تهران، 1373، 145 صفحه
  
16 .
مباحث علوم قرآنی در آثار شهید مطهری، مسعود صادقی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکزی، 1379
  
17 .
مبانی تحول اداری از دیدگاه شهید مطهری، میترا اکاوه (پژوهشگر)، تهران، سازمان امور اداری و استخدامی کشور (مجری)، 1370
  
18 .
مبانی روان شناسی اجتماعی در آثار استاد مطهری (1 . نهاد خانواده 2 . عنصر امر به معروف و نهی از منکر 3 . انسان در جهان بینی اسلامی)، علیرضا مرتضایی، عباس احمد واعظی (پژوهشگران)، تهران، معاونت پژوهشگاه علوم پزشکی ایران، دفتر مطالعات اسلامی (مجری)، 1367
  
19 .
معاد از دیدگاه استاد شهید مطهری، ایمان موسوی پور، پایان نامه مجتمع علمی و آموزشی خواهران جامعة الزهراء، قم، 1378، 80 صفحه
  
20 .
معاد از دیدگاه شهید مطهری، مرضیه ذبیحی هدک، پایان نامه مجتمع علمی و آموزشی خواهران جامعة الزهراء، قم، 1378، 80 صفحه
  
21 .
مفهوم تاریخ در آثار استاد شهید مرتضی مطهری، محمد رحیم پور نوعلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1372، 85 صفحه
  
22 .
مفهوم عدالت اجتماعی نزد استاد مطهری و دکتر شریعتی، حمید صنعت جو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه قم، 1374، 98 صفحه
  
23 .
مقایسه «استعداد» از نظر شفلر و «فطرت » از نظر شهید مطهری و بررسی پیامدهای تربیتی آن دو، سید محمدصادق موسوی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1376، 144 صفحه
  
24 .
مقایشه اندیشه های سیاسی - اجتماعی علامه اقبال و شهید مطهری، ریاض احمد دار، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام مدرسه عالی امام خمینی، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، 1382
  
25 .
نقش شهید مطهری در هدایت جوانان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، طاهره شاه رحمانی، پایان نامه مجتمع علمی و آموزشی جامعة الزهرا علیها السلام، قم، 1379، 74 صفحه .

منابع مقاله: فصلنامه معرفت شماره 77 ، سلمان حبیبی ؛

تعداد صفحات : 106

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین خواسته قیامهای مردمی منطقه چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 163
  • باردید دیروز : 285
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 1,162
  • بازدید ماه : 738
  • بازدید سال : 18,478
  • بازدید کلی : 197,486